PDA

View Full Version : Wat hersenspinsels en muizenissen (pickup techtalk content!)



Orpheo
4 april 2011, 11:43
Beste forumleden,

het was vannacht weer zover, ik kon geen oog dicht doen. En wat maalt er dan door mijn hoofd? zelfinductie.

Het is makkelijk te berekenen in een singlecoil hoor. echt. draai er mijn hand niet voor om. Maar zodra je het hebt over humbuckers, word de zaak al een stuk lastiger. Je krijgt natuurlijk eddy currents in de spoelen (geinduceerd door de andere spoel) en eddy's in de slugs en polepieces e.d. maar die zijn niet echt bijster interessant.

Maar wat doen die eddy's in de spoelen, wat doen die inductiestroompjes door de spoelen? Immers, een humbucker kan je bekijken als een transformator (je zou zelfs, als experiment, 'm als transformatortje kunnen installeren; heb ik gedaan, maar de ingangsimpedantie van de amp is te laag, of de uitgangs impedantie van m'n gitaar te hoog, en de stroomsterkte VEEL te laag, om ook maar een meetbare waarde te krijgen, ik krijg alleen maar ruis).

wie oh wie lijkt het leuk om daar eens mee te experimenten? een pickupje solderen als een mini-trafootje?

Verder. zou je een pickup niet ook nog eenss kunnen zien als een extra magneet? immers, stroompje door spoel-> (electro)magneet. implicatie: het is alleen 'magnetisch' zolang je speelt. dus sustain wordt niet alleen gedempt door de permmagneet, maar ook door de electromagneet, die de spoel word, wat ontstaat uit de aard van de component, tijdens het spelen.

Volgende vraag. Waarom geven fabrikanten zelden de specs op in Henry's, maar in DC impedantie? In henry's kan je veel meer aflezen; draaddikte, spoelformaat, ook impedantie... waarom dus niet? omdat het plebs niet snapt wat het, of omdat ze dan nog steeds niet snappen dat de mate van 'hot' niet perse afhankelijk is van henry's en dc-resistance?



Volgend onderwerp.
Dimarzio octrooien. Ik blijf erdoor gebiologeerd. Ze hebben er een paar, maar ik licht er even 3 uit die ik echt heel erg interessant en gaaf vind.

Dual Resonance.
Dit octrooi gaat specifiek over het hebben van 2 spoelen met ongelijke draaddikte. niet dus gelijke draaddikte maar met een mismatch in dc (ja, nu mag je wel zeggen dat de een hotter is dan de ander!!). het idee is dat de brom wel wordt gecancelled, omdat de outputs van beide spoelen ongeveer gelijk zijn (en natuurlijk de fundamentals ook) maar de harmonics zijn verschillend, en die versterken elkaar, dus je krijgt een breder, dynamischer, geluid met meer harmonics. Ik krijg veel hoon omtrent het 'hybridisen' van pickups, maar dit is precies hetzelfde!de. sterker nog, een pickup als de norton, air zone, bluesbucker, megadrive, EVO, D activator, en nog VEEEEL meer, zijn hybrids. zoek het maar op. alles met 'patent # 4501185' heeft dus 2 ongelijke spoelen.

Air-technology
Het idee is simpel. je wilt wel de output en tone-karakteristiek van een bepaalde magneet, maar het moet wat meer airy zijn, luchtiger, het idee van een 'aged' magneet. DImarzio kwam het de air techniek. Simpel gezegd is het dat je de slugs en alle andere metalen niet in aanraking laat komen met de magneet. de slugs zijn ook wat tapered/champhered aan de onderkant, zodat ze de magneet niet aanraken, en de screwpieces hebben een stukje plastic bij de magneet. het werkt absoluut, maar dimarzio doet het vooral bij alnico5 magneten (ze gebruiken geloof ik alleen maar alnico5 en ceramisch...). een de-gaussed alnico5 geeft precies hetzelfde resultaat, maar met minder (kans) op feedback. lucht in een pickup geeft namelijk eigenlijk altijd feedback, en dat wil je niet (dit is die irritante PIIEEEEPPPPPPP die niet fijn is). overigens is een degaussed magneet stabieler dan een magneet op volle kracht.

Virtual Technique

Het idee hierachter is simpel. je verhoogt de hoeveelheid metaal in het element om de inductie te verlagen. dit maakt van een brulboei een milder, zoeter, 'liever' element met fijnere karakteristieken. dit is een relatief nieuw octrooi en is veel lastiger na te maken dan de air-techniek of de dual resonance. 'jury's still pending' of dit nu wel een fijne techniek is, omdat je respons wat trager wordt.

De dual resonance is imho de tofste, omdat je daar eigenlijk eindeloos in kan varieeren.

Even een klein stukje marketing opengooien. Zoals bekend heeft dimarzio de x2n en de d activator x. zelfde magneet-structuur, zelfde spoelen, maar nadere dc-waarde, en compleet andere tone. ze verschillen 1.3k van elkaar. blijkbaar geeft 1.3k dus zo'n enorm verschillend geluid, maar het is hetzelfde draad, zelfde vorm spoel, zelfde magneet, zelfde polepieces.

Ik lees wel eens 'ik wil een element dat 8.5k is, niet hoger!', en dan worden pickups van 8.6 of 8.7k al compleet afgewezen. blijkbaar word niet stilgestaan bij het feit dat een pickup altijd een marge moet hebben van 10%. als ik een pickup meet, moet ik 'm 10 keer meten, bij diverse temperaturen, en dat middelen, om de juiste waarde te krijgen. de soortelijke weerstand is immers afhankelijk van temperatuur! De weerstand hangt ook nog eens supersterk af van nog meer factoren (zoals torsie bij winden, solderjoints in het element, hoe lang de connectiestukjes zijn in het element, kwaliteit bedrading in het element, spanning van de draad op de spoel, etc etc), helemaal als het element scatterwound is, zoals bareknuckle dat doet, om d'r eentje te noemen. pas bij verschillen vanaf 0.5k kan je het (imho) pas hebben over verschillende modellen en echte fysieke verschillen. eignelijk zou het beter zijn als er zou staan hoeveel windingen het element heeft, en welke draaddikte, maar goed, dat staat ook in de inductie beschreven :P

De V
4 april 2011, 12:21
Het klinkt allemaal vreselijk interessant, maar ik kan je nauwelijks volgen.
Leuk om me eens in te verdiepen als ik tijd heb.:supercool:

Riky
4 april 2011, 12:25
ik heb wel goed geslapen, maar ik kan je verhaal ook lastig volgen. Denk door het gebrek aan verstand van zaken.

munkie
4 april 2011, 12:32
Ik heb een Westone Spectrum met UBC humbuckers dus met spoelen met een verschillend aantal windingen. Draaddikte zal hetzelfde zijn. Klinken fel en dat op een maple body, iets teveel wellicht voor het brugelement. Enkelspoels geschakeld krijg je wel heel Fender-achtige soundjes.

Verder zou je misschien wat Engelse termen kunnen vertalen, ik kan het ook niet helemaal volgen.

Kakihara
4 april 2011, 13:25
Ik geloof dat je het geld dat je voorziet voor een Warmoth-project eens moet investeren in een telefoontje naar Bill Lawrence ;) Op zijn oude website, vind je het onderdeeltje Pickupology (http://billlawrence.com/Pages/All_About_Tone.htm/Pickupology.htm) terug. Daar zegt hij over DC-weerstand het volgende :


DC resistance (Rdc) tells you as much about a pickup's tone and output as the shoe size tells you about a person's intelligence!

Over tone en output zegt hij in hetzelfde stuk :

Tone and output mainly depend on the relation between inductance, magnetic strength and the efficiency of the pickup, as well as the relation between the inductance of the pickup and the capacitance of the cable.

