PDA

View Full Version : Unieke bouwspirit



barno
1 april 2011, 21:33
Dit stond in grappige filmpjes topic maar hoort vooral hier thuis vind ik:
geen gitaren maar violen, maar wat een zalige vent


http://www.dumpert.nl/mediabase/1393941/9b7421b3/man_heeft_103_violen_gemaakt.html

Koot
1 april 2011, 23:19
Barno,

Bedankt dat je dit geweldige filmpje met ons hebt willen delen. Ik heb er van genoten. Wat een prachtkerel.

Gerard

MartinL
2 april 2011, 08:30
Geweldig fimpje inderdaad.

De websites die staan vernoemd aan het eind kloppen niet (meer).
Hier de juiste:
http://www.josephrashid.org/

Rinze
2 april 2011, 09:51
Ontroerende man. Echte liefde voor het instrument. Mooi.

Thiez
2 april 2011, 11:58
Haha geweldig mooi om te zien inderdaad.

SantaX
2 april 2011, 12:08
Mooi man. Net ook even de site bekeken en die stichting heeft inmiddels ook al wat instrumenten in de leen gegeven aan jonge talentvolle mensen. Echt heel mooi de manier waarop deze man en zijn familie dat hebben aangepakt. Liefde voor het instrument inderdaad, zoals andere hier al zeiden.

loose-fur
2 april 2011, 16:27
Ik zou nooit een goeie vioolspeler worden en dus ben ik ze maar gaan bouwen, ik begrijp de drijfveer van deze man ergens wel. Ook -vooral- het feit dat ie er nooit aan gedacht heeft ook maar één van zijn 103 bouwsels te verkopen. Het getuigt van een grote koestering en genegenheid van en voor het vakmanschap. Mensen die dit fenomeen als grappig beschouwen zullen deze man misschien eveneens van gierigheid beschuldigen(?).
De waarheid schuilt echter in het gegeven dat een fijne herinnering onverkoopbaar is, vanwege onbetaalbaar..



Tee.

Pepe
2 april 2011, 17:30
Tuurlijk, ik zie wel overeenkomsten tussen bouwers en journalisten en dat heeft een negatieve connotatie maar dat vind ik totaal niet.
Dat niet willen verkopen, je hecht je aan je creaties. De mooie zijn te mooi, de lelijke wil je niet op afgerekend worden.
Wat mij dan weer strikes, zo lekker gezond oud worden met iets wat je het liefste doet, zonder stress en met je eigen ritme. Ik kan het mis hebben maar dat is een recept voor een lang leven.

loose-fur
2 april 2011, 17:44
Bij het verslag over jouw eerste akoestische steelstring, barno, liet ik reeds achter dat het bouwplezier er af spat. Vanwege deze intense ervaring vermoed ik dat ook jij deze eersteling nooit van de hand zal willen doen. Of ben ik nu te voorbarig bij deze stelling?



Tee.

barno
2 april 2011, 18:03
mezelf kennende zal de eerste acoustische bouw nooit goed genoeg zijn, da's een extra reden, maar idd een eersteling verkoop je niet vlug, denk ik

wat pepe zegt, herken ik heel fel: de minder goede bouwsels wil je niet verkopen en de goede eigenlijk ook niet (zeker als je zelf muzikant bent). Een ondernemer zou met het tweede geen probleem hebben, want dat genereert meer bestellingen.

Zelf voel ik het volgende dillema: ik wil goede gitaren bouwen. Om dat te kunnen moet je veel gitaren bouwen. Maar dan heb je af en toe wel geld nodig voor gereedschap en grondstoffen... maar de stress van eigen bouwsel te verkopen, vind ik niet leuk. En ik denk dat dat soort onzekerheid ook bij de vioolbouwer een onderliggende reden is.

Rinze
2 april 2011, 18:21
Dat van die onzekerheid zou goed kunnen Barno, hoewel toch niet de minsten op zijn violen speelden. Maar hij legde de lat wel erg hoog. Dat ie op een gegeven moment ook zegt dat ie niet meer bouwt omdat ie "disgusted" is over zijn huidige niveau van vakmanschap (door ouderdom).

aaronstonebeat
2 april 2011, 23:04
't Is een beetje off-topic maar ik heb gisteravond opgetreden en nadien zat ik buiten op het terras (het was volgens mij zo'n beetje de eerste terras-avond dit jaar in deze contreien) wat af te koelen toen een stel van middelbare leeftijd langsliep en me op het harte drukte hoe leuk ze het hadden gevonden. Hij bleek de vader van een jongen uit de band van mijn zoon en dochter (die even voor mijn band op hetzelfde podium optrad) en gediplomeerd vioolbouwer te Assen. Ik was zijn naam wel eens tegengekomen op het internet maar voelde me altijd wat onwaardig om contact op te nemen.

En voor ik het wist, ging het gesprek over de zelfgebouwde gitaar waarop ik kort daarvoor had gespeeld en het feit dat hij vaker gitaristen over de vloer krijgt met oa elektronica-problemen, waar hij dan weer helemaal niets van weet. Visitekaartjes uitgewisseld en afgesproken klanten door te sturen in voorkomende gevallen; ik kom soms ook wel eens mensen met viool tegen die met vragen of problemen zitten.

Zjef
3 april 2011, 12:32
't Is een beetje off-topic maar ik heb gisteravond opgetreden en nadien zat ik buiten op het terras (het was volgens mij zo'n beetje de eerste terras-avond dit jaar in deze contreien) wat af te koelen toen een stel van middelbare leeftijd langsliep en me op het harte drukte hoe leuk ze het hadden gevonden. Hij bleek de vader van een jongen uit de band van mijn zoon en dochter (die even voor mijn band op hetzelfde podium optrad) en gediplomeerd vioolbouwer te Assen. Ik was zijn naam wel eens tegengekomen op het internet maar voelde me altijd wat onwaardig om contact op te nemen.

En voor ik het wist, ging het gesprek over de zelfgebouwde gitaar waarop ik kort daarvoor had gespeeld en het feit dat hij vaker gitaristen over de vloer krijgt met oa elektronica-problemen, waar hij dan weer helemaal niets van weet. Visitekaartjes uitgewisseld en afgesproken klanten door te sturen in voorkomende gevallen; ik kom soms ook wel eens mensen met viool tegen die met vragen of problemen zitten.

Dat zijn momenten om te koesteren. Ik ben gisterenavond ook weer aan de praat geraakt na een optreden. Een andere gitarist had last van fretbuzz. Als gitaarherstelfreak had ik gelukkig alles bij de hand en heb ik die gitaar snel even onder handen genomen. Vanmorgen had ik al een berichtje op mijn voicemail van iemand met een te herstellen gitaar... :seriousf: