PDA

View Full Version : Ik pan en mijn geluid is foetsie!



Megadeth22
2 april 2011, 19:49
Hey!

Sinds enkele dagen beschik ik over een Se X1 microfoon (een condensatormicrofoon) en nu ben ik dus gretig aan het opnemen ermee. Ik sluit 'm aan op een Tascam US-144 MkII, een audio interface met twee microfooningangen en twee line-in ingangen. De microfoon sluit ik aan op de linkse ingang, fantoomvoeding aan, niet mono.
Echter als ik mijn track terugluister in Garageband, merk ik dat ik alleen links iets hoor. Nog vreemder, als ik het geluid van die track helemaal naar rechts pan hoor ik helemaal niks meer. :crazyhappy:

Dit is misschien een dom probleem met een simpele oplossing, maar weet iemand hier raad mee?

P.S Ik heb trouwens ook dat "Mono" knopje aan geprobeerd te zetten, en dat hielp niet. Opzich is dit alles geen probleem, ware het dat ik niks naar rechts kan pannen voor een breder geluid.

-Martijn-
2 april 2011, 19:54
Het zou aan de instellingen van je computer of software kunnen liggen.
Ik heb geen ervaring met Garageband, maar misschien is de geluidsbron ingesteld als mono apparaat?

Arvoitus
2 april 2011, 20:36
Neem je toevallig een stereo opname op?

Ik denk dat je een Stereo Input hebt gemaakt in Garageband van je Input A en Input B. Zodra je dan gaat opnemen dan neem je maar 1 kanaal op (Input A = links en Input B = rechts, en daarom hoor je rechts niks). Ga je die stereo track helemaal (100%) naar rechts pannen dan hoor je 100% rechts = dus niks.

Megadeth22
3 april 2011, 10:30
Hm ik kan wel bij invoer ofwel een mono kanaal ofwel een stereo kanaal (ingang 1 / 2) of stereo (ingang 3 / 4) selecteren. Ik ga hier maar eens mee rommelen, en kijken of het probleem dan weggaat, cheers :)

The Bertman
3 april 2011, 13:44
Een enkele microfoon moet je op een monospoor opnemen. In de eindmix kan je die dan naar links of naar rechts pannen. als je een stereospoor maakt, gaat hij ook naar de rechter input luisteren, en daar zit niks.

Megadeth22
3 april 2011, 15:18
^ En dat was dus inderdaad het geval. Dank allen! Het is nu opgelost. :)