Het is nog altijd meer uitzondering dan regel, maar steeds meer kleinere (en bovendien betaalbaardere) pickupwinders geven ook de inductiewaarde van hun elementen, naast de DC-waarde. Dit heeft ook te maken met het grote respect dat Bill Lawrence de laatste jaren vergaard heeft.
Er zijn, mijns insziens, ook best wel wat 'pickupwetten' die voor herziening vatbaar zijn. Bv. de idee dat hoe hoger de weerstand van de pickup, hoe modderiger die zou klinken. Wat voor een brij zouden elementen met een weerstand van 17k dan wel niet moeten weergeven ? Nog eentje: humbuckers hebben potmeters van 500k nodig, single coils potmeters van 250k. Ik denk dat dit eerder pickup per pickup moet bekeken worden, en dat er best wel wat humbuckers fantastisch zouden klinken met 250k pots.

Ik weet niet of je een humbucker als een transformator kan bezien. Ik heb die vraag ook al gesteld en ASB wees me erop dat de spoelen van een humbucker met elkaar verbonden zijn, waardoor dat niet (helemaal?) zou opgaan.


Om je nog wat meer kopbrekens te bezorgen : ik heb hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145036-Bill-Lawrence-Micro-Coil-Gut-Shots) een topic geopend om de binnenkant van Bills nieuwste MicroCoils te laten zien. Deze zijn wat hoger dan normale single coils, maar de spoel zelf is amper een derde van de typische single coil. Toch klinken de MicroCoils - voor zover youtubefilmpjes kunnen laten horen - behoorlijk geweldig.

stratie
4 april 2011, 13:47
Ik wil van deze mogelijkheid gelijk even gebruik maken om de problemen in de kernreactor in Japan eens op te lossen. Dat kan met bovengenoemde technieken?

niet?....oh...ik snap er wekelijk geen hout van...Ik ga maar eens een boek lezen ofzo, kijken of ik kan mee kan praten, klinkt allemaal erg interessant namelijk!

Oranjeaap
4 april 2011, 14:24
Helaas snappen 99/100 mensen niet waar je het over hebt. Trouwens, zonder pickup covers heb je minder eddy currents en difffusie van het magneetveld door de ferro-magnetische eigenschappen van het materiaal van de cover.
Trouwens als je goedkope humbuckers hebt kun je sowieso beter de covers er af halen. De goedkope metaal soorten eten veel van je tone weg.

Hendriks
4 april 2011, 14:35
Hey , het is ook een "content" , soort van wedstrijd wie de grootste heeft zeg maar. Ofzo ....... nou ben ik even de draad kwijt.

signsofzodiac
4 april 2011, 14:45
Ik wil van deze mogelijkheid gelijk even gebruik maken om de problemen in de kernreactor in Japan eens op te lossen. Dat kan met bovengenoemde technieken?

niet?....oh...ik snap er wekelijk geen hout van...Ik ga maar eens een boek lezen ofzo, kijken of ik kan mee kan praten, klinkt allemaal erg interessant namelijk!

Weet je wat nou het mooie is: het enige dat 99,9% van de mensen interesseert is "klinkt het vet?". Ik begrijp de beroepsdeformatie van Orph wel (voor zover ik me kan herinneren zit ie aan de natuurkunde kant van het opleidings/arbeidsspectrum), ik heb hetzelfde op medisch vlak. Uiteindelijk is het een interessant, doch volkomen academisch "raadsel". Leuk voor in je hoofd. Of niet, als je er mee wakker ligt. Ik ga altijd pitten met een MP3-speler op mijn hoofd met een luisterboek of CD, kop leeg maken/houden voor het slapen gaan. Heb blijkbaar ergens iets van Asperger in mijn DNA :p

Mooi, je kan aan het eind van de rit het gedrag van een pickup voorspellen en testen in een laboratorium-opstelling. Daarmee kun je een wetenschappelijk-theoretische benadering geven van het gedrag. Maar o.a. door de reeds genoemde temperatuur doet die pickup continue wat anders. In zeer beperkte mate, maar toch. Vervolgens zit je met het volume waarop je speelt en de invloed die dat heeft op perceptie van frequentiegebieden (Fletcher-Munson curve), de jus uit de muur (invloed op je buizen), de temperatuur van je buizen, het feit dat buizen sowieso soms elke dag met een ander been uit bed lijken te stappen, de leeftijd van de magneten, waar je je op de wereld bevindt in relatie tot magnetisch veld en aanwezigheid van apparatuur. Die temperatuur doet uiteraard ook wat op de circuits in je amp en je kabels. Of je op dat moment een lekkere laag cerumen in je oor hebt. Of je ALCOHOL genuttigd hebt (fysiologisch dempingsmechanisme op de spiertjes van je middenoorsbeentjes!!!). Dan natuurlijk nog je gitaar en je snaren. Ik zal ongetwijfeld nog een heleboel parameters vergeten zijn...Dan ben ik nog blij dat ik geen klassiek gitarist ben en me bezig moet houden met de juiste methode om mijn nagels te knippen of het nuttigen van chitine-supplementen om de sterkte ervan te verbeteren.

Toon: ongrijpbaar, slechts maakbaar tot op zekere hoogte, maar onderhevig aan een plethora aan invloeden. Zelfs als je een parameter verandert, weet je dan wel zeker dat al die andere constanten gelijk zijn gebleven ;). Science is a bitch! If you study an object you change it :). Or maybe it changes you...Buitengewoon interessant, maar ik ben blij dat dit niet een van de zaken is waar ik wakker van kan liggen.

Buzzel
4 april 2011, 14:49
Beste forumleden,

Maar wat doen die eddy's in de spoelen, wat doen die inductiestroompjes door de spoelen? Immers, een humbucker kan je bekijken als een transformator (je zou zelfs, als experiment, 'm als transformatortje kunnen installeren; heb ik gedaan, maar de ingangsimpedantie van de amp is te laag, of de uitgangs impedantie van m'n gitaar te hoog, en de stroomsterkte VEEL te laag, om ook maar een meetbare waarde te krijgen, ik krijg alleen maar ruis).



Misschien werkt dit niet omdat de spoelen te vergelijken zijn? dus bijna 1:1 gewonden, dan ga je nooit iets transformeren.

2/3 van de tekst snap ik trouwens een beetje :seriousf: Heb je ook al een oplossing voor het energie probleem bedacht?

guitarkid
4 april 2011, 15:01
Orpheo.

I love it when you talk dirty..... ;)
Maar 'k snap er eerlijk gezegd ook niet zo veel van. Dat ligt echter
aan mij, dus lig dáár niet wakker van.
Voor de rest: dit forum is toch wel de plek om dit soort materie te bespreken...? 't Is alleen wat specifieker en dat is het verschil met veel andere posts, met onderwerpen waar wij allemaal wel verstand van (denken te ?) hebben... :seriousf:
Ik ga dit draadje toch volgen, vandaar dat ik dit even post. Dan word ik op de hoogte gehouden!

Gr. Coos

Hendriks
4 april 2011, 15:29
Ik denk dat de meeste gitaristen de stof wat te ver gaat , die willen een element wat gewoon goed klinkt en is de wetenschappelijke achtergrond niet interresant .
Er zullen er natuurlijk ook genoeg zijn die het wel toffe stof vinden en daarom is dit geen onzinnig topic, maar wat moeilijk te begrijpen . Iedereen zijn eigen.

Orpheo
4 april 2011, 15:41
ik zal wel even wat termen vertalen en/of uitleggen, maar eerst wil ik heel, heel graag nog een laatste mythe ontkrachten, namelijk, die van kapjes. Waarom 'trekt' een kapje het hoog weg? omdat je pickup met kapje lager zit dan zonder, en de polepieces omhoog schroeven kunnen niet alles compenseren. daarom. want een kapje is namelijk niet magnetisch (als je een goede hebt!). mijn kapjes zijn dus niet magnetisch. sterker nog, een kapje is vaak nog beter, omdat dat 90% meer straling tegenhoudt dan zonder. dus EMF's die je niet wilt (electromagnetic fields) van tl buizen, radio, etc etc.

inductie. inductie is de term die gebruikt word voor de mogelijkheid van een spoel om een stroompje op te wekken. zelfinductie is dus wat er gebeurd als de spoel een stroompje door zich heen heef lopen, en in de tegengestelde richting een tegenstroom opwekt.

Met 2 ongelijke spoelen zul je dus ook2 ongelijke (zelf)inductiestromen hebben. logisch. Maar wat doen die stromen? wat doen de eddy currents precies met je tone?

de virtual techniek is eigenlijk een 'doorwerking', bewust creeeren van extra eddy currents, om de magneet 'zwakker' te laten lijken, denk ik, maar daar moet ik nog effe aan rekenen :D

dat van de pickup-als-transformator werkt niet als zijnde 'pickup' (lees: je krijgt nauwelijks er een stroompje uit tijdens het spelen!)

ik heb een idee: ik kan het wel allemaal uit gaan leggen, met d ekans op nog meer vragen. beter is dat er concrete, specifieke vragen gesteld worden over pickups, dan kan ik daar antwoord op geven, met als 'backdrop' mijn beginpost. hoe is die? hopelijk kunnen zo wat mythes opgeblazen worden.

Pirate
4 april 2011, 16:03
ik heb je stuk gelezen en ik denk dat ik het wel een beetje snap.
Wat ik niet snap is je doel van deze gedachten, ben je opzoek naar een bepaalde klank? wil je wetenschappelijk bepalen hoe een pick-up klinkt? of wil je wetenschappelijk bepalen hoe een gitaar klinkt?

signsofzodiac
4 april 2011, 16:28
Orph: er zijn meer mensen die er van wakker liggen, bijvoorbeeld Professor Steven Errede, Department of Physics, University of Illinois. Heerlijk, grafiekjes als "Comparison of the magnitude of the impedance, |Z(f)| vs. frequency, f for various Firebird style humbucking pickups".

Disclaimer: NSFW, lezer kan blackouts ervaren als resultaat van brain-capacity overload:

http://online.physics.uiuc.edu/courses/phys498pom/lab_handouts/electric_guitar_pickup_measurements.pdf

Sinner1980
4 april 2011, 16:32
Tjeez...zou mezelf haast dom gaan voelen als ik dit allemaal lees:makeup:

Succes met jullie 'rocket science';ik ga maar weer wat spelen;)

Orpheo
4 april 2011, 16:37
het is inderdaad de vraag 'hoe beinvloeden eddy currents en zelfinductie de tone van het element'. waarbij 'tone' ook als 'werking' kan worden opgevat :)

signsofzodiac
4 april 2011, 16:49
het is inderdaad de vraag 'hoe beinvloeden eddy currents en zelfinductie de tone van het element'. waarbij 'tone' ook als 'werking' kan worden opgevat :)

Over het algemeen wordt gesteld dat hoe meer current Eddy opwekt in de pickup, hoe bruiner de tone...

Orpheo
4 april 2011, 16:50
Orph: er zijn meer mensen die er van wakker liggen, bijvoorbeeld Professor Steven Errede, Department of Physics, University of Illinois. Heerlijk, grafiekjes als "Comparison of the magnitude of the impedance, |Z(f)| vs. frequency, f for various Firebird style humbucking pickups".

Disclaimer: NSFW, lezer kan blackouts ervaren als resultaat van brain-capacity overload:

http://online.physics.uiuc.edu/courses/phys498pom/lab_handouts/electric_guitar_pickup_measurements.pdf

sweet :D heerlijk leesvoer.

signsofzodiac
4 april 2011, 16:51
sweet :D heerlijk leesvoer.

Hehehe, dacht wel dat je dat zou waarderen ;)

Woml
4 april 2011, 17:09
Het verbaast me eigenlijk dat ik aaronstonebeat in dit topic nog niet ben tegengekomen!

macwilliams
4 april 2011, 18:19
Hehehe, dacht wel dat je dat zou waarderen ;)

Heb jij echt asperges in je DNA?

Ontopic:

Het belletje hoor ik wel maar de klepel :???:

signsofzodiac
4 april 2011, 18:39
Heb jij echt asperges in je DNA?


Dat moet wel. Lang, dun en blank, en je moet m'n pis eens ruiken 's morgens :D

EDIT: nou ja zeg, ben ik zomaar over de 1000 posts gegaan zonder het te beseffen. Over 3 weken precies 10 jaar aanwezig in dit gesticht met slechts 100 berichten per jaar. Amateur...

Snaar'n Bennie
5 april 2011, 00:24
Trouwens wel een leuke bandnaam! Eddy & the Currents! Maar dat zal Orpheo er allicht niet mee bedoelen...

aaronstonebeat
5 april 2011, 00:41
Het verbaast me eigenlijk dat ik aaronstonebeat in dit topic nog niet ben tegengekomen!

Dat is leuk om te lezen Woml :D Ik was het onderwerp eerder al tegengekomen maar had het wat druk om ervoor te gaan zitten. Ik zal het puntsgewijs proberen.

Allereerst: mij fascineert dat ook allemaal mateloos! Wie volledig begrijpt hoe een gitaar-element werkt (maar dan ook echt volledig), weet hoe het universum in elkaar steekt.

Over 'eddy currents':
Elk systeem probeert, dat is althans een natuurkundige vooronderstelling, oorzaken van veranderingen tegen te gaan. Een element zit gemonteerd onder een stel snaren die trillen en elke onderdeel in dat element dat het kan, probeert die snaren tot staan te brengen; in het onderhavige geval door het opwekken van wervelstromen.
Het klinkt hier misschien wat zelfbewust, terwijl het systeem dat niet is, het wil niets; zie het als een veer van een klok die opgewonden is en eerst de ene kant op wordt getrokken. De veer probeert weer in een rusttoestand te komen en het gevolg is dat ze een hele tijd heen en weer oscilleert.
Een andere manier om het te zeggen is dat elk systeem 'streeft' naar de laagste energie toestand.

Over transformatoren:
Het essentiële verschil tussen een humbucker en een transformator lijkt me dat bij de eerste de spoelen met elkaar zijn verbonden; een transformator kan spanningen en stromen transformeren omdat de spoelen van elkaar zijn gescheiden terwijl ze de kern delen. Dat laatste is wel een overeenkomst, alhoewel bij een element de kern een magneet is en bij een transformator een 'passief' stuk ijzer.

Over spoelen als magneten:
Voor zover ik het tot nu toe begrijp, loopt door een gitaarelement geen noemenswaardige stroom; en dus kan de spoel ook geen eigen magneetveld opwekken. Bij een versterker komt het signaal, de spanning, binnen op de basis van een transistor of het rooster van een buis; het gitaarsignaal maakt de basis of het rooster positiever of negatiever en 'communiceert' zodoende zijn verloop aan de stroom die tussen emitter en collector cq anode en kathode loopt. Maar de leiding voor het gitaarsignaal zelf stopt bij de basis of het rooster.
De stroom zal niet nul zijn, maar naar ik vermoed wel uiterst gering. Maar voor zover de stroom inderdaad stroomt, zal die ook als een veer proberen terug te keren naar de rusttoestand; mij lijkt dat de stroom kan stromen van het ene uiteinde van de draad van de spoel naar het andere. De elektronen kunnen nergens heen behalve heen en weer door de draad van het element, plus de verbindingsdraadjes en de gitaarkabel.

Dat laatste zet me toch aan het het denken over in hoeverre nu wel of niet :D
Er moeten meer metingen verricht worden!
Wellicht kunnen we er subsidie bij de overheid voor aanvragen :seriousf:

sideburns
5 april 2011, 08:30
Als ik werkzaam zou zijn bij het ministerie van wetenschap dan zou ik je best met wat tientjes tegemoet willen komen.

Martijn-w
5 april 2011, 08:44
Hey , het is ook een "content" , soort van wedstrijd wie de grootste heeft zeg maar. Ofzo ....... nou ben ik even de draad kwijt.

Content betekent inhoud. Wat jij bedoelt is contest.

signsofzodiac
5 april 2011, 09:42
Als ik werkzaam zou zijn bij het ministerie van wetenschap dan zou ik je best met wat tientjes tegemoet willen komen.

Een paar tientjes is geen geld voor het binnenslepen van een Ig Nobel prijs. Dan kom je toch maar mooi in het rijtje illustere wetenschappers als Javier Morales, Miguel Apatiga en Victor M. Castagno die de mensheid hebben verrijkt met de kennis om diamanten te fabriceren uit tequila. Of mevrouw Douglas die ontdekte dat koeien met een naam meer melk geven dan koeien die slechts als "nummer 1" door het leven moeten.

hole
5 april 2011, 09:50
illustere wetenschappers als Javier Morales, Miguel Apatiga en Victor M. Castagno die de mensheid hebben verrijkt met de kennis om diamanten te fabriceren uit tequila.

Verrekt, da's nog waar (http://www.physorg.com/news145255770.html) ook!

signsofzodiac
5 april 2011, 09:57
Verrekt, da's nog waar (http://www.physorg.com/news145255770.html) ook!

LOL, ik ben dan ook een wetenschapper die zijn research doet voordat ie wat plempt he :p hehehe

Sowieso een aanrader om de Ig Nobel laureaten eens op te zoeken, er zitten een paar mooie dijenkletsers bij. Een paar jaar terug heb ik me de ballen uit de broek gelachen om een winnaar die had onderzocht waarom pluisjes altijd in je navel terecht komen. Had te maken met het feit dat de groeirichting van al je buikharen richting bellybutton blijkt te zijn.

sideburns
5 april 2011, 09:59
Een paar tientjes is geen geld voor het binnenslepen van een Ig Nobel prijs. Dan kom je toch maar mooi in het rijtje illustere wetenschappers als Javier Morales, Miguel Apatiga en Victor M. Castagno die de mensheid hebben verrijkt met de kennis om diamanten te fabriceren uit tequila. Of mevrouw Douglas die ontdekte dat koeien met een naam meer melk geven dan koeien die slechts als "nummer 1" door het leven moeten.

Oke da's waar...maar wees niet bevreesd ik werk er niet, toch rare jongens die nobelprijswinnars , vind je de waterstofbom uit (Andrej Sacharov) ontvang je later de nobelprijs voor de vrede.

signsofzodiac
5 april 2011, 10:01
Oke da's waar...maar wees niet bevreesd ik werk er niet, toch rare jongens die nobelprijswinnars , vind je de waterstofbom uit (Andrej Sacharov) ontvang je later de nobelprijs voor de vrede.

Een waterstofperoxidebom, DAT lijkt me vervelend :D

signsofzodiac
5 april 2011, 10:06
Om toch maar eens even weer on-topic terug te komen: ik zat gisteren een beetje te onzin-filosoferen, na het deel-onderwerp temperatuur, over superconductors en dergelijke. Nou kwam ik het volgende tegen:

http://www.callahamguitars.com/cryo_pu.htm

Je pickup even extreem bevriezen zou bevorderlijk zijn voor je sound...

sideburns
5 april 2011, 10:07
Een waterstofperoxidebom, DAT lijkt me vervelend :D

zeker....alles blond.

@ ts , sorry voor het ontsporen van je topic in semi wetenschappelijk geneuzel, ik zal vanaf nu geen onzin meer posten en slechts met verwondering lezen wat ik allemaal had kunnen leren maar niet gedaan heb..

Orpheo
5 april 2011, 11:07
Dat is leuk om te lezen Woml :D Ik was het onderwerp eerder al tegengekomen maar had het wat druk om ervoor te gaan zitten. Ik zal het puntsgewijs proberen.

