PDA

View Full Version : fender pick up switch andere vol pot???



joke
3 april 2011, 11:36
hallo allemaal, even een vraagje . Ik heb een american standard strat uit 2007 en daar ben ik heel tevreden over.probleem is dat ik omdat ik solo optreed met zelfgemaakte orkestbanden en dicht bij mijn digitale mengpaneel en laptop en microfoon ontvanger en in-ear transmitter sta met een beetje gain in mijn gt5 behoorlijk wat 60 hertz brom.
nu wil ik dit gaan ondervangen met een binnenkort te worden geplaatste humbucker de dimarzio hs3. nu lees ik overal dat je voor dit type stacked humbucker een 500 k volume pot moet instaleren wil je optimaal gebruik maken van die pick up . ik gebruik hem dan straks in de huidige configuratie dus de mid en neck pick up blijven zitten alleen de bridge pick up vertrekt. het systeem in de gitaar is genaamd delta ofzoiets dat betekend dat de tone pot helemaal dicht een "no-load"functie heeft en deze in die stand omzeilt word.
vraag ; is dat zo die 500k vol pot en zoja wat zit er standaard nu nog in dan ? enig idee zonder de slagplaat te hoeven wippen . er is nog nooit iets aan versleuteld dus zal de huidige pot standaard zijn. wat voor ....k is deze?
alvast bedankt, en ik wacht in spanning de antwoorden af......
groetjes , eric

lcvanderhelm
3 april 2011, 14:31
De huidige potmeter is 250k en is best te gebruiken met een stacked element.

joke
3 april 2011, 15:33
De huidige potmeter is 250k en is best te gebruiken met een stacked element.

hallo , bedankt voor de reactie , maar als je de pick up op een zeg maar gemiddelde hoogte zet is ie door die 250 k niet veel harder in volume dan met een 500 k .
het gaat mij erom dat het met de twee stock pups redelijk in balans is qua volume /output.
ik heb niet helemaal de know how waar die K voor staat en wat die doet maar vroeg me af waarom ze op sommige (engelstalige ) sites er zo hoog van af de toren blazen zie voorbeeld van zo een commentaar!

FOR ALL THE SLACKER MORONS WHO REFUSE TO READ DIRECTIONS READ THIS BEFORE WRITING ANY MORE ILL INFORMED REVIEWS: THE HS-3S ARE A STACKED HUMBUCKING PICKUP AND MUST, MUST, MUST USE A 500K VOLUME POT AS YOU DO WITH OTHER HUMBUCKING PICKUPS. IF NOT PLEASE DON'T EMBARASS YOURSELF WRITING BAD REVIEWS COMPLAINING THEY ARE DULL AND MUDDY!!! THIS FORUM IS LITTERED WITH BAD REVIEWS BY FLUNKIES WHO CAN'T FOLLOW SIMPLE DIRECTIONS AND WIND UP WITH GEAR THAT DOESN'T PERFORM AS IT WAS DESIGNED. I AM NOT AFFILILATED WITH DIMARZIO BUT GET E-MAILS ALL THE TIME FROM MY YOUTUBE CLIPS AND REVIEW BELOW ASKING ME WHY THE HS-3S SOUND LIKE MUD IN THEIR GUITAR!
Instrument:
When installed in a good sounding strat and with a 500k volume pot the last complaint you would ever have about these pickups is that they are dull and muddy. They have a clear hammering strat tone all the way, not exactly like a true chirpy vintage coil but very close. Want to fine tune your tone a little more? Don't keep swapping pickups and speakers chasing the rainbow. Do what I do now and get yourself a vintage Ibanez PQ-401 parametric eq. This is the sleeper cousin to the legondary Ts-808. It drips with vintage mojo. With that you can dial in a nice little mid hump anywhere you want it as the mid is sweepable. You can also shave off just a hair of brittleness when you have new strings for instance. With that trick these pickups can cover a wide range of styles no problem.
Reliability/Durability:

G.G.
3 april 2011, 16:26
Begin gewoon met de standaard 250k potmeter. 500K potmeters geven wat meer hoog in je geluid dan 250K (hoe het precies werkt weet ik niet exact, maar het is wel een heel klein beetje zo).

Ram gewoon dei humbucker erin en als je merkt dat ie wat donker en modderig is, kan je altijd nog de volume pot vervangen, of wat experimenteren met bleedcaps etc... er zijn opties genoeg, maar misschien klinkt ie al prima met je huidige potmeter.

joke
3 april 2011, 18:01
oke , bedankt ga het proberen...

jutter
3 april 2011, 18:45
Eric,

U heeft een PM:)

FruscianteFan
3 april 2011, 19:07
oke , bedankt ga het proberen...
Die K staat voor kilo. In dit geval hebben we het over 250 en 500 kilo-Ohm - de weerstand van de potmeter. Hoe hoger de waarde, hoe meer de potmeter doorlaat van het oorspronkelijke geluid. Single coils zijn van zichzelf relatief schel en krijgen daarom meestal 250K, zodat het het niet al te schel klinkt.

Je kunt dus best een stacked SC of een (andere?) humbucker aan dezelfde pot van 250 koppelen. De balans qua volume kun je dan beter regelen m.b.v. de hoogte van de elementen. Anders zou je kunnen overwegen één van de tonepots te vervangen door een extra volumepot, maar ik verwacht dat dit wel meevalt.

Hoe dan ook: eerst maar eens dat element erin zetten. Als je merkt dat het uit balans is, kun je het altijd nog aanpassen.

Orpheo
4 april 2011, 11:07
hallo , bedankt voor de reactie , maar als je de pick up op een zeg maar gemiddelde hoogte zet is ie door die 250 k niet veel harder in volume dan met een 500 k .
het gaat mij erom dat het met de twee stock pups redelijk in balans is qua volume /output.
ik heb niet helemaal de know how waar die K voor staat en wat die doet maar vroeg me af waarom ze op sommige (engelstalige ) sites er zo hoog van af de toren blazen zie voorbeeld van zo een commentaar!


http://images.sodahead.com/profiles/0/0/1/8/3/6/6/3/5/double-face-palm-1268785205.jpeg

zucht

waarom denk je in heresnaam dat de pot iets te maken heeft, de weerstand van de pot om precies te zijn, met de OUTPUT van het element?! use fuckin google, en dan zul je zien dat dat dus NIKS met elkaar te maken heeft! echt, niks... de weerstand van de pot werkt in combinatie met de spoel van je pickup als een hoog-doorlaat-filter (of juist hoog afkap filter, hoe je 't wilt bekijken). de waarde van de pot bepaald hoeveel hoog er doorgelaten (of andersom) afgekapt word.

dat je dus niet weet waar die k voor staat, is behoorlijk kwalijk, als je dus zomaar lukraak pickups gaat veranderen.

dat die pickup perse 500k moet hebben, is flauwekul. op 250 redt ie 't ook best. en als ie op 250k wat te donker klinkt, moet je er een 500k in prakken. als je singlecoils te helder worden (schijtstrats!) kan je kiezen om er een jb jr in te zetten, die klinkt in een strat wel te gek met 250k, of je kan kiezen de switch te vervangen, en een 'automatisch schakelbare load' in te bouwen. zodra je schakelt naar de halspup, want die is meestal te schel met 500k, want wie gebruikt er nu de middenpup alleen?, schakelt die 'automatische schakelbare load' er direct een 500k ohm weerstandje bij, zodat je volumepot tijdelijk 250k is, voor alleen die pickup.

of maak van je 2e tonepot een master tonepot, en dan voor je brugpot een eigen volumepot, en hals en mid tegelijk op de tweede.

overigens. ik zag dat je dat citaatje haalde van harmony central. dat forum is berucht om zijn opgeblazen taal.