PDA

View Full Version : Verschillen in Gibson-gitaren: prijs enz.



Matthijs24
2 april 2011, 15:24
Hai, voor school doe ik een onderzoek naar gitaren. Ik keek op de site van Gibson en zag dat de verschillen in specificaties klein waren, net als de tekst die bij de gitaren staan. Het prijsverschil daarentegen niet echt. Dus ik wil graag vragen waarom. Gibson heeft bijna 200 Les Pauls in hun assortiment en dus kan ik bijna door de bomen het bos niet meer zien. Ik wil de volgende gitaren gaan vergelijken: De Standard, de Traditional, de 59 reissue, de Supreme, Les Paul custom, De 60's tribute, De studio. Kan iemand mij hiermee helpen?

Groet,
Matthijs

SantaX
2 april 2011, 15:57
Dus je wil dat we je schoolwerk doen?
Misschien zou je al eens kunnen beginnen met de gibsons die er zijn onder te verdelen in 3 groepen.

Les Pauls , SG's en Prullaria (:soinnocent: :hide:)

Vervolgens eens gaan kijken bij elke groep waar nu de verschillen in prijs in zitten. Een custom zou je zelf moeten kunnen bedenken waarom die zo duur zijn. En wat is het verschil tussen een studio en een standaard bijvoorbeeld? Als je alleen al naar de plaatjes van beide kijkt, zou je iets moeten opvallen. Wat is het Nederlandse woord voor reissue? Dat zou al een goede hint zijn. Voor tribute dan? Het is eigenlijk niet zo heel moeilijk als je een beetje logisch kijkt en denkt.

Succes!

SantaX
2 april 2011, 16:00
Oh trouwens, je marktplaats advertentie bestaat niet meer of is fout gelinkt (uit je sig)

Matthijs24
2 april 2011, 16:28
He bedankt. Het gaat alleen om de Les Pauls, ik weet wel wat ze betekenen. Maar de prijsverschillen zijn groot en de specificaties verschillen niet heel erg van elkaar. Dat was meer wat ik bedoelde. Thnx, zal de sig verwijderen.

SantaX
2 april 2011, 16:33
Ah ok, ik dacht dat het over alle gibsons ging. Heb ik weer een boel mensen voor niets de pis lauw gemaakt met prullaria ;)

Leg eens een plaatje van een studio en een standaard naast elkaar. In paint ofzo en ga met een pennetje of wat dan ook de verschillen aankruisen die je ziet. Dan zal je ongetwijfeld iets opvallen. Kijk eens goed naar hals maar zeker ook naar de contouren van de body. Soms lijken dingen erg op elkaar terwijl er toch een groot verschil kan zijn :sssh:

Mitch
2 april 2011, 16:44
Binding (Studio/Standard), hardware en body (Standard/Traditional), houtkeuze en hardware (Standard/Historic reissues). En verder is er genoeg te zoeken hoor...misschien iets verder kijken dan de Gibson website?
mylespaulforum.com
thegearpage.net
en ga eens in een winkel kijken, voel ze zelf eens en vraag daar eens verder. Je moet er wél wat voor doen hè? ;)

SantaX
2 april 2011, 16:50
Ja precies, maar dan moet jij niet het antwoord geven op wat ik hem zelf liet uitzoeken :seriousf: :soinnocent:
(ps, is die fraai beschilderde gitaar op de hyves van je band van jou? Wat een plaatje zeg!)

Pepe
2 april 2011, 16:55
Alsof de prijs alleen door specificaties bepaald wordt.
Welkom in de wondere wereld van marketing.

Mitch
2 april 2011, 17:00
Ja precies, maar dan moet jij niet het antwoord geven op wat ik hem zelf liet uitzoeken :seriousf: :soinnocent:
(ps, is die fraai beschilderde gitaar op de hyves van je band van jou? Wat een plaatje zeg!)
Had ik effe gemist, sorry :D
Nee, da's een Strat. Dat kan dus nooit van mij zijn. Plaatje ooit van het net geript, vond 'm wel toepasselijk, een peacock op een gitaar...

