PDA

View Full Version : Volume verschil tussen P90 (nek) en Humbucker (bridge)



Don Olivier
4 april 2011, 13:17
Ok, ik heb een P90 in de nek van een Les Paul achtige gitaar.
Klinkt werkelijk subliem. Hij staat op een 500K potmeter, zou niks aan het geluid willen veranderen.
So far so good.

Een geschikt bridge element heb ik nog niet gevonden.
Hoewel...op zich klinken de meeste bridge elementen wel goed, MAAR ze matchen niet met de P90 in de nek kwa output volume.

Voorbeeld: P90 (volume op 5) is veel harder dan bridge pickup (ook 500K) op standje 5.

Het bridge element is een Dimarzio PAF (jaren 70) dus wat aan de zachtere kant kwa output.
De P90 is er eentje uit een Junior (Alnico V dacht ik, rond de 8,5 Kohm output)

Ok, dat verschil wil ik dus wat 'opheffen'.

Bijvoorbeeld

- P90 meer naar beneden schroeven (heb ik al gedaan, maar maakt niet echt veel uit)

- 250K potmeter op de P90 zetten? Wat voor verschil ga ik dan merken?

- Wat wikkelingen van de P90 weghalen? Das wel erg ruig en onomkeerbaar

Iemand het zelfde 'probleem' gehad?

Iemand nog goede ideeen en of tips?

Alvast bedankt,

Don

Buzzel
4 april 2011, 14:54
Ok, ik heb een P90 in de nek van een Les Paul achtige gitaar.
Klinkt werkelijk subliem. Hij staat op een 500K potmeter, zou niks aan het geluid willen veranderen.
So far so good.

Een geschikt bridge element heb ik nog niet gevonden.
Hoewel...op zich klinken de meeste bridge elementen wel goed, MAAR ze matchen niet met de P90 in de nek kwa output volume.

Voorbeeld: P90 (volume op 5) is veel harder dan bridge pickup (ook 500K) op standje 5.

Het bridge element is een Dimarzio PAF (jaren 70) dus wat aan de zachtere kant kwa output.
De P90 is er eentje uit een Junior (Alnico V dacht ik, rond de 8,5 Kohm output)

Ok, dat verschil wil ik dus wat 'opheffen'.

Bijvoorbeeld

- P90 meer naar beneden schroeven (heb ik al gedaan, maar maakt niet echt veel uit)

- 250K potmeter op de P90 zetten? Wat voor verschil ga ik dan merken?

- Wat wikkelingen van de P90 weghalen? Das wel erg ruig en onomkeerbaar

Iemand het zelfde 'probleem' gehad?

Iemand nog goede ideeen en of tips?

Alvast bedankt,

Don

Dat met die wikkelingen kan je ieder geval vergeten. Ik heb het eens geprobeerd, binnen de kortste keren knapt het draadje en ben je het uiteinde kwijt.
Als je de weerstand vervangt van je potmeter zal hij andere frequenties beter of slechter doorlaten (geloof ik) waardoor je p90 toch anders gaat klinken. maar moet je niet gewoon je humbucker omhoog doen? de amplitude van de snaar is bij de brug minder dus daar is de flux (verandering van het magnetisch veld) kleiner. dat kan je wat compenseren door hem hoger te doen.

Don Olivier
4 april 2011, 15:16
Humbucker staat nu al op hoogst toelaatbare stand.

Heb wel een andere magneet ingezet. Een Alnico II. Nu klinkt ie niet alleen beter maar ook krachtiger.

Wat voor magneet gebruikt een oude Dimarzio PAF? Alnico V waarschijnlijk? Hij zag er vrij verroest / slecht uit

Don Olivier
14 april 2011, 22:30
Misschien toch een 250K potmeter op de P90 zetten? Veranderd dat het volume??????

