PDA

View Full Version : leerboek over metal-soleren met theorie



andoni
19 mei 2003, 14:48
Wat is het beste werk op dit gebied? Ik heb me de meeste technieken zelf aangeleerd, maar wil nu alles verfijnen en de theorie erachter leren, zoals toonladders, oefenigen voor sweep, arpeggio, tappen ....

moretel
19 mei 2003, 15:02
Troy Stetina maakt mooie boeken.
heeft een eigen website, staat wel ergens op het forum vermeld , anders even googlen.

zZoRgO
19 mei 2003, 15:10
http://www.troystetina.com ...
heb onlangs speed mechanics for lead guitar
en Metal Lead Guitar vol.1 besteld op amazon in een pakket voor 26€ :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zZoRgO op 2003-05-19 15:10 ]</font>

andoni
19 mei 2003, 15:21
ah bedankt, den Troy it is!

binnen een paar dagen dan eens naar de bieb gaan en wat boeken van die jongen halen.

Soulflyhigh
19 mei 2003, 19:50
Ik heb mijn boek: Speed Mechanics for lead guitar :smile: metalish :smile: in bestelling staan bij http://www.musicroom.com normaal zou het een week plus een variabele tijd (meestal een 1 dag) duren maar bij mij duurt het al 12 dagen en hij is er nog steeds niet :sad: Je hoeft geen verzendkosten te betalen als je in de EU woont. Het is wel een goed boek volgens mij alleen staat tappen er niet bescheven. De rest wel dacht ik. De site is ook best goedkoop het is het kijken waard denk ik. Soulflyhigh

hoofd
19 mei 2003, 20:30
Ik denk dat ik het boek binnekort ook maar 's ga aanschaffen, niet omdat ik nou zo graag snel wil soleren, just to see what the fuzz is all about :wink:.

Stitch
20 mei 2003, 12:13
hmm 18 euro, valt nog wel mee!

lord bean
21 mei 2003, 11:34
ik heb les uit troy stetina metal lead guitar vol 1.
Tis een erg gaaf boek, alleen je moet er de tijd voor nemen. Trek je niet teveel aan van de snelheid maar probeer het netjes en ritmisch goed te spelen. Dan komt de snelheid op den duur vanzelf wel.

Timmer
22 mei 2003, 12:36
Inderdaad, ik heb ook Metal Lead Guitar 1 en ik vind het toch wel vrij rap opgebouwd worden allemaal.

Soleren is meer dan alleen die grepen pakken en voila. Bij mij ging er heel veel tijd zitten in het netjes spelen, bijgeluiden weg proberen te houden bij bends, correcte toonhoogte proberen te houden enz enz.

Maar icm met een ander boek (ik gebruikte voorheen ook metal rhythm guitar 2) of dingetjes van internet enz is het goed te doen. Richt je niet alleen op die lead technieken want bij de meeste mensen gaat het gewoon niet zo snel.

Maar voor de rest is dat boek wel okee, als je dat eenmaal een beetje strak en netjes kan spelen ben je al een eind op weg.

Troy Stetina waarschuwt wel: "the pace of this book is very ambitious" oftewel, het gaat vrij snel allemaal. Ik ben soms weken bezig met de zelfde oefeningen.

Maar als je geduld hebt is er niks mis mee.

Phoenix Rising
22 mei 2003, 12:43
Metal Lead Guitar vol 1 is echt een goed boek, maar de stap van solo een naar twee is wel erg groot inderdaad. Ikzelf heb de eerste drie solos onder de knie, en ik ben redelijk ver met solo vier, zitten toch een paar moeilijke stukjes in. Volgens mij is solo vijf makkelijker want die kan ik ook al aardig :smile:

Het is trouwens ook aan te raden om ook de backing tracks te leren van de solo die je gaat spelen. Geeft toch wat meer inzicht. Die kan je gewoon downloaden vanaf de site van troy stetina.

Heeft iemand ook metal lead guitar vol 2? Ik kan em nergens vinden waar ik em kan bestellen, behalve de homepage van troy stetina. En verder kan ik metal rythm guitar ook nergens vinden, iemand tips?

lord bean
22 mei 2003, 12:54
Yep ik heb ook deel 2 gekocht. Er stonden een aantal exemplaren in de bakken bij wolve music in ede.

Retinite
28 mei 2003, 19:54
lord bean, daar (wolve) heb ik mijn deel 1 gekocht, van troy stetina, en daar was de Bc Rich Warlock NJ 630 euro (uit m nandere topic op elektrische gitaren) die ik vorige week starten over die bc rich gitaren)

ik ben nu bij die derde solo, na ong half jaar les, en je die snelheid in solo 2 is echt NIET normaal gewoon, vergeleken met solo één, leuk vind ik in zijn boek die speed exercises, die oefen ik nog steeds, terwijl ze bi jdie 2e solo horen eigenlijk, goh wat kon ik die tijd nog goed herinnenren dat ik die speed exercises nog maar net (niet) bij kon houden met de cd :p lang leve de vooruitgang! maar je leert wel veel, alleen is t nog al eentonig soms.... vind ik dan

zZoRgO
29 mei 2003, 08:54
metal guitar volume twee staat ook wel op amazon dacht ik...

