PDA

View Full Version : Aankoop akoestische gitaar -> hulp nodig



Toosh
5 april 2011, 20:57
Gegroet,

Gezien een coverproject dit jaar wat uit de hand loopt ben ik op zoek naar een degelijke nieuwe akoestische gitaar. Ondanks wat kennis van elektrische gitaren stelt mijn kennis op het akoestische domein weinig voor.


Het exemplaar dat ik momenteel hanteer is niet van de beste kwaliteit, toonmatig nogal ongebalanceerd en vooral zeer slecht bespeelbaar.
Ik neem aan dat een doorsnee akoestische gitaar wat 'harder' werken is dan bv mijn les paul. ?

Wat zoek ik :
Gitaar met de nadruk op slagpartijen gezien ik zelf ook zing (in mindere mate fingerpicking) . Verder staan wij op het podium met 2 mensen, (piano, gitaar en onze stemmen) hetgeen ik ook verlang is een goed klinkend gitaarelement. Klanktechnisch zoek ik een warme volle sound en uiteraard een prettig bespeelbaar instrument.

Mijn budget is +- 500 euro.
Groot probleem is dat ik zelf linkshandig ben -> 2de handsmarkt wordt dus ook knap lastig.

Iemand wat advies inzake modellen, dreadnought, jumbo, cutaway / no cutaway, verschillende soorten hout , zie het bos niet echt door de bomen ?

Alvast bedankt.

Greetz Toosh

hadv
6 april 2011, 00:01
Ja, een acoustische gitaar speelt zwaarder dan een Les Paul
Voornamelijk omdat je in de regel zwaardere snaren gebruikt (ik gebruik .012 - .053, en dat vinden sommigen al te licht).
Inderdaad is linkshandig in de 2e hands markt lastig.
Modellen is imho een kwestie van smaak, sommige single cutaways vind ik ronduit lelijk, zelfs al klinken ze goed.
Ik heb zelf ooit een Yamaha APX gehad (weet het type echt niet meer) en die vond ik versterkt behoorlijk goed klinken.

LaurentB
6 april 2011, 09:55
Ja, de meeste mensen gebruiken snaardikte 012 of 011 op akoestische gitaren, dus dat speelt wel wat zwaarder dan een Les Paul. Vooral omdat Les Pauls natuurlijk zelfs voor elektrische gitaren vrij makkelijk spelen. een goede afstelling doet echter veel, en vooral bij nieuwe gitaren is dat nogal eens nodig, die staan vaak wat zwaar afgesteld.

Akoestisch gezien (dus onversterkt) zijn de dreadnoughts en jumbo's van origine meer bedoeld voor slagpartijen, vanwege hun zwaardere geluid tgv de grotere kast. Maar het kan best zijn dat je een lichter model zoals een GA (grand auditorium) of OM ook goed vindt klinken.

Wat houtsoorten betreft kun je voor volume het beste een sparren (spruce) bovenblad hebben, en voor warmte mahonie of palissander (rosewood) zij- en achterkanten. Er wordt ook wel esdoorn (maple) voor gebruikt, maar dat geeft vaak en duidelijk lichter en feller geluid.

Dat gezegd hebbende doet de bouwwijze ook veel hoor, en moet je ook weer niet blind uitgaan van die eigenschappen, en altijd zelf een gitaar testen.

Wat versterking betreft: sommige akoestische gitaren met versterking zijn er grotendeels op gebouwd om versterkt goed te klinken, en klinken akoestisch dan duidelijk minder. Dit kan bewust zijn om feedbackproblemen wat te onderdrukken. Die Yamaha APX die genoemd werd is er daar een van, naar mijn mening. Die heeft ook duidelijk een kleinere, wat ondiepe klankkast.

Een cutaway is eigenlijk vooral echt nodig als je akoestische solopartijen wil spelen en dus bij die heel hoge frets wilt kunnen komen. In de praktijk komt dat niet of nauwelijks voor, en de voornaamste reden ervoor is dat het er mooi uit ziet, het kan wel wat negatief effect hebben op het laag van een gitaar (akoestisch) vanwege het wat kleinere volume van de klankkast als gevolg ervan.

Merken waarvan ik weet (ofwel uit eigen ervaring, ofwel van horen zeggen van mensen wiens oordeel ik vertrouw) dat ze goed zijn:

- Blueridge
- Tanglewood
- Seagull (maar let op: sommige daarvan hebben een ceder bovenblad, en je moet wel eens testen of die duidelijk blijven klinken bij het wat forsere akkoordenwerk, en of ze de dynamiek ervoor hebben. Ceder klinkt wat ronder en vriendelijker).
- Yamaha (maar let wel op de akoestische eigenschappen bij de versterkte exemplaren zoals de APX, want daar ben ik persoonlijk niet kapot van)
- Eastman

Einzeln
6 april 2011, 10:43
Kijk naar Eastman en Blueridge in die klasse. (Of in welke klasse dan ook)
https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?products_id=4656&gclid=CJ2_-6e_h6gCFUku3godTl3FWg
Je betaald dan 150 extra voor een fishman matrix (AC320 CE) Die eastmans zijn vanaf de 3 serie helemaal massief!

Cue Zephyr
6 april 2011, 12:10
+1 voor Eastman - en ook zou ik Takamine eens een kans geven (staan ook vrij bekend om een goed versterkt geluid).

Om even op LaurentB te reageren:
Goed advies, maar ik wil er hier en daar nog wat aan toevoegen...
Ik zou het op snarendikte 011-012-013 houden. Zelf heb ik een 11-54 set op mijn pseudo-LP en een 13-56 set op mijn 110ce.

