PDA

View Full Version : Eerste fender model



Tommeke90
5 april 2011, 20:20
Ik zou heel graag een fender jazzmaster willen kopen.
Ik heb nu een epiphone les paul & dot.

Maar nu heb ik bang dat het misschien mijn ding niet gaat zijn. Met die dunnen nek, ipv n dikke nek wat ik gewoon ben.

Ik ga hem natuurlijk testen in de winkel. Ma als ik na een week denk dat het niet echt mijn ding is. Dan heb ik €1000 voor niks betaald.

Het zou ideaal zijn om hem eens een week te huren ofzo. Maar ik denk dat ze in de gitaarwinkel er eens goed mee gaan lachen :p

Ooit iemand hetzelfde gehad?

YannickH
5 april 2011, 20:36
niet huren! gewoon een week in de winkel blijven spelen!:p:zz:

lollol
5 april 2011, 20:42
niet huren! gewoon een week in de winkel blijven spelen!:p:zz:

Dit, alleen dan een uur ofzo:soinnocent:

Mitch
5 april 2011, 21:00
Als je nu twee Epi's hebt en dan ook nog een LP en een Dot dan zal het wel even schrikken zijn, helderheid uit een gitaar te horen :D
Misschien moet je even vertellen wat je beweegt om die gitaar te kopen. En ga je die andere gitaren houden? Wat speel je voor muziek en wat voor versterker heb je?
Oftewel: wie ben je? ;)

Tommeke90
5 april 2011, 21:16
Als je nu twee Epi's hebt en dan ook nog een LP en een Dot dan zal het wel even schrikken zijn, helderheid uit een gitaar te horen :D
Misschien moet je even vertellen wat je beweegt om die gitaar te kopen. En ga je die andere gitaren houden? Wat speel je voor muziek en wat voor versterker heb je?
Oftewel: wie ben je? ;)


Ten eerste is het een geweldig mooie gitaar!!! :mmmm:
Heb ook al veel filmpjes gezien. & klinkt ook fijn.
Maar ik wil vooral een goeie gitaar. & een wil ook stilletjes aan een beetje weg van die 'beginnersgitaartjes'
Ik ben van plan om mijn andere gitaren te houden. Zeker mijn dot (met P90)
Mijn muziekstijl is voornamelijk alternatief (rock) : arctic monkeys, bombay bicycle club, The black box revelation, ...
Ik heb een vox AC15 met wat pedaaltjes ervoor : whammy, MXR distortion +, big muff, dilay..

Hopenlijk is dit wat beter ;)

Mitch
5 april 2011, 21:18
Ah, duidelijk. Als je in die hoek zit ga je zeker een Jazzmaster kunnen waarderen. Ik vind het nog steeds by far de fijnste Fender. Maar goed: als je het over 1000E hebt, bedoel je dan een Amerikaan, een Thin Skin of zo? Of zijn de Classic Players bij jou in de buurt te duur?

Venlonaer
5 april 2011, 21:23
Thomann??? kun je gewoon terugsturen en geld terug krijgen.

Tommeke90
5 april 2011, 21:25
Ah, duidelijk. Als je in die hoek zit ga je zeker een Jazzmaster kunnen waarderen. Ik vind het nog steeds by far de fijnste Fender. Maar goed: als je het over 1000E hebt, bedoel je dan een Amerikaan, een Thin Skin of zo? Of zijn de Classic Players bij jou in de buurt te duur?

Ik dacht aan de Fender Classic Player Jazzmaster (sunburst). €899 bij mijn gitaarboer.
Met n koffer erbij +-€1000

Mitch
5 april 2011, 21:32
O, op die manier, met koffer. Ja, oké. Ik vind de Classic Player heel aardig, maar wel een tikkie duur. De Tune o Matic brug en diens plaatsing is ook effe wennen maar dat gaat voor jou niet op omdat je geen andere Jazzmaster gewend bent :D De pickups zijn ook net effe wat pittiger, is misschien wel prettig voor je door wat je gewend bent op je andere gitaren.
Eigenlijk heeft de Classic Player alleen nog een treble bleed circuitje nodig, kleine mod. ZOek maar op ;)

Thomann=niet goed, geld terug.
Ach ja...
http://esharkdesign.com/wp-content/uploads/2008/11/the-choice-of-a-new-generation-by-bluelucy.jpg
Het gaat om een G-I-T-A-A-R. Een echte. Geen starterssetje voor je zusje.

Tommeke90
6 april 2011, 20:07
Wat bedoel je met 'een tikkie duur'?
Is hij te duur voor wat het is? of..?

De Classic Player is alles wat ik nieuw kan vinden. & 2de hands kom je bijna geen (goedkope) jazzmaster tegen.. :(

Mitch
6 april 2011, 20:15
Ja, een tikkie duur voor wat het is. Tenminste...qua nieuwprijs. Tweedehands kom je met enige regelmaat Japanse Jazzmasters tegen voor rond de 600E. Maar goed, die hebben weer pickups die je echt wil vervangen, dus sja...dat kost ook weer knaken natuurlijk.

Wabbie
6 april 2011, 20:31
zo erg zijn die pickups van de japanse jazzmasters ook weer niet hoor. Het zijn niet de meest geweldige pickups, maar ze doen wat ze moeten doen. Je kunt er makkelijk een half jaar mee doen voordat je aan vervangen gaat denken.

lauke_101
7 april 2011, 23:26
Weet je, zo dun zijn die halzen nog niet eens over het algemeen. Het is meer de vorm die wat anders is en dat zal echt wel even wennen zijn. Ik ben zelf meer een Fender/Gretsch speler maar grijp af en toe voor de gein wel eens de Epiphone dot van m'n zusje. Qua dikte ontloopt die m'n strat niet of nauwelijks, maar hij heeft wel een wat plattere achterkant, Fenders zijn wat ronder vaak.

Wat ik zelf een veel groter verschil vind is de snaarlengte 24,75 inch bij een Epi en 25,25 inch bij een Fender. Speel maar eens Message In A Bottle helemaal op beide gitaren, haha ;)

Verder: wat tof dat je voor een Jazzmaster kiest! Dat zijn gave gitaren, ik moet er ook nog echt ooit eentje. En in combinatie met die AC15 en jouw muzieksmaak ga je daar hartstikke blij van worden lijkt me zo.

geert1976
7 april 2011, 23:37
Mocht de Jazzmaster je niet bevallen, moet je deze eens proberen (als je ze kunt vinden...., je moet dan wel van 24.00 scale houden.

De Harmony Bobkat

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3700.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3701.jpg

Hebben een ronde dikke hals, alder body, maple neck en nitro lak, en de beroemde Dearmond gold foil elementen.
Heerlijke clean belletjes sound, maar ook fenomenaal icm met een tubescreamer en overdrive.
Erg fijne gitaren, de mijne gaat nooit weg:ok:

Mitch
8 april 2011, 19:53
Psssst.... gold foil.

geert1976
8 april 2011, 19:54
Psssst.... gold foil.

kuch, pick-ups zijn beter dan die van Fender, roggel:seriousf:

Tommeke90
2 mei 2011, 19:32
Is de Fender Am. Vintage '62 Jazzmaster dan zoveel beter dan de special player?
(kan niet zo zoveel vinden over het verschil.)

Muchachooo
2 mei 2011, 19:38
Wat ik zelf een veel groter verschil vind is de snaarlengte 24,75 inch bij een Epi en 25,25 inch bij een Fender. Speel maar eens Message In A Bottle helemaal op beide gitaren, haha ;)


ik krijg na 3 minuten altijd zo'n last van mijn pols :seriousf:

Wabbie
2 mei 2011, 19:59
Is de Fender Am. Vintage '62 Jazzmaster dan zoveel beter dan de special player?
(kan niet zo zoveel vinden over het verschil.)

Hangt er vanaf wat je zoekt. De Mexicaanse Jazzmasters moet je zien als een gemoderniseerde Jazzmaster, terwijl de AVRI Jazzmaster een heruitgave is van het origineel.

Verschillen zitten hem in pickups, radius van de toets, plaatsing van de brug etc.

Jan H
2 mei 2011, 23:24
Ik zou voor een Jap gaan als ik jou was, die Jappen wisten wel hoe ze een gitaar moesten bouwen, upgrades van pickups is ook vaak een kwestie van persoonlijke smaak...ze zijn echt niet slecht hoor.
De Japanse nekken zijn doorgaans ook dikker dan de Mexicanen of de Amerikanen...dus die voldoet gelijk aan je voorkeur.

De brug zal je wel willen vervangen voor een Mustang brug...over het algemeen laten de meeste die meteen vervangen omdat je anders te snel je snaren van de hals afspeelt, hou daar met de aanschaf rekening mee.;)

Tommeke90
2 mei 2011, 23:43
Japanse: Heeft een mustang brug nodig. (En nieuwe elementen is een optie)

De classic player : heeft geen van beiden nodig?

De jap is alleen 2de hands nog te vinden.
Als deze een mustang brug heeft. Gaat deze toch ook een €600/700 kosten. (in goede staat)

Daar heb je 'bijna' een NIEUWE classic player voor.

Maar het is toch de moeite om een japanse jazzmaster te zoeken?

Ben ik juist?

Jan H
2 mei 2011, 23:53
Misschien is dit iets voor je, maar misschien is de afstand een bezwaar?
In elk geval zit er een Mustang brug op en word de oude meegeleverd.

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-jazzmaster-92340613.html?qq=fender&list_cat=elektrische-gitaar&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Felektrische-gitaar&start=42

Tommeke90
3 mei 2011, 00:03
Bedankt voor het zoeken ;) maar :

Ik heb al een tijdje geleden al een mailtje naar hem gedaan.
Met een bod van €575. Dit was te weinig voor hem, en hij wou nog even wachten omdat hij pas net op internet stond.

Heb vandaag al een nieuw bod van €600 gedaan.

Is dit een mooie prijs? of ga ik toch iets meer moeten geven?

Wabbie
3 mei 2011, 09:46
Japanse: Heeft een mustang brug nodig. (En nieuwe elementen is een optie)

De classic player : heeft geen van beiden nodig?

De jap is alleen 2de hands nog te vinden.
Als deze een mustang brug heeft. Gaat deze toch ook een €600/700 kosten. (in goede staat)

Daar heb je 'bijna' een NIEUWE classic player voor.

Maar het is toch de moeite om een japanse jazzmaster te zoeken?

Ben ik juist?

Een mustangbrug kost je iets van 40 euro dus dat gaat je ook de kop niet kosten als je die er later bij koopt en erop zet. Je kunt ook de zadels van de jazzmasterbrug vervangen door Graphtech zadels, is geloof ik iets goedkoper.

Ik heb zelf jarenlang over een Japanse Jazzmaster gespeeld en dat is me altijd prima bevallen. Ik moet wel zeggen dat mijn Jazzmaster van al mijn Fenders wel de dunste nek heeft.

Ik heb een keer een classic player in mijn handen gehad en ik was niet bepaald onder de indruk. Maar dat exemplarisch zijn.

snaarplukker
3 mei 2011, 09:50
Bedankt voor het zoeken ;) maar :

Ik heb al een tijdje geleden al een mailtje naar hem gedaan.
Met een bod van €575. Dit was te weinig voor hem, en hij wou nog even wachten omdat hij pas net op internet stond.

Heb vandaag al een nieuw bod van €600 gedaan.

Is dit een mooie prijs? of ga ik toch iets meer moeten geven?
Als hij langer wacht en er geen bod meer op komt moet je met je bod gaan zakken.:soinnocent:

Johannes
3 mei 2011, 10:12
Zoek een instrument dat voor jou goed voelt. Pick-ups en brug zou ik iets minder aandacht aan besteden, die zijn gemakkelijk te vervangen. Klank van het hout, vorm van de hals, algehele feel van de gitaar is veel lastiger aan te passen.

Voor een goede brug upgrade: http://www.masterybridge.com/bridge.html

Tommeke90
4 mei 2011, 22:38
Is er veel verschil in dikte van de nek tussen een japanse of een classic player? Of ga ik als (niet fender speler) dat niet merken?

Tommeke90
6 mei 2011, 23:55
En als ik kan kiezen tussen een japanse (2de hands) voor iets meer als €600
& een nieuwe classic player voor iets meer dan €800.

Zou ik dan toch niet beter n nieuwe kopen?

RoelSmoel
7 mei 2011, 00:05
Een Classic Player voor meer dan 800? Maak daar maar max. 700 van, bij de strats dan.

Tommeke90
7 mei 2011, 00:11
het gaat nog altijd over de jazzmaster

RoelSmoel
7 mei 2011, 00:15
het gaat nog altijd over de jazzmaster

Dan moet ik in het vervolg eerst eens het hele topic gaan lezen:soinnocent:

Tommeke90
11 mei 2011, 21:51
Is er veel verschil in dikte van de nek tussen een japanse of een classic player? Of ga ik als (niet fender speler) dat niet merken?

En als ik kan kiezen tussen een japanse (2de hands) voor iets meer als €600
& een nieuwe classic player voor iets meer dan €800.

Zou ik dan toch niet beter n nieuwe kopen?


Dan ga ik binnenkort eens de knoop doorhakken ;)

Mitch
11 mei 2011, 21:57
Het zijn twee andere gitaren. Brug, trem, pickups. Staar je nou niet blind op budget en nieuw vs. tweedehands.

Tommeke90
11 mei 2011, 23:47
Dat weet ik nu ondertussen allemaal. & budget is niet het probleem.
Het verschil in nek is alles wat ik nog wil weten. als het echt veel verschil is.
Anders ik voor de classic player gaan.

PaulRijkers
11 mei 2011, 23:58
Ik heb een Jazzmaster Japan uit... ik geloof '94 (niet 100% zeker) en, hoewel hij een afstelbeurt kan gebruiken ben ik er erg tevreden over. Ik gebruikte hem in m'n grunge/noise band (the opening of misty beethoven) en, ookal geeft hij veel treble naar mijn smaak, speel er ik er nog altijd best graag op.

Wat betreft het verschil in hals met een USA kan ik je helaas niet helpen ben ik bang.

Mitch
12 mei 2011, 18:48
De keer dat ik op de CP heb gespeeld viel hij me niet op als ontzettend afwijkend van mijn Japanner. Wel hebben de meeste Japanners lagere frets en de CP medium als ik me goed herinner. Dat is misschien nog wel een belangrijker punt voor speelgemak dan het formaat van de hals zelf.

Tommeke90
16 mei 2011, 00:42
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-jazzmaster-92340613.html?qq=fender+jazzmaster&pcpl=&pc_id=&afd=

Deze kan ik kopen voor €625.

gewoon doen zeker?

lauke_101
16 mei 2011, 08:17
€625 is een nette prijs voor een heel net uitziende gitaar. Het is niet schokkend laag hoor, maar dat bedrag is de gitaar wel waard. Mooi dat je er een mustang brug op krijgt, ben je gelijk van dat gezeik af als je met een lichter setje dan .11 of .12 speelt.

Laat je niet verblinden en check de gitaar wel op je gemak even grondig op beschadigingen, scheve parts, kromme neck etc. Je weet maar nooit.

Enne succes! We willen wel foto's zien als je hem gekocht hebt he ;)

Mitch
16 mei 2011, 10:24
Wat doet die Iraq sticker daar zeg? :seriousf:
Anyway, Japanners gaan voor rond de 650. Ik kocht de mijne voor dat bedrag inclusief een mustangbrug, locking tuners en Curtis Novak pickups, maar zonder koffer.
Een upgrade in pots is een goed idee geweest, al kan ik je persoonlijk aanraden om er later eventueel 250k pots in te zetten in plaats van de 1M pots die er standaard in zitten. Minder fel en nog steeds al de helderheid die je nodig hebt.

Tommeke90
16 mei 2011, 23:18
Voila. Hij staat nu waar hij moet staan. In mijn gitaarstaander :D
Hij heeft er €25 vanaf gedaan. (Dus €600) Omdat het brug element soms wegviel. (slecht contact.)

Bij het testen daar, had de gitaar er inderdaad wat last van. Maar na een paar keer met de schakelaar te spelen was dit weg. Hier thuis toch al effe op zitten te spelen. & geen probleem meer gehad.
Moest dat nog eens terug komen. Ga ik gewoon effe naar de gitaarboer ;)

Hij voelt na 30 min te spelen, al echt goed aan. Precies alsof ik nooit iets anders heb gehad.
Klinkt mooi helder. Wat ik nooit uit mijn andere gitaren zou krijgen.

Ik ga er misschien wel iets dikkere snaren opleggen. Want ze buigen zeer gemakkelijk.

Ik heb wel nog een vraagje over de tremelo arm. Deze zit heel los & kan er wel eens uitvallen. Is dit normaal? & Hoe los je dat op?


Foto's volgen..

Wabbie
17 mei 2011, 10:05
Tremolo arm van de jappen zit nogal eens erg los. Ik heb het eerst opgelost door wat tape om het uiteinde van de tremolo arm te wikkelen zodat 'ie wat beter klemt. Uiteindelijk heb ik de tremolo uit de body geschroefd en het buisje waar de tremolo arm ingaat met een tang wat in geknepen. Nu kan mijn tremolo arm niet meer van mijn jazzmaster af, maar blijft hij wel in iedere stand staan waarin ik hem wil hebben.

lauke_101
17 mei 2011, 18:17
Nice, gefeliciteerd! :ok:
Over die arm, een klein beetje tape doet wonderen inderdaad.

Tupelo
17 mei 2011, 18:29
Het zou ideaal zijn om hem eens een week te huren ofzo.Eigenlijk ben ik het wel met je eens.

Men kan wel zeggen; veel spelen, in de winkel uitproberen, en geen gitaar is hetzelfde enzovoorts, maar je wil gewoon een week naar het smoelwerk van zo een ding kijken, en het in iedere toestand, elk moment van de dag eens voelen; kijken of je er na een week nog zo over denkt. Uiteindelijk is dat toch een andere ervaring dan even binnenwippen en een beurt maken.

Vanuit consumenten oogpunt een gat in de markt; kan me voorstellen dat het voor een ondernemer een nachtmerrie is.

Oh, ennuh; congrats. :ok:

Tommeke90
21 mei 2011, 16:25
De tape werkt wel. Maar gaat er heel snel vanaf.

Andere probleem. Vanaf de 5de fret ongeveer. Is er een 'ratel' geluid. Ik weet niet als dat van de fretjes is, of van de brug.
Zou een buzzstop helpen? Was sowieso al van plan om eentje te kopen.

guitarnijboer
21 mei 2011, 16:58
De tape werkt wel. Maar gaat er heel snel vanaf.

Andere probleem. Vanaf de 5de fret ongeveer. Is er een 'ratel' geluid. Ik weet niet als dat van de fretjes is, of van de brug.
Zou een buzzstop helpen? Was sowieso al van plan om eentje te kopen.

OP de eerste plaats heb je bij Fenders doorgaans meer fretbuzz dan bijvoorbeeld Gibsons, Epiphones etc. Een Maple fretboard geeft ook meer buzz dan een rosewood fretboard. (Nee het fretboard zelf ratelt niet, maar je hoort het meer)

Fretbuzz is op zich normaal en geen probleem zolang je het maar niet duidelijk door de versterker hoort.

Het kan natuurlijk zijn dat je gitaar een afstelbeurt nodig heeft. Gezien ik ergens las dat je nog niet veel ervaring met Fenders hebt zou je het misschien beter kunnen laten doen, maar op het internet is hier ook genoeg over te vinden. De waarden voor afstellingen die Fender zelf geeft voor de gitaren zijn een goed uitgangspunt.

Naast de voor de hand liggende dingen als zadel/brug hoogte (aktie) en de afstelling van de halspen (kromming van de hals) speelt ook de hoogte van je elementen een grote rol bij fretbuzz en stemmingsproblemen. Single coil elementen trekken namelijk veel harder aan je snaren doordat er maar 1 rij magnetische polen aan de snaren trekt. (bij een humbucker heb je twee rijen waarbij de een trekt en de ander duwt dus daar wordt dit effect veel meer opgeheven) Deze stringpull van de elementjes trekt de snaren als ze trillen naar beneden in de richting van het fretboard. Conclusie: de elementen niet te hoog afstellen! Waarden voor afstellen van de elementen vindt je ook op de Fender website.

