PDA

View Full Version : Zoektocht naar monitoren...



TimmU
4 april 2011, 16:43
Tijd om mezelf te trakteren op nieuwe speakerts. Mijn speakers zijn al enige tijd de zwakke schakel in mijn setup en dat mag nu best eens veranderen.

Wat zijn de beste mogelijkheden voor een budget van 300-400 euro? Dat is voor 1 paar powered monitors. Moet te doen zijn lijkt me.

Misschien is het ook handig om er bij te vermelden dat ik mijzelf focus op Engelse underground muziek met veel bas.geen dikke kicks, maar veel synthlijnen en sublaag. Zie : Dubstep / Deep dubstep.
Het gaat dus om het afmixen en produceren van elektronische muziek! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

skabouter
6 april 2011, 15:19
Over monitoren kan ik je niet adviseren... maar in die prijsklasse vind je vast wel iets, KRK misschien?

Maar gezien de muziekstijl die je produceerd is het mss handig om er ook een losse sub bij te nemen... Dit verandert het budget alleen wel. Heb zelf een sub, en dat is soms heerlijk om even het laag te checken!
Je kan wellicht ook bezuinigen door een goedkope sub te kopen, die je bijv vaak bij 5.1 cinema sets vind, dat is tenminste nog iets...

guhlenn
6 april 2011, 17:38
Ik heb twee MJ acoustics subs voor het laag, zeker bij dub achtige toestanden zeer gewenst. En daarnaast is het ook vet ;). Wel duurder dan jouw budget. Tweedehands worden REL sbs nog wel eens voor een schappelijk prijsje aangeboden. Voor dat geld vind je geen goede monitor met een geoe respons in het laag. denk ik. ;)

skabouter
7 april 2011, 15:56
vet is het zeker, ik heb een tannoy sub, dikke shizzle! Voor gewoon luisteren is het heerlijk, maar met mixen moet je natuurlijk uitkijken, niet alles op de sub mixen. Ik gebruik hem dan alleen om af en toe te checken wat er in het sublaag gebeurd, maar als je alles maar mixt met sub krijg je de neiging teveel bas uit de audio te draaien, omdat die sub het zo aandikt.

JTB
7 april 2011, 16:21
vet is het zeker, ik heb een tannoy sub, dikke shizzle! Voor gewoon luisteren is het heerlijk, maar met mixen moet je natuurlijk uitkijken, niet alles op de sub mixen. Ik gebruik hem dan alleen om af en toe te checken wat er in het sublaag gebeurd, maar als je alles maar mixt met sub krijg je de neiging teveel bas uit de audio te draaien, omdat die sub het zo aandikt.

Heb je dan niet gewoon je sub te hard staan? Is nogal een veel voorkomend probleem bij veel mensen.

Riky
7 april 2011, 16:33
Ik zou kijken naar een setje 2hands krk rp8. Heb je echt geen sub nodig. Ik heb de rp6 en daar mis ik al bijna geen sub bij (heel soms wel), maar de rp8 zijn een maat groter. School kennis heeft ze ook; erg gaaf geluid! Valt ook lekker binnen je budget.

skabouter
7 april 2011, 22:38
Heb je dan niet gewoon je sub te hard staan? Is nogal een veel voorkomend probleem bij veel mensen.

niet meer gelukkig, maar vroeger wel beetje teveel. Maar soms even hard is ook wel goed, om goed te horen wat er gebeurd.

HaroldA
7 april 2011, 22:54
De KRK RP8 voor 3-400 moet te doen zijn. Ik heb een paar 6'jes voor €275,- op de kop kunnen tikken!

Han S
7 april 2011, 23:12
Ik heb eens een setje KRK's gehad om te testen en die heb ik snel weer retour gestuurd, ik vond het niks, net als dat Genelec gesis, kan ik niet mee werken.

Mensen adviseren altijd die dingen die ze zelf ook hebben en dat begrijp ik niet goed, is dat om hun juiste keus te benadrukken?

Tim wil veel laag en waarschijnlijk wil hij ook flink beukwerk en dat betekent een flink budget. En wat wil Tim, een mix maken die op de meeste goede speakers ook goed klinkt?

Waar ik onlangs heel goed mee heb kunnen werken is de ADAM A3X, een klein actief monitortje die nog behoorlijk hard gaat en tot 60 hz komt. Dat betekent dat je een sub nodig hebt om te onderzoeken wat er beneden de 60hz aan de hand is, maar verder een hardstikke lekker speakertje.

En met wat meer budget als de 400 euro wat zo'n setje kost heb je de grotere speakers van dezelfde serie die ook harder en lager gaan. Ik heb ze niet gekocht, maar ik vind het wel heel betrouwbare monitoren. Tijdens een luistersessie van een audiofielen forum bij mij had ik ze in de grote opnameruimte gezet en een aantal van die mensen, die toch heel wat gewend zijn, waren zeer verrast over het grote geluid dat uit die kleine monitortjes kwam.

Luister er maar eens naar met je favoriete CDtjes.

The Bertman
8 april 2011, 09:22
En wat wil Tim, een mix maken die op de meeste goede speakers ook goed klinkt?


Belangrijke opmerking. Gaan die mixen bij mensen thuis gedraaid worden, of draai je ze zelf in een club op een vette installatie? Dat maakt nogal verschil hoe je het laag erin zet.

muziekschuur
8 april 2011, 09:28
Yamaha HS50m. Momenteel een standaard. Het is de opvolger van de nS-10

guhlenn
8 april 2011, 10:35
Belangrijke opmerking. Gaan die mixen bij mensen thuis gedraaid worden, of draai je ze zelf in een club op een vette installatie? Dat maakt nogal verschil hoe je het laag erin zet.


Dat zou toch niet moeten uitmaken Bert? ALs in: de DJ heeft toch hetzelfde cdtje (mix) als dat cdtje (mix) dat ik thuis draai?

The Bertman
8 april 2011, 10:59
Dat hangt er vanaf. Als je een vette clubmix maakt die alleen in de club gedraait wordt, kan je flink loos gaan op zware bassen en een hoog volume. Je boxen thuis geven dat niet weer, of erger nog, ze gaan over hun nek door het zware laag.
Als je een mix maakt voor thuis moet je daar rekening mee houden, als het alleen maar op een feest gedraait wordt, heb je daar dikke poep aan, en maak je het zo vet als je zelf fijn vind.

Riky
8 april 2011, 11:55
Ik heb eens een setje KRK's gehad om te testen en die heb ik snel weer retour gestuurd, ik vond het niks, net als dat Genelec gesis, kan ik niet mee werken.

Mensen adviseren altijd die dingen die ze zelf ook hebben en dat begrijp ik niet goed, is dat om hun juiste keus te benadrukken?

Tim wil veel laag en waarschijnlijk wil hij ook flink beukwerk en dat betekent een flink budget. En wat wil Tim, een mix maken die op de meeste goede speakers ook goed klinkt?

Waar ik onlangs heel goed mee heb kunnen werken is de ADAM A3X, een klein actief monitortje die nog behoorlijk hard gaat en tot 60 hz komt. Dat betekent dat je een sub nodig hebt om te onderzoeken wat er beneden de 60hz aan de hand is, maar verder een hardstikke lekker speakertje.

En met wat meer budget als de 400 euro wat zo'n setje kost heb je de grotere speakers van dezelfde serie die ook harder en lager gaan. Ik heb ze niet gekocht, maar ik vind het wel heel betrouwbare monitoren. Tijdens een luistersessie van een audiofielen forum bij mij had ik ze in de grote opnameruimte gezet en een aantal van die mensen, die toch heel wat gewend zijn, waren zeer verrast over het grote geluid dat uit die kleine monitortjes kwam.

Luister er maar eens naar met je favoriete CDtjes.

En jij raad mensen dingen af, omdat je er zelf niet mee kan werken.

Krk's en Genelic's zijn erg veel gebruikte monitoren in de electronische muziek wereld (hardstyle, trance, minimal electro enz.).

Als je Krk rp's vergelijkt met bijvoorbeeld de genoemde Yamaha HS50's dan klinken de yamaha's wat helderder, maar minder laag en mid dan de krk's.
Ik vind Yamaha's beter voor rock/pop, laat maar zeggen niet electronische muziek.
Krk's hebben een strak mid geluid en je kunt er aardig wat bas indraaien als je dat wil. In mijn ogen/oren beter geschikt voor electronische muziek. Veel mensen hier vinden de Yamaha HS serie beter dan de KRK rockit serie, maar hier zitten ook meer mensen die meer met band muziek hebben, dan met electronische muziek.
Ik kan er fijn mee werken in ieder geval en raad ze Timmu daarom ook erg aan. Prijs kwaliteit is gewoon erg goed (helemaal 2e hands).

guhlenn
8 april 2011, 11:59
Eh Riky, het si onzin dat monitoren voor muziekstijlen geschikt zijn. Een monitor kleurt in meer of midnere mate, maar jewilt er een die zo goed mogleijk naar andere systeemen vertaald, maw: wat jij hoort moeten anderen ook horen.

@Bert: dat kan toch helemaal niet: speakers die over hun nek gaan van materiaal wat ze NIET kunnen produceren? Een goed mix heeft genoeg (niet teveel) subbass, en speakers die dat niet kunenn weergeven geven het dus niet weer.

Riky
8 april 2011, 12:11
@ Guhlenn: I know, maar in deze prijs klasse zijn monitoren niet perfect. Wel gewoon heel goed, maar niet perfect. Daarom heeft de ene monitor toch wel wat andere kwaliteiten dan de ander.

The Bertman
8 april 2011, 12:47
@Bert: dat kan toch helemaal niet: speakers die over hun nek gaan van materiaal wat ze NIET kunnen produceren? Een goed mix heeft genoeg (niet teveel) subbass, en speakers die dat niet kunenn weergeven geven het dus niet weer.

Wat is het probleem? Draai maar eens teveel laag over een speaker die dat niet aankan, dan komt er dus bagger uit.

harrie-beton
8 april 2011, 13:13
Tijdens het lezen van dit topic moest ik ook aan de krk 8 denken. Ik heb hem zelf niet (...) maar in mijn zoektocht stond hij wel op mijn shortlist. Vooral vanwege het fraaie laag. Ik heb veel muziek gedraaid met steelstrings en daar miste ik definitie in de krk 8 maar het is een goede powered speaker hoor.

In mijn woonkamer staat een krk6 setje. Maar daar mix ik niet op.

Heb verder meerdere sets speakers en ook Yamaha NS-10 maar daar klinkt alle trance en dance niet best op.

skabouter
8 april 2011, 13:37
Ik noemde zelf KRK, maar eigenlijk vind ik die speakers ook maar niets... ken iemand met de rockits 8`s, maar ben er niet kapot van.

Timmu, zoals je wellicht weet hebben de IMF`s hier een goeie naam, Han gebruikt ze al jaren, en ik sinds kort. Heel tevreden mee, en op de 2e handsmarkt zijn ze niet duur (ALS je ze vind), en hou je met jouw budget nog geld over voor een redelijk subje! Ik gebruik de IMF compact II`s in mijn studio, erg lekker, vanwege de hoge detaillering, en er komt ook veel laag uit! Thuis gebruik ik echter Tannoys, en B&W speakers. Die B&W`s zijn helemaal niet verkeerd, en kan ik ook op mixen! Met jouw budget kan je best goed kijken naar wat degelijke 2e hands hi-fi speakers! Veelal zijn die mooie KRKs en andere monitoren in die prijsklasse nogal overpriced voor wat je krijgt, IMO... Als je niet direct voor hi-end speakers kan gaan, doe dan een stapje terug, en maak een praktische keuze.

Han heeft echter gelijk dat mensen veelal aanbevelen wat ze zelf hebben. Niet om hun keuze te benadrukken denk ik, maar omdat ze daar toch voor gekozen hebben uiteindelijk. Voor sommigen is het misschien een excuus om hun eigen aankopen goed te praten, maar voor anderen is het het resultaat van een lange zoektocht, en die mensen hebben veel gehoord en veel referentiekader opgebouwd! Maarja, wie wie is... das de vraag ;)

Han S
8 april 2011, 15:30
Ja, koop een paar IMF TLS80's of RSPM's en je hoort een laag waar de meeste subs nog wat van kunnen leren, geen geboem maar echt sublaag zoals het hoort te klinken. Natuurlijk lukt dat niet in een uit de kluiten gewassen bedstee of gangkast, voor laag heb je ruimte nodig of een 'ruimte' die klein lijkt, maar akoestisch 'groot' is gemaakt en daarvoor moet je bij Roman zijn, of Eric Desart of Rod Gervais.

Een paar IMF Compact Monitor 2tjes zijn geweldig voor de meeste muziek en kosten rond 100 euro op de veilingsites. Niet verwarren met Compact 2 want die klinken een stuk agressiever, de CM2 is super gedetaillleerd en gaat erg diep in het laag.

Maar als ik Tim was zou ik eens serieus naar de nieuwe serie van Adam gaan luisteren, ik raad ze niet aan omdat ik ze heb want ik heb ze niet, maar ik vond ze indrukwekkend goed voor de prijs. En ze zijn actief, dus geen versterker nodig.

The Bertman
8 april 2011, 16:08
Ik heb een paar TLS80's en ik zou je ze afraden. Elektronische muziek kan daar ongelofelijk kut op klinken. Ik vermoed omdat die muziek vaak erg veel laag bevat, maar geproduceerd is op monitors die dat niet goed weergeven.
Resultaat is dat er allerlei bagger opstaat onder de 40 hertz die ze nooit in heun eigen studio gehoord hebben, maar ik nu dus wel.

Han S
8 april 2011, 19:23
Maar dat is toch de wereld op zijn kop Bert? Omdat die muziek kut klinkt op een paar echt goede speakers ligt dat aan de speakers? Mensen die muziek mixen moeten gewoon zorgen dat ze goed kunnen horen wat ze doen, dat was vroeger normaal. Nu is iedere boerenlul in staat om muziek op te nemen en te mixen, de apparatuur kost een drol en de software is gratis, maar het blijft wel een vak.

Weet je hoe we vroeger het laag controleerden? Door te kijken naar de woofer van de NS10, hoeveel hij heen en weer klapte.

Arvoitus
9 april 2011, 01:34
Weet je hoe we vroeger het laag controleerden? Door te kijken naar de woofer van de NS10, hoeveel hij heen en weer klapte.
Vroeger hadden ze geen muziek die live voornamelijk om het 40-60hz gebied draait.

Basileia
9 april 2011, 10:01
Ik heb een paar TLS80's en ik zou je ze afraden. Elektronische muziek kan daar ongelofelijk kut op klinken. Ik vermoed omdat die muziek vaak erg veel laag bevat, maar geproduceerd is op monitors die dat niet goed weergeven.
Resultaat is dat er allerlei bagger opstaat onder de 40 hertz die ze nooit in heun eigen studio gehoord hebben, maar ik nu dus wel.

Als het doel van de monitors is om elektronische muziek te produceren, dan pleit jou verhaal alleen maar voor deze monitors. Als dit een van de weinigen is waarmee je dat frequentiespectrum goed kan horen, en dit zit veel in de muziek in kwestie, stelt dit de TS in staat niet in de valkuil die jij noemde te trappen.

Plant
9 april 2011, 12:32
Tja, waar word over het algemeen thuis muziek over gedraaid? Geen geweldige speakers, maar 'melkpakken' en multimedia setjes. En daar moet het dan toch goed over klinken. Dus daar word rekening mee gehouden.

Een trucje om op kleine speakers toch imposant laag te krijgen is de frequenties rond de speaker-resonantiefrequentie (bij kleine speakers vaak rond 90 Hz) af te zwakken en daar beneden (waar de speakers afvallen) het laag juist op te krikken. De kunst is om het niet te overmatig te doen zodat het op grote speakers ook nog te harden is. Zo ervaren de meeste mensen het als 'lekker'.

Ik heb dit niet zelf bedacht en pas dit ook niet toe :stop: maar dit kan weleens een oorzaak zijn voor de baggerprodukties waar The Bertman het over heeft.

Han S
9 april 2011, 15:12
Vroeger hadden ze geen muziek die live voornamelijk om het 40-60hz gebied draait.

Denk je dat echt? Vroeger gebruikten ze de contrabas al en niet die 3/4 exemplaren die we nu zien, maar de hele bas en de lage E daarvan is toch echt 41 hz.