Niet te vergeten, Les Pauls hebben een kortere mensuur dan veel akoestische gitaren (24¾"), wat ook zorgt voor een íets lichtere bespeelbaarheid.

+1 voor de Jumbo of Dreadnought (of zelfs GS, maar dat is niet van toepassing).
Grotere klankkasten zijn wat vatbaarder voor feedback, maar een deksel op 't geluidsgat kan al een heel eind komen (ik gebruik zelf dat, plus nog eens een anti-feedback filter op mijn versterker).

Qua houtsoorten maakt het weinig uit, er zijn nét zo goed cedar-top exemplaren die meer kabaal produceren dan sparren. Bovendien is cedar wat minder hard werk om een dik volume te krijgen. ;)

Mahonie en palissander zijn inderdaad geschikt voor een relatief warm/gebalanceerd geluid, maar als je inderdaad voor een jumbo wil gaan, zou ik ook esdoorn niet uitsluiten. Dit, omdat de kast vaak erg groot is, en bij gebruik van palissander erg zwaar in de lagere regionen kan worden. Maar sluit ook andere houtsoorten niet uit (bijvoorpeeld sapele, wat qua klank best op mahonie schijnt te lijken).
Ik bespeelde ooit een Eastman AC622CE, die verassend genoeg meer laag had dan een Avalon A200CE. De Eastman had een esdoornen zij- en achterkant, en de Avalon van palissander. De klankkasten waren van vergelijkbare grootte en vorm.

Voor versterking zijn de wat kleinere kasten misschien wat handiger, ook i.v.m. feedback. Tegenwoordig zou ik een volledig akoestische gitaar aankopen en zelf een pick-up (laten) inbouwen. Maar in deze prijsklasse zal dat niet echt werken (denk ik?).
Zoals ik al eerder aangaf zou ik ook Takamine bij het lijstje willen voegen. ;)
Takamine gebruikt een zelfontwikkeld systeem (of meerdere), en wordt vaak gezien bij live gelegenheden (zo ook Taylors).
Het B-Band systeem wat Tanglewood in sommige gitaren zet zou ik ook niet vermijden, vind dat persoonlijk ook niet slecht klinken. Ook niet wat er in de Eastmans gebouwd wordt (Fishman?), en wat er in Seagulls zit (Quantum nogwat, merk vergeten!).
Tot slot zijn Blueridge gitaren ook erg goed akoestisch (worden ook steeds beter), en hebben zover ik weet ook een Fishman pick-up, maar ook dat kan ik mis hebben.

Toosh
6 april 2011, 18:43
Mmm , snap het inderdaad.
testen testen testen is de bedoeling dus.

Zonde van die Eastman, ziet er een prachtgitaar uit maar niet te vinden linkshandig.

Ik denk voor mezelf ook dat ik maar moet gaan kijken naar dreadnought en jumbomodellen.
Had zelf inderdaad ook gelezen dat Takamines inzake versterking het niet slecht doen.
Had zelf dit model op het oog Takamine EG523SC-LH Natural
iemand ervaring hiermee ?
Verder hoor ik vaak woorden zoals een massief bovenblad en dergelijke, op wat slaat dit ?

Alvast bedankt.

LaurentB
6 april 2011, 18:54
Mmm , snap het inderdaad.

Verder hoor ik vaak woorden zoals een massief bovenblad en dergelijke, op wat slaat dit ?

Alvast bedankt.

Een massief bovenblad betekent dat het niet uit twee aan elkaar gelijmde lagen bestaat, wat bij goedkopere gitaren (doorgaans onder 200 euro) het geval is. Normaal gesproken klinkt massief beter en gaat na verloop van tijd nog iets beter klinken.
Bij gitaren vanaf zo'n 800 euro heb je soms ook al massieve zij-en achterkanten, of soms een massieve achterkant. Ligt weer subtieler qua geluid.

Als er in de specificaties niet expliciet 'solid' staat kun je ervan uitgaan dat het gelaagd is.

Cue Zephyr
6 april 2011, 20:02
Die 523 is een prima gitaar. Ik ben zelf echter alleen onder de indruk van de 12-snaar versie, maar beiden zijn goede gitaren.

Massief hoeft niet per definitie beter te klinken, zeker niet rond dat prijspunt. Dan zit je zeg maar in het hogere register van de modellen met deels gelamindeerde kast, en in verhouding het lagere register van volledig massieve gitaren. Het is zeg maar een beetje zo'n grijs gebied. :p
De goedkopere volledig massieve waar ik wel van onder de indruk ben is denk ik de Maritime serie van Seagull, en de betere deels gelamineerde waarschijnlijk van Furch.

Einzeln
6 april 2011, 20:10
DEze dan
https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=23_151&products_id=5169&osCsid=d6bd75244ae10e43beb26fc548993af5

Thyrif
8 april 2011, 16:08
Ibanez heeft met zijn Artwood lijn ook een aantal gitaren met solid back en sides, klinken heerlijk! (imho)
Alleen jammer dat er geen element en cutaway op de goedkopere modellen zitten. De iets duurdere wel, maar die heb ik nog niet kunnen vinden hier in de buurt.

mastermind
9 april 2011, 12:08
Deze is ook erg mooi!

http://www.eig.nl/index.html?id=&var=&zoekin=&prijsmin=0&prijsmax=999999&merkveld=&typeveld=&start=6373&keuze1=&keuze2=

Mat afgewerkt. Tanglewood TW15 NS B LH

Of de TW55 NS B LH. Alle twee op € 549,-