PDA

View Full Version : Gibson SG Standard of SG 61 Reissue



kenx
2 april 2011, 21:53
Hallo iedereen,

Binnekort ben ik maar weer 's aan een nieuwe gitaar toe, en dit wordt ofwel een Gibson Les Paul Standard, ofwel een SG... En bij de SG heb ik 2 keuzemogelijkheden, namelijk: standard of 61 Reissue.

Zelf heb ik ondertussen wat meer info opgezocht, en de 61 blijkt een minder brede hals te hebben, wat op zich geen kwaad kan vind ik. Uiteraard ga ik ze binnekort testen, maar ik had toch graag eerst wat gebruikerservaringen van jullie gehoord. Is er iemand die ze beide naast elkaar heeft kunnen vergelijken? Of ze beide ooit bespeeld heeft? Toch maar de Standard genomen? Of toch de 61 vanwege dat tikkeltje meer? Of net niet omdat hij minder mooi is? Ik hoor het graag!



Groetjes

Oranjeaap
2 april 2011, 22:05
Ik vind smalle hals een groot pluspunt want ik heb kleine handen.
Verder kan ik je niet echt helpen, ik heb ze beide niet echt getest ofzo. Ik zou ook eens in het 2e hands wereldje kijken wat daar voorbij komt.

KurtFender
2 april 2011, 22:11
Heel fijne gitaren, een vriend van me heeft de reissue, echt een lekkerding! En hij weegt ook geen drol. Klinkt goed, speelt lekker, alleen vind ik SG's gewoon niet zulke mooie gitaren. Dat is natuurlijk weer smaak.

Thiez
2 april 2011, 22:16
Ik heb ook lang met deze twijfel gezeten. Ik vind het kleine slagplaatje mooier, maar ik wil graag weer een zwarte sg. De zwarte 61'er heeft alleen weer gouden hardware waar ik niet van houd. dilema, dilema.... Ik heb beiden bespeeld vervolgens en vond het weinig verschil maken opzich. Je merkt wel dat het een andere hals is en de 61'er ligt misschien iets lekkerder in de hand. Maar ik vond de standard op de een of andere manier degelijker aanvoelen. Dit kan ook per exemplaar verschillen natuurlijk.

Toen kwam gibson uiteindelijk met de Gibson 50th anniversary sg 24, en met een beetje geluk staat die over een paar weken hier thuis ;)

kenx
2 april 2011, 22:26
Ooh gefeliciteerd!

En aan alle anderen: bedankt voor het antwoord!

Het zit namelijk zo, momenteel heb ik een Epiphone G400 in mijn collectie, en ik vind ze eigenlijk zo slecht nog niet... Maar ik wil nu eindelijk een zeer degelijke gitaar aanschaffen. Mijn eerste liefde was eigenlijk een Gibson les paul... Nu ben ik een SG 61 reissue tegengekomen op 2dehands, voor een niet zo goede prijs, maar ik ben bang dat ik er achteraf spijt van ga krijgen... Ten eerste omdat ze zo heel erg lijkt op de SG die ik nu heb, en ten 2de, omdat een les paul al zo lang op mijn verlanglijstje staat... Anderzijds, als ik nu de SG koop, heb ik tegen het einde van de grote vakantie wel genoeg geld voor een 2dehands les paul... Maarja... Moeilijke situatie. Ik ben natuurlijk wel van plan de SG G400 weg te doen, als ik een 61 reissue koop, en ik weet zeker dat die 10000x beter is (bij wijze van spreken), maar toch vind ik het raar om een gitaar te kopen die er exact hetzelfde uitziet, terwijl ik de andere verkoop...

Geen idee :D

nog commentaar?

Mitch
2 april 2011, 22:30
Ja, duidelijk geduld kweken en doorsparen voor een Les Paul, als daar eignelijk je hart ligt.

Thiez
2 april 2011, 23:00
Zelfde probleem had ik, ik heb een zwarte epiphone G400 en binnenkort hopelijk die anniversary. Exact hetzelfde alleen bindingen om de hals, gibson logo en 24 frets.
Ik heb zitten twijfelen mijn epiphone te verkopen, maar teneerst krijg je er maar max 250 euro meer voor terwijl ik hem meer waard vind, en het is altijd handig als backup gitaar want slecht zijn ze zeker niet.

Wat betreft les paul, als je die heel gaaf vind en altijd al hebt willen hebben zou ik voor die gaan. Je hebt tenslotte al een sg model en dus meer veelzijdigheid in je collectie. Maar heb je al wel eens op een les paul gespeeld? Ik vind het hele gave modellen en wilde er ook altijd een hebben, totdat ik er een vast had. Ik vond het zo stroef spelen toen en een sg vond ik vele malen lekkerder in de hand liggen en soepeler spelen enzo.
Ik zeg dus niet dat les paul slecht is!!! maar tegenover een SG vond ik hem stroever spelen. Ooit komt er bij mij ook nog wel een les paul, maar sg had mijn prioriteit om deze reden.

HUESSEN
3 april 2011, 10:36
Toen kwam gibson uiteindelijk met de Gibson 50th anniversary sg 24, en met een beetje geluk staat die over een paar weken hier thuis ;)

Gaaf:rockon: waar heb je de SG besteld?

Mukkez
3 april 2011, 10:59
Ik heb een Standaard en een vriend/klasgenoot van mij heeft een RI.
Het zijn beide erg goede gitaren, ze doen niet veel voor elkaar onder. Er zitten een paar kleine verschillen in en dat lijkt mij puur smaak waar je dan voor kiest. Het is niet zo dat het ene perse beter is dan het andere. Het enigste dingetje vind ik; de elementen van de RI zijn merkbaar beter. De rest is smaak (hals dikte, slagplaat en body vorm).

Hendriks
3 april 2011, 11:20
Onlangs een 61 RI vastgehad en ik vond die toch wel een zwabberneck hebben , constant vibrato ook als je het niet wilt.

Thiez
3 april 2011, 15:22
Gaaf:rockon: waar heb je de SG besteld?

Eerst had ik het gevraagd bij guitarking. Maar aangezien de gitaar van januari in de nieuwsbrief van gibson van februari stond.... (why? geen idee) was ik te laat en kon hij hem niet meer leveren.
Bij thomann stonden ze nog wel in nalevering dus gelijk daar besteld, maar het is nog steeds afwachten of die nog geleverd gaan worden. Gibson gaat schijnbaar nogal lax om met bestellingen naar nederland. Tot dusver verwachten ze het begin juni maar ik heb mijn twijfels...

Maar goed, back on topic. Ik snap dat zwabberneck gebeuren bij SG nooit zo goed. Ik heb daar echt nooit last van gehad bij de sg's die ik tot op heden bespeeld hebt, zelfs niet bij mijn epiphone. Ook bij de gibson special faded (wat ik echt de slechtste sg vond die ik ooit in handen heb gehad, nog slecht dan epiphone) had ik echt geen last van zwabber neck. Maar goed, ik hoor dat misschien gewoon niet.

Daan_B
3 april 2011, 17:08
Ik ben destijds zelf voor de 61re gegaan, met name om de 57 pickups, halsprofiel, kleine slagplaat en grote headstock.

Nagramoth
4 april 2011, 10:20
Maar goed, back on topic. Ik snap dat zwabberneck gebeuren bij SG nooit zo goed. Ik heb daar echt nooit last van gehad bij de sg's die ik tot op heden bespeeld hebt, zelfs niet bij mijn epiphone. Ook bij de gibson special faded (wat ik echt de slechtste sg vond die ik ooit in handen heb gehad, nog slecht dan epiphone) had ik echt geen last van zwabber neck. Maar goed, ik hoor dat misschien gewoon niet.

Same here. Volgens mij is de "mythe van de SG-zwabberneck" dan ook vooral te danken aan papagaaierij. En men als iets maar vaak herhaalt dan wordt het vanzelf een onweerlegbaar feit, niet dan?

Hendriks
4 april 2011, 10:56
Same here. Volgens mij is de "mythe van de SG-zwabberneck" dan ook vooral te danken aan papagaaierij. En men als iets maar vaak herhaalt dan wordt het vanzelf een onweerlegbaar feit, niet dan?

Nou , sorry , een kennis van mij heeft er 1 gehad en de neck was dramatisch.

Als je de gitaar plat op tafel legde en een noot aansloeg ,vervolgens de hals bij de 1ste fret oplifte , ging de toon een behoorlijk stuk naar beneden . We hebben dit bij meerdere gitaren gedaan (Es,Les paul) en de 61 sprong er fors bovenuit.
Hij heeft de gitaar ook weer teruggebracht naar Feedback.

humbucker
4 april 2011, 11:08
Ik heb ze wel eens langs elkaar gehad en getest. En voor mij is het de standard. De 61er, hoewel beter afgewerkt, lag mij minder. Met name de hals. Het is maar net wat je wil. De ene is imo niet echt beter als de ander, gewoon anders. :)

Bolder
4 april 2011, 12:37
Ik heb nu al 3 jaar een 61 RI, en ik zweer er bij.
Deze gitaar blijft voor altijd bij me in tegenstelling tot Strats, Les Pauls en andere gitaartjes.

Hotpepper01
4 april 2011, 15:13
Kiezen tussen een Les Paul Std, SG Std of SG 61RI ? Mijn advies is zo mogelijk uitproberen wat JIJ zou willen kopen. Het gaat er tenslotte om dat je zelf tevreden en overtuigd wordt dat je de juiste keuze maakt voordat je koopt. En dan nog : probeer meerdere exemplaren uit... zet drie LP Stds op een rijtje en er zitten (kleine) onderlinge verschillen in.

Zelf heb ik oa een 2009 LP Trad, een 1990 SG Std en een 1962 SG Std. Drie totaal verschillende gitaren. Ik merk dat ik de 1962 SG meer in mijn handen heb dan de LP en de 1990 Std het minst. Maar dat zegt nog niets over waar jij uit kan kiezen.

Eerst proberen en dan kiezen wat je echt aanspreekt !

HaroldA
4 april 2011, 15:25
Nou , sorry , een kennis van mij heeft er 1 gehad en de neck was dramatisch.

Inderdaad, alle SG's hebben een zwabbernek omdat er 1 met een productiefout tussen zat. :ok:

Mijn 2 Gibson SG's hebben geen zwabbernek.

Michael AE
4 april 2011, 15:55
De nek van mijn '61 reissue zwabbert wel een beetje, maar je moet echt als een idioot spelen wil je er tijdens een gig/repetitie last van ondervinden. Ik moet echt heel hard trekken of duwen voordat ik er iets van merk.

Is je vriend misschien de Hulk? ;)

Bolder
4 april 2011, 16:55
De 61 RI kan inderdaad een last van een zwabbernek hebben, maar alleen als je op je rug op het podium ligt.

peterdeflem
4 juli 2011, 11:43
Ik heb vorige maand een SG RI '61 (cherry) aangeschaft.
Vorige week een SG 50th anniversary.(Ebony)
Dus wou hier even reageren op de verschillen.

De nieuwe RI '61 bleef totaal niet in toon. 3 Akkoorden spelen en ze stond alweer vals. De '61 heeft een zeer dunne hals die dan ook weer heel erg lekker speelt. Van "zwabbernek-toestanden" heb ik geen last op beide SG's.
Ik heb op de '61 de topkam laten vervangen en nu is het probleem opgelost.

De nek van de 50th steekt dieper in de body. Bij de RI zit een plastic plaatje tussen de nek-humbucker en de nek. Bij de 50th hebben ze dit weggelaten en de hals dus dieper in de body gelijmd. Een superidee! De 50th ontstemd dus helemaal niks. Het feit dat de hals van de 50th dan ook weer wat dikker is komt dit de stabiliteit ten goede! De hals is met zijn 24 frets niet verlengd. Ze hebben er gewoon 2 frets meer in gepropt.
Minpunt van de 50th is dat de headstock smaller is gemaakt. Jammer!
De 50th is dan weer een stukje goedkoper als de RI.
Wat ik niet snap is het feit dat er geen certificaat zit bij de 50th anniv.
Maar goed, gitaartje speelt en klinkt erg lekker dus...

Geef mij maar de 50th anniversary!

Ik speelde ook op een zwarte standard, maar vind de classic 57 humbuckers veel lekkerder klinken!

Je kan een Les Paul totaal niet met een SG vergelijken. De SG heeft die lekkere "bite-sound". Een Les Paul klinkt voller en geeft een pak meer sustain.
Mijn Goldtop '57 is een waar tonemonster!

Ik speel in een coverband, maar de SG is echt niet geschikt voor alle nummers. Ik speel dan vooral ACDC met de SG's. (Logisch toch?)

Peter

Thiez
4 juli 2011, 12:03
De '61 ri en 50th maken elkaar helemaal niks van prijs toch? beide 1300 dacht ik?

Buiten dat is het zeker een geweldig lekker gitaartje, die 50th. Heb hem zelf ook hier staan en ben er zeer tevreden over. Lekker halsje, lage actie, heel soepele bespeelbaarheid. Super dingetje.

peterdeflem
5 juli 2011, 12:20
Hey Thiez,

Inderdaad, prijs was zowat hetzelfde. Voor de RI 1399 en voor de 50th 1033 euro. Is toch 300 euro he...

Groetjes

rijsberman
5 juli 2011, 14:50
De nek van de 50th steekt dieper in de body. Bij de RI zit een plastic plaatje tussen de nek-humbucker en de nek. Bij de 50th hebben ze dit weggelaten en de hals dus dieper in de body gelijmd. Een superidee! De 50th ontstemd dus helemaal niks. Het feit dat de hals van de 50th dan ook weer wat dikker is komt dit de stabiliteit ten goede! De hals is met zijn 24 frets niet verlengd. Ze hebben er gewoon 2 frets meer in gepropt.


Dat plaatje ontbreekt, doordat de toets wat langer is (die 2 frets). Dat er op die plek hout van de toets zit, ipv een plaatje maakt nu niet direct een wereld van verschil in de stijfheid. En je kunt er ook al niet aan zien dat de hals dieper in de body doorloopt, in beide gevallen steekt hij tot onder het element.

Thiez
5 juli 2011, 15:25
Echt kut dat hij nu nog gewoon te koop is bij rockpalace.... Ik heb toen hij net uit was alles afgemaild, max guitars, guitarking, vriese music, en geen van alle konden ze hem nog leveren. Toen heb ik hem voor 1300 besteld bij thomann. en nu is hij gewoon nog leverbaar :P

Koeloe
5 juli 2011, 17:02
Bij Guitarking hangen er nu verschillende, afgelopen week mijn SG daar gehaald. Ik had een 2e handse waar niet op gespeeld is, maar er hangen ook nieuwe.