PDA

View Full Version : Andere instrumenten via de versterker?



Floyd Pepper
5 april 2011, 11:49
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een gitaar en versterker gekocht en ben nu lekker enthousiast aan het oefenen.
Ik speel echter ook andere instrumenten en ik vroeg me af of ik deze ook op de versterker aan kan sluiten?

Is het mogelijk om bijvoorbeeld zang via een microfoon of een blaasinstrument via een microfoon op de input van een versterker aan te sluiten? Zou je dan ook de ingebouwde effecten van de versterker daar op kunnen gebruiken?

Ik heb een Peavey Vypyr 15watt. De gebruikshandleiding van mijn versterker heb ik helemaal gelezen en daar werd het me niet echt duidelijk. Er is wel een mogelijkheid om een externe audio bron op de aux input aan te sluiten, zoals bijvoorbeeld een mp3 speler, maar dat is bedoeld om bijvoorbeeld mee te spelen met (begeleidings)muziek van een lesboek.

Eigenlijk is mijn vraag dus of ik de input waar mijn gitaar normaal op wordt ingeplugd gebruikt kan worden voor andere doeleinden.
Op internet heb ik dingen gelezen die mij onzeker maken en daardoor ben ik bang dat ik mijn versterker zou kunnen beschadigen.
Er wordt gesproken over gebalanceerde poorten en microfoons met of zonder fantoom voeding. Ik wil de handel natuurlijk niet opblazen.

KingPin8
5 april 2011, 12:02
in de oefenruimte sluiten we geregeld electrische cello's en violen aan, dan kun je echt awesome dingen doen, zeker i.c.m. effecten en pedalen :)

We hebben nog nooit iets opgeblazen in ieder geval.

Buzzel
5 april 2011, 13:02
Het kan wel, maar of het ook klinkt is de vraag meer denk ik. Gitaar versterkers zijn gemaakt om het geluid van een gitaar goed uit te versterker.

Floyd Pepper
5 april 2011, 14:13
@KingPin8
Dat kan ik me wel voorstellen ja, een tijdje terug heb ik iemand op een elektrische viool enkele prachtige uitvoeringen zien geven van 'klassieke' werken in een 'modern' jasje.
Een elektrische viool en cello werken echter wel volgens het zelfde principe volgens mij, van de pickup elementen die de vibraties van de snaar omzetten naar stroompjes. Die stroompjes worden dan door de versterker weer tot geluid omgevormd.

In mijn geval zou ik er echter een microfoon op aan willen sluiten om een instrument te versterken. Dat is toch anders dan de pickups van een elektrische gitaar of elektrische viool / cello.

@Buzzel
Natuurlijk heb je helemaal gelijk. Het lijkt me echter wel leuk om eens wat uit te experimenteren.

Buzzel
5 april 2011, 14:17
Ik heb een fender bassman daar kan je ook alles inprikken. maar het klinkt dan alleen wat minder. Ik heb niet het idee dat je dan meteen het hele circuit van de versterker aan het koken bent of zo.

cluseau
5 april 2011, 18:12
In mijn geval zou ik er echter een microfoon op aan willen sluiten om een instrument te versterken. Dat is toch anders dan de pickups van een elektrische gitaar of elektrische viool / cello.



Ehhh nee, scheelt niet veel. Spanninkje opwekken gebeurt volgens hetzelfde principe. Mogelijk is de impedantie en of het signaal niveau anders maar je zal je amp er niet mee beschadigen. Wel is een gitaaramp erg klankbepalend, of je dat mooi vindt is weer een ander verhaal. Je hebt overigens een gewone mic nodig.

Plant
5 april 2011, 18:36
in de oefenruimte sluiten we geregeld electrische cello's en violen aan, dan kun je echt awesome dingen doen, zeker i.c.m. effecten en pedalen :)

We hebben nog nooit iets opgeblazen in ieder geval.

Ooit van b.v. Emilie Autumn (http://www.youtube.com/watch?v=L8DysNsVXLU) gehoord? ;)

KingPin8
6 april 2011, 09:57
SYRINGE!

mooiste voorbeeld wat er is! :D

Emily rockt :blast:

Floyd Pepper
6 april 2011, 12:21
Ehhh nee, scheelt niet veel. Spanninkje opwekken gebeurt volgens hetzelfde principe. Mogelijk is de impedantie en of het signaal niveau anders maar je zal je amp er niet mee beschadigen. Wel is een gitaaramp erg klankbepalend, of je dat mooi vindt is weer een ander verhaal. Je hebt overigens een gewone mic nodig.

Oké, misschien scheelt het opwekken van het spanninkje niet veel. Mogelijk is de impedantie of het signaalniveau anders, maar dat kan ook geen kwaad?
Die begrippen impedantie of weerstand kom je vaak tegen, ook bijvoorbeeld bij speakers die je op een versterker aansluit. Die mogen niet te zwaar of licht zijn, omdat je anders de speaker of versterker beschadigd. Dat is hier dus niet aan de orde begrijp ik?
Als het signaal-niveau anders is, dan is dat geen ramp, omdat je dat met de volumeknop kunt bijstellen neem ik aan?

Ik ben een gewone microfoon nodig, maar wat is een 'gewone' microfoon? Gaat het dan om een koolstofmicrofoon, een dynamische microfoon of juist een microfoon zonder fantoom-voeding?

Joreeen
6 april 2011, 12:25
Ik ga binnenkort piano, gitaar, bas & micro's aansluiten via PA, gaat prima!

Succes! :hippie: