PDA

View Full Version : Welk recording-toestel gebruik jij?



Guitarkoen
2 april 2011, 13:14
heey,


Ik zoek een goed recording. Maar ik weet niet welk ik kan gebruiken!

de "POD Studio™ UX1" ziet er mij wel een goed toestel uit! (heeft er iemand ervaring)

alle toestellen zijn welkom duur of goedkoop!!


Alvast bedankt

Groeten GuitarKoen

barno
2 april 2011, 13:47
zoom h4n
geweldig ding, ik gebruik 'm ook als geluidskaart voor pc opnames via Cubase
en vooral: relatief eenvoudige bediening.

Steven Otto
2 april 2011, 13:49
Wat wil je precies gaan doen?

Guitarkoen
2 april 2011, 13:54
Wat wil je precies gaan doen?

mijn gitaar en microfoon opnemen op mijn computer

Guitarkoen
2 april 2011, 13:54
zoom h4n
geweldig ding, ik gebruik 'm ook als geluidskaart voor pc opnames via Cubase
en vooral: relatief eenvoudige bediening.

en voorwelk gebruik je hem? wat kan hij allemaal? en wat is de prijs? ;)

SantaX
2 april 2011, 15:11
Heb zelf de ux2 sinds een paar maanden. Bevalt uitstekend tot nu toe. Heb geen vergelijkingsmateriaal, maar de podfarm software is eigenlijk het geld alleen al waard.

Guitarkoen
2 april 2011, 15:44
Heb zelf de ux2 sinds een paar maanden. Bevalt uitstekend tot nu toe. Heb geen vergelijkingsmateriaal, maar de podfarm software is eigenlijk het geld alleen al waard.

wat kan je met je "ux2"?

1) kan je opnemen?

2) kan je microfoon aansluiten?

3) zit er een versterker tussen je gitaar, "ux2" of PC?

SantaX
2 april 2011, 16:06
Ik heb geen mic, maar er zit wel een gebalanceerde ingang voor een mic op. Die kan ook gewoon de 48 volt leveren die nodig zijn voor zo een mic. Ik prik mijn gitaartje rechtstreeks in op de High ingang (je hebt ook nog een low-ingang voor actieve elementen bijvoorbeeld). Het kreng zou geen nut hebben als je er niet mee kunt opnemen heej ;)

Misschien moet je eens wat lezen wat voor apparaten dit precies zijn. In het kort komt het hierop neer: wat je koopt is een externe geluidskaart, maar wel eentje van goede kwaliteit, die je via usb op je pc aansluit. Je kunt er dus ook je gewone windows/linux/mac geluiden door laten afspelen in plaats van de geluidskaart die al in je computer zit. Het voordeel van deze geluidskaarten is dat ze een veel lagere latency hebben. Wat je speelt, komt dus (bijna) direct aan op de pc. Een gewone geluidskaart heeft meestal vertraging, waardoor je niet echt lekker kan spelen. Daarnaast is het ruis-niveau van dit soort kaarten/kastjes een stuk beter dan van pak hem beet een ac97 kaartje.

In het geval van de line6 varianten krijg je er ook nog wat software bij, waaronder Podfarm 2. Dat is - ondanks dat ik eigenlijk helemaal niet van digitaal hou - toch een alleraardigst pakket. Daar zitten allemaal virtuele versterkers en effecten in. De kwaliteit ervan heeft mij in elk geval positief verrast.

Guitarkoen
2 april 2011, 16:27
Ik heb geen mic, maar er zit wel een gebalanceerde ingang voor een mic op. Die kan ook gewoon de 48 volt leveren die nodig zijn voor zo een mic. Ik prik mijn gitaartje rechtstreeks in op de High ingang (je hebt ook nog een low-ingang voor actieve elementen bijvoorbeeld). Het kreng zou geen nut hebben als je er niet mee kunt opnemen heej ;)

Misschien moet je eens wat lezen wat voor apparaten dit precies zijn. In het kort komt het hierop neer: wat je koopt is een externe geluidskaart, maar wel eentje van goede kwaliteit, die je via usb op je pc aansluit. Je kunt er dus ook je gewone windows/linux/mac geluiden door laten afspelen in plaats van de geluidskaart die al in je computer zit. Het voordeel van deze geluidskaarten is dat ze een veel lagere latency hebben. Wat je speelt, komt dus (bijna) direct aan op de pc. Een gewone geluidskaart heeft meestal vertraging, waardoor je niet echt lekker kan spelen. Daarnaast is het ruis-niveau van dit soort kaarten/kastjes een stuk beter dan van pak hem beet een ac97 kaartje.

In het geval van de line6 varianten krijg je er ook nog wat software bij, waaronder Podfarm 2. Dat is - ondanks dat ik eigenlijk helemaal niet van digitaal hou - toch een alleraardigst pakket. Daar zitten allemaal virtuele versterkers en effecten in. De kwaliteit ervan heeft mij in elk geval positief verrast.

aah ok! maar

1) dus eigenlijk zijn er voor jou geen negatieve punten?

2) zijn er nog extra leuke dingen die je kunt met dit apparaat?

3) is het opnemen gemakkelijk?

4) naar welk bestand word de opname opgeslagen? (mp3?,....)

Baker
2 april 2011, 16:46
Er is maar 1 klein nadeeltje.
Het ding is relatief duur als je echt niet geïnteresseerd bent in de podfarm software. (omdat je bijvoorbeeld al een POD hebt, of andere software heb)

SantaX
2 april 2011, 16:47
Lees je anders even in ;)
-Ik heb nog niet echt negatieve dingen kunnen ontdekken.
- opnemen is zo makkelijk of moeilijk als je wil. Het zal aan je software pakket liggen wat je kiest. Ik gebruik zelf cubase. Niet het makkelijkste pakket, maar als je het eenmaal door hebt wel ontzettend krachtig. Al zit er ook software bij waar je eenvoudig mee kunt opnemen. Cubase zit er overigens niet bij en dat is een vrij kostbaar pakket.
- zie vorige, dat ligt aan je software. Ik neem alles in wav op. Puurder kan het niet op de pc. Pas als ik klaar ben met bewerken en het iemand wil laten horen exporteer ik naar mp3 of beter nog, ogg.
- leuke dingen poeh. Ik weet niet wat je leuk vind. Het is feitelijk gewoon een geluidskaart. Je kunt wel wat geintjes doen zoals de 2 analoge VU metertjes die erop zitten zelf aan iets toewijzen (ingangsvolume gitaar, of bijvoorbeel juist uitgangsvolume. Wat jij wil :)

SantaX
2 april 2011, 16:49
Ah ja, en wat Baker zegt. Als je vies bent van line6 geluiden of de podfarm software al hebt, dan is dit misschien niet de beste keuze inderdaad. Want hij is inderdaad redelijk aan de prijs.

Baker
2 april 2011, 16:51
kijk hier eens tussen.
Ik heb de tascam, die tweede, maar dan de MK1

http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=2522fd73cc4950ad65468dc5918ab a26&sw=audiointerface&x=0&y=0

(bij nader inzien is die UX2 dan nog niet eens zo duur....)

Exi
2 april 2011, 16:59
Zo'n 'toestel' heet dus een (audio) interface. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, maar een UX1 is prima voor jouw benodigdheden.

Aan jouw vragen te zien heb je nog weinig kennis van interfaces en ik adviseer je daarom om je eens een beetje in te lezen over de werking van interfaces en het recorden zelf (software etc.).
Kijk bijvoorbeeld op de Line 6 website of YouTube (http://www.youtube.com/results?search_query=Line+6+Pod+Studio+UX1&aq=f) of zoek op dit forum.

edit: ik gebruik overigens een Desktop Konnekt 6 (http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6.asp). Prima apparaat als je beschikt over een Firewire poort, dan heb je geen stopcontact nodig :)

SantaX
2 april 2011, 16:59
Ohhh die is flink in prijs gezakt! Ik heb een paar maanden geleden voor b-stock een stuk meer betaald meen ik! Voor dat geld zou ik niet eens 2 keer nadenken.

SantaX
2 april 2011, 17:02
Zo'n 'toestel' heet dus een (audio) interface. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, maar een UX1 is prima voor jouw benodigdheden.

Aan jouw vragen te zien heb je nog weinig kennis van interfaces en ik adviseer je daarom om je eens een beetje in te lezen over de werking van interfaces en het recorden zelf (software etc.).
Kijk bijvoorbeeld op de Line 6 website of YouTube (http://www.youtube.com/results?search_query=Line+6+Pod+Studio+UX1&aq=f) of zoek op dit forum.

Zou ik niet meteen te hard zeggen, hij vroeg specifiek om mic en gitaar. Volgens mij kun je met de ux1 niet tegelijk opnemen, ik meen dat in elk geval gelezen te hebben. Bij de ux2 kun je in elk geval op een monotrack alletwee de kanalen opnemen, maar volgens mij ook meteen dubbel (in cubase) alleen dat heb ik zelf nog niet gedaan. Dus ook even onder voorbehoud.

Guitarkoen
2 april 2011, 17:11
Er is maar 1 klein nadeeltje.
Het ding is relatief duur als je echt niet geïnteresseerd bent in de podfarm software. (omdat je bijvoorbeeld al een POD hebt, of andere software heb)

Ik heb nog niets van software! maar de "POD Studio™ UX" zit de software:

Ableton® Live Lite Line 6 Studio Edition 16-track recording software, Reason® Adapted virtual studio and RiffWorks™ T4 recording software

ben ik hier goed mee?

Guitarkoen
2 april 2011, 17:15
Zo'n 'toestel' heet dus een (audio) interface. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, maar een UX1 is prima voor jouw benodigdheden.

Aan jouw vragen te zien heb je nog weinig kennis van interfaces en ik adviseer je daarom om je eens een beetje in te lezen over de werking van interfaces en het recorden zelf (software etc.).
Kijk bijvoorbeeld op de Line 6 website of YouTube (http://www.youtube.com/results?search_query=Line+6+Pod+Studio+UX1&aq=f) of zoek op dit forum.

edit: ik gebruik overigens een Desktop Konnekt 6 (http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6.asp). Prima apparaat als je beschikt over een Firewire poort, dan heb je geen stopcontact nodig :)

over zoon poort beschik ik niet!

SantaX
2 april 2011, 17:16
Jawel hoor, daar kun je mee aan de slag al moet ik zeggen dat ik riffworks 3 keer niets vind. Dat is meer een demo dan iets anders. Mocht je daar niet mee uit de voeten kunnen dan kun je voor het opnemen ook nog altijd het gratis audicity downloaden. In principe werkt die ux2 als volgt:
Je start podfarm op, dan je opname software. In podfarm kun je je geluidje uitzoeken en in de opname software is het dan gewoon een kwestie van beginnen met opnemen. (al kun je ook zeker clean opnemen en in je opname software bijvoorbeeld met plugins effecten toevoegen).

Maar van riffworks zou ik me niets voorstellen, het is echt niet meer dan demo wat mij betreft. Reason gebruik ik nooit en ableton ook niet, omdat ik dus cubase heb. Maar in het kort: met de bijgeleverde software kun je zo aan de slag en ook opnemen.

Edit: voor de ux heb je ook geen voeding/stopcontact nodig. Voor de andere merken weet ik niet. De ux haalt de voeding gewoon uit de usb (zelfs de phantoomvoeding).

Guitarkoen
2 april 2011, 17:22
Jawel hoor, daar kun je mee aan de slag al moet ik zeggen dat ik riffworks 3 keer niets vind. Dat is meer een demo dan iets anders. Mocht je daar niet mee uit de voeten kunnen dan kun je voor het opnemen ook nog altijd het gratis audicity downloaden. In principe werkt die ux2 als volgt:
Je start podfarm op, dan je opname software. In podfarm kun je je geluidje uitzoeken en in de opname software is het dan gewoon een kwestie van beginnen met opnemen. (al kun je ook zeker clean opnemen en in je opname software bijvoorbeeld met plugins effecten toevoegen).

Maar van riffworks zou ik me niets voorstellen, het is echt niet meer dan demo wat mij betreft. Reason gebruik ik nooit en ableton ook niet, omdat ik dus cubase heb. Maar in het kort: met de bijgeleverde software kun je zo aan de slag en ook opnemen.