Phoenix Rising
29 mei 2003, 11:11
ik ben nu bij die derde solo, na ong half jaar les, en je die snelheid in solo 2 is echt NIET normaal gewoon, vergeleken met solo één, leuk vind ik in zijn boek die speed exercises, die oefen ik nog steeds, terwijl ze bi jdie 2e solo horen eigenlijk, goh wat kon ik die tijd nog goed herinnenren dat ik die speed exercises nog maar net (niet) bij kon houden met de cd :p lang leve de vooruitgang! maar je leert wel veel, alleen is t nog al eentonig soms.... vind ik dan

Ja dat is gaaf he, je kan aan de hand van dat boek en de oefeningen heel duidelijk je progressie bijhouden. En ja die snelheid komt echt want nu kan ik solo 2 veel sneller dan dat ie is bedoeld :D

jorrit
6 juni 2003, 11:05
is dit echt zo'n goed boek? ik heb meestal niet zo'n hoge pet op van boeken etc....

Barret Wallace
6 juni 2003, 12:47
yo jorrit hoeveel moet je voor de harmonizer hebben mail me maar ff

lord bean
10 juni 2003, 14:53
Yep, het is echt een goed boek, maar je moet er veel tijd in stoppen en alles netjes willen doen. Ik heb nu ongeveer 9 maanden les met dat boek en het heeft enorm veel geholpen.

ritmisch gaat alles beter, bends gaan beter, hammer ons en pull offs gaan beter, nu alleen de snelheid nog iets opvoeren maar ik verwacht dat dat binnen niet al te lange tijd wel gaat komen.

jorrit
9 juli 2003, 12:33
hmz dan ga ik dat boek maar eens bekijken als ik t boek wat ik nu heb uit heb....maar dat boek valt weer tegen dus die heb ik zo uit....

jorrit
9 juli 2003, 12:46
http://www.stagepass.com/groupartist/artist_item_detail.hperl?Artist=Stetina%2c+Troy&Invnum=660316

hebben we het over dit boek??/

Phoenix Rising
9 juli 2003, 13:42
nee, primer komt voor lead guitar nr 1 om je een beetje voor te bereiden, die nou ik niet kopen ik zou gewoon meteen bij 1 beginnen, heb ik ook gedaan. Lead guitar nr 1 begint vrij makkelijk maar bij solo 2 word het wel pittig als je nog nooit iets met soleren hebt gedaan. Maar als je solo 2 goed kan spelen kan je denk ik al wel een hoop metal solos spelen van bijvoorbeeld Iron Maiden en Judas Priest ofzo.

Jammer trouwens dat ik nog steeds nergens volume 2 kan vinden want nr 1 ben ik inmiddels bijna doorheen..... kan iemand mij vertellen wat ik me ongeveer moet voorstellen bij vol 2?

Retinite
9 juli 2003, 15:16
vèt, ik speel ong precies even lang als lord bean :P maar ff ontopic:
phoenix rising:
Je kan op de site van Troy Stetina sound samples vinden uit de andere boeken, vol2, trash etc dan kan je precies horen wat je kan verw8en --> www.stetina.com

jorrit
9 juli 2003, 15:34
heeft er iemand een link naar het goede boek dan?

Jopie
10 juli 2003, 11:27
Ikzelf heb lead guitar 1 en 2 van Troy en dit zijn samen met de Speed mechanics topboeken. Alleen boek 2 gebruik ik sporadisch aangezien de soloos daar van hoger niveau zijn en enkele wel vrij snel zijn met o.a. de three notes per string licks die ik nog niet helemaal onder de knie heb. Ook best wel veel theorie meer als in boek 1 met natuurlijk harmonic minor en Phrygian-dominant maar daar ben ik nog lang niet aan toe... :roll:

Soulflyhigh
11 juli 2003, 23:22
heeft er iemand een link naar het goede boek dan?
Ik zou ff naar ww.musicroom.com gaan en daar ff op Troy Stetina zoeken daar hebben ze (bijna) alle boeken voor redelijke prijzen. Je kan ze ook in euro's weergeven en je hoeft geen verzendkosten te betalen in de EU :-D :-D :-D ik heb laatst speed mechanics besteld en binnen 14 dagen lag ie er. Nou ja kijk maar wat je doet. Suc6

Br@mbo
15 juli 2003, 12:37
zou ik er goed aan doen om Metal Lead Guitar Method (Revised) Volume
1 te kopen , ik ben bang dat ik het niet zal kunnen, 't ziet er allemaal moeilijk uit :s

Soulflyhigh
15 juli 2003, 13:53
zou ik er goed aan doen om Metal Lead Guitar Method (Revised) Volume
1 te kopen , ik ben bang dat ik het niet zal kunnen, 't ziet er allemaal moeilijk uit :s
Dan kun je beter met de primer beginnen of misschien nog even dooroefenen. Ik weet natuurlijk niet wat je niveau is maar volgens mij is die primer voor een beginner best te doen.

Br@mbo
15 juli 2003, 14:27
Mijn niveau qua soleren is heel erg laag. Ik beheers de solo van SMTS en 7 Nation Army en dergelijke, maar dat komt natuurlijk neer op na - apen.
De pantatonische schaal ken ik nog niet maar zou ik heel graag kennen.Ik heb nog nergens een boek gevonden waar dit duidelijk uitgelegd staat.

Of raden jullie me nog een ander boek aan ?
Ik ben een harde werker, als ik iets heb om me echt op toe te spitsen


edit : typo en grammatica
edit : zo goed, barret ? ;)

Barret Wallace
15 juli 2003, 18:45
edit nog maar een keer je bent een punt vergeten :razz:

Br@mbo
15 juli 2003, 20:52
kheb btw de primer en de 1st besteldtdttttdttttt


scheit aan typo's :p

Barret Wallace
15 juli 2003, 22:19
kheb btw de primer en de 1st besteldtdttttdttttt


scheit aan typo's :p

cool
als je deze boeken uit hebt meteen speed mechanis for lead guitar kopen :wink: