PDA

View Full Version : Welke delay-lay-lay is het meest geschikt voor mij?



Matthijs24
3 april 2011, 12:37
Hallo Hallo. Ik wil graag een delay maar ik weet niet goed welke.
Ik zal zeggen wat ik wil. Ik wil dat ik hem kan gebruiken om mijn geluid wat dikker te maken. Niet overdreven echogeluiden die alles mooi zweverig laten klinken. Gewoon een niet opvallende dik-makende delay. Het moet een warm en vintage geluid zijn, of in ieder geval dat blijven behouden, en dus niet te modern laten klinken. Maar ik vind het wel lekker als hij helder is en niet dof.

Ik zat te denken aan Boss DD-3 (of DD-7), MXR Carbon Copy, Vox Time Machine, TC electronic Flashback, Keeley DD-3. Btw, weet iemand wat er anders is bij de Keeley-DD3 in vergelijking met de stock DD-3? De prijzen liggen erg dicht bij elkaar, maar volgens mij zijn ze best anders allemaal.

Daarnaast wil ik ook graag een delay voor het mooie zweverige geluid. Helder, maar toch warm. Beetje de Eric Johnson/Satriani delay. Welke is daar geschikt voor?

2 delaypedalen maken me niet uit, dus ik hoef niet een pedaal waar er 2 inzitten. De prijs: graag niet meer dan €200.

Bedankt mensenmensen.

Henri H
3 april 2011, 12:56
DD-3 is een goeie allround delay, en kost niet veel 2e hands (€70,-).
Deze is vrij helder, en geeft naar mijn idee inderdaad een dikke sound, als je 'm wat subtiel instelt.
I.c.m. een Flashback ben je dan helemaal klaar lijkt me.
Je zou ook nog naar de Ibanez DL10 kunnen kijken, is een simpele, maar goed klinkende delay, en klinkt nog iets helderder dan de DD3.
Ik heb er twee gehad (nu nog één over), en beide deden ze het prima, maar let er wel op bij aankoop dat de switch in orde is.
De Ibanez 10-serie heeft nogal 's last van defecte switches.
Prijs v.d. DL10: plusminus €60,-.

TimS
3 april 2011, 13:01
Niet lullig bedoeld, maar het lijkt alsof je niet goed weet wat je zoekt. Misschien is het handiger om eerst 1 delay te kopen en dan te kijken wat je mist. Veel mensen gebruiken maar 1 delay, met een beetje draaien kan je er wel verschillende geluiden uit krijgen.

Matthijs24
3 april 2011, 13:08
Hee, ik weet wel wat ik wil hoor. Namelijk wat ik net gezegd heb. Maar 2 is toch praktischer. Ik kan wel gaan zitten draaien maar ik wil ze gewoon op 1 setting hebben staan en ik wil ook het beste pedaal voor wat ik zoek. Daarom ook 2 verschillende.

Ik wil wel testen maar kom er niet echt aan toe. De enige winkel waar ik regelmatig heen gaat heeft alleen de 2 Boss pedalen en de Time Machine. Daarom vraag ik het ook maar even hier.

Mitch
3 april 2011, 13:26
Da's helemaal niet raar hoor, bewust kiezen voor twee verschillende delays. Eén om subtiel solo's aan te dikken en één voor wat meer zweverige sounds, ik kan me daar wel iets bijvoorstellen. Dan kun je ze namelijk ook nog tegelijkertijd gebruiken als je dat wil.
Afgezien daarvan zijn er ook wel delaypedalen met een paar presets zoals de Boss DD20/Line6 DL4 die het allebei kunnen. Hebben 4 a 5 presets en zijn voor onder de 200E tweedehands verkrijgbaar.
Voor subtiele zweverige sounds kun je ook kijken naar de wat oudere digitale delays als de DD3 of de Iba DL10. Voor het aandikken van een solo sound zou je een Carbon Copy kunnen gebruiken en dan zou je dat misschien nét halen tweedehands onder de 200E.

Matthijs24
3 april 2011, 13:35
Cool, bedankt. Iemand de Time Machine bespeeld en hoe is hij tegenover andere pedalen zoals de DD-3?

iWishmaster
3 april 2011, 13:51
Probeer ook de Line 6 Echo park. Veel verschillende delays in een doosje!

