PDA

View Full Version : delay perikelen



nak
3 april 2011, 22:25
Ik kom er niet zo uit betreft het gebruik van een delay.
Ik hou wel van een redelijk vol delaygeluid maar dan wordt het al gauw rommelig.
Vooral bij zo'n bluesy opdruknoot waarbij ik met de pink de snaar eronder een tweede noot erbij doe.
Ik krijg dan scrunchy bijtonen, en het zijn die bijtonen die de transparatie de das om doen.
Ik kan bijna de afzonderlijke noten niet meer onderscheiden, zonder delay wel.
Heb een delay met ducker functie en kan hiermee de repeat onderdrukken als ik doorspeel en als ik stop de repeat vol te horen is.
Wel handig maar tricky om in te stellen.
In de studio is alles wel mooi transparant te krijgen, zelf met veel delay, want daar word meestal de delay er later bij ingemixt.
Live lukt dat niet want de dry en wet komen toch op één versterker terecht.
Vraag is: of er een delay is waarbij het wel transparant blijft.
Of moet ik toch met de instellingen aan de gang.

pasqual
3 april 2011, 22:29
de grote vraag is natuurlijk: gebruik je de delay vóór of ná de voorversterker?
als je de delay ervoor hebt en dan wat vervorming gebruikt, zal het erg modderig gaan klinken. als je je delay in de ( indien aanwezig ) effectsloop ( send/return ) zet, zal het wél transparant klinken.

Dirk_Hendrik
3 april 2011, 22:32
In je studio-later-erbij-gemixt mix je ook naar 2 speakers toe. Da's dus geen argument. dus:

- Delay level naar beneden
- feedback of repeat naar benenden.
- delaytijd aanpassen aan het tempo van het werk wat je speelt

Minder is meer.

nak
3 april 2011, 22:43
de grote vraag is natuurlijk: gebruik je de delay vóór of ná de voorversterker?

Ik gebruik hem ervoor, zal het eens in de send en return loop opnemen. Anders wordt het toch beter tweaken.

pasqual
3 april 2011, 23:12
zeker proberen, daar is die send/return voor ontworpen. in het geval van delay effects klinkt dit echt beter. bij cleane geluiden zal het niet veel uitmaken maar zo gauw je vervorming gaat gebruiken toch beter send/return.

succes!

nak
4 april 2011, 20:41
Het klinkt idd beter maar nu weet ik ook al weer waarom ik het niet op de Send/return heb gedaan.
Ik heb een HT60 stage met drie kanalen en daarvoor heb ik een loopswitcher gemaakt. Elk kanaal een loop van eigen effecten.
Maar het derde kanaal(solo's) staat een stuk harder en met het omschakelen hoorde ik een harde 'stjoek', en dat klonk nogal heftig.
Dus uit angst voor schade aan mijn versterker heb ik nu alle effecten ervoor geplaatst.
Misschien dat ik het nog eens ga proberen met de delay vast op de send/return en dat mijn loopswitcher de delay bypassed als ik de andere kanalen inschakel, wie weet.

Liquid_Metal
4 april 2011, 20:52
Wat voor mij, als gebruiker van digitale delays, perfect werkt is het instellen van een Low en High Cut. Zo klinkt je delay dunner dan je droge signaal en hoor je je droge signaal er altijd beter doorheen. Ik vind het echt fantastisch werken want het zit elkaar niet in de weg, hoe lang je je delay ook maakt.
Je kunt (afhankelijk van je unit) instellen waar je de Cut wilt hebben en je bepaalt dus zelf hoeveel verschil je wilt tussen droog en effect.

nak
4 april 2011, 21:38
Low and high cut:???:
Hoort naar een toonregeling en is bij mij niet aanwezig.
Welke delay heb je dan liquidmetal, die dit kan.
Dry of wet stel ik toch met delay level in?