PDA

View Full Version : Kan ik een eindbuis eruit halen voor minder vermogen?



rasselbock
5 april 2011, 13:16
Ik heb een Fender pro reverb, die voor sommige gelegenheden veel te hard gaat.

Nou hoorde ik dat je bij een twin twee van de vier eindbuizen eruit kunt halen, voor half vermogen.
Kan dat bij een Pro reverb (één van de twee buizen) ook?

Fender pro reverb silverface (1978/79)


Alvast dank!

Tim

pimmetje
5 april 2011, 13:32
Nee.
tientekens

tommus42
5 april 2011, 16:27
Die versterkers zijn balansversterkers, dwz dat steeds 2 buizen als een paar werken.

cluseau
5 april 2011, 19:07
Is als fietsen met één been. Op een tandem (twin) kun je wel één persoon weghalen.

Yves Pexsters / TAS
5 april 2011, 22:01
Is als fietsen met één been. Op een tandem (twin) kun je wel één persoon weghalen.

Tenminste als de overblijver 2 benen heeft ;-)

PeeVee
6 april 2011, 10:49
Een Twin Reverb is een klasse AB balans versterker met vier eindbuizen. Zie het maar als een four wheel drive; daarmee kun je ook prima in een 2WD stand rijden (alleen voorwielaandrijving), geen probleem. Een Pro Reverb heeft maar twee eindbuizen (alleen voorwielaandrijving), wanneer je één buis (wiel) verwijderd, is je versterker (auto) uit balans.

Wat natuurlijk zou kunnen, een iets ingrijpendere maar niet onmogelijke modificatie, is dat ene wiel netjes in het midden monteren (zoals bij een Reliant driewieler) zodat de aandrijving weer in balans is. Bij jouw versterker zou je dan de eintrap moeten ombouwen van balans naar single ended. Dat kan, maar dan moet je iets meer (laten) doen dan alleen een eindbuis trekken.

Ik heb dat gedaan bij mijn 5PV3 Deluxe. Geen fasedraaier maar de preamp gewoon direct naar één eindbuis ingesteld in klasse A. Aanvankelijk gebruikte ik gewoon de bestaande uitgangstrafo maar had ik alleen de helft van de primaire wikkeling in gebruik. Later gebruikte ik de volledige wikkeling van de primaire kant, dus de middentap niet meer aangesloten. Dat werkt prima en is ook wel een bekend truukje (b.v. bij radiozendamateurs). TJ Weber (zoon van Ted), levert bij hun tweed Princeton kit ook gewoon een push pull (balans) uitgangstrafo waarvan je de middentap niet gebruikt. Toch schijnt er wel een belangrijk verschil te zitten tussen SE en PP uitgangstrafo's, ik heb daarom toch maar een 15W Hammond SE uitgangstrafootje geplaatst. Ook dat werkt prima, maar niet wezenlijk beter / anders dan daarvoor.

Kortom: 1 van de 2 eindbuizen trekken geeft onbalans en dat is niet wenselijk. Ik ken overigens studiomuzikanten die in de studio één buisje uit een Princeton Reverb trokken. Wanneer die voldoende warm gebiassed staat, heb je eigenlijk een SE klasse A versterkertje dat maar één helft van het signaal uit de fasedraaier versterkt. Het kan in principe wel, maar of het mooi/bruikbaar is, dat is arbitrair. Je kunt het best proberen, het kan geen kwaad.

Jouw late 70's Pro Reverb is waarschijnlijk een 70W model. Die werkt op veel hogere spanningen, eigenlijk te hoog voor SE klasse A. Daar zit dus wel een probleem; die voedingsspanning moet omlaag. Dat kan op veschillende manier, de meest eenvoudige maar duurste optie is voedingstrafo vervangen. Op zich geen verkeerd idee; de spanningen in een 70W Pro Reverb zijn overal erg hoog waardoor de versterker erg stijl / abrupt is. Lagere spanningen, zo rond de 400V, geven wat mildere response en meer warmte. Ook iets minder vermogen maar 40W gaat nog steeds erg hard. Zo'n 70 Watter "klinkt" erg hard omdat alles aan dat circuit getuned is om "hard te klinken"; dat was de trend eind 70's. Op lagere spanningen is het vermogen nog steeds rond de 40 a 50 Watt, maar is de perceptie "hard" veel minder.

Met een enkele 6L6 gaat het overigens nog steeds flink hard, vergis je niet. Je krijgt wel veel eerder crunch/compressie (dus minder headroom). Wanneer je Pro op wat lagere spanningen zou werken, zou je ook kunnen overwegen om de 6L6'en en te (laten) vervangen door 6V6'en. Dan blijft er nog maar 20 a 25 Watt van de 40 over. Eigenlijk klopt je impedantie dan niet meer, als je het helemaal goed wilt doen, moet je ook het uitgangstrafo (laten) vervangen (kost ong. 100 Euro afhankelijk van het merk; b.v. Hammond, TAD, MM etc.). Eigenlijk ben je dan dus gewoon een Deluxe Reverb aan het bouwen. Voor rond de 200 a 250 aan onderdelen is dat wel mogelijk maar dat is dan excl. het werk. Je moet je afvragen of dat rendabel is, is het niet beter om er een tweede 1x12 versterkertje bij te kopen? Een Blues Deluxe oid, nog mooier: een Deluxe Reverb of een Princeton Reverb?

In mijn tweed Deluxe prik ik nu, naar gelang de omstandigheden er om vragen, gewoon een enkele 6L6 als ik iets meer headroom nodig heb, en een een enkele 6V6 wanneer ik crunch/compressie wil. Is nu echt een repetitie/studio ampje: op het podium kom ik er niet mee weg maar daarvoor heb ik weer andere amps.

tommus42
6 april 2011, 11:31
.....Jouw late 70's Pro Reverb is waarschijnlijk een 70W model. Die werkt op veel hogere spanningen, eigenlijk te hoog voor SE klasse A. Daar zit dus wel een probleem; die voedingsspanning moet omlaag. Dat kan op veschillende manier, de meest eenvoudige maar duurste optie is voedingstrafo vervangen. Op zich geen verkeerd idee; de spanningen in een 70W Pro Reverb zijn overal erg hoog waardoor de versterker erg stijl / abrupt is. Lagere spanningen, zo rond de 400V, geven wat mildere response en meer warmte. Ook iets minder vermogen maar 40W gaat nog steeds erg hard. Zo'n 70 Watter "klinkt" erg hard omdat alles aan dat circuit getuned is om "hard te klinken"; dat was de trend eind 70's. Op lagere spanningen is het vermogen nog steeds rond de 40 a 50 Watt, maar is de perceptie "hard" veel minder.....

Zou het een idee zijn een 'sagresistor' te gebruiken om de spanning naar beneden te krijgen (zeg 100ohm, 10W)?

guitarnijboer
6 april 2011, 15:43
Zou het een idee zijn een 'sagresistor' te gebruiken om de spanning naar beneden te krijgen (zeg 100ohm, 10W)?

Een (naar mijn idee) veel beter idee zou zijn om een low power switch in te bouwen. In de 70Watt UL versie van deze versterker die jij kennelijk hebt is dat niet heel moeilijk te realiseren omdat de voedingstrafo hiervoor geschikt is en de eindtrap ultralineair is waardoor je niet in de problemen komt met je schermroosterspanning.

Het idee is dat je met deze schakelaar de spanning op de eindbuizen verlaagd van 500 naar 250 Volt en de bias automatisch daaraan aanpast. De versterker is in die low stand +/- 15 watt. Voordeel is dat je geluid ongeveer gelijk blijft (wel iets warmer, maar niet dof, verlies van hoog etc.)

Je kunt dit zo overnemen uit bijvoorbeeld de Fender 75

PeeVee
6 april 2011, 18:52
Dat is op zich ook een wel een idee. Ik heb een aantal 75's gehad (heb er nog steeds eentje); the poor man's Vibroverb (na ombouw). Het hi/lo power circuit was ik niet dol op. Op hi power stand te stijl / abrubt en op de low power stand (inderdaad een B+ van 250 VDC) heel slap en geen headroom. Verschil in volume geeft het overigens niet of nauwelijks. Ik heb 22W gemeten op de low power stand en 66W op de high power stand. Het verschil is dus ong. 4 dB en dus zeker niet het halve volume.

guitarnijboer
6 april 2011, 19:49
Mijn ervaringen met de Fender 75 zijn kennelijk een stuk positiever. Misschien omdat ik de mijne meteen bij aanschaf noodgedwongen helemaal opnieuw heb moeten bouwen omdat een of andere onverlaat het ding grondig gesloopt had. Hij is nu helemaal origineel en klinkt echt fantastisch. Verschil in volume is inderdaad thuis niet waarneembaar, maar in een bandsituatie merk je wel dat het werkt. Van slapheid heb ik geen last op de low stand, alleen ietsje mellower geluid maar nog steeds met een flinke 'boom' in het laag.

Ik heb ook wel eens beroerder klinkende exemplaren gehoord, weinig drive op het 'overdrive kanaal' en een vlak geluid. Ik denk dat die na 30 jaar gewoon ondehoud nodig hebben en een paar goede NOS buisjes.Maar goed, ik dwaal af...

rasselbock
7 april 2011, 18:00
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik ga eens kijken wat ik ermee doe. Het is overigens niet zo dat de versterker op laag volume slecht klinkt vind ik, maar hij komt niet helemaal tot leven.

Misschien inderdaad ook maar eens voor een princeton kijken voor ernaast. sparen dan maar...