Als je luistert naar een van de mooiste orkestopnamen ooit met de heer Frank Sinatra (It was a very good year), opgenomen in 1965, dan hoor je negen keer een plop van de heer F Sinatra en die hoor je alleen goed met speakers zoals Bert heeft, de IMF TLS80 die tot 17 hz weergeeft en dan heb ik het niet over een harmonishe van 34 hz maar de echte 17 hz grondtoon.

En die ploppers hebben ze in 1965 nooit opgemerkt, maar met de NS10, die niets noemenswaardigs doet beneden de 80hz kun je ze wel zien en dat kon in 1965 met een Philips 9710 ook wel.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, muziek waar het voornamelijk over het laag gaat en daarvoor moet je echt goede monitoren hebben die het laag onvervormd weergeven. En als ik het over laag heb dan bedoel ik het gebied beneden de 60hz.

Arvoitus
9 april 2011, 16:04
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, muziek waar het voornamelijk over het laag gaat en daarvoor moet je echt goede monitoren hebben die het laag onvervormd weergeven. En als ik het over laag heb dan bedoel ik het gebied beneden de 60hz.
Inderdaad! Je moet echt monitors hebben waarbij je dat sub goed kan beoordelen.

Ik krijg live af en toe van die dubstep dj's over de vloer die dan hun eigen geproduceerde nummers afspelen, die nummers bulken echt van de sub frequenties waarbij de meters meteen in het rood schieten. Vreselijk irritant.

guhlenn
11 april 2011, 09:14
Wat is het probleem? Draai maar eens teveel laag over een speaker die dat niet aankan, dan komt er dus bagger uit.

JA eh, van teveel laag gaat een speaker over z;n nek ja, maar dat ligt eraan dat het teveel is, ik heb nog nooit gehad dat een speaker over z;n nek ging terwijl ik geen bass hoorde... (ik denk nu bijv. aan zo'n oud cassette radio ding).

MaxVMH
11 april 2011, 19:33
Ga naar de winkel en probeer uit: KRK, Yamaha (HS-50M), Adam.

Monitors kopen zonder testen op voorhand is nog dommer dan monitors kopen omdat anderen het zeggen.

The Bertman
11 april 2011, 19:37
Topicstarter schittert trouwens door afwezigheid...

Han S
11 april 2011, 19:53
Daar zeg je wat, Timmu komt hier om advies vragen en laat zich niet meer zien, rare zwabber.

skabouter
11 april 2011, 22:51
Ga naar de winkel en probeer uit: KRK, Yamaha (HS-50M), Adam.

Monitors kopen zonder testen op voorhand is nog dommer dan monitors kopen omdat anderen het zeggen.

sja, wat is wijsheid... Ik zou dus nooit afgaan op wat ik in de winkel hoor! Het gaat erom dat je weet wat het thuis doet,en in de praktijk. en het beste is om gewoon afspraken te maken met de winkel over het thuistesten van spullen. Als je een goeie klant bent, bij een goeie zaak dan is dat geen probleem. Hoef je bij Feedback vast niet te proberen, maar bij kleine zaakjes kan dat wel.

Een speaker is tenslotte zo goed als je ruimte denk ik, een topspeaker in een kutruimte blijft kut!

en idd, Laat eens wat van je horen Timmu! we doen hard ons best voor je ;)

TimmU
28 april 2011, 20:15
Sorry jongens! Dit topic was een beetje in de vergetelheid geraakt. Het spijt me. In ieder geval kan ik hier wel eventjes verder mee. ik ga alle opmerkingen even goed lezen en reageren. Thanks in ieder geval!

MaxVMH
30 april 2011, 12:26
sja, wat is wijsheid... Ik zou dus nooit afgaan op wat ik in de winkel hoor! Het gaat erom dat je weet wat het thuis doet,en in de praktijk. en het beste is om gewoon afspraken te maken met de winkel over het thuistesten van spullen. Als je een goeie klant bent, bij een goeie zaak dan is dat geen probleem. Hoef je bij Feedback vast niet te proberen, maar bij kleine zaakjes kan dat wel.Ik wou dan ook enkel maar zeggen: luister naar de luidsprekers, in plaats van ze dovelings aan te klikken via 't internet.