Chiel
3 april 2011, 13:52
De TC Flashback is 'a lot value for money!' Heb zelf ook een Timefactor van Eventide, maar moet zeggen dat de TC wel heel erg fijn is en al helemaal voor de prijs 145euro(!). Serieel werkt hij erg goed. Met het 2290 standje krijg je een erg breed geluid zonder dat je echt het idee hebt dat er een delay aan staat. De analoge delay's zijn zeer geschikt voor de overige effecten die je noemt.

Mitch
3 april 2011, 13:58
Beetje groot apparaat voor wat -ie kan. Kijk anders eens naar deze demo

http://www.youtube.com/watch?v=sVuERF9T474
En dan van dezelfde maker naar de demo van de Time Machine.

Matthijs24
3 april 2011, 14:15
@Iwhishmaster: Line 6, ik heb daar niet echt goede dingen over gehoord.
@Chiel: Hoe is de tape-delay in verhouding tot de 2290 stand? Welke denk je dat beter voor mijn doel is?

@Mitch: Grootte maakt me niet uit. Het gaat alleen om de gekuidskwaliteit. Niet om looks of wat dan ook. Eerst komt geluidskwaliteit, daarna mogelijkheden. Het is niet heel belangrijk omdat ik 1 doel voor het epdaal wil, maar bijv. de flashback zou handig zijn om te kijken wat ik wil. Ben niet onder de indruk van het filmpje wat je stuurt. Veel zou ik niet gebruiken enzo. Maar kan ook komen door het filmpje, spelen, enz. Want de demo van de DD-3 vond ik wel erg fijn klinken.

Nog meer mensen ervaring met de Keeley Delay of met de Time Machine en weet hoe hij/ze in verhouding is/zijn met andere delays?

Mitch
3 april 2011, 14:36
Als je twijfelde tussen de DD3 en 7: de DD20 heeft grofweg hetzelfde aan boord als de DD7 maar heeft presets. Maar goed, je hebt je keuze grofweg al gemaakt, da's duidelijk en dat mag. Desondanks denk ik dat je, als je vraagt hoe de tape delay zich verhoudt t.o.v. de 2290 setting op de flashback je toch nog wel wat meer vooronderzoek/ervaring mag opdoen vóór je je vastpint op 3 of 4 kandidaten.
De Keeley heeft als uitbreiding o.a. een laag-af filter en die heb ik wel eens gehoord maar ik vond er weinig aan, vergeleken met andere delays.

Henri H
3 april 2011, 14:51
Cool, bedankt. Iemand de Time Machine bespeeld en hoe is hij tegenover andere pedalen zoals de DD-3?Ik heb hem een weekje thuis gehad om te testen, en vond het een fijne delay.
Groot nadeel vond ik de fel knipperende LED, irritant, en de tap tempo knop kon ik niks mee, maar dat ligt aan mij. Al met al vond ik hem qua sound niet veel beter dan mijn DD-3.

De tape delay en 2290 setting v.d. Flashback zijn 2 totaal verschillende types delay. De 2290 setting is veel helderder, maar beide kun je gebruiken om je geluid aan te dikken, is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Bij subtiele settings en met wat gain, en dan ook nog in de bandmix hoor je het verschil niet zo erg meer.
Vooral bij cleane stukken, en extremere setting hoor je grote verschillen.
Ik zou je de Flashback en de DD-3 aanraden, gebruik ze zelf ook beide:

https://lh6.googleusercontent.com/_tg2m_JiG_wQ/TXYjLPdLvrI/AAAAAAAAAXo/NIrh13OyEE4/s640/Afb0118.jpg

Matthijs24
3 april 2011, 15:01
Als je twijfelde tussen de DD3 en 7: de DD20 heeft grofweg hetzelfde aan boord als de DD7 maar heeft presets. Maar goed, je hebt je keuze grofweg al gemaakt, da's duidelijk en dat mag. Desondanks denk ik dat je, als je vraagt hoe de tape delay zich verhoudt t.o.v. de 2290 setting op de flashback je toch nog wel wat meer vooronderzoek/ervaring mag opdoen vóór je je vastpint op 3 of 4 kandidaten.
De Keeley heeft als uitbreiding o.a. een laag-af filter en die heb ik wel eens gehoord maar ik vond er weinig aan, vergeleken met andere delays.

Ik weet wel dat tape delay de oude delay is, die je bijv. bij Eric Johnson vaak hoort. Maar ik wilde gewoon wat meer informatie over de verschillen.

Ik ben nog niet heel erg thuis in delay land, heb er nooit 1 gebruikt omdat ik het niet nodig vond. Maar ik merk dat ik het toch mis voor die 2 doeleindes die ik noemde en na er op gespeeld te hebben vind het het toch steeds meer nodig. Ik heb deze al vastgesteld omdat ik niet teveel keuzes wilde hebben en deze trokken mijn interesse het meest dus wilde het niet nog moeilijker maken.

@H.Huisjes: bedankt voor de info. Ik denk ook dat ik voor die pedalen ga, die hadden al meer mijn voorkeur.

Ik ga ze nog testen en dan laat ik weten wat het is geworden! Andere suggesties zijn nog welkom. Misschien nog wat meer over de Keeley?

Mitch ook bedankt, ik denk dat ik die extra DD-7 opties niet echt nodig heb. Je andere informatie was ook nuttig!

iWishmaster
3 april 2011, 17:54
@Iwhishmaster: Line 6, ik heb daar niet echt goede dingen over gehoord.

De versterkers van Line 6 zul je waarschijnlijk dingen over gehoord hebben: daar is niet zoveel aan. De effecten daarentegen zijn erg goed vind ik. Als ze hem hebben in de winkel zeker even proberen die delay.

Matthijs24
3 april 2011, 17:59
Ik zal het meenemen! Ga denk ik over 3 weekjes pas testen. Maar dan heb ik alle tijd!:cool:

FruscianteFan
3 april 2011, 19:15
Als je een dikmakende, warme vintage delay wilt en dat alles is wat je wilt, lijkt mij dat je het beste kunt gaan voor een simpele analoge.

onrust nv
3 april 2011, 19:56
Als je een dikmakende, warme vintage delay wilt en dat alles is wat je wilt, lijkt mij dat je het beste kunt gaan voor een simpele analoge.

Of als je beide wil de seymour duncan deja-vu delay. Daar zit BBD en digitaal in 1 in + je kan met een potmeter van analoog naar digitaal schuiven. Deze staat ook op mijn GAS lijstje vanwege die mix functie.

Rinze
3 april 2011, 20:03
De versterkers van Line 6 zul je waarschijnlijk dingen over gehoord hebben: daar is niet zoveel aan. De effecten daarentegen zijn erg goed vind ik. Als ze hem hebben in de winkel zeker even proberen die delay.
De Tonecore pedalen zijn best ok maar denk er wel aan dat je dan een aparte voeding voor je Line 6 delay nodig hebt. Dit omdat ze de boel in het pedaal niet goed genoeg hebben afgeschermd, als je de Tonecores met meerdere pedalen aan één voeding hangt ga je storingen krijgen. Bij de DL4 is dat niet zo.

tommus42
3 april 2011, 20:18
Lijkt me ook wel wat, die analoge met een digitale. Mooi voor als je geen inspiratie meer hebt:D. Ben benieuwd wat Billy Gibbons van ZZ-top tegenwoordig gebruikt.

Shaggy
3 april 2011, 23:32
Voor 200 euro kun je best een Ibanez DL7 en een time machine kopen. Dan heb je meteen twee pedalen en tap tempo en de hele rambam en een goed geluid ook nog eens.. Weet alleen niet hoe de buffer is van de time machine.

joesman
16 april 2011, 20:01
Probeer zeker de Garagetone Axle grease Delay eens,is een superleuke delay die je geluid wat dikker en warmer maakt,lekker vintage klinkt en het mooiste van alles: Hij kost nieuw tussen de 75 en de 82 euro.
Ik heb hem sinds kort en hij bevalt me zo goed dat ik er de Damage Control Timeline voor van mijn pedalenplank gehaald heb.

Mitch
16 april 2011, 20:13
Hè? Eén van de zovele digitale delays met een beetje hoog- en laag af in plaats van een TimeLine? Je wilde gewoon eenvoudiger of wat?

joesman
18 april 2011, 13:33
Inderdaad,ik wilde sowieso eenvoudiger gaan,maar daar komt nog bij dat ik uit de axle grease een veel coolere slapback haal dan uit de timeline,hoe goed hij voor de rest ook is,qua slapback en echt 'vintage'sound haalt voor mij de axle grease het van de timeline.
En digitaal of analoog,dat kan mij totaal niet schelen,het zijn uiteindelijk de oren die tellen voor mij,of iets digitaal,analoog,true bypass of buffered enz. is,
dat is slechts bijzaak.

tomdiedom
18 april 2011, 13:36
En digitaal of analoog,dat kan mij totaal niet schelen,het zijn uiteindelijk de oren die tellen voor mij,of iets digitaal,analoog,true bypass of buffered enz. is,
dat is slechts bijzaak.

Hulde!

en 10 tekens! (wat een onzin)

Fireburst
18 april 2011, 18:43
en 10 tekens! (wat een onzin)
Ik neem aan dat de onzin slaat op de 10 tekens, en niet op de quote ? :)

Joesman, wat mij betreft heb je helemaal gelijk : het moet in de eerste plaats voor jezelf goed klinken. Kreten als true bypass enz... worden soms iets te snel geroepen, testen doe je nog altijd met je oren.

tomdiedom
18 april 2011, 18:58
Dat slaat absoluut op de 10 tekens. staat misschien niet zo handig daar.

Mitch
18 april 2011, 22:51
Alleen "Hulde!" roepen, da's pas onzin :seriousf:
Nee serieus, er zijn nog steeds teveel mensen die per se digitaal niet moeten omdat het lelijk zou zijn of wat dan ook, maar er is tegenwoordig zó veel mogelijk...
Dat dat nieuwe Visual Sound ding lekkerder klinkt als slapback is niet zo gek als -ie vooral laag maar ook iets hoog afkapt. Dan klinkt -ie net effe wat meer middy en dat kun je goed gebruiken bij slapback.

DemolitionColorScheme
19 april 2011, 09:48
@Iwhishmaster: Line 6, ik heb daar niet echt goede dingen over gehoord.
Niet belangrijk. De Echo Park is een van de weinige pedalen die Line 6 goed heeft gedaan. Ik zou zeggen, probeer hem eens uit, vooral op de Tape mode met wat lichte modulatie/warble.

joesman
19 april 2011, 11:36
Dat klopt inderdaad Mitch,mijn versterker (Valvetech hayseed) heeft van zichzelf al veel laag en het is ook net daarom dat voor mij de axle grease veel bruikbaarder is.let wel:Mijn pedalboard is gericht op live-gebruik,als ik in de studio zit,kan en zal ik sowieso ook nog gebruik maken van de timeline,het blijft een supergoed en veelzijdig ding.

Henri H
19 april 2011, 15:39
Ik neem aan dat de onzin slaat op de 10 tekens, en niet op de quote ? :)

Joesman, wat mij betreft heb je helemaal gelijk : het moet in de eerste plaats voor jezelf goed klinken. Kreten als true bypass enz... worden soms iets te snel geroepen, testen doe je nog altijd met je oren.Daar ben ik het ook mee eens. 8)

Ik heb toevallig v.d. week nog mijn true bypass Flower Booster (SHO kloon) van mijn board gehaald, en er toch maar weer een OD808 voor in de plaats gezet, ook al zijn het 2 verschillende pedalen. De OD808 heeft blijkbaar de juiste buffer om extra ruis en brom tegen te gaan.

allonso1990
19 april 2011, 20:14
Ik heb m'n dd-3 verkocht voor een flashback en ik moet zeggen dat ik die flashback toch stukken fijner vind. Zoals gezegd de 2290 en de Tape delay zijn lekkere settings, vooral de tape delay als je op zoek bent naar die eric johnson sound. Ook Satriani is goed te doen met de flashback.

De Echopark en DL4 van Line 6 zijn ook erg lekkere pedaaltjes, voordeel is bij de dl4 dat ie presets heeft en dan heb je dus niet per se 2 delays nodig.

Gewoon even lekker gaan testen en dan weet je vanzelf wat je wilt en nodig hebt;)

DemolitionColorScheme
20 april 2011, 09:14
De Echopark en DL4 van Line 6 zijn ook erg lekkere pedaaltjes, voordeel is bij de dl4 dat ie presets heeft en dan heb je dus niet per se 2 delays nodig.
Daar houdt het ook mee op. De algoritmes van de DL-4 en de Echo Park zijn geheel verschillend (iets wat Line 6 zelf, na die vraag direct gesteld te hebben, heeft toegegeven). Ik heb de DL-4 gehad, de M9 en twee Echo Park's en heb nu nog een Echo Pro en een Echo Park en ik hoor nogsteeds dat de Echo Park beter klinkt qua algoritmes. Ik heb het dan over de Tape en Analog modes, niet over de Sweep en Auto-Volume/Swell delays.