PDA

View Full Version : Kapotte Picoverb



Huifkar
1 april 2011, 20:21
Ik heb nu dus een open geschroefde Picoverb naast mij liggen en die ruikt dus ook doorgebrand. Condensators zijn goed, hij riekt naar brand en ik zie geen beschadigingen. Maar met de volume vol open heb ik niks en met de volume dicht doet hij het opeens wel, maar dan bypassed hij dus het doosje.

Mijn gok is dat de jackplug kapot is, logische redenering?

Pepe
1 april 2011, 20:40
Het lijkt me sterk dat een jackplug doorbrand. En dat je dat kan ruiken.
Heb je doorgemeten? Een condensator kan kapot zijn maar van buiten valt dat niet altijd te zien.

Huifkar
1 april 2011, 21:09
Hallo,

Ik beschik niet over een multimeter thuis :(

The Bertman
1 april 2011, 21:33
Als hij het wel doet met het volume open en niet als het volume dicht staat, is er niets mis met je jacks, zowel in als out.
Stank duidt al snel op doorgebrande elektronika.

nico verduin
1 april 2011, 21:53
Als er een chip in zit en die is te heet geworden (om wat voor reden) dan kan dat de oorzaak zijn. Tijd om te meten. Heb geen idee hoe zo'n ding er van binnen uitziet. Maar de jacks zullen het niet zijn.

Huifkar
1 april 2011, 22:46
Foto gemaakt:

http://i428.photobucket.com/albums/qq4/Gnermo/P1080343.jpg?t=1301690781

Waar zou ik dan moeten meten?

cluseau
2 april 2011, 01:05
Waar zou ik dan moeten meten?

Zet hem aan en voel met je vingers aan de IC's. Degene die de text in spiegelbeeld op je huid achterlaat is het.

Frans.

Pepe
2 april 2011, 01:10
You're funny Frans
:D

cluseau
2 april 2011, 01:13
You're funny Frans
:D

But serious.....


Als hij verbrand ruikt is het zeker te voelen, in dit geval heb je misschien meer aan je zintuigen dan een meter.

nico verduin
2 april 2011, 06:57
But serious.....


Als hij verbrand ruikt is het zeker te voelen, in dit geval heb je misschien meer aan je zintuigen dan een meter.Er vanuit gaande dat een chip nog steeds verder aan het opwarmen is. Maar ik had hetzelfde gedaan. Is dus geen geintje. Neemt niet weg dat hij dan waarschijnlijk wel einde oefening is. Zullen wel weer propriety (niet in de handel verkrijgbaar) ic's inzitten. Voeding een keer verkeerd aangesloten?

edit: Je kan hem niet verkeerd aansluiten. Hij werkt met een AC adapter.

Hij gebruikt de AL3201B processor chip van Wavefront (midden links). De bovenste chip zal wel een geheugen chip zijn of een microcontroller (is slecht te lezen) die weer die DSP aanstuurt.

Dirk_Hendrik
2 april 2011, 12:06
Dus.
Een kapotte of warmwordende chip is al een aanname (waarvan Frans de detectie overigens schitterend verwoord) maar vooralsnog snel te checken.

Voor de TS.
Stap 1 is het scoren van een multimeter. Die kost je een paar euro maar kan jaren meegaan. Da's dus altijd een goede investering.

Het ding wordt AC gevoed. Daaruit kun je met een aardige zekerheid concluderen dat er uit die AC spanning 3 DC spanningen worden gemaakt. Een positieve spanning van vermoedelijk ergens tussen de 5 en 15 volt, een negatieve van dezelfde grootte en een 5 volt spanning voor alles wat digitaal is.
De 2 eerste spanningen kun je meten op de 2 kleine blauwe elko's rechtsboven op je print (foto). De 5 volt ga je vinden op 1 van de aansluiingen van de 5 volt spanningsregelaar die je direct linksonder de 3e grote elko ziet zitten. Als er niets warm wordt zijn dit de eerste controles (meten van de aanwezigheid van deze spanningen dus) om te doen.

Pepe
2 april 2011, 12:19
Misschien is dit (http://www.ccinv.be/data/meettst/manual/Turbotech%20DT%20201.pdf)ook handig.

Huifkar
2 april 2011, 15:58
Heb hem beter bekeken en zo te zien is het de potmeter die op het plaatje linksboven staat.

:(

nico verduin
2 april 2011, 16:23
Is dat niet een keuze schakelaar voor welk programma je kiest? Zo'n digitale? Zou kunnen dat ie verbrand is.

Huifkar
2 april 2011, 23:00
Zo eentje is het inderdaad. Moet even een multimeter zien te regelen en dan proberen we verder.

Bernardduur
3 april 2011, 11:58
Ik vind die schakelaar er verbrand uitzien maar dat kan ook de invalshoek oid zijn :D

Pepe
3 april 2011, 12:36
Nou, het dreamteam staat gebogen over een patient met een hoestje. :)

matto
4 april 2011, 22:16
Nee dat is mijn nanoverb (zie effecten )

nico verduin
5 april 2011, 07:15
Nee dat is mijn nanoverb (zie effecten )ik ben het ff kwijt????

matto
5 april 2011, 09:48
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145040-Probleem-net-Alesis-nanoverb

Die heb ik denk ik in het verkeerde gedeelte gepost.