Orpheo
14 april 2011, 22:43
Nee. nee, nee nee.

oh help ik heb het al 10000 keer gezegd. maximale waarde potmeters maken geen FUCK uit voor je volume!!!

en alnico2 is zwakker dan alnico5. als je dus wat sterkers wilt pak dan ceramisch.

en als je een hottere paf wilt, pak dan de duncan custom/59 hybrid. PAF tones, meer output.

als je denkt aan het aftrekken van windingen, dan weet je duidelijk niet waar je mee bezig bent.


nogmaals; use google

Daan_B
14 april 2011, 22:51
Gast, doe toch eens rustig.

aaronstonebeat
14 april 2011, 23:02
Je zou een spoel (een hele tijd had men hier (http://www.baco-army-goods.nl/index.php) mooie kleine van 1,6 H; maar nu niet) parallel kunnen zetten met de P90, maar dat verandert wel het geluid, de output wordt lager maar de lage frequenties worden ook minder.
Of misschien een ingebouwde volume-potmeter/weerstand met treble-bleed.

Eerder zou ik een vetter brug-element zoeken.

Orpheo
15 april 2011, 08:45
Gast, doe toch eens rustig.

nee. ik heb dit al zo vaak uitgelegd. deze week al zeker 2 keer. ik heb het in een vorig topic OOK al uitgelegd, en nog steeds komt die knakker met die vraag. als je even google gebruikt, of de zoekfunctie van dit forum.

op google kan je dan, met wat logisch nadenken '250k vs 500k volume' intikken. en dan komen er pagina's uitrollen met bijna een decennium vol aan informatie over 250k vs 500k pots, en daar staat dan ook dat het geen steek uitmaakt voor je volume. Het is echt makkelijker dan hier een topic openen. ik vind het gewoon zo aardslui om even een topic te openen, in plaats van zelf wat op te zoeken. daar erger ik me echt groen en geel aan.

@aaronSB: leuk idee! smoorspoeltje ernaast. overigens, je hebt een PM'etje.

alias
15 april 2011, 20:58
Van horen zeggen wòrdt een papegaai toch deskundig, onwijs gewoon.....

Mitch
15 april 2011, 21:42
nee. ik heb dit al zo vaak uitgelegd. deze week al zeker 2 keer. ik heb het in een vorig topic OOK al uitgelegd, en nog steeds komt die knakker met die vraag. als je even google gebruikt, of de zoekfunctie van dit forum.
.

Je hebt een punt, maar je maakt het op de lelijkst denkbare manier. En dat is ook al vaker tegen jou gezegd, met even weinig resultaat als jouw adviezen tegen alle 'domme' pickupvragen :listen: Kortom; laat iedereen in zijn waarde en reageer gewoon niet als je het niet op een respectvolle manier kan doen.

Back on topic: als je de P90 uit een Junior hebt en bij de hals hebt zitten nu, dan gebruik je dus een brugelement op de plaats van de hals. Dat kan, maar die hebben meer output dus bij de hals geplaatst wordt dat nog luider. Niet handig.
Dat kun je willen compenseren met hoogte, maar pickups hebben altijd een bepaalde sweet spot. Ga je daar te ver vanaf dan gaat het ten koste van de sound.
Een 250k pot gaat je iets minder hoog opleveren, grof gezegd.

Zoek gewoon een brug pup met forsere output of een daadwerkelijke hals P90 met inder output. Een P90 bij de hals en een humbucker bij de brug kunnen een perfect koppel zijn en kunnen ook prima matchen.

Midwolda
15 april 2011, 22:17
...
Voorbeeld: P90 (volume op 5) is veel harder dan bridge pickup (ook 500K) op standje 5.
...
Ok, dat verschil wil ik dus wat 'opheffen'.
...
Iemand nog goede ideeen en of tips?


P90 op 4 en bridge pickup op 6? :soinnocent:

Don Olivier
16 april 2011, 08:09
Hee kijk aan het antwoord van Mitch heb ik wat, dank je wel.

Orpheo bent u dan toch de alwetende tovenaar?
Wow....ook al stel ik dan zulke stomme vragen, ik voel me bijzonder vereerd met uwe goddelijkheid te mogen communiceren.