Allereerst: mij fascineert dat ook allemaal mateloos! Wie volledig begrijpt hoe een gitaar-element werkt (maar dan ook echt volledig), weet hoe het universum in elkaar steekt.

Over 'eddy currents':
Elk systeem probeert, dat is althans een natuurkundige vooronderstelling, oorzaken van veranderingen tegen te gaan. Een element zit gemonteerd onder een stel snaren die trillen en elke onderdeel in dat element dat het kan, probeert die snaren tot staan te brengen; in het onderhavige geval door het opwekken van wervelstromen.
Het klinkt hier misschien wat zelfbewust, terwijl het systeem dat niet is, het wil niets; zie het als een veer van een klok die opgewonden is en eerst de ene kant op wordt getrokken. De veer probeert weer in een rusttoestand te komen en het gevolg is dat ze een hele tijd heen en weer oscilleert.
Een andere manier om het te zeggen is dat elk systeem 'streeft' naar de laagste energie toestand.


dat is inderdaad waar, maar wat jij zegt is ook een gevolg van (zelf)inductie :)



Over transformatoren:
Het essentiële verschil tussen een humbucker en een transformator lijkt me dat bij de eerste de spoelen met elkaar zijn verbonden; een transformator kan spanningen en stromen transformeren omdat de spoelen van elkaar zijn gescheiden terwijl ze de kern delen. Dat laatste is wel een overeenkomst, alhoewel bij een element de kern een magneet is en bij een transformator een 'passief' stuk ijzer.


ik bedoelde dat je een spoel gebruikt (bijvoorbeeld de spoel van de super3 van dimarzio; 12.5k!) en een dikke magneet gebruikt, en dan met een stukje weekijzer om de 2 spoelen aan elkaar te linken, een transformatortje maakt. het tweede spoeltje is dan iets van 3k ofzo, om de stroomsterkte te boosten. Het werkt, maar niet in de praktische zin van het woord. want het doet he zeker wel.

Passief ijzer is niet perse noodzakelijk in een transformator. het helpt de boel alleen een handje.

[/quote]
Over spoelen als magneten:
Voor zover ik het tot nu toe begrijp, loopt door een gitaarelement geen noemenswaardige stroom; en dus kan de spoel ook geen eigen magneetveld opwekken. Bij een versterker komt het signaal, de spanning, binnen op de basis van een transistor of het rooster van een buis; het gitaarsignaal maakt de basis of het rooster positiever of negatiever en 'communiceert' zodoende zijn verloop aan de stroom die tussen emitter en collector cq anode en kathode loopt. Maar de leiding voor het gitaarsignaal zelf stopt bij de basis of het rooster.
De stroom zal niet nul zijn, maar naar ik vermoed wel uiterst gering. Maar voor zover de stroom inderdaad stroomt, zal die ook als een veer proberen terug te keren naar de rusttoestand; mij lijkt dat de stroom kan stromen van het ene uiteinde van de draad van de spoel naar het andere. De elektronen kunnen nergens heen behalve heen en weer door de draad van het element, plus de verbindingsdraadjes en de gitaarkabel.

Dat laatste zet me toch aan het het denken over in hoeverre nu wel of niet :D
Er moeten meer metingen verricht worden!
Wellicht kunnen we er subsidie bij de overheid voor aanvragen :seriousf:[/QUOTE]

er moet een stroompje lopen he ;) geen stroompje, wel spanning, is geen signaal :P reken 't maar eens uit. u=ir. u=0,5, r=10000 ohm. i=0,00005. dus 0,05 milliampere (uhm, 50 microampere dus). is niet niks,letterlijk, ghehe. maar dit is dus slechts een marge he! u kan nog lager, en R kan hoger.

anyway. ik heb dimarzio even een lange mail gestuurd met wat vragen. verwacht er niks van. maar ik wil toch wel wat dingen weten, bijvoorbeeld het verschil tussen de d sonic, crunchlab en megadrive.