PDA

View Full Version : frequenties draadloze apparatuur



wizzie1982
2 april 2011, 19:11
ik weet niet of dit al eerder langs is gekomen hier, maar ik hoorde laatst een verontrustend bericht, namelijk dat er licensies zijn verleend voor het gebruik van een aantal frequenties die wij ook gebruiken voor draadloze instrumenten en ook in-ear monitors. Deze frequenties zouden verleend zijn aan telecombedrijven. Dit zou dus bij wijze van spreken betekenen dat je lekker staat te spelen en ineens een telefoongesprek opvangt op je versterker of je in-ear monitor.

Weet iemand hier meer van, en hoeveel vaart dit zal lopen? Ik ben namelijk van plan om binnen nu en een paar maanden voor mn hele band in-ear monitors te gaan aanschaffen.. zou toch zonde zijn als ik dat volgend jaar niet meer kan gebruiken en dus zo'n 1000 euro voor niets heb uitgegeven :p

alvast bedankt!

Arvoitus
2 april 2011, 20:31
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, misschien verplaatsen naar de "Live Muziek" sectie?

wizzie1982
2 april 2011, 20:53
het probleem zou voor instrumenten en microfoons volgens mij al opgelost zijn als je een digitaal draadloos systeem gebruikt zoals de line6 relay serie of een stageclix..

nu weet ik dat stageclix bezig is met de stageclix-vox, een digitaal in-ear systeem op 2,4 ghz.. Misschien een optie? Zijn er verder nog andere digitale in-ear systemen op de markt eigenlijk?

http://www.stageclix.com/products/stageclix-vox

showband
3 april 2011, 12:17
hier is al veel over te vinden.
Je hebt daarvoor de belangenvereniging voor draadloze audioverbindingen: PMSE
Helaas staat hun website (tegenwerking uit de telecom wereld?) als aanvalssite bij de internet-servers te boek. Toevallig zijn dat ook allemaal bedrijven die op de frequenties azen... Nogal complottheorie oproepende zaak. ;)

Wat is de volgende set fequenties?
http://www.nu.nl/internet/2444919/veiling-frequenties-mobiel-internet-in-2012.html

ik vrees dat WiFi nu de veiligste gok is. Met al zijn beperkingen. Als je puur een ding voor je gitaar zoekt.
line6 en stageclix enz. Hoewel die erg makkelijk weggedrukt kunnen worden en storing kunnen krijgen. Op het moment zijn ze goedkoop en behoorlijk betrouwbaar. Mijn G30 draait al twee jaar probleemloos. Echter de explosie aan WiFi devices in de zaal is onstuitbaar. Zelfs de geluids en lichtmannen zijn er hun mengtafels mee aan het bijsturen. Letterlijk vanaf de Iphone!
Of dit lang betrouwbaar blijft is zeker de vraag. En grote WiFi systemen zijn eenvoudig nu nog niet mogelijk. Dus wel leuk voor je gitaar maar zeker nog niet de oplossing voor bands met veel in-ears en draadloze microfoons enz.

VHF zit al in de onveilige digi-radiobanden.
UHF willen ze ook naar telecom lobbygroepen verpatsen.
je hebt A, B, C en D banden bij de keuze van shure, sennheiser, akg enz. Deze worden steeds meer volgepropt met van alles.
Bij belangrijke producties zijn er dus al een tijd continue fullprof "zendertechnici" in de crew die met computers vrije banden zoeken en in kunnen grijpen. Tijdens belangrijke MTV-live formaat shows komt het zelfs al voor dat er in de uitzending dingen misgaan.

Wij hebben met de band nu 11 UHF zenders tegelijk in de lucht en ik ben voor de gitaar maar alvast naar G30 wifi overgegaan. Het is absoluut een raadsel wat het eindresultaat gaat worden. En er is een serieuze kans dat je op werchter/pinkpop straks weer een hoop muzikanten aan een snoer zal zien staan.

voorbeelden van reacties van fabrikanten (om je toch over de streep te halen draadloos te gaan en je aankoop niet uit te stellen):
"garantie van bruibaarheid" http://www.sennheiser.nl/nl/home_nl.nsf/root/press_releases_rfsecure

netwerkbeheersystemen:
http://www.sennheiser.nl/nl/home_nl.nsf/root/professional_wireless-microphone-systems_sifm-software
http://www.shure.com/americas/news-events/coming-soon/axient-wireless-management-network

enz enz

HaroldA
21 december 2012, 14:45
Kreeg net een informatief mailtje van Klundert Muziek:


