PDA

View Full Version : tune-o-matic



bigjeroen
5 april 2011, 20:00
hallo

ik zag laatst de term "tune-o-matic brug"staan en wou hierover meer te weten komen( ik ben heel nieuwsgierig ;) , maar ik kan niet echt vinden wat het nou precies is.
ik weet wel dat mijn gitaar er ook een heeft, maar verder niks.
ik zou hierover dus graag meer te weten over komen.
wie helpt mij????

Sanderltd
5 april 2011, 20:02
Nu doe ik niet graag flauw en zeg ik niet graag al te vaak dat je moet Googlen... Maar heb jij het überhaupt wel al eens geprobeerd?... ;)

Best dus eens Googlen!

Oranjeaap
5 april 2011, 20:03
Dit:
http://www.google.nl/images?hl=nl&source=hp&q=tune+o+matic&btnG=Afbeeldingen+zoeken&gbv=2&biw=1600&bih=799
Meer is er niet echt over te vertellen

Venlonaer
5 april 2011, 20:05
Je ziet ze op vele Les Pauls....ES'en en etc. Het is een beetje de tegenhanger van de Fender Bridge's.

Mag ik dit zo grofweg stellen? Ja toch?!;)

bigjeroen
5 april 2011, 20:05
tuurlijk heb ik al gegoogel'd, maar ik kan er maar niet achter komen waar het nou voor is:???:

Johannes
5 april 2011, 20:08
tuurlijk heb ik al gegoogel'd, maar ik kan er maar niet achter komen waar het nou voor is:???:

Het is ongeveer dezelfde vraag waar de wielen op auto voor zijn. Tuneomatic is een type brug dat vaak op Gibson gitaren zit. (en natuurlijk op 1001 andere merken en modellen) De brug is voor de snaren op de gitaar...

JohnLord
5 april 2011, 20:09
De naam heeft natuurlijk wel iets misleidends in zich...

Thiez
5 april 2011, 20:10
Het is om je gitaar te intoneren. Intoneren doe je om zuivere tonen over de gehele hals te krijgen.

bigjeroen
5 april 2011, 20:10
ik geloof dat je iets er mee kan verstellen???:dontgeti:

De V
5 april 2011, 20:11
Het is gewoon een type brug.
Door de zadels te verstellen kan je de gitaar intoneren.
Dat hebben de meeste bruggen voor elektrische gitaren en is dus niet erg bijzonder, mijn inziens.

bigjeroen
5 april 2011, 20:12
wat is intoneren dan precies??

budje
5 april 2011, 20:20
intoneren (http://lmgtfy.com/?q=intoneren)

10

nickofzo
5 april 2011, 20:46
http://petertambroni.com/mostlybass_wp/wp-content/uploads/2011/02/GtrBridge.jpg

de thumbwheels zorgen ook nog eens voor de hoogte van de brug...

De V
5 april 2011, 21:03
intoneren (http://lmgtfy.com/?q=intoneren)

10

Haha, ik wist dat ie ging komen.;)

Sanderltd
5 april 2011, 22:40
Tja, het zijn dan ook vragen die je gewoon letterlijk via Google kunt vinden. Telkens de eerste hit zelfs... Wordt er tegenwoordig geen lesje Google gegeven op school of zo? Lijkt precies wel nuttig te zijn! :)

Maar goed, het belangrijkste is dus dat Jeroen nu weet waar het om gaat, dus even herhalen en samenvatten (komt 'ie he, Jeroen!):

- Tune o matic: benaming voor het type van brug dat inderdaad vaak voorkomt bij de Les Pauls. Onderscheidt zich van de Fender-type bruggen doordat ze -blijkbaar- makkelijker en sneller te intoneren (geduld...) zijn, en in hoogte af te stellen zijn. Verder is er niet veel bijzonders over te zeggen.

- Je kunt er inderdaad, zoals gezegd, iets mee verstellen. Meer bepaald de intonatie en actie van de gitaar. Dat gaat, mijn inziens, vlotter met een tuno o matic, dan met een andere brug. Maar dat is persoonlijk hoor.

- Intonatie: je gitaar is eigenlijk geen perfect instrument. Als je de open snaren aanslaat, kun je alles wel nagenoeg perfect gestemd krijgen, maar de plaatsing van de frets komt roet in het eten strooien en is eigenlijk nooit helemaal perfect. Als je een gefrette noot aanslaat, kan deze niet helemaal correct zijn. Om hieraan te compenseren kan de intonatie ingesteld worden (via de TOM brug, en de meeste andere bruggen eigenlijk).

- Actie: hoe hoog de snaren boven je fretboard liggen. Een lagere actie speelt vaak veel sneller en vlotter, maar heeft als nadeel dat de snaren te fel gaan trillen tegen de andere frets ("fretbuzz").
Een hogere actie heeft minder fretbuzz, maar speelt soms iets moeilijker.


Ziezo, en vanaf nu verder zelf op zoek he! ;)

marter544
5 april 2011, 22:59
Ik ben wel van mening dat een fender-achtige brug makkelijker intoneert, aangezien je bij TOMs met je schroevendraaier tussen die snaren zit te pielen.. Ook kun je bij een fender-achtige de hoogte van elke snaar apart instellen, vind ik ook erg praktisch.

De V
5 april 2011, 23:54
Ik heb nog nooit een strat of een tele oid geïntoneerd, dus daar kan ik niet over praten.
Wat ik wel weet is dat ik een TOM met stoptail veel lekkerder vind spelen.
Ik leg mijn hand er altijd op en op een strat of tele oid heb ik niks om mijn hand op te leggen.
Misschien ben ik wel gewoon verwend.;)

bigjeroen
6 april 2011, 17:17
Tja, het zijn dan ook vragen die je gewoon letterlijk via Google kunt vinden. Telkens de eerste hit zelfs... Wordt er tegenwoordig geen lesje Google gegeven op school of zo? Lijkt precies wel nuttig te zijn! :)

Maar goed, het belangrijkste is dus dat Jeroen nu weet waar het om gaat, dus even herhalen en samenvatten (komt 'ie he, Jeroen!):

- Tune o matic: benaming voor het type van brug dat inderdaad vaak voorkomt bij de Les Pauls. Onderscheidt zich van de Fender-type bruggen doordat ze -blijkbaar- makkelijker en sneller te intoneren (geduld...) zijn, en in hoogte af te stellen zijn. Verder is er niet veel bijzonders over te zeggen.

- Je kunt er inderdaad, zoals gezegd, iets mee verstellen. Meer bepaald de intonatie en actie van de gitaar. Dat gaat, mijn inziens, vlotter met een tuno o matic, dan met een andere brug. Maar dat is persoonlijk hoor.

- Intonatie: je gitaar is eigenlijk geen perfect instrument. Als je de open snaren aanslaat, kun je alles wel nagenoeg perfect gestemd krijgen, maar de plaatsing van de frets komt roet in het eten strooien en is eigenlijk nooit helemaal perfect. Als je een gefrette noot aanslaat, kan deze niet helemaal correct zijn. Om hieraan te compenseren kan de intonatie ingesteld worden (via de TOM brug, en de meeste andere bruggen eigenlijk).

- Actie: hoe hoog de snaren boven je fretboard liggen. Een lagere actie speelt vaak veel sneller en vlotter, maar heeft als nadeel dat de snaren te fel gaan trillen tegen de andere frets ("fretbuzz").
Een hogere actie heeft minder fretbuzz, maar speelt soms iets moeilijker.


Ziezo, en vanaf nu verder zelf op zoek he! ;)

ahaa nu snap ik hem;)
in iedergeval heel veel bedankt:D

Kingfisher
6 april 2011, 18:00
Ik heb nog nooit een strat of een tele oid geïntoneerd, dus daar kan ik niet over praten.
Wat ik wel weet is dat ik een TOM met stoptail veel lekkerder vind spelen.
Ik leg mijn hand er altijd op en op een strat of tele oid heb ik niks om mijn hand op te leggen.
Misschien ben ik wel gewoon verwend.;)

Ah, maar kan uw T-O-M dit:
http://www.youtube.com/watch?v=tNfElHfLPdk

Bolder
6 april 2011, 18:36
Ik ben wel van mening dat een fender-achtige brug makkelijker intoneert, aangezien je bij TOMs met je schroevendraaier tussen die snaren zit te pielen.. Ook kun je bij een fender-achtige de hoogte van elke snaar apart instellen, vind ik ook erg praktisch.

Mee eens, ligt eraan aan welke kant de schroeven zitten.

Is hier eigenlijk een standaard kant voor? Mijn mijn LP zaten ze aan de kant van het staartstuk maar bij mijn SG aan de hals kant..

Thiez
6 april 2011, 18:43
Ah, maar kan uw T-O-M dit:
http://www.youtube.com/watch?v=tNfElHfLPdk

Als het dan toch om tremelo gebruik gaat hoor ik liever jeff beck denk ik :P
Ik prefereer het gewoon beide. Een TOM wanneer ik trem niet nodig heb. En trem wanneer ik hem wel nodig heb ;)

Liquid_Metal
6 april 2011, 18:54
Tja, het zijn dan ook vragen die je gewoon letterlijk via Google kunt vinden. Telkens de eerste hit zelfs... Wordt er tegenwoordig geen lesje Google gegeven op school of zo? Lijkt precies wel nuttig te zijn! :)

Haha briljant. Ik weet nog goed dat wij een introductie in wikipedia kregen van onze wiskundeleraar (die man was sowieso briljant, gaf zo'n beetje alle vakken. RIP).
Met google kun je heel erg veel. Dit al eens ingevoerd?

pi*the answer to life the universe and everything
:rockon:

Pirate
6 april 2011, 19:11
pi*the answer to life the universe and everything
:rockon:

dont panic!

Gearjunkie
6 april 2011, 19:26
Mee eens, ligt eraan aan welke kant de schroeven zitten.

Is hier eigenlijk een standaard kant voor? Mijn mijn LP zaten ze aan de kant van het staartstuk maar bij mijn SG aan de hals kant..

Misschien is hij dan eens per abuis omgedraaid. De staartstuk kant is bij mijn weten vrij normaal.