Succes!

Tommeke90
30 mei 2011, 19:12
Ik heb een tijdje gewacht. Om een beetje gewend te raken aan de gitaar.
& dan te kijken wat ik wil. En of ik nu een buzzstop ga kopen.

Ik denk dat ik hem moet gaan afstellen. Want er is teveel gerammel.
Maar als ik een buzzstop erop zet is het misschien niet meer nodig?

Maar twijfel om er dikkere snaren op te leggen. Van 0.10 naar 0.11.
Goed plan?

& als ik dat doe. Gaan de snaren er niet meer uitspringen?
& is er dan minder buzz?

Want dan twijfel ik nog om een buzzstop te kopen.

Wabbie
30 mei 2011, 19:14
Ik heb mijn jazzmaster vrijwel zonder fretbuzz weten te krijgen met een goede afstelbeurt en 010. Maar zwaardere snaren helpen zeker. Ik ben uiteindelijk omhoog gegaan naar 012's omdat dat ook op mijn Strats ligt. Dan heb je meer dan genoeg druk op de brug en sla ik iig de snaren niet meer uit de zadels.

EuroCinema
30 mei 2011, 19:33
Volgens mij helpt een buzzstop tegen het typische geratel achter de brug bij een Jazzmaster, niet bij fretbuzz. Toch?

Anyway, fretbuzz verhelpen op een jazzmaster is een kwestie van afstellen. Soms kan de hals een shim nodig hebben, google daar anders op.

Tommeke90
30 mei 2011, 23:09
Ik weet dat een buzzstop niet helpt tegen fretbuzz. Maar dacht : als 1 buzz weg is. Valt het misschien niet zo op. (Al denk ik dat hij toch een afstelbeurt nodig zal hebben)

Gaan 0.11 snaren hetzelfde aanvoelen als 0.10 snaren op mijn dot?

Er staat een mustang brug op mijn JM. (ik heb de oude erbij gekregen.)
Maar ik kan nergens iets vinden hoe je die in hoogte kan aanpassen.

Als ze deze toch kunnen afstellen. :

Mustang brug erop laten?
-Eventueel met buzzstop
-Of dikke staren, dat ze er niet afspringen.

Oude brug er terug op? Die beter aan te passen is.
& daar een buzzstop bij zodat de snaren er niet af vliegen? (of is dit gewoon dom?)


Sorry dat ik zo moeilijk doe. Maar ik wil de juiste keuze maken.
Ik heb pas meer als €600 moeten uitgeven aan deze gitaar.

Met een afstelbeurt & een buzzstop is dit weer €100. Dat is helemaal niet erg. (als het het waard is)

Bedankt

lauke_101
30 mei 2011, 23:17
Nee, dat zal zwaarder aanvoelen aangezien de mensuur van een Jazzmaster langer is dan van een Dot.

Maar voor je inderdaad (uitgebreid) gaat sleutelen aan je gitaar zou ik eerst een zwaarder setje snaren proberen, die Jazzmaster brug is eigenlijk alleen gemaakt voor snaren van .11 en dikker.

Enne, hoe bevalt de gitaar verder tot nu toe? :)

Tommeke90
30 mei 2011, 23:37
Als ik niet naar de buzz kijk / luister (Want dit is aan te passen)

Is het een zalige gitaar!
& als hij helemaal op punt staat,... :rockon:

Hij klinkt zo anders dan mijn epi dot & les paul.
Deze kan ook mooi helder zijn. Wat de andere helemaal niet zijn.


In het algemeen, zeer tevreden.

Mitch
31 mei 2011, 19:29
Je kan ze niet per zadel verstellen, maar de mustang brug heeft toch ook gewoon imbusschroefjes om de gehele schroef te verstellen?
Buzz stop gaat je sowieso niks brengen. Ondingen zijn het, dodelijk voor de 'achter de brug' harmonischen. Verschrikkelijk, tast de totale sound aan.