PDA

View Full Version : Vraagje over aankoop lintzaag



Zatar
3 april 2011, 10:37
Hallo Hallo! Ik zit te twijfelen om een lintzaagje te kopen. Ik zie in veel builds dat ze voor vanalles en nog wat handig blijken. Nu zit ik wel met plaatsgebrek + aangezien ik voorlopig niets professioneels doe met houtbewerking kan ik ook geen JET ofzo gaan kopen.

Zou deze (http://www.powerplusshop.be/main.asp?niv1=24&niv2=26&ID=POW%20X180) weggesmeten geld zijn? Of zou het eerder een leuk hebbeding zijn voor de hobbyist bouwer?

stijnkenens
3 april 2011, 11:47
Ik heb net dezelfde, enkel in het blauw en van een ander merk.
Niet ongelofelijk geweldig, maar goed te doen als je maar een paar gitaren per jaar bouwt. Ik vind het net wat te zwak, om er bijvoorbeeld een elektrische gitaarbody door te proppen...

Dus vooral niet bezuinigen in lintzaagjes, bot - laten slijpen of vervangen !


s.

superfly
3 april 2011, 11:55
Weggegooid geld niet, ik heb zelf een hele tijd met zo'n kleintje gewerkt.
Maar je zal waarschijnlijk zeer snel een wat grotere willen hebben, halshout op maat zagen wordt al moeilijk/onmogelijk op zo'n ukkie. De maximale zaaghoogte de kracht en de ruimte die je hebt op de tafel zijn erg beperkt. Van het merk powerplus heb ik nog nooit gehoord, pas op of je er wel onderdelen voor kan bestellen. Voor ongeveer het zelfde bedrag kan je er ook een van bijvoorbeeld Gude kopen, ook geen topkwaliteit maar al jaren in omloop.

barno
3 april 2011, 12:03
ik heb lang getwijfeld tussen een lintzaag en een tafelzaag. Uiteindelijk voor een tafelzaag gegaan en daar heb ik geen spijt van. Ik heb gemerkt dat je de meeste dingen die een lintzaag doet, perfect kan doen met een goede wipzaag icm bovenfrees.

Die tafelzaag gebruik ik echt heel veel.

Edit: for the record; die Powerplus lintzaag NIET kopen. ik heb ze gehad (een halve dag). was ongelooflijk slecht, volstrekt onbruikbaar. teruggebracht, laten afstellen, nog steeds heel slecht. bespaar jezelf gevloek.

Zatar
3 april 2011, 12:51
ik heb lang getwijfeld tussen een lintzaag en een tafelzaag. Uiteindelijk voor een tafelzaag gegaan en daar heb ik geen spijt van. Ik heb gemerkt dat je de meeste dingen die een lintzaag doet, perfect kan doen met een goede wipzaag icm bovenfrees.

Die tafelzaag gebruik ik echt heel veel.

Edit: for the record; die Powerplus lintzaag NIET kopen. ik heb ze gehad (een halve dag). was ongelooflijk slecht, volstrekt onbruikbaar. teruggebracht, laten afstellen, nog steeds heel slecht. bespaar jezelf gevloek.

Barno bedankt voor de tip ;) Het zal dan toch de wipzaag/bovenfrees methode blijven maar in de plek misschien een klein tafelzaagje zoeken... Die kleine dingen die je op een werkbank kan zetten iets handig? Of zou ik maar meteen een groter exemplaar kopen (paar weken langer wachten en in tussentijd ruimte maken...)?

/edit: niet vergeten de rest ook te bedanken natuurlijk! (even vergeten)

D3nnis
3 april 2011, 12:59
Bodydelen met een tafelzaag zagen (body uit meerdere delen zeg maar) gaat denk ik beter dan met een lintzaag; ik denk dat je beter vlak blijft.
Maar als je een body netjes uit wilt figuurzagen, werkt een lintzaag toch wel stukken beter dan een decoupeerzaag, want die dunne zaagbladen buigen altijd alle kanten op, zeker bij (hard) essen bijvoorbeeld, waardoor er niks meer fatsoenlijk haaks is. Als je daarna toch freest met de bovenfrees, is dat natuurlijk al een minder groot probleem.

@Barno: als jij een scarf joint maakt voor een achteroverhellende kop, zaag jij die dan ook op de tafelzaag? Dan moet je wel een flinke zaag hebben; de keren dat ik zo'n scarf joint op de tafelzaag gemaakt heb, heb ik de laatste paar cm met de hand gezaagd; uitgangsmateriaal was wel 10 a 11cm breed, zodat ik niet naderhand "oren" aan de kop hoefde te lijmen.
Voor dit doel zou ik nog best een lintzaag willen hebben, alhoewel ik me afvraag of je een hals blank van ca 10 a 11cm breed (hoog, bij het zagen van de scarf joint) wel door zo'n klein lintzaagapparaat zou kunnen rossen..

ernieman
3 april 2011, 13:04
Als het enkel voor dat soort dingen is kun je je beter de aankoop besparen.
Zo'n klein zaagje is echt maar om hout van een cm of 2 hoogstens 3 maximaal (en das al veel denk ik) door te zagen. Anders gaat die zaag al heel snel allerlei kanten opgaan die je niet wilt.
Een scarf joint zaag je naar mijn mening nog het snelst met een goede (trek)zaag.
Dick.biz heeft mooie japanse trekzaagjes die goed kunnen dienen.

barno
3 april 2011, 13:35
Bodydelen met een tafelzaag zagen (body uit meerdere delen zeg maar) gaat denk ik beter dan met een lintzaag; ik denk dat je beter vlak blijft.
Maar als je een body netjes uit wilt figuurzagen, werkt een lintzaag toch wel stukken beter dan een decoupeerzaag, want die dunne zaagbladen buigen altijd alle kanten op, zeker bij (hard) essen bijvoorbeeld, waardoor er niks meer fatsoenlijk haaks is. Als je daarna toch freest met de bovenfrees, is dat natuurlijk al een minder groot probleem.

@Barno: als jij een scarf joint maakt voor een achteroverhellende kop, zaag jij die dan ook op de tafelzaag? Dan moet je wel een flinke zaag hebben; de keren dat ik zo'n scarf joint op de tafelzaag gemaakt heb, heb ik de laatste paar cm met de hand gezaagd; uitgangsmateriaal was wel 10 a 11cm breed, zodat ik niet naderhand "oren" aan de kop hoefde te lijmen.
Voor dit doel zou ik nog best een lintzaag willen hebben, alhoewel ik me afvraag of je een hals blank van ca 10 a 11cm breed (hoog, bij het zagen van de scarf joint) wel door zo'n klein lintzaagapparaat zou kunnen rossen..

als ik ooit veel geld heb, komt er natuurlijk een lintzaag, maar dan wel een grote zodat ik ook tops kan zagen. als ik ze dan heb, zal ik ze ook wel gebruiken om bodies uit te zagen, maar dat kan volgens mij echt bijna even makkelijk met een wipzaag. Je blijft ook bij een lintzaag iets weg van de outlines om daarna met de mal en bovenfrees de zaak op maat te brengen. dus ik zie geen verschil.

scarf joint: ik doe het altijd met de hand. ik heb nog geen trekzaag maar met een gewone zaag kan het ook: wel regelmatig van kant wisselen. op 10 minuten is dat klaar. heb het es met een lintzaag gedaan, daarna nog een halfuur moeten schaven...

Zatar
3 april 2011, 15:13
Oke bedankt! Nog snel een geheel ander vraagje... ik zit met een hot rod truss rod (5,5mm breed), moet ik dan echt een freesje hebben van 5,5mm diameter? dunste dat ik in huis heb is 6mm en ze hebben er geen andere bij guitarsupplies (freesjes)

D3nnis
4 april 2011, 09:05
Oke bedankt! Nog snel een geheel ander vraagje... ik zit met een hot rod truss rod (5,5mm breed), moet ik dan echt een freesje hebben van 5,5mm diameter? dunste dat ik in huis heb is 6mm en ze hebben er geen andere bij guitarsupplies (freesjes)

Je zou ook kunnen kijken of je een freesje van bv. 4mm kunt vinden bij de bouwmarkt. Je freest dan 2 banen, en daarmee kun je de trussrod er lekker strak in maken.
Die 5,5mm...is dat de maat "op papier" of de werkelijke maat? Heb met die hotrods al vaker gezien dat er nogal wat tolerantie zit op de blokjes waar de schroefdraad in zit.

Van Dattum
4 april 2011, 09:25
Een 6 mm freesje is prima hoor! ;)
Wat de vorige post al aangaf: een truss rod die op papier 5,5mm is gaat in de praktijk gewoon richting 6mm.....

Zatar
4 april 2011, 23:50
Wel de mijne zit er redelijk dicht bij. De Rod is 5,6mm breed op die blokken.
Nuja juiste diepte en wat siliconen of iets dergelijks aan de blokjes zal de truc wel doen zeker... Of anders moet ik men dremel nemen en die eens deftig gaan misbruiken, daar heb ik met het bovenfreesstuk een freesje van 3,2mm bij...

Van Dattum
5 april 2011, 08:50
Dat gaat een Dremel niet trekken, een sleuf van dik 40cm lang, 1cm diep en 6mm breed..... In hard esdoorn.....:stop:

Gewoon met een 6mm freesje doen, eventueel een dun stukje fineer aan de einden van de truss rod, maar dat gaat waarschijnlijk niet nodig zijn.

Mattia
5 april 2011, 17:30
Barno: wat doe je dan met een tafelzaag in de gitaarbouw?

