PDA

View Full Version : eerste steelsring gitaar



jorisgitaar
2 april 2011, 15:15
he jongens:airguitar:
ik ben van plan mn eerste steelsringitaar te kopen weet alleen niet welke:???:
hebben jullie tips, dingen waar ik op moet letten? mijn budget is rond 200-250euro. alvast bedankt

jorisgitaar
2 april 2011, 15:17
zou trouwens heel mooi zijn als het een semi elektrische gitaar is, dus dat ik m kan versterken

LaurentB
2 april 2011, 16:35
Voor versterkt zou ik wel op die 250 euro gaan zitten. Vraag je ook even af waarom je versterkt wil kunnen spelen, want het kost wel zo'n 50 euro extra. Bovendien klinken sommige versterkbare gitaren akoestisch wat minder, omdat ze vooral ontworpen zijn om versterkt goed te klinken.

Bedenk ook dat sommige uiterlijke tierlantijnen wat aan de prijs toe kunnen voegen, zonder dat ze de gitaar beter maken.

Kijk verder eens naar wat voor model je wilt. Je hebt de dreadnoughts, die hebben een wat vierkantig model en een tamelijk diep geluid. De wat kleinere OM en GA (Grand Auditorium) modellen hebben wat rondere vormen en een wat lichter geluid. Vaak heeft dat de voorkeur van fingerpickers, omdat die niet zo'n zware bassen willen, maar dat is persoonlijk. Ik speel ook voornamelijk fingerstyle, maar hou juist van dat zware geluid (maar ik speel niet van die snelle dingen op akoestisch, dat scheelt.) Ik wil juist bij slaggitaar een wat lichter geluid, waar echter nu juist die dreadnoughts voor bedoeld zijn :)

Wat de kwaliteit van de gitaar zelf betreft zijn er twee dingen die je kunt testen: het geluid en de bespeelbaarheid, maar aan dat laatste is vaak wel wat te doen door een goede afstelling. Soms staan gitaren gewoon wat te zwaar afgesteld als ze uit de fabriek komen (snaren te hoog boven de toets, halskromming wat te groot) om in elk geval te voorkomen dat de snaren tegen de frets kletteren.

In jouw prijsklasse ken ik de merken Yamaha en Cort als redelijke opties.

jorisgitaar
2 april 2011, 22:10
he bedankt voor je tips
ik wil vooral zo'n versterkbare gitaar omdat ik nu in een een bandje speel en om dan wat nummertjes acoustisch te spelen. maar is nog beginnend bandje

ik vind zware bassen ook wel mooi ben vooral van plan fingerstyle en wel van die snelle dingetjes te spelen:)
dus volgens jou zou ik een beetje in het midden zitten
zou je wat modellen als voorbeeld kunnen noemen van deze twee soorten
erg bedankt dit helpt me snel verder

jorisgitaar
2 april 2011, 22:19
oja en nog ff voor de zekerheid
het is toch wel de bedoeling dat je voor deze gitaar een akoustische versterker aanschaft. of kan het ook over een gewone elektrische versterker

-Martijn-
2 april 2011, 22:47
Een akoestische gitaar klinkt inderdaad het beste over een versterker die daarvoor gemaakt is. Of dat voor jou erg veel zin heeft weet ik alleen niet.

Een gitaar van 250 euro met element is leuk om een beetje op te spelen met een bandje, maar je moet niks bijzonders ervan verwachten. Gezien je budget neem ik aan dat je ook niet heel erg veel aan een versterker uit wilt geven.

Je kan denk ik beter je geld even opzij leggen voor als je in de toekomst bijvoorbeeld een wat betere gitaar of versterker zoekt, en zolang je elektrische gitaarversterker gebruiken.

LaurentB
2 april 2011, 23:31
Wat versterking betreft: dat kan ook over een PA of een zanginstallatie; als die aanwezig is in de repetitieruimte heb je niet direct een eigen akoestische versterker nodig. Desnoods kan het ook wel over je geone gitarversterker hoor, als het alleen oor repetitie is. Klink wat minder verfijnd, maar je hoort jezelf in elk geval.

De Cort Earth 70Q zou een optie zijn.