PDA

View Full Version : Aankoop Western gitaar vraag



den titten
3 april 2011, 17:50
Hallo allemaal,
Hier komt weer een topic 'wat moet ik kopen'. Ik heb informatie gezocht maar het werd te specifiek dus open ik mijn eigen topic even.

Graag had ik jullie mening gekregen over een keuze tussen 2 gitaren. Ik zou ze kunnen bespelen en zelf kiezen, maar ik wil ze tweedehands kopen. En zo ben ik op deze gitaren uitgekomen. Maar ik weet geen winkel waar ik ze eens zou kunnen testen (wat misschien vrij onbeleefd is), en van de ene verkoper naar de andere rijden (en eventueel nog eens terug) zie ik niet meteen zitten.

Cort Earth 200 (http://www.thomann.de/be/cort_earth200.htm): Ik heb nog geen Cort bespeeld, maar wel veel positieve commentaar over gelezen.

Takamine EG340SC (http://www.thomann.de/be/takamine_eg340sc.htm): Ik heb wel al een Takamine bespeeld en die vond ik echt leuk. Het was een ander (goedkoper) model, maar was mooi afgewerkt en klonk zeer goed.

Er zijn enkele verschillen als de cutaway en versterkbaar of niet. Maar dit zijn voor mij geen punten die HET verschil maken. Wat wel interresant is, is dat de Cort volledig massief is. En bij de Takamine enkel de top.
Kunnen jullie mij helpen met suggesties of ervaringen ?

Thanks, Tom

Cue Zephyr
3 april 2011, 21:01
Volledig massief wil nog niet meteen zeggen dat de gitaar beter is.
Takamine staat best bekend om hun pre-amps en pick-ups, en sowieso zal je bij Takamine tóch een beetje voor de naam betalen. Bij Cort zal dit toch íets minder zijn en verwacht ik dat je daar tóch iets meer voor je geld zal krijgen (oook mede omdat volgens mij die 200 geen pick-ups heeft.

Succes!

Fingerpick
3 april 2011, 22:46
Volledig massief wil nog niet meteen zeggen dat de gitaar beter is.
Takamine staat best bekend om hun pre-amps en pick-ups !

Inderdaad : Takamine is een prima stage gitaar, (ze wordt dezer dagen wel ingehaald door Taylor), maar als het puur akoestische primeert : ga dan even kijken bij Eastman, Yamaha, 2dehands Larrivee of Taylor, Crafter....

Cue Zephyr
4 april 2011, 01:01
+1 voor die merken, ik ben persoonlijk best gecharmeerd van de Eastmans, maar niet genoeg om er een te hebben. Ik heb zelf een Taylor. :p
Een Larrivée zie ik mezelf echter wél nog een keer aanschaffen, zeer fijne gitaren zijjn 't.
Maar ik wil graag nog Tanglewood aan 't lijstje toevoegen. Ik zou echter zelf niet voor deze gaan puur en alleen omdat ik een bredere hals wil. ;)
Oh, en Blueridge!

Triggy
4 april 2011, 07:03
En vergeet Simon &Patrick niet.
Heb zelf de SP6 CW. Dit is mijn acoustische player ondanks het feit dat ik ook Guild (DV6 ea.) en Tacoma (ekk19) bezit.
Gewoon diverse uitproberen. Vaak een kwestie van smaak, gevoel etc....
Verder kun je ook exemplarisch een waanzinnige gitaar treffen. Heb een keertje in een muziekzaak op een Greg Bennet gespeeld (kwam mijn zoon mee aandragen nadat ik al diverse >€ 1000 gitaren had getest), maar had niet in de gaten welk merk dat eerst was.
Wow, dacht ik, heerlijk spoepel, sprankelende tonen...prijs € 169,- .... Laten hangen, nog steeds spijt van, anderen later geprobeerd zelfde merk/type, kwamen niet eens in de buurt.......

den titten
4 april 2011, 08:29
Heb even verder gekeken met behulp van jullie reacties.
Er staat ook een Yamaha CPX 500 (http://www.thomann.de/be/yamaha_cpx500_nt.htm) te koop. Dit is wel geen massieve gitaar. Zoals jullie hierboven al zeiden, hoeft deze daarom niet slechter te zijn. Maar graag hoor ik nog suggesties of opmerkingen.

Taylor en Larrivee overstijgen mijn budget.

Acoustic-pirate
4 april 2011, 15:14
Inderdaad : Takamine is een prima stage gitaar, (ze wordt dezer dagen wel ingehaald door Taylor), maar als het puur akoestische primeert : ga dan even kijken bij Eastman, Yamaha, 2dehands Larrivee of Taylor, Crafter....

Taylor is inderdaad geweldig, die klank is echt top.Gitaar van de hogere klasse rond de 800 tot 900 euro dacht ik zo.

den titten
4 april 2011, 15:22
Kan ik afleiden dat ik andere gitaren moeten zoeken aangezien bijna niemand over de gitaren praat die ik initieel vermeld had ? :)

Acoustic-pirate
4 april 2011, 16:09
Kan ik afleiden dat ik andere gitaren moeten zoeken aangezien bijna niemand over de gitaren praat die ik initieel vermeld had ? :)

O nee neem cort is prachtige gitaar, heeft een erg volle en mooie klankt met massief bovenblad en speel goed. Taylor is nog een veel duurder merk met natuurlijk een nog beter geluid dat in mijn ogen bijna professioneel is. Maar dat heb je nu nog niet nodig man, probeer eerst maar een mooie Cort van ong. 200,300 euro;)

Fingerpick
4 april 2011, 16:18
Kan ik afleiden dat ik andere gitaren moeten zoeken aangezien bijna niemand over de gitaren praat die ik initieel vermeld had ? :)

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren : 10 meningen = 10 verschillende smaken. Yamaha is zeker ook niet slecht, ik heb er een prima parlor/reisgitaarmodelletje van. Neem je tijd, laat je oren én buik kiezen. Vergelijk dure met goedkopere modellen, onthou welke duurdere exemplaren je bevallen zodat je op een mooie dag een 2dehands ervan op de kop kunt tikken.

den titten
5 april 2011, 13:50
Thanks allemaal alvast voor de informatie !
Ik kan deze vrijdag de Cort gaan testen. En ik heb de verkoper gevraagd om de Takamine woensdag eens te mogen bespelen. Hopelijk stemt hij toe. Op het internet (dit telt maar half) vond ik de Cort mooier klinken.