PDA

View Full Version : Gibson VS Fender



KurtFender
2 april 2011, 19:46
Zal vast al heel vaak langsgekomen zijn, maar nog een keer voor de geinteresseerden :)!

Wie wint er in:

- Sound
- Bouwkwaliteit
- Kwaliteit electronica
- gewicht
- Feeling
- Prijs / kwaliteitverhouding

En tot slotte: Wat is jouw favoriete model van jouw favoriete merk?

Zelf kies ik voor Gibson, de sound is geweldig, net als de bouwkwaliteit & de electronica, alleen soms zijn ze nét wat te zwaar. :)

Ik hou het meest van een Les Paul Ultima :)! Jammer dat ik hem nog lang niet kan betalen...

kamiel
2 april 2011, 19:52
Alsof gibson en fender de enige leuke merken zijn? :)

als ik tussen hen moet kiezen ga ik voor een fender tele met een bigspy en een p 90 in de neck.

Oranjeaap
2 april 2011, 19:53
Is allemaal persoonlijk....

ik kies voor Gibson.

Maar het is zo totaal verschillend dat ik het nut niet echt snap van dit topic.
Het zelfde als Porsche vergelijken met Scania ?

Dealer
2 april 2011, 19:55
Snap het topic ook niet, maken gewoon te verschillende gitaren

Ik ga voor fender omdat ik blues en blues/pop speel en fender zeer fijne gitaren heeft. Maar gibson heeft ook wel leuk spul maar minder mijn ding.

meeste antwoorden zullen puur persoonlijk/smaak en muziekstijl gebonden zijn

sideburns
2 april 2011, 20:03
appels en peren.

G.G.
2 april 2011, 20:05
appels en peren.

In dat geval: Peren!

Mr. Dynamite
2 april 2011, 20:08
En waar blijft de sinasappel dan? :dontgeti:

Serieus, niet te vergelijken, dom topic, slotje. :chicken:

lollol
2 april 2011, 20:10
Ieder zijn eigen smaak, maar sommige dingen zijn gewoon beter (Vooral bij Fender i.m.o. maar als je meer van de gibson sound houdt weegt dat natuurlijk meer)

- Sound
Dit is smaak. Ik ga voor Fender Strat HSS

- Bouwkwaliteit
Beiden goed, maar Gibson breekt snel en Fender eigenlijk niet:seriousf:

- Kwaliteit electronica
Beiden goed

- gewicht
Gibson is erg zwaar, maar misschien vindt iemand dat wel lekker?:???:

- Feeling
Dit is ook smaak.

- Prijs / kwaliteitverhouding
Ik denk dat Fender dan beter zijn, bij Gibson verschilt het per exemplaart.

Ik ga al met al voor Fender:lovelove:

sideburns
2 april 2011, 20:13
Ieder zijn eigen smaak, maar sommige dingen zijn gewoon beter (Vooral bij Fender i.m.o. maar als je meer van de gibson sound houdt weegt dat natuurlijk meer)


Dat weegt inderdaad meer.....toch ga ik voor peren:)

budje
2 april 2011, 20:15
http://www.fruitindefles.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/p/appel-perensap-200ml.jpg

lcvanderhelm
2 april 2011, 20:19
Ik ga voor fender,omdat ik na alle klote exemplaren,eindelijk een goede fender stratocaster heb(american de luxe).

Ijselrobo 07
2 april 2011, 20:27
- Sound
Dit is smaak. Ik ga voor Fender Strat HSS

+111111111 :blast:

mijn lijstje:

Sound:
Hetzelfde als lollol :)

Bouwkwaliteit:
Fender,, want gibsons willen nogwel eens breken.

Kwaliteit electronica:
Beiden goed, nog nooit wat defect gehad.

Gewicht:
Fender

Feeling:
Fender

Prijs / kwaliteitverhouding:
Fender

(ik ben een echte fender-man ;))

Midwolda
2 april 2011, 20:30
Ik ben helemaal into Gibson (heb er nu 5½) maar speel het liefst op m'n zelfgeknutselde Squier.
Fender vind ik te duur voor wat je er voor terugkrijgt.

Johannes
2 april 2011, 20:32
ik snap het niet helemaal, welke Gibson wil je met welke Fender vergelijken?

Fender Wayne Kramer Signature Strat vs Gibson Citation wellicht. Of een Gibson Melody maker vs Fender Jim Root tele? :)

sideburns
2 april 2011, 20:35
zeg maar jonagold vs breaburn

Wabbie
2 april 2011, 20:41
ik zeg : Links!

G.G.
2 april 2011, 20:46
Lekkker objectief altijd, dat internet:



Bouwkwaliteit:
Fender,, want gibsons willen nogwel eens breken.
1: hoeveel Gibsons breken er en waardoor breken ze? Vaak door omvallen, en dat moet je gewoon niet laten gebeuren.



