PDA

View Full Version : Hoge piep tijdens spelen op multi-effect Digitech rp-50



rensiemetal
2 april 2011, 13:15
ik heb sinds kort een multi effect aangeschaft: digitech rp 50
en ik speelde gister voor het eerst ermee op mijn kleine ibanez 12 watt versterker en het beviel goed, maar toen ik gister bij het bandoefenen op een grote buisversterker speelde had ik bij stevige distortion continu een heel hoge piep. bij lichte distortion had ik er geen last van maar bij stevige distortion dus wel, heel erg.
hoe komt dit? wat doe ik mis? en wat kan ik er aan doen?
op mijn multi effect zit ook een noise gate, die standaard op g5.
in de manuel staat dit: g1-g9: selects the silencer noise gate. settings 1-9 select the threshold.
s1-s9: selects the auto swell volume swell effect. settings 1-9 select the attack time.
ik weet niet echt wat dit inhoud.

iemand die er meer verstand van heeft?

pasqual
2 april 2011, 13:30
ik heb ooit eens een digitech RP-1 op een buizenamp uitgeprobeerd maar vond het voor geen meter klinken. de hoge piepgeluiden kunnen wel eens zijn omdat je wellicht veel reverb en delay gebruikt op je rp-50? zo ja, zet die een uit en probeer dan nog eens. in principe gebruik je nu je rp 50 als pre amp en waarschijnlijk moet je dan ook zo aansluiten: dus in je send input duwen ipv de gewone input, zo bypass je de pre amp van de versterker.

apekop
2 april 2011, 14:21
waarschijnlijk gebruik je te veel gain/drive...

Liquid_Metal
2 april 2011, 14:23
Het is waarschijnlijk feedback, wat veroorzaakt wordt door een te hoge output (meestal gain/overdrive).
De cijfers bij de RP-50 staan voor het level van het effect. Op 0 staat je noise gate uit, op 5 op de helft en op 9 maximaal. Dat geldt voor alle effecten.
Maar probeer eerst een sound te maken met zo min mogelijk gain. Dus beginnen met je ampmodel/distortion op 1. Langzaam opbouwen tot je de hoeveelheid gain hebt waar je mee wilt werken (en dat moet zo laag mogelijk zijn :)).