PDA

View Full Version : EMG81/60 combinatie: storing (brom) in 2 standen



aerdvark
4 april 2011, 19:34
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een ESP LTD FX400 waarin standaard een EMG81 + EMG60 in zitten. Dus gewoon "af fabriek" en er niet aan zitten prutsen.

Als ik hem bespeel met alleen bridge element dan is er niks aan de hand. In de andere 2 standen (3 way toggle) dan is er een ruis / brom aanwezig in het geluid. Als ik dan de volume knop aanraak is het weg.

Ik dacht "ah simpel, aarde probleem". Even een draadje solderen aan de brug naar de achterkant van een potmeter und fertig...

Nu blijkt dat zelfs de draad vanaf de brug naar de electronica aanwezig is. Als ik 't klepje eraf schroef dan bungelt ie daar, netjes afgeïsoleerd met een krimpkous, dus niet aangesloten op een potmeter!

Nu heb ik op de EMG site gelezen dat het bij actieve EMG elementen juist niet de bedoeling is om de snaren (=brug) te aarden. Dus dat draadje zit er waarschijnlijk in voor het eventueel toepassen van andere (niet actieve ?) elementen.

Maar ja, hoe kom ik nou van die brom af?

Alle hulp is welkom.

edit: ik heb net tijdens spelen gewoon die bewuste draad tegen de achterkant van een potmeter aangehouden. Brom gelijk weg (mits handen op de snaren). Als deze oplossing zo simpel zou zijn waarom is dit dan niet standaard zo?

Oranjeaap
4 april 2011, 22:23
Soldeer het draadje vast en zie of het permanent over is.
Het kan ook zijn dat de batterij bijna leeg is.

Boeit het om te weten waarom? Het zou mij niet interesseren, zolang het maar te fixen is.

Sanderltd
4 april 2011, 22:36
Ik heb ongeveer een jaar geleden exàct hetzelfde probleem gehad. (Kijk maar eens bij de topics die ik gestart heb...)
Ik heb toen uiteindelijk ook de aardedraad aan de brug gesoldeerd, toen was het opgelost. Maar inderdaad zou dat bij EMG's niet mogen... Ik heb het probleem nooit opgelost gekregen, dus ik zou het nu ook niet weten! (Ik had overigens ook een emg 60 en 81...)

Oranjeaap
4 april 2011, 22:43
Apart. Mijn EMG's hebben nergens last van. Ik weet trouwens niet zeker of de aarde aan de brug vast zit of niet.
Als alles goed werkt, zijn ze ideaal. Zijn muis-stil zelfs bij hoge gain op knetter hard volume.

aerdvark
5 april 2011, 20:23
@ OranjeAap & SanderLTD:

Bedankt voor de reactie.

Neuh, eigenlijk boeit het niet. Als het maar werkt!

Ik heb zojuist de batterij vervangen door een Duracell, in de hoop dat dit misschien de oplossing was. Maar helaas, de brom blijft. Nu heb ik thuis maar een klein transistorversterkertje waar de ruis wel meevalt. Maar mijn Savage :rockon: gaat er iets anders mee om.

Ik zal de draad (van de brug) vanavond nog aan de achterkant van de potmeter solderen en aankomend weekend mijn bevindingen hier posten.

Omdat ik het al getest heb weet ik bijna zeker dat de problemen dan over zullen zijn. Blijft alleen de vraag waarom het bij EMG's niet zou moeten (de snaren verbinden met aarde) en bij mij en kennelijk ook bij anderen soms wel nodig is. Maar zoals gezegd: boeit niet als het werkt.

Sanderltd
5 april 2011, 22:44
Het moet normaal bij EMG's niet omdat deze al intern geaard zijn. Maar hoe dat nu technisch precies in elkaar zit, weet ik ook niet.

Zou het misschien wel eraan kunnen liggen dat het om een emg 60 gaat? Dat komt althans bij ons wel overeen? Maar het lijkt me toch sterk...

snaarplukker
6 april 2011, 09:56
Geaard stopcontact?

aerdvark
8 april 2011, 20:03
Un ge-eerd stopketak? Ja, natuurlijk alles geaard. Zelfs lokaal (in de ruimte) nog een aardelektrode aangebracht. Maar dat staat natuurlijk los van de klacht omdat dit enkel in de 60 + 60/81 stand voorkwam.

Nadat ik het draadje (die af fabriek gewoon in de body is aangebracht) had afgestript + aangesoldeerd aan de massa is alles over.

Ben super blij met de plank, klinkt als een klok!

Een ieder bedankt voor de reacties!