Helaas zullen wij vanaf 1/1/2013 het frequentie gebied van 790MHz t/m 862MHz moeten delen met de mobiele providers. Tot 2015 is het toegestaan om in deze frequenties uw draadloze systemen te gebruiken, maar of dit verstandig is? Uiteraard is er nog steeds discussie in de markt of deze nieuwe diensten snel van dit netwerk gebruik gaan maken.

Na een snelle check blijkt mijn X2 Digital Wireless op 900MHz te draaien ... ben ik veilig?

Bates15
21 december 2012, 15:00
Wij hebben inderdaad al dropouts gehad toen ze bij ons aan het testen waren (Amsterdam). Wij gebruiken shure ULX-P en UH series en hebben al een omruil aanbieding gehad van Shure. Ik houd mijn hart vast voor wat het gaat brengen. Al mijn klanten hebben van mij het advies gehad aanschaffen uit te stellen tot er definitief iets bekend is. Nu is het gokken.

edit: http://www.shure.nl/support_en_download/zendfrequenties

danee
14 januari 2013, 22:37
Volgens mij gaat het om de uitrol van 4g voor mobiele internet. Heb geen hoop. Daar is zoveel geld mee gemoeid. Dat word gewoon investeren in nieuwe spullen.

HaroldA
14 januari 2013, 23:26
Volgens mij gaat het om de uitrol van 4g voor mobiele internet. Heb geen hoop. Daar is zoveel geld mee gemoeid. Dat word gewoon investeren in nieuwe spullen.

... niet als 4G op een andere frequentie zit en volgens mij is dat ik mijn/X2's geval ook zo.

Robert H
16 januari 2013, 13:40
In de praktijk zullen een hoop Sennheiser G1's, G2's en G3's (toch veel voorkomend in onze hoek) last kunnen krijgen van deze ellende. Dan praat je over de gebruikelijke frequenties rond de 800 MHz. Het is niet gezegd dat het helemaal niet meer werkt, maar het risico op dropouts wordt op sommige plekken in Nederland steeds groter.

Wij zijn voor de inears en microfoons al overgestapt op andere systemen (3000-series van Sennheiser) maar zelfs daarmee blijft het spannend. Feit is dat in veel kringen al moord en brand wordt geschreeuwd, en niet onterecht. Denk aan die musicalproducties met tientallen zenders in de lucht. Je kunt in geval van problemen niet zomaar zo'n acteur een SM58 met een draad in de handen drukken...

dml
16 januari 2013, 14:06
Laat Line6 wat haast maken met het uitbrengen van hun in-ear systeem o.b.v. Relay/ X2!!

skanky
17 januari 2013, 18:59
Laat Line6 wat haast maken met het uitbrengen van hun in-ear systeem o.b.v. Relay/ X2!!
Het probleem met het Line6 spul in de 2,4Ghz band is dat je niet zoveel kanalen tegelijk in de lucht kan hebben. Met de huidige beschikbare techniek is het nog niet mogelijk om bv.50 zenders in de lucht te hebben. Line6 is prima te gebruiken met bv 2 zang mics, en 2 gitaristen, maar met grotere projecten nog niet bruikbaar.

showband
18 januari 2013, 10:38
allereerst:
Belangrijk is thuis eens goed te leren hoe je je draadloze set op een andere frequentie moet zetten bij storing. Zoek dat vooraf
rustig uit. Anders krijg je stress bij een optreden.
______________________
nu een zakelijk stukje.

sennheiser D (D-Band, 780 - 822 MHz) en E band (E-Band frequency range (823 - 865 MHz)
zal op termijn problemen krijgen. Maar er is nog een tussenband die zou moeten kunnen werken voor de meeste muzikanten met een of twee draadloze setjes.
Deze duplex gap zit tussen de up-link en down-link 823 - 832 MHz (TV kanaal 65)
De overheid overweegt dit vrij te geven voor draadloze microfoons en in-ear systemen.
Hiermee zou het kunnen zijn dat voor de kleine gebruiker in de E-band (dus niet van der ende met tientallen zenders) een piepklein bruikbaar stukje overblijft.

De huidige uitgegeven frequenties beginnen bij: 791Mhz wat aan het begin van de band misschien ook voor de D-band een piepklein bruikbaar stukje over laat blijven.

Voorlopig kun je voor een prikkie een volledig professionele zender kopen die in de huur snel 50 tot 75 euro per optreden zou kosten.
(dat zijn zenders van 700 tot soms wel 1000 euro!) Als je dus in de categorie 5 tot 20 optredens per jaar zit kun je nu voor <250 euro een perfecte sennheiser met 945 microfoon kopen. Die je er dus in maximaal 4 optredens huren al uit hebt....

Koop je later een uitontwikkelde WiFizender en daar zet je het microfoonkapsel op. (die microfoonkoppen kosten al snel 60 tot 140 euro!)

In-ear uitstellen tot wifi versies te koop zijn zou ik sowiso niet doen. Het gaat om je gehoor!

Kortom..... je moet wel blijven rekenen.

Robert H
19 januari 2013, 09:32
Zometeen vertrekken we met de band naar Vlagtwedde voor live video-opnames. Nu zou je je kunnen afvragen wat die informatie met deze materie te maken heeft. Welnu, we speelden op eerste kerstdag in het plaatsje Veendam in Groningen, relatief dicht bij de Duitse grens. Met 14 draadloze systemen in de lucht (9 inears, 4 handzenders en een gitaarzender) hadden we toen voor het eerst behoorlijke problemen (dropouts, ruisjes, kraakjes, ...). Ellende die we elders eigenlijk nog niet eerder op die schaal hadden meegemaakt. Achteraf vermoedde onze verhuurder dat het uitgebreide DVBT-netwerk in Duitsland de boosdoener zou kunnen zijn. Een situatie die we in Nederland de komende jaren ook gaan krijgen.

Vandaag wordt in dat opzicht de ultieme test. We hebben dezelfde zenderconfiguratie bij ons en het dorpje Vlagtwedde ligt praktisch tegen Duitsland aan. In feite wordt deze dag dus ook een testcase wat frequenties betreft. Een voorproefje van hetgeen ons de komende jaren in Nederland waarschijnlijk te wachten staat.

Al onze zenders zijn van Sennheiser, 8x series-3000 en 6x 300. Die 3000's hebben de goeie kanalen (ook na 2015), maar die 300's zitten allemaal rond die 800 MHz. Ik ben erg benieuwd wat ons vandaag te wachten staat en of we in geval van problemen de boel kunnen redden met creatief schuiven met frequenties.

Ik post vanavond of morgen de ervaringen wel even. Hopelijk blijft één en ander ons bespaard, ik sta nu niet bepaald te popelen om opeens van alles aan de draad te moeten hangen :-(

danee
29 januari 2013, 16:11
Ik ben erg benieuwd. Ik wens jullie alvast succes.

Wij overwegen nu een bedraad in ear systeem. Fischer amps heeft mooie oplossingen hiervoor. Iemand toevallig ervaring mee?

showband
29 januari 2013, 17:21
wij gebruiken er twee.

https://www.in-ear-systeme.de/produktbilder/inear_belt.jpg

Is by far de meest professionele en goedklinkende oplossing in de handel.
En kost in verhouding geen reet.

yavin
20 februari 2013, 16:03
Ik heb nog een Samson Concert IV liggen die ik ooit eens voor een paar tientjes van Marktplaats heb geplukt. Na een mailwisseling met de Customerservice ben ik er achter gekomen dat ik geen UHF frequentie gebruik, maar een VHF.

Hoe zit het daarmee...? Hoe storingsgevoelig is dat?

showband
20 februari 2013, 17:11
deze discussie gaat over een andere band.

de VHF is voor digitale radio in gebruik gegaan en hangt dus af van de plek waar je bent. Als ie werkt kun je hem gebruiken.....

heb je niets aan want niet te plannen. Maar goed ;)

yavin
20 februari 2013, 17:20
Och, heb toch altijd al een snoer bij me... Ter plekke even proberen en hopen voor het beste dus...