Edit: voor de ux heb je ook geen voeding/stopcontact nodig. Voor de andere merken weet ik niet. De ux haalt de voeding gewoon uit de usb (zelfs de phantoomvoeding).

aaah ok maar cubase heb je daar extra voor betaald of waarom heb je dit gekocht?

SantaX
2 april 2011, 17:26
Nou in de professionele audio wereld heb je eigenlijk 2 stuks software die er toe doen. Dat is op Pro Tools en dat is Cubase. Het is gewoon echt een complete studio in je pc wat je dan hebt. Met plugins, met mixers, met autotune, alles wat je kunt bedenken dat in een studio staat zit in die software of kun je erin stoppen met VST-plugins. Vandaar dat ik dat heb aangeschaft. Het is gewoon het beste wat er te krijgen is. (of pro-tools, maar dan moet je ook de pro-tools hardware kopen en daar gaat ome santax niet aan beginnen). Maar schrik niet, 550 eurootjes op het moment zie ik: http://www.i4-muzique.nl/audio-software/musicmedia-production/cubase-p-18106.html?osCsid=8a5aee931c5e3852fa9ca7fc5c833c19

Exi
2 april 2011, 17:26
Bij heel veel andere interfaces kun je ook Cubase LE 4/5 krijgen. Als je liever met Cubase wilt opnemen zou je misschien beter naar een interface kunnen kijken waar je Cubase bij krijgt zoals de eerder genoemde Tascam.
Voor PODFarm zijn ook genoeg alternatieven.

Guitarkoen
2 april 2011, 17:47
Nou in de professionele audio wereld heb je eigenlijk 2 stuks software die er toe doen. Dat is op Pro Tools en dat is Cubase. Het is gewoon echt een complete studio in je pc wat je dan hebt. Met plugins, met mixers, met autotune, alles wat je kunt bedenken dat in een studio staat zit in die software of kun je erin stoppen met VST-plugins. Vandaar dat ik dat heb aangeschaft. Het is gewoon het beste wat er te krijgen is. (of pro-tools, maar dan moet je ook de pro-tools hardware kopen en daar gaat ome santax niet aan beginnen). Maar schrik niet, 550 eurootjes op het moment zie ik: http://www.i4-muzique.nl/audio-software/musicmedia-production/cubase-p-18106.html?osCsid=8a5aee931c5e3852fa9ca7fc5c833c19

jha ik begrijp het! maar ik ben geen "prof" he! xD!! maar zoals Exi al zegt als je er een zou kopen waar dat inzit heb je het!! maar dan is dat niet de volledige zeker? of wel?

Exi
2 april 2011, 17:52
Het is niet de volledige versie (Limited Edition), maar er zit in ieder geval wel meer in dan ik zelf nodig heb. LE is gewoon prima tenzij je 3 volledige drumstellen, 6 gitaristen en een heel koor wilt opnemen :D

Guitarkoen
2 april 2011, 17:56
Het is niet de volledige versie (Limited Edition), maar er zit in ieder geval wel meer in dan ik zelf nodig heb:D LE is gewoon prima.

aah jhaa wat zou ik dan nemen de (LE) of een POD farm en de rest (zie reactie 17#)?

Exi
2 april 2011, 18:20
Een wat meer gevorderde zou ik Cubase LE + Gratis ampmodeling (Ignite amps, LePou etc.) Aanraden. Als je wilt leren over VST chains, impulse responses etc. Dan kun je hiermee de beste resultaten behalen.

De Line6 producten zijn wat toegankelijker (alhoewel dat Ableton me ook niet eenvoudig lijkt, maar het is misschien net wat je gewend bent.)

Amplitube 3 (+ Pedaal) (wel een duur pakket) is ook enorm vet, maar daar krijg je ook weer Riffworks bij.

SantaX
2 april 2011, 18:27
Trouwens, ik bedenk me net. Ik heb hier nog een podfarm 2 (origineel) nieuw in de doos liggen. Ik weet niet wat podfarm los kost uit het hoofd, maar je zou die van mij ansich wel kunnen overnemen. Als je eenmaal weet welke je wil hebben natuurlijk ;)

Guitarkoen
2 april 2011, 18:49
Trouwens, ik bedenk me net. Ik heb hier nog een podfarm 2 (origineel) nieuw in de doos liggen. Ik weet niet wat podfarm los kost uit het hoofd, maar je zou die van mij ansich wel kunnen overnemen. Als je eenmaal weet welke je wil hebben natuurlijk ;)

ja maar als ik een ux2 koop dan zit daar een podfarm2 bij dusja :s

SantaX
2 april 2011, 19:02
Mja klopt, maar mocht je een andere kopen met die cubase le ofzo. Al bedenk ik me net dat je geloof ik dan weer een losse dongle moet kopen. Volgens mij linken ze de podfarm software aan de hardware. Dat was in elk geval met die wat ik nu gebruik wel zo. Het is gewoon dat ik zelf echt heel verrast ben door die software, want ik heb eigenlijk echt een bloedhekel aan alles wat digitaal is, maar met die podfarm heb ik echt leuke geluiden kunnen maken. Heb door een garantiedingetje die 2de doos gekregen met alleen de software nog. Nog nieteens het seal vanaf gehaald. Vandaar dat ik het aanbod. Is anders ook zo zonde. Maargoed, ik zal er vast ooit nog eens iemand een plezier mee kunnen doen.

Guitarkoen
2 april 2011, 19:23
Mja klopt, maar mocht je een andere kopen met die cubase le ofzo. Al bedenk ik me net dat je geloof ik dan weer een losse dongle moet kopen. Volgens mij linken ze de podfarm software aan de hardware. Dat was in elk geval met die wat ik nu gebruik wel zo. Het is gewoon dat ik zelf echt heel verrast ben door die software, want ik heb eigenlijk echt een bloedhekel aan alles wat digitaal is, maar met die podfarm heb ik echt leuke geluiden kunnen maken. Heb door een garantiedingetje die 2de doos gekregen met alleen de software nog. Nog nieteens het seal vanaf gehaald. Vandaar dat ik het aanbod. Is anders ook zo zonde. Maargoed, ik zal er vast ooit nog eens iemand een plezier mee kunnen doen.

jha ik ga nog zien en vergelijken en dan zal ik iets laten weten ok? alvast bedankt voor je uitleg

Baker
3 april 2011, 01:44
Nou in de professionele audio wereld heb je eigenlijk 2 stuks software die er toe doen. Dat is op Pro Tools en dat is Cubase.

Dat wil niet zeggen dat er geen alternatieven zijn. Audition bijvoorbeeld is een vrij goed alternatief. Ik vind het intuïtiever werken dan cubase. Daarnaast is er nog Reaper. Zeer compleet incl midi en vst ondersteuning etc, en nagenoeg gratis......

SantaX
3 april 2011, 07:41
Ja klopt ook. Heb audacity zelf al eerder aan gehaald. Alleen als je even gaat terug kijken dan zie je dat hij vraagt waarom ik cubase kies. Nou daarom dus.

Guitarkoen
3 april 2011, 08:21
Dat wil niet zeggen dat er geen alternatieven zijn. Audition bijvoorbeeld is een vrij goed alternatief. Ik vind het intuïtiever werken dan cubase. Daarnaast is er nog Reaper. Zeer compleet incl midi en vst ondersteuning etc, en nagenoeg gratis......


Jha ok want 550 euro vind ik er wat over maar ik zie wel! Mijn vader liet me gisteren een behringer Guitar USB link zien dit is een goedkoop en klein toestel!(zonder microfoon) Maar ik weet het niet goed:'s

Groeten GuitarKoen

Guitarkoen
3 april 2011, 11:38
Ik heb zojuist audacity gedownload (zonder gitaar toetevoegen) en het werkt fantastisch ik speel nu alleen nog maar met de microfoon en er is bijna geen ruis maar als er is kan ik het met "ruis verwijderen" wegdoen (guid veel zachter) maar dan met MP3gain het geluid versterken!! zeker een aanrader!

-Martijn-
3 april 2011, 12:03
Ik had het ook in je andere topic over dit onderwerp geschreven, maar je moet echt geen geen honderden euro's aan software uitgeven. Dat is weggegooid geld voor hetgeen waarnaar je op zoek bent. Audacity is inderdaad meer dan voldoende.