PDA

View Full Version : In dubio



Eric van Esch
4 april 2011, 23:41
Beste allen,

Ik zit in dubio en zou graag eens wat van gedachten willen wisselen met jullie.

Momenteel heb ik in bezit voor thuis (ik speel alleen thuis, beginnende speler, anderhalf jaar nu, half jaartje les) een Vox AC4TV, een VOX Mini3 en een Line 6 POD X3. De Vox Mini3 gebruik ik eigenlijk voornamelijk alleen voor de lessen, hij is makkelijk mee te nemen en er zitten wat eenvoudige mogelijkheden op om tijdens de les het idee van de verschillende stijlen te kunnen benaderen. Aan de andere kant van mijn spectrum staat de POD, ontzettend veel mogelijkheden (bijna eindeloos lijkt het wel) aangesloten op computer (ben niet echt tevreden over het geluid via computer, zal aan de geluidskaart en boxen liggen) of over een goede monitor koptelefoon (AKG 271 MkII, erg mooi geluid). Daar tussen in zit dan de AC4TV, eventueel aangevuld met de POD als multi-effect. Mijn voorkeur voor speelstijlen zijn blues, bluesrock, indierock en classic rock. Metal is zeker niet mijn ding. Als gitaren heb ik een Ibanez AS93 (semi hollow body), Ibanez SAS36FM en een Les Paul kloon (Yamaki Performer). Mijn voorkeur gaat toch uit naar het humbuckergeluid, de AS93 en de Yamaki zijn voor mij definitieve blijvers, de SAS36FM niet.

Mijn dubio:
Op zich kan ik uit de POD heel veel halen, maar ik wil niet altijd met koptelefoon op spelen. De Mini3 is leuk voor mijn lesjes, maar ik mis daarin natuurlijk een vol geluid. De AC4TV is op zich een goed klinkende versterker, maar ik zou een iets breder en minder boxiger geluid willen. In ieder geval ga ik mijn POD en Mini3 houden, maar ik zoek toch een mogelijkheid van breder geluid. Ik heb een aantal van mijn gitaren over 2x10, 2x12 en 4x12 gehoord en vind dat een hele verbetering.

Mijn eerste optie.
Een 212 cab (16 Ohm) aanschaffen voor mijn AC4TV voor een breder geluid. Voordeel hierbij is dat ik de combo als combo kan blijven inzetten, maar nadeel is weer het extra aansluitwerk (ik hou van minder kabels). Ander voordeel hierbij is dat ik later eventueel een andere head kan zoeken als ik iets anders wil. Bovendien is de AC4TV max 4W (en min 0.25W), zodat het volume goed beperkt kan blijven voor in huis.

Mijn tweede optie.
De AC4TV er uit gooien en op zoek naar een andere gitaarcombo met 2x10 of 2x12. Voordeel is dat hierbij het aantal kabels weer minder wordt, mijn POD eventueel op stereo aan te sluiten is op de nieuwe combo. Nadeel is dat de combo waarschijnlijk heel wat zwaarder zal zijn en niet eenvoudig verplaatsbaar.

Optie drie.
Goede monitor boxen zoeken en aansluiten op mijn POD. Voordeel is dan dat ik heel veel mogelijkheden heb op eenvoudige wijze, nadeel is dat het niet altijd makkelijk verplaatsbaar is.

Nu zijn er ook verhuisplannen op korter of iets langere termijn, waarbij mij een eigen ruimte gegund wordt, dus een semi permanente opstelling is zeker een optie, ook al omdat ik eigenlijk alleen thuis speel.

Vragen waar ik mee zit.

Voor optie 1.
Welke 2x12 cabinetten zouden geschikt zijn voor de AC4TV? Deze is 16 Ohm (mono) en ik moet dus denk ik op zoek naar een 16 Ohms speaker cabinet. Welke voldoen hieraan?

Voor optie 2.
Wat zijn goede all round versterkers voor thuis? 15W is in mijn ogen meer dan genoeg, mastervolume knop zal dus erg belangrijk zijn. Maar mogelijk zijn er ander versterkers met meer vermogen die voor thuis gewoon heel geschikt zijn. Ik ben niet getrouwd met buizen, maar een beetje warmte in geluid vind ik wel fijn.

Voor optie 3.
Wat zouden goede monitor boxen zijn om aan mijn POD te hangen? Eisen die belangrijk zijn zijn ruimtelijk breed geluid, geluid moet natuurlijk via de boxen worden weergeven (tweaken en klankkleur zullen voornamelijk door de POD gegenereerd moeten worden).

Algemeen geldt ook nog: budget. Aangezien ik (nog lang) geen virtuoos ben is top end voor mij gewoon over done. Maar ik wil wel een vooruit kunnen voor een langere periode en wil daar best wel op investeren. Ik beoordeel het meer op prijs kwaliteitsverhouding dan op absoluut budget (ben misschien ook wat dat betreft gelukkig met een goede baan en passend salaris).

Een heel verhaal, ik hoop dat jullie eens zouden kunnen laten weten wat jullie zouden kiezen. Misschien zie ik mogelijkheden over het hoofd, die mogen natuurlijk gespuid worden. Alle input en ideeën zijn welkom, ik ga zeker niet over een nacht ijs, ik kan voorlopig nog steeds goed vooruit en heb de tijd om rustig te orienteren en rond te kijken.

Alvast bedankt voor jullie wijze input!

lefthandstrat
5 april 2011, 01:03
Hoi, ik begrijp je verhaal wel hoor. Ik zit zelf momenteel ook met een dilemma betreffende mijn "thuisgeluid". Enfin, het gaat nu even niet om mij maar om jou. Ik zou mezelf even willen beperken tot jouw optie3. Heb je weleens gedacht aan een Tech21 poweramp of een Atomic Reactor? Er staan er twee op MP en deze oplossing zou voor jou wellicht DE oplossing kunnen zijn. Zie de volgende link: http://link.marktplaats.nl/432209619 dit is de MP advertentie. Je kan dan alle mogelijkheden van je POD maximaal benutten!

Midwolda
5 april 2011, 06:40
Toen ik je verhaal las moest ik meteen denken aan een Fender Princeton Chorus.
Transistorversterker, 2x25Watt eindtrappen, stereo effects loop, 2x10" 8ohm speakers.
Er zit ook een headphone aansluiting op die je kunt gebruiken als line out naar je computer.
Ooit uitgeroepen tot "de beste transistorversterker aller tijden" (voor wat dat waard is).
Het drive-kanaal geeft natuurlijk geen buizen-warmte, maar het cleane kanaal is werkelijk erg fraai,
en in combinatie met humbuckers en je POD zou dat wel eens heel erg goed uit kunnen pakken.
Heel goed draagbaar (ca. 17 kg.) en tweedehands goed verkrijgbaar voor ca. 150 euro.
Een echte alleskunner waar je nog jaren mee vooruit kunt, heel veel waar voor je geld.
En als je er een paar jackpluggen op/aan/in soldeert kun je 'm ook als cab gaan gebruiken.

http://www.guitare-village.com/matos/11_10_2004/princeton.jpg

Bolder
5 april 2011, 08:59
Ik snap het probleem ook wel. De AC4 is een buizenversterker, daar krijg je denk ik het natuurlijkste geluid mee. Maar hij is niet breed inzetbaar, misschien een one trick pony. Maar omdat hij 4 watt heeft is hij wel weer zeer geschikt voor thuis.
Als je een nieuw speakercabinet koopt, zou ik
2x12 doen. Kijk eens naar de cab's van Laney of van Vox zelf.
Computergeluid en die dingen kan ik niks over zeggen.

Eric van Esch
5 april 2011, 10:04
@Lefthandstrat: Bedankt voor je opties. Ik had er wel eens over gehoord en aan gedacht, maar kon niet meer op de namen komen. Wel iets om over na te denken. Ik zie wel dat de Tech21 power amp maar 1 speaker heeft, net zoals de Atomic.

@Bolder: Inderdaad, de AC4TV is een beetje een one-trick-pony, vandaar mijn twijfels. Bij eerste aanschaf leek het me op dat moment de meest geschikte amp voor mij, maar nu ik iets verder kom zie ik de beperkingen.

@Midwolda: Grappig, de Fender Princeton stond al in mijn hoofd op het lijstje, heb die ooit eens gehoord (eigen gitaar daarover zelfs) en vond het verrassend goed geluid. Om even jouw verbouwplannen goed te begrijpen, ik zou er een 1/4" jack input in moeten sleutelen die buitenom het versterker gedeelte gaat maar rechtstreeks de speakers aanstuurt? Zou ik dan een stereo jack input kunnen plaatsen waarbij elke speaker een apart kanaal is? Op die manier zou ik de POD optimaal kunnen benutten (de POD heeft de mogelijkheid om elk kanaal afzonderlijk te definieren en zo zelfs twee verschillende amps tegelijkertijd te simuleren). Het lijkt me zeker een goede optie en het vebouwen zal denk ik niet het meest ingewikkeld zijn.

Bijl
5 april 2011, 11:20
Ik zou voor optie 3 kiezen met de POD, en dan een actieve vloermonitor kopen met een 12" speaker:

http://www.thomann.de/nl/the_box_ma120_mk_ii.htm

Toch heel portable, een goed geluid, voordelig in aanschaf, en altijd je speaker naar je toe gericht.

Ik heb zelf ook met het idee gespeeld om dit te doen omdat ik vaak mezelf niet kan horen vanwege een gebrek aan goede monitors bij live optredens in kleine clubs/cafe's.

Ik heb echter toch maar een buizenbak gekocht en een versterkerstandaard, dat klinkt beter en geeft hetzelfde resultaat.

lefthandstrat
5 april 2011, 11:44
http://www.tech21nyc.com/products/powerengine/powerengine60.html
http://www.g66.eu/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=68&Itemid=163

Hoi Eric, nog even ter aanvulling de websites van Tech 21 en Atomic. Overigens, die optie die gegeven is door Bijl over die actieve vloermonitor van Thomann is ook best interessant om een Pod of een Vox Tonelab op aan te sluiten. Ik ga me daar eens in verdiepen. Bedankt voor de tip Bijl.

Midwolda
5 april 2011, 12:32
Volgens mij kun je al heel veel van je POD-aansluit-wensen realiseren met de stereo FX loop van de Princeton Chorus.
Zie de Owner's Manual (http://support.fender.com/manuals/guitar_amplifiers/Princeton_Chorus_manual.pdf) (PDFje).

Eric van Esch
5 april 2011, 12:51
Volgens mij kun je al heel veel van je POD-aansluit-wensen realiseren met de stereo FX loop van de Princeton Chorus.
Zie de Owner's Manual (http://support.fender.com/manuals/guitar_amplifiers/Princeton_Chorus_manual.pdf) (PDFje).

Als ik het goed lees zou dus mijn POD op dit kanaal moeten aangesloten worden:
EFFECTS LOOP STEREO RETURN-This stereo jack inputs signal directly to the left and right power amps. It
automatically disconnects the preamp, reverb and chorus circuitry when used. This is useful when using the PRINCETON
CHORUS as a slave amplifier for a stereo signal source.

DAt betekent dan dus dat ik mijn linker en rechter uitgangskanaal van de POD (beide mono) naar een stereo jack laat gaan en die dus in de Stereo Return stop? Ik heb zo'n kabel liggen, dus dat moet dan eenvoduig in te pluggen zijn.

(Sorry voor mijn onwetendheid over FX loops, mijn AC4TV heeft deze niet, mijn POD gaat dan via een mono jack - mono jack via de gitaarinput via 1 kanaal).

hole
5 april 2011, 12:55
..maar je nam geen enkel risico?. Heb je nog getwijfeld over België?

sorry, die moest er effe uit. heb het topic nu al zovaak voorbij zien komen dat ik me niet meer in kon houden..

Maar, ik denk dat je van optie 2 het blijste wordt (alles eruit, nieuwe combo erin) qua geluid. Qua practisch is POD+monitor ook te overwegen.

Eric van Esch
5 april 2011, 13:06
..maar je nam geen enkel risico?. Heb je nog getwijfeld over België?

sorry, die moest er effe uit. heb het topic nu al zovaak voorbij zien komen dat ik me niet meer in kon houden..

Maar, ik denk dat je van optie 2 het blijste wordt (alles eruit, nieuwe combo erin) qua geluid. Qua practisch is POD+monitor ook te overwegen.

Hahaha, geeft niet hoor, snap je wel. Maar ik kon niet echt een antwoord vinden op mijn gedachten, wel losse contexten. Maar dat hielp me niet verder.

Wat betreft POD+Monitor, ik zie in je sig dat je via een Fractal AXE FX en monitor speelt? Hoe bevalt je dat?

hole
5 april 2011, 13:15
Ik wil niet meer anders. Geen gesjouw meer met kasten, preamps, racks , heads, combo's. Ik neem mijn Axe mee en klaar. (monitoring is meestal wel ter plaatse), en anders gaat de monitor mee, maar dat is ook geen ruggenbreker.

En: consistent geluid, want niet afhankelijk van microfoon, plaatsing daarvan etc etc.

(wil nog wel een combotje als backup, maar misschien wordt het toch een pod HD)

lefthandstrat
5 april 2011, 17:55
Eric, even een tip: Ik zie zojuist dat op de Sale List van Max Guitarstore een Fender Princeton Chorus staat voor € 198,- en een Fender Ultimate Chorus voor € 249,- Wil me nergens mee bemoeien, maar mocht je interesse hebben, dan weet je het maar. Succes ermee.

http://www.maxguitarstore.com/saleON.pdf

Eric van Esch
5 april 2011, 18:27
Kan een Fender Princeton Chorus voor 170 euro op de kop tikken;), maar in ieder geval bedankt voor je melding en tip.

Ik denk inderdaad dat optie twee met een Fender Princeton Chorus een hele goede is, waarbij ik mijn POD fantastisch kan benutten.

Midwolda
6 april 2011, 10:03
Als ik het goed lees zou dus mijn POD op dit kanaal moeten aangesloten worden:
EFFECTS LOOP STEREO RETURN-This stereo jack inputs signal directly to the left and right power amps. It
automatically disconnects the preamp, reverb and chorus circuitry when used. This is useful when using the PRINCETON
CHORUS as a slave amplifier for a stereo signal source.

DAt betekent dan dus dat ik mijn linker en rechter uitgangskanaal van de POD (beide mono) naar een stereo jack laat gaan en die dus in de Stereo Return stop? Ik heb zo'n kabel liggen, dus dat moet dan eenvoudig in te pluggen zijn.

(Sorry voor mijn onwetendheid over FX loops, mijn AC4TV heeft deze niet, mijn POD gaat dan via een mono jack - mono jack via de gitaarinput via 1 kanaal).

Als je dat zo doet: gitaar => POD => stereo FX return dan gebruik je de POD als pre-amp
(met al z'n geluiden en effecten) en de Princeton als stereo power-amp.
Je bypassed dan de hele voorversterker van de Princeton, je regelt dan het volume met de POD.

Mogelijkheid 2 is gitaar => input Princeton => FX send => POD => stereo FX return,
je gebruikt dan de pre- èn power-amps van de Princeton en de POD is er voor (evt. stereo) effecten.
Het volume kun je dan ook regelen op de Princeton, plus je kunt channel-switchen.
Zie aansluit-schema 3 en 4 in de PDF, het ligt er dan wel aan welke kabel je gebruikt
(ik ga er van uit dat de POD alleen een mono input heeft, anders kan het ook volgens plaatje 2).
Let op de "notes" mbt. de ingebouwde reverb/chorus en het stereobeeld.

Voor het verbouwen van de Princeton zodat hij ook als cab gebruikt kan worden komt er iets meer bij kijken dan een simpel jackplugje, maar ik vermoed zomaar dat er met de twee mogelijkheden zoals hierboven beschreven al een hele nieuwe wereld voor je opengaat. ;)
Succes!

Eric van Esch
6 april 2011, 10:27
@Midwolda: bedankt voor je input, ik geloof graag dat er een wereld opengaat voor mij op die manier. Of ik de Princeton alleen als cab wil gaan gebruiken, nou ja, dat zie ik wel tzt. Zoals het nu eruit ziet kan ik er heel wat mee al.

Wat betreft de POD, die heeft een linker en een rechter monokanaal. Bij gebruik als pre amp in een monokanaal kan je links of rechts definieren als uitgangskanaal en mono aansluiten. Maar bij stereo aansluiting zal het linker en het rechterkanaal afzonderlijk te gebruiken zijn. Dit ter info.

Ik snap nu hoe de boel in elkaar steekt en wat ik ermee kan, bedankt voor de input. Nu nog een Princeton halen;)

Eric van Esch
4 mei 2011, 20:28
Oké, we zijn weer een stap verder. Aanvankelijk kon ik een Fender Princeton Chorus overnemen van iemand voor 170,--, maar voordat ik hem kon halen (had de afspraak al gemaakt) meldde hij dat hij de versterker al verkocht had. Vond het niet netjes van tevoren te melden dat je door blijft handelen na toezegggen, maar ja, zo gaat het schijnbaar tegenwoordig met internetverkoop. Toen dus weer op zoek naar een ander Fender Princeton Chorus en recent een op de kop getikt voor 150 euro, nette prijs dus. De POD X3 is nu via de stereo return aangesloten, en man wat een mogelijkheden! Klinkt allemaal goed tot nu toe en voorlopig genoeg om uit te zoeken. Moet nog wel her en der leren tweaken, met koptelefoon klinkt de POD wel anders dan over de Fender. Maar dat is gewoon een kwestie van tijd en geduld. Maar ik heb nu een heel stuk meer ruimtelijk geluid en een laag volume zodat ik de buren ook te vriend hou. Voor mij dus een goede en werkzame oplossing.

refused199
4 mei 2011, 20:44
Gefeliciteerd met de aankoop!
Heb zelf ook een Fender PC staan en heb er nog altijd erg veel plezier van!
Er is hier op het forum trouwens ergens een topic geweest van het aansluiten van een jack output voor een externe cab, ik ben zelf te lui om hem op te zoeken maar gebruik maar even de zoekfunctie.

Midwolda
4 mei 2011, 21:33
Felicidados met je nieuwe aanwinst! I love it when a plan comes together... ;)
€150 is inderdaad een hele nette prijs. Manusje-van-alles, zo'n Princeton Chorus.
Hier staat nog een 6 watt buizen-ampje waar ik een line-out op ga bouwen en de PC gaat dan fungeren als stereo power-amp, net zoiets als bij jou dus.
Heb de speakers wel eens vervangen door Eminence Ragin' Cajun's, die zijn flink wat harder dan de standaard speakers maar ze haalden ook een beetje het typische Fender bright weg dus dat heb ik weer teruggedraaid.
Maar pas op, het ding kan zo ook wel serieus hard als het moet... ;)
Have lots of fun with it!

Eric van Esch
4 mei 2011, 21:42
Yep, heb al even aan de knoppen gedraaid en gehoord hoe hard het kan. En dan nog niet eens voluit! Dat ik er plezier aan ga beleven is mij al wel duidelijk, is een blijvertje;)

Eric van Esch
17 mei 2011, 22:41
En ik word steeds blijer van mijn nieuwe set up:) Vandaag voor het eerst een fatsoenlijke opname kunnen maken (geluidstechnisch dan, speeltechnisch nog teveel op aan te merken). Set up:
Gitaar --> POD --> Stereo return Fender PC. POD via USB aan de computer --> Samplitude studio. De Fender dient goed als monitor tijdens het spelen en ik krijg een goede opname. Eerder ging de POD via line in naar de computer en monitoring over de PC boxjes, dat was ronduit crap. Nu heel wat betere kwaliteit opname, wel her en der nog wat fijn tunen.

Enfin, het setje bevalt me steeds beter en beter. Hoef nu niet meer verder te kijken, kan nu gewoon lekker verder.