Een lintzaag is uitermate handig, maar liefst wel zo groot mogelijk. Liever een oude tweedehands zaag van formaat daan een nieuw prulding dat maar 5 cm diep kan zagen. Dan kun je inderdaad beter een wipzaag hebben. Lintzaag is handig voor bodies (veeeeel makkelijker en nauwkeuriger dan wipzaag), verzagen van topjes/passende afdekplaatjes/ruw uitzagen van halsdelen, ga zo maar door. Voor rechte lijnen net iets minder goed dan een tafelzaag. Maar veel rechte lijnen zijn er in een gitaar niet.

Een tafelzaag lijkt me uiteindelijk wel handig voor erbij, naast de lintzaag, maar dan heb ik een 'cabinet saw' nodig, iets stevigs waarmee ik ook secuur fretslots zou kunnen zagen, handig voor kerfed lining (akkoestische bouw) en enige andere toets-gerelateerde acties - maar mijn volgorde van essentiele machines blijft bovenfrees - boormachine - lintzaag (de laatste twee zijn min of meer even belangrijk)

barno
5 april 2011, 18:17
Barno: wat doe je dan met een tafelzaag in de gitaarbouw?



Jigs maken: daarvoor moet je recht kunnen zagen, of onder hoek enz... Enfin ik gebruik die tafelzaag heel vaak.

Ik zag en zie niet geweldig veel voordelen van een lintzaag tov een goede decoupeerzaag.

grizzly
5 april 2011, 21:27
Ik zag en zie niet geweldig veel voordelen van een lintzaag tov een goede decoupeerzaag.

Ik heb een DeWalt decoupeerzaag, en die staat niet in de schaduw van mijn lintzaag. De lintzaag is mijn meest gebruikte elektrische gereedschap.
Die decoup blijft tegenwoordig altijd in de kist en komt er alleen nog uit als ik groot plaatmateriaal moet zagen.
Ik zou echt nooit meer zonder willen (en kunnen)

oigun
5 april 2011, 22:23
Jigs maken: daarvoor moet je recht kunnen zagen, of onder hoek enz... Enfin ik gebruik die tafelzaag heel vaak.

Ik zag en zie niet geweldig veel voordelen van een lintzaag tov een goede decoupeerzaag.

Kom eens proberen!
Het allerbelangrijkste is een echt goed blad goede spanning en alles netjes afgesteld. Je kunt een body echt op een mm van de mal zagen zodat het frezen daarna een peulenschil is.
Met een decoupeerzaag (zelfs met jouw blue-bosch) is het toch een stuk lastiger.

http://www.youtube.com/watch?v=3DsDeottEmw

stijnkenens
6 april 2011, 09:26
WTF !!!

En gewoon out of the blue ???
Zalig !



s.

barno
6 april 2011, 09:41
Ik heb een DeWalt decoupeerzaag, en die staat niet in de schaduw van mijn lintzaag. De lintzaag is mijn meest gebruikte elektrische gereedschap.
Die decoup blijft tegenwoordig altijd in de kist en komt er alleen nog uit als ik groot plaatmateriaal moet zagen.
Ik zou echt nooit meer zonder willen (en kunnen)

tja, iedereen heeft zo zijn eigen bouwmethodes en voorkeuren natuurlijk. ik zou ook graag een lintzaag hebben, maar heb er geen. maar na meer dan 20 gitaren kan ik vaststellen dat ze niet ècht onmisbaar is. Dat is volgens mij enkel een bovenfrees.

charlotte
6 april 2011, 11:01
Hey Allemaal,

Ik heb een jaar of twee geleden een metabo ( voorheen elektra beckem) lintzaag aangeschaft,met de grootst mogelijke doorlaat tussen tafelblad en de geleiding van de zaag erboven.

Ik heb er tot op heden geen spijt van,je gaat naar de Af in Arnhem,koopt gewoon en flinke balk mahonie,en met de lintzaag kun je deze dan in kleine brokjes zagen,alsof je door een pakje boter heen gaat zo makkelijk.

Voor de lintzaag deed ik dit wel eens met een decoupeerzaag,maar het nadeel is,dat als je een balk van 20 cm hebt,dat je van 2 kanten af moet zagen om er doorheen te komen,en de zaagsnede wordt er nooit mooier op.
Ook kun je met de lintzaag economischer werken,doordat je met een dun blad in de machine bijna kunt figuurzagen,dus zo min mogelijk afval hebt.

Zo had ik nog een blok mahonie staan voor het toekomstige project Lp signature Gary Moore,van 8 cm dik,iets van 40 cm breed,en de lengte van iets langer als een losse LP hals,uit dit blok heb ik een hals kunnen zagen,een blok van een halve body,maar dan 8 cm dik,en dit blok weer doorgezaagd om een bookmatched Lp body te kunnen maken,en nog een mooi stuk rechthoekig over gehouden voor later gebruik.

Ik vindt vooral het zagen van een hals een uitkomst met de lintzaag.

Kortom,ik wil hem niet meer missen :)

groetjes Charlotte :lp: