PDA

View Full Version : Humbucker, Epiphone les paul standard ebony



jasspeerr
1 april 2011, 17:28
Hey,

Ik heb laatst een 2ehands gitaar gekocht ( epiphone les paul standard ebony)
en ik kom er nu dankzij mijn leraar achter dat 1 humbucker niet (meer) werkt ik heb ook zo'n switch op mn gitaar voor de humbuckers met trouble en rythm. Als ik de switch op trouble zet dan werkt de gitaar die aangesloten is met de versterker goed( alleen hij klinkt wel schel, en hij zit een soort van los ik kan hem niet veel bewegen maar ik kan hem met een kant een kleinbeetje van ligging veranderen, hopelijk snap je wat ik net zei (: ) maar als ik de switch op rythm zet dan hoor je niks meer en het ligt neit aan de versterker, ik heb zelf geprobeerd op de achterkant de witte platen eraf te halen en te kijken of er een draadje los zat maar dat was niet het geval dus heeft een van jullie misschien een idee wat ik kan doen om het te verhelpen? moet ik de snaren er anders afhalen en de humbucker los schroeven en kijken of daar iets los zit? een winkel het laten fixen? ik heb geen idee welke van de 2 humbuckers het nou neit doet volgens mij is het de linker ( aan je eigen kant ) het dichtst bij de hals en dus het verste weg vn de volumeknoppen. Klopt dat? dat die humbucker dus de rythm humbucker is?

( p.s. als ik de switch tussen de 2 humbuckers in zet hoor ik ook helemaal niks. )

hopelijk hebben jullie een goed antwoord.

-Jasper

Ace 1.15.19
1 april 2011, 17:34
Je neck pickup is inderdaad het element dat geselecteerd wordt als je hem op 'rythm' zet. Even beide volumeknoppen open draaien. ;)

Rock Bottom
1 april 2011, 17:34
Je moet hem nooit maar dan ook nooit op trouble zetten, daar krijg je problemen van.

jasspeerr
1 april 2011, 17:37
Je neck pickup is inderdaad het element dat geselecteerd wordt als je hem op 'rythm' zet. Even beide volumeknoppen open draaien. ;)

heb ik allang geprobeerd ik heb alle knoppen gedraaid maar geen enkel effect

jasspeerr
1 april 2011, 17:46
Je moet hem nooit maar dan ook nooit op trouble zetten, daar krijg je problemen van.

bedankt voor de tip, ik heb hem zo gekocht ik had neit door dat de humbucker kapot was.

P.s. bedankt voor je snelle reactie en jij ook bedankt Ace !

-Jasper

Joreeen
1 april 2011, 17:47
Dan scheelt er waarschijnlijk iets aan je elektronica... De verbinding tussen je neckpickup en je output jack zal niet snor zitten, maar ga voor zekerheid ook is naar een winkel waar ze gitaren herstellen ofzo :B

Ace 1.15.19
1 april 2011, 17:56
bedankt voor de tip, ik heb hem zo gekocht ik had neit door dat de humbucker kapot was.
Lees die zin van Rock Bottom nog eens en kijk dan eens naar die switch op je gitaar.

Mocht het kwartje dan nog niet gevallen zijn, sla dan het woordenboek even open bij 'trouble'.

...

De V
1 april 2011, 17:58
ik heb ook zo'n switch op mn gitaar voor de humbuckers met trouble en rythm.
Die stand heb ik niet op de mijn LP. :seriousf:
Waarschijnlijk bedoel je de 'treble', of niet?
Hoe dan ook, welkom op dit forum.;)

Als je de schakelaar in het midden zet, en je draai het volume van de pickup bij de nek dicht, komt er dan nog geluid uit de gitaar?

Zoja, dan is het iets met de schakelaar.
Zo nee, dan is het óf het element óf de bedrading die verrot is.

Correct me if I'm wrong.:soinnocent:

FlameDude
1 april 2011, 17:58
bedankt voor de tip, ik heb hem zo gekocht ik had neit door dat de humbucker kapot was.

P.s. bedankt voor je snelle reactie en jij ook bedankt Ace !

-Jasper
Haha, hij dolt maar wat joh. Tuurlijk kan je hem wel op het treble element zetten maar in je beginnerspost stond trouble xD

Hoogie
1 april 2011, 18:02
Je moet hem nooit maar dan ook nooit op trouble zetten, daar krijg je problemen van.

:seriousf::seriousf::seriousf:

Sinner1980
1 april 2011, 18:03
Je moet hem nooit maar dan ook nooit op trouble zetten, daar krijg je problemen van.

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf: :seriousf:

Geweldig dit:ok:

jasspeerr
1 april 2011, 18:29
Oke dat was echt dom... slechte fout...

maar hoe dan ook ik heb zonet nog een keer gekeken voor de 2e keer pas om zeker te weten dat er geen draadje los zat, daarna heb ik direct gedaan wat jullie adviseerden en hij deed het weer! het hoogstwaarschijnlijk neit aan de kabel want op mijn oude stratocaster deed de kabel het ook.
Heel er bedant voor jullie snelle reacties en goede advies!

-Jasper

Olijfje
8 februari 2015, 10:57
Beetje oud topic maar ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn epiphone les paul. Soms hoor ik niks en soms opeens wel, alsof er een los contact zit. Met name als ik schakel tussen Trible, het midden of Rythm; en sinds gister hoor ik steeds minder vaak het volledige geluid, erg frustrerend. Wat heb je nou precies gedaan om het op te lossen?

richwoodplayer
8 februari 2015, 14:01
Klinkt alsof hij storing maakt bij de selector switch (dus waarmee je switcht tussen Treble, mid, en rythem)
Even kijken of de draadjes nog goed vast zitten en niet tegen iets anders aankomen.
is dat het niet, dan even de draadjes vanaf de pick-ups volgen en controleren of alles nog goed vast zit.

Plant
8 februari 2015, 15:54
Kan idd zomaar de schakelaar zelf zijn die een kontaktprobleem heeft. Misschien is de gitaar voor de verkoop al een tijdje niet gebruikt en is de schakelaar een tijdje niet bediend. Dan zit er wat corrosie op de kontakten. Je hebt de schakelaar nu weer een paar keer heen en weer gehaald en daardoor het probleem (tijdelijk) opgeheven.

Misschien blijft ie bij regelmatig bedienen nu weer een tijdje werken. Je kunt de schakelaar nog eens flink heen en weer raggen en afwachten of ie het weer een tijdje blijft doen (dan weet je zeker dat dat de oorzaak was), maar het probleem komt toch vanzelf weer een keer terug en dan kan er het beste gewoon een nieuwe schakelaar in.

arcane
8 februari 2015, 16:10
Eerst was het trouble, nu is het al trible :p

Onkelpazuzu
8 februari 2015, 21:08
http://m.quickmeme.com/img/83/831dc68ff867d197dcea46b3d0a374a7c1b4f124fff49a72a8 c388129f9ca443.jpg

;-)

De V
8 februari 2015, 21:40
Beetje oud topic maar ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn epiphone les paul. Soms hoor ik niks en soms opeens wel, alsof er een los contact zit. Met name als ik schakel tussen Trible, het midden of Rythm; en sinds gister hoor ik steeds minder vaak het volledige geluid, erg frustrerend. Wat heb je nou precies gedaan om het op te lossen?

Ik heb met mijn LP hetzelfde gehad.
De schakelaar bleek gecorrodeerd en versleten.
Met een nieuwe schakelaar was het probleem snel opgelost.
Als je een beetje handig bent met een soldeerbout is dat best zelf te fixen.

Olijfje
8 februari 2015, 22:17
Bedankt voor alle reacties!
@ De V. ik ben niet handig met een soldeerbout (en heb er ook geen..) dus ik zal hem weg moeten brengen maar nu kan ik in ieder geval aangeven wat waarschijnlijk het probleem is en wat ik wil.

beruk
8 februari 2015, 22:38
Contactspray al geprobeerd?