PDA

View Full Version : vraagje



senna101
2 april 2011, 15:42
Beste medegitaristen,

Gisteren heb ik een nieuwe Martin drs1 gekocht en ben er helemaal heppydepeppy mee.:mmmm: voor een beginner best luxe, maar dat is om de motivatie hoog te houden.

Nu het volgende, ik heb hier een versterkertje staan van m'n elektrieke gitaar, een Kustom dart 10, niet zo'n dure maar t werkt.
Nou heb ik al veel topics gelezen en kom regelmatig tegen dat er voor akoestische gitaren andere versterkers zijn.

Mijn vraag:
Wat is het verschil tussen een versterker voor akoestische of elektrische gitaar?
En wat voor bedrag ben je dan kwijt voor een redelijke "thuis" versterker?

Ik ben benieuwd naar de reacties

Peter

LaurentB
2 april 2011, 16:22
De bedragen heb ik niet zo bij de hand, maar een elektrische gitaar heeft vooral een heel andere klankkleur nodig dan een akoestische. Een akoestische gitaar heeft meer hoog nodig, bijvoorbeeld. een elektrische heeft meer 'punch' in het middengebied.
Het is niet zo dat het helemaal niet klinkt door een versterker voor een elktrische, maar het subtiele dat een akoestische nodig heeft gaat nogal verloren.

-Martijn-
2 april 2011, 18:08
Bij een redelijke 'thuis' versterker kan je bijv. aan een Roland AC versterker denken, prijzen beginnen ergens rond de 400 euro dacht ik.

Midwolda
2 april 2011, 19:00
Een speciale versterker voor akoestische gitaar haalt er echt veel meer uit dan "een amp".
Zeker als je voor Martin kiest, dan wil je toch kwaliteit in je versterking?
Zit er zelf aan te denken om m'n Laney LA30C in te ruilen op een Fishman Loudbox Mini (€299,- bij Tonika).
Beste van het beste op dit gebied (imho) is Aer.

vederlicht
2 april 2011, 22:28
Hèèl mooi gitaartje die Sapele van Martin. Van elektronica heb ik geen verstand maar gefeliciteerd ermee...!
Vederlicht♫

Flipkoos
2 april 2011, 22:42
Kijk ook zeker naar de Ashdown Acoustic Radiator. Weet zo even de prijs niet (ik heb die van mij 2e hands) maar een hele mooie sound, die zich kan meten met o.a. AER vind ik. Vrij direct en spathelder.

senna101
3 april 2011, 09:43
Bedankt voor de reacties, hier heb ik zeker iets aan.

De prijzen vallen me mee, tussen de 500 en 700 euries heb je qua vormgeving een mooi stukje apparatuur in huis, wat de klank betreft zal ik dat moeten gaan ontdekken en uitproberen.

Van de AER was ik meteen onder de indruk (thnx Midwolda)

De zoektocht gaat verder en zal wel iets tegenkomen dat bij m'n nieuwe speeltje past.

bedankt en de groetjes
Peter

-Martijn-
3 april 2011, 11:51
In die prijsklasse zou ik naar de AER Alpha kijken.
Mocht je ook af en toe kleine optredens doen is een (tweedehands) Compact 60 misschien ook wel het overwegen waard.