Kwaliteit electronica:
Beiden goed, nog nooit wat defect gehad.

Hoeveel Fenders en Gibsons zijn er gebouwd en hoeveel heb je er in bezit gehad? Dat is 1:???.???.???

Verder ben ik het wel met je eens, maar het is gewoon leuk om te lezen hoe het op het internet over komt.

Ben zelf ook meer iemand voor Fender-achtige gitaren, maar dat ligt volgens mij meer aan de langere mensuur en de klank van single coils.

Jammer dat er in dit topic een vergelijking gelegd wordt tussen Fender en Gibson, terwijl er ook merken zijn die bijvoorbeeld een 24.75 scale combineren met "fender houtcombinaties" en een 25.5 scale combineren met meer Gibson achtige sprecs als mahonie+esdoorn en humbuckers.

jutter
2 april 2011, 20:47
Na ruim 35 jaar op Fenders te hebben gerammelt ben ik nu eindelijk overgestapt op Gibson. Ik was die gebrekkige fenders al geruime tijd meer dan zat. De laatste was een prachtig mooie Fender Custom Shop '51 Nocaster die ik slechts 2 weken gehad heb omdat de neck begon te torderen! Wat zegt u, bij een dure CS??? Ja, bij een dure CS!!! En dat bij Gibsons de neck gevoelig is voor een crack ligt toch grotendeels aan jezelf, het gebeurt niet vanzelf...even afkloppen

kenx
2 april 2011, 21:36
Om snel even een vraag te stellen, en geen nieuw topic te hoeven starten, kaap ik even dit topic... Sorry @ TS, maar wat zijn de verschillen nu eigenlijk tussen een Gewone Gibson Les Paul Standard, of een Gibson Les Paul Standard Faded? Grote kwaliteitsverschillen?

Alvast bedankt!

Mvg,
Kenny

De V
2 april 2011, 21:48
Los van het Appels-peren verhaal, waarom zou je dit willen vergelijken?

Allebei top-of-the-bill, maar allebei (natuurlijk) met zijn eigen gebreken.
Bovendien is het dit onderwrep vreselijk sterk smaak en ervaring gebonden.

Ik zie het nut er eigenlijk niet van in.:chicken:

sideburns
2 april 2011, 21:51
ik wil niks zeggen over kwaliteit..
de nieuwe standard heeft nitrolak de faded een satijn (matte) afwerking (goedkoper)

verder heeft de nieuwe standard een neutrik jack, a-symetrische neck, en meer uitgehold dan de faded, en ook standaard straplocks,

ik geloof dat ze wel de zelfde elementen delen, de burstbucker pros met alnico 5 nagneten

kenx
2 april 2011, 21:59
Sorry mijn fout... Ik heb het over een oude, 2dehands standard, en dus niet de nieuwe serie... En dus ook een 2dehandse, (oude) faded.

Oranjeaap
2 april 2011, 22:03
Verschil tussen de standard en standard faded is alleen de afwerking van de lak. De faded series is goedkoper want de lak is niet volledig afgewerkt.

OT: Mensen die zeggen dat bouwconstructie van Fender beter is omdat Gibsons nog wel eens willen breken hebben niet echt vat op de werkelijkheid.

En prijs / kwaliteit verhouding moet ik toch ook echt Gibson in het voordeel stellen. Alle Gibsons komen met Nitro-finish. (Oke, de worn studio modellen uitgezonderd) Dus ook de goedkoopste modellen komen met goede lak. Made in America.
Fenders worden weet ik veel waar niet gemaakt. De goedkopere modellen hebben prut elementen en poly lak. Voordat je een keer een echt goede strat hebt, zit je al snel bij de custom shop modellen die echt duur zijn.
De goedkopere gibson modellen verschillen niet echt veel van de duurdere.

En zoals eerder gezegd, de rest is puur persoonlijk.

Mitch
2 april 2011, 22:07
Zal vast al heel vaak langsgekomen zijn, maar nog een keer voor de geinteresseerden :)!

Ja, dat is al heel vaak voorbij gekomen en nee, we zijn niet geïnteresseerd. Als het je werkelijk boeit dan doe je maar een search binnen dit subforum via de geavanceerde zoekfunctie, met gibson en fender in de topitctitel. Makkelijk zat.
De denkfout die je maakt is dat je dit objectief kan benaderen. Dat gaat niet. Open anders even op een voetbalforum een topic of Ajax of PSV beter is :???:
Dit soort topics eindigt altijd hetzelfde: een paar mensen die het goed bedoelen en proberen te relativeren, héél veel fanboys van het ene kamp, héél veel fanboys van het andere kamp en dan een bitch fight. Een discussie is het nooit.
Slotje.