PDA

View Full Version : potmeters



feegflor
4 april 2011, 22:59
ik heb nou mijn bouwpakket gitaar laten verven en wil het binnekort afronden, maar nou weet ik niet of er verschil zit tussen een volume pot en een toon pot (echte noob:chicken:).

nou is mijn vraag dus of er verschil tussen zit en hoe je dit kunt zien/merken:???:

heb al geprobeerd wat met de zoekfunctie te vinden maar had niks kunnen vinden. iedereen alvast bedankt voor het helpen:punk:

aaronstonebeat
4 april 2011, 23:36
Er zijn verschillen en die kun je merken en meten. Als je een zg. universeelmeter hebt, ben je 'the man' want dan kun je volledig inzicht verkrijgen in de aard van je spullen.

Potmeters kunnen verschillende maximale weerstanden hebben; 250 en 500 kOhm kom je in gitaren veel tegen. Daar kun je achter komen door de weerstand tussen de buitenste pootjes te meten.
Een vuistregel is dat je voor single-coils 250 kOhm gebruikt en voor humbuckers 500 kOhm.

Ze kunnen ook lineair of logaritmisch zijn. In het eerste geval is het verloop van de weerstand evenredig met de stand van de knop; halverwege meet je de helft van de totale weerstand (tussen een buitenste en het middelste pootje). Als die waarde substantieel afwijkt van de helft heb je met een logaritmische potmeter te maken (of met een anti-logaritmische, of met een 'commerciële logaritmische' die in feite bestaat uit de combinatie van twee lineaire gedeeltes).

In mijn ervaring werken logaritmische potmeters beter in de meeste standaardtoepassingen in een gitaar, zowel voor toon als voor volume.

Er zijn nog talloze varianten maar die kom je aanmerkelijk minder vaak tegen; 'no load-potmeters', potmeters die halverwege een extra aansluiting hebben, dubbel uitgevoerde exemplaren.

Een universeelmeter kost zowat niets en in combinatie met wat functionele hersenmassa kun je daarmee bijna alles (niet alles maar wel het meest belangrijke) te weten komen over je gitaaronderdelen.

Zatar
4 april 2011, 23:37
ik heb nou mijn bouwpakket gitaar laten verven en wil het binnekort afronden, maar nou weet ik niet of er verschil zit tussen een volume pot en een toon pot (echte noob:chicken:).

nou is mijn vraag dus of er verschil tussen zit en hoe je dit kunt zien/merken:???:

heb al geprobeerd wat met de zoekfunctie te vinden maar had niks kunnen vinden. iedereen alvast bedankt voor het helpen:punk:

Potmeter voor volume is meestal logaritmisch terwijl die voor tone vaak lineair zijn.

Meet de weerstandswaarde voor gelijke intervallen, zo kan je ze uit elkaar houden.

feegflor
5 april 2011, 21:22
bedankt moet wel lukken zo denk ik.