PDA

View Full Version : Opeens geluid veel bassiger! (wolliger)



rhcp_schipper
1 april 2011, 17:16
Hallo Mensen,

Misschien een beetje een vage topic titel, maar ik kon het niet echt anders/beter verwoorden.

Ik bezit een redelijk oude london city Ft100 protube buizenversterker. Deze versterker klinkt echt super voor de muziek waar ik hem voor gebruik.

Nu is alleen het volgende probleem op komen dagen, zonder iets te veranderen is opeens mijn geluid veel donkerder en bassiger. Dit probleem doet zich voor op alle kanalen (clean/drive).

Is het mogelijk dat de buizen hier de oorzaak van zijn (pre amp buizen wel te verstaan)? Ik heb de pre amp tubes ongeveer 4 jaar geleden vervangen, en de power amp tubes 1,5/2 jaar geleden.

Zijn er misschien andere oorzaken mogelijk die(simpel) te checken zijn.

Bedankt.

Groeten T

G.G.
1 april 2011, 21:18
Post eens een schema, dan kan je zien welke onderdelen gedeelt worden op beide kanalen aangezien het op beide kanalen gebeurd.

heb je al voorzichtig binnenin gekeken of je iets vreemds ziet?

Plant
1 april 2011, 22:31
... zonder iets te veranderen is opeens mijn geluid veel donkerder en bassiger. Dit probleem doet zich voor op alle kanalen (clean/drive)...

Aan je amp zelf misschien niet. Maar aan de ruimte of de plaats waar de speaker opgesteld staat? Akoestiek kan enorm veel invloed hebben. Lager bij de vloer, dichter bij wanden, in een hoek, wand- of vloerbekleding...

Robdop
2 april 2011, 00:11
staat de tonepot van je gitaar wel vol open?:seriousf:

(sorry voor de nutteloze bijdrage maar ik heb het wel eens gehad)

rhcp_schipper
2 april 2011, 11:31
bedankt voor de reacties.

@G.G.: Een schema van de amp heb ik helaas niet, en is voor zover ik weet nergens te vinden. Heb wel binnen in de amp gekeken, maar verder niets vreemd gezien of geroken.

@Plant: De ruimte waar de set staat is nog steeds exact dezelfde ruimte als waar de amp nu al een jaar staat. Dat zal ook niet het geval zijn.

@Robdop: Met al mijn 4 gitaren heb ik het zelfde probleem, dus nee, het is (helaas) niet de tonepot.

Nog wat extra info: In het begin kon ik de baspot op 1/2 uur zetten, en dan had ik gewoon een lekker geluid. Nu moet ik de bas terug draaien naar 9 uur, en zelfs dan klinkt he nog niet zoals ik het zal willen.

Voor mijn gevoel word het probleem ook erger met de tijd.

rhcp_schipper
3 april 2011, 11:30
Iemand verder een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Wat ik sowieso van plan ben is de pre amp tubes te vervangen, omdat deze er al een redelijke tijd inzitten(4 jaar), en de amp is in die 4 jaar wel intensief gebruikt.

SEAL
3 april 2011, 11:34
een of andere tonecapacitor is opgeblazen ofzo? probeer een schema te vinden (internet) en probeer het dan nog eens :) :hippie:

rhcp_schipper
3 april 2011, 14:07
een of andere tonecapacitor is opgeblazen ofzo? probeer een schema te vinden (internet) en probeer het dan nog eens :) :hippie:

Ben al meerdere malen opzoek geweest naar het schema, tevergeefs.

guitarnijboer
3 april 2011, 15:27
Had je al een andere gitaarkabel geprobeert?

Bert Gitaar
3 april 2011, 16:13
Ik weet in hoever een LC ft100 over eenkomt met een LC dea100
Dit schema kan ik vinden. Misschien is het bruikbaar en heb je er iets aan.

http://www.drtube.com/schematics/londoncity/dea100-early.gif

rhcp_schipper
3 april 2011, 17:53
Had je al een andere gitaarkabel geprobeert?

Ook al een paar andere gitaarkabels geprobeerd. Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn pedalboard kon liggen, maar dit is ook niet het geval. Zelfs met mijn gitaar direct in de amp doet het probleem zich voor, ook met verschillende kabels.

rhcp_schipper
7 april 2011, 10:05
Ben er ook achter gekomen dat wanneer ik de amp omschakel naar pentode of triode (volledige wattage en halve wattage), dat dit ook geen verschil maakt.

Beide standen is het geluid te bassig.

Iemand nog ideeen?

Little Jay
7 april 2011, 11:46
Je gehoor is beschadigd, je bent je hoge tonen kwijt.....


Ok ff serieus: het kunnen je eindbuizen zijn, naarmate ze ouder worden kunnen ze donkerder/ongedefinieeder gaan klinken. Maar dat is een geleidelijk proces, gaat niet van de ene op de andere dag.

Het is niet zo dat je eerst altijd je versterker ergens op had staan en 'm recentlijk op de vloer of in een hoek van de ruimte hebt gezet?

rhcp_schipper
7 april 2011, 12:57
Je gehoor is beschadigt, je bent je hoge tonen kwijt.....


Ok ff serieus: het kunnen je eindbuizen zijn, naarmate ze ouder worden kunnen ze donkerder/ongedefinieeder gaan klinken. Maar dat is een geleidelijk proces, gaat niet van de ene op de andere dag.

Het is niet zo dat je eerst altijd je versterker ergens op had staan en 'm recentlijk op de vloer of in een hoek van de ruimte hebt gezet?

Mijn eindbuizen zijn nog geen 2 jaar oud, dus ik denk niet dat die al op zijn.(dat wil natuurlijk niet zeggen dat het daar niet aan kan liggen)
De pre amp buizen daarin tegen zijn al 4 jaar oud