Oh en wat Pepe zegt, de prijsstelling is er ook om een statement te maken ;)

Pepe
2 april 2011, 17:14
Ja, het is niet zo, we maken een gitaar, doen daar wat winst op, strikje er om heen en kijken of het loopt...

Je hebt een marketing afdeling. Die bepaald wat er gemaakt wordt. Die zeggen op een maandagochtend, hey, we hebben niks meer in het 8.000 en up segment.
Brainstorm sessie.
Het 8.000 en up segment is de goedgeboerde Woodstock generatie.
"Hebben we al eens iets gedaan met Fillmore?"
"Ja, we hebben Dicky Betts, Jeff Beck en de Mike Bloomfield"
"Maar nog geen Pete Townshend toch?"
"Verrek"..

Zo gaat dat.

Matthijs24
2 april 2011, 17:16
SantaX. Ik wist wel dat een Studio een minder "gecosmetiseerde" gitaar was. Maar het ging ook meer om bijv. verschillen tussen Traditional en Standard. Aangezien die dicht tegen elkaar aan liggen enzo.

SantaX
2 april 2011, 17:21
Ah zo mja. Tja daar moet ik je inderdaad gelijk in geven en dan komt Pepe's antwoord om de hoek kijken. Want Gibson is inderdaad een marketing machine en mijner inziens vaak ook te duur (niet dat het geen goede gitaren zijn, maar een aardig stuk van de gibson is het image dat je zojuist hebt gekocht, al gaat dit voor de duurdere fenders ook op).

Matthijs24
2 april 2011, 18:17
Ja het viel me al op dat Gibsons veel duurder zijn dan Fenders.
Maar bijv. de nieuwe Clapton Gibson. 8000 ofzo voor de gitaar. 18000 om het aged te krijgen. En voor een signed/aged word het 22000. Niet normaal meer!

Mr.Fingers
2 april 2011, 18:37
Je mag niet vergeten dat de prijzen op de sites de bruto adviesprijzen zijn, de Robbie Krieger signature staat daar ook voor 8000$, terwijl die in de winkel voor "slechts" 4000$ verkocht wordt. En die Aged, VOS,... dingen, dat zijn vaak limited editions (150 exemplaren bvb die zo gemaakt worden met die specifieke veroudering, op een totaal van misschien 450 gitaren die van een bepaalde reeks gemaakt worden).


Het verschil in specificaties gaat verder dan je denkt. Basically is een Les Paul een mahonie body, met maple carved top, een mahonie hals met een rosewood toets. Maar je hebt hout en je hebt hout. Zo kan de body gemaakt zijn uit twee (of meer) stukken smaller mahonie (wat dus goedkoper is dan 1 groot stuk), kan de maple top een fancy figuurtje hebben (flamed, quilted, tigerstripe,...) wat ook duurder is, heb je op bepaalde modellen een ebony toets, fancy inleg op de kop, sommige modellen komen uit de custom-shop, waar dus meer handwerk van echte luthiers aan de pas komt, en de oplage veel kleiner is,...


Verder is Gibson natuurlijk belachelijk veel te duur voor hetgene wat ze bieden en hun quality control, maar daar gaat het hier niet over :D

Little Jay
2 april 2011, 22:51
Ik snap je punt wel. Op papier verschillen de specs tussen modellen soms dermate weinig dat je je afvraagt waarom een figured top 700 euro meer moet kosten dan een plain top bijvoorbeeld, terwij het alleen maar het bovenste laagje fineer van het triplex is (in geval van de ES335 bijvoorbeeld...).

Maar het antwoord is hier al gegeven: marketing en dat betekent "wat de gek er voor geeft".......

Orbis
3 april 2011, 11:41
Ja het viel me al op dat Gibsons veel duurder zijn dan Fenders.
Maar bijv. de nieuwe Clapton Gibson. 8000 ofzo voor de gitaar. 18000 om het aged te krijgen. En voor een signed/aged word het 22000. Niet normaal meer!

Het prijsverschil valt wel mee, hoor. Voor een eerlijke vergelijking moet je sowieso de Mexicaanse Fenders wegstrepen, zodat in Amerika gemaakte gitaren met elkaar vergelijkt. En dan zie je dat de goedkoopste Les Paul (worn studio) qua prijs zo goed als gelijk is aan de goedkoopste Strat (American special). De prijzen van de Custom Shops lopen ook niet veel uiteen. En in het high-high-high-end spectrum vind je meer Fenders dan Gibsons, vermoed ik. De Tribute serie is duur, de Lemmy strat is de duurste gitaar uit de Thomann-webshop.

Pepe
3 april 2011, 11:59
Dit is een truukje.
Je gaat op de grond zitten, doet je ogen dicht en prevel.. Fender.. Gibson.. Fender... Gibson...
Laat langzaam de kruidenier in je los. Weg ermee, daar zweeft ie het raam uit.
En nou... ACCEPTEER!

Het is een kleuter duidelijk dat twee aan elkaar geschroefde stukken hout met wat plaatwerk en ijzerdraad GEEN 10.000 euro hoeft te kosten, zelfs al heeft God tegen de boom gepist.

Dus hou op met dat pietepeuterige gezeur. Verwonder en ACCEPTEER.

Matthijs24
3 april 2011, 12:03
Hallo, doe maar rustig hoor:seriousf:.
Het is voor school en als ik dat in mijn verslag zet, dan krijg ik geen goede cijfers.

Ik vraag me iets af, dat is toch niet gelijk gezeur? Misschien ben jij degene die zeurt. Je zeurt dat je vind dat ik zeur terwijl ik niet zeur maar me iets afvraag:soinnocent:!

Pepe
3 april 2011, 12:07
Het is U, meneer Matthijs. U.

Ik kijk heeeel erg uit naar uw scriptie. Sjonge, ik KAN NIET WACHTEN.

geert1976
3 april 2011, 12:10
Het is U, meneer Matthijs. U.

Ik kijk heeeel erg uit naar uw scriptie. Sjonge, ik KAN NIET WACHTEN.

Anders ik wel.

Het is algemeen bekend, dat je voor speciale Gibson en Fender edities veel te veel betaald, maar zolang er mensen zijn die bereid zijn om ervoor te betalen, blijven Gibson en Fender ze maken.
Dat heet marktwerking.

Pepe
3 april 2011, 12:12
Ach, het is allemaal maar gekkigheid, ik steek de draak.

Maar vertel Matthijs, wat voor opleiding doe je dan?

Matthijs24
3 april 2011, 12:19
:sneaky::sneaky::sneaky:


Ha, ik zit nu nog in het 4e jaar van voortgezet onderwijs. Daarna waarschijnlijk naar de Herman Brood academie:rockon:.

guitarkid
3 april 2011, 12:25
:sneaky::sneaky::sneaky:


Ha, ik zit nu nog in het 4e jaar van voortgezet onderwijs. Daarna waarschijnlijk naar de Herman Brood academie:rockon:.

Wil je bakker worden...? :seriousf:

Pepe
3 april 2011, 12:29
I see, Ik dacht even door je naam dat je 24 was. Euh, misschien ben je dat ook?
Enniewee...

De prijs van een produkt is niet gebaseerd op grondstoffen en arbeidskosten alleen. De foldertjes bestuderen en een verkoopprijs daaruit te destileren werkt niet. Het geeft zelfs geen generaal beeld.
Probeer eens iets met de factor emotie en doelgroep.

Matthijs24
3 april 2011, 12:40
Ja oke, ik snap het. Nee, niet 24:seriousf:.

Bedankt voor de antwoorden mensen:chicken:.

Sinner1980
3 april 2011, 13:48
Conclusie van je werkstuk:

Hoe meer je betaalt,des te beter de kwaliteit en afwerking: alle waar naar zn geld:ok: