PDA

View Full Version : Zelda OOT 64 Market theme song vraag



Acoustic-pirate
4 april 2011, 23:01
Ik wil het liedje van zelda ocarina of time market theme spelen, de tab is alleen in noten,ik kan noten lezen maar ben nog niet met alle noten klaar ivm lessen.
Zou iemand super vriendelijk willen zijn de noten tab voor mij te vertalen in een getallen tab?
Als je wil stort ik zelfs een klein bedrag op je rekening.
Dit is de download link:
http://www.youtube.com/watch?v=MXIMs6Z8M-4&feature=related

In de beschrijving staat het en dan open je het bestand.

Deze weg om het te spelen is mooier dan sommige tabs van mensen met een eenvoudige manier.

Normaal speel ik by ear en maak ik zelf liedjes en riffs maar deze manier van spelen zou ik graag nadoen.

Alvast bedankt voor de moeite!

aaronstonebeat
6 april 2011, 03:13
Als ik jou was, zou ik het gewoon met de noten proberen; lijkt me een heel goede oefening.
Met welke noten ben je nog niet klaar dan? Als je toch weet waar bijvoorbeeld de g ligt (daar wijst die g-sleutel naar) kun je alle andere uittellen, lijkt mij (sterker nog, dat is zo). En als je de namen van de snaren weet en de afstanden tussen de stamtonen kun je zelf vaststellen welke tonen over de hele hals van de gitaar liggen.
Dan moet je in dit stuk alleen nog een fis spelen als er een f staat genoteerd, vanwege dat kruis voor aan de balk.

Alles staat er al en in principe kun je het lezen. Waarom zou je het dan willen omzetten naar een minder informatief systeem?
Je hebt er alleen maar de laagste vier posities voor nodig.

Acoustic-pirate
6 april 2011, 12:24
Als ik jou was, zou ik het gewoon met de noten proberen; lijkt me een heel goede oefening.
Met welke noten ben je nog niet klaar dan? Als je toch weet waar bijvoorbeeld de g ligt (daar wijst die g-sleutel naar) kun je alle andere uittellen, lijkt mij (sterker nog, dat is zo). En als je de namen van de snaren weet en de afstanden tussen de stamtonen kun je zelf vaststellen welke tonen over de hele hals van de gitaar liggen.
Dan moet je in dit stuk alleen nog een fis spelen als er een f staat genoteerd, vanwege dat kruis voor aan de balk.

Alles staat er al en in principe kun je het lezen. Waarom zou je het dan willen omzetten naar een minder informatief systeem?
Je hebt er alleen maar de laagste vier posities voor nodig.

Klopt,goede oefening. Weetje,ik ga het proberen met de noten, dan stuur ik je mijn tab in dit topic wat ik denk hoe het inelkaar zit, zijn er foute stukjes,dan corrigeer(idk hoe je dat schrijft) jij mij in de tab.

Goed idee?

aaronstonebeat
6 april 2011, 12:50
Goed idee! Ik controleer het als het zover is.

Acoustic-pirate
6 april 2011, 15:07
Goed idee! Ik controleer het als het zover is.

Prima,dankje.

Acoustic-pirate
6 april 2011, 16:09
Oeps check hieronder,ik deed perongeluk een dubbelpost.

Acoustic-pirate
6 april 2011, 16:17
Een paar vragen:
1. Wat is in deze tab het doel van het teken fies #?
2. In het filmpje word het begin met een barre akkoord gespeelt op het derde vakje, ik dacht majeur.

Alleen ik kom hier mee uit:

------------------------
--3---3-------------------
------------------------
----- 0-----------------
-0---------------------
------------------------

Dus hoe kan ik dan met een lage A noot uitkomen in het begin waarbij je je de losse snaar laat klinken?

aaronstonebeat
6 april 2011, 18:01
Het kruis staat op de lijn van de f en betekent dat elke f, dus ook als het een hogere of lagere is, met een halve toon moet worden verhoogd.

Bij dit soort stukken zou ik niet zo denken in akkoordgrepen maar kijken welke tonen moeten worden gespeeld en alleen die indrukken.
Eén van de leuke dingen op een gitaar is dat de meeste tonen vaker voorkomen. De e van de dunne e-snaar vind je ook in de 5de positie op de b-snaar, in de 9de positie op de g-snaar, in de 14de positie op de d-snaar, in de 19de positie op de a-snaar en - als je die hebt - in de 24ste positie op de dikke e-snaar.
Zo zit de lage a ook in de 5de positie op de dikke e-snaar; voor de meeste dingen zijn verschillende vingerzettingen te verzinnen. Maar ik zou proberen het allemaal zoveel mogelijk in de laagste posities te houden en optimaal gebruikt te maken van open snaren.

Acoustic-pirate
6 april 2011, 18:22
Het kruis staat op de lijn van de f en betekent dat elke f, dus ook als het een hogere of lagere is, met een halve toon moet worden verhoogd.

Bij dit soort stukken zou ik niet zo denken in akkoordgrepen maar kijken welke tonen moeten worden gespeeld en alleen die indrukken.
Eén van de leuke dingen op een gitaar is dat de meeste tonen vaker voorkomen. De e van de dunne e-snaar vind je ook in de 5de positie op de b-snaar, in de 9de positie op de g-snaar, in de 14de positie op de d-snaar, in de 19de positie op de a-snaar en - als je die hebt - in de 24ste positie op de dikke e-snaar.
Zo zit de lage a ook in de 5de positie op de dikke e-snaar; voor de meeste dingen zijn verschillende vingerzettingen te verzinnen. Maar ik zou proberen het allemaal zoveel mogelijk in de laagste posities te houden en optimaal gebruikt te maken van open snaren.

Oke,ik snap alleen niet hoe ik die toon moet verhogen en waar ik dan moet spelen. Kun je es een voorbeeld geven van het eerste uitstukje en die tabben.
Dat zou een handige uitleg zijn om van te leren.

aaronstonebeat
6 april 2011, 18:40
De eerste twee maten zou je zo kunnen doen:


e -------------|-----0-2-3---|
b -3-3-3-1-0-1-|-3-3-------3-|
g ---0-------2-|---4---------|
d -------------|-------------|
a -----0-------|-2---3-----3-|
E -3-----------|-------------|

Eén positie hoger op de toets is een halve toon hoger. Op de 1ste positie op de e-snaar vind je een f, op de 2de positie een fis; op de 3de een g etc.

Acoustic-pirate
7 april 2011, 17:10
De eerste twee maten zou je zo kunnen doen:


e -------------|-----0-2-3---|
b -3-3-3-1-0-1-|-3-3-------3-|
g ---0-------2-|---4---------|
d -------------|-------------|
a -----0-------|-2---3-----3-|
E -3-----------|-------------|

Eén positie hoger op de toets is een halve toon hoger. Op de 1ste positie op de e-snaar vind je een f, op de 2de positie een fis; op de 3de een g etc.

Ja klopt. Ik denk dat ik het ook bij gehoor kan ga spelen,

Ik vind mijn stijl persoonlijk beter klinken maar je kunt het op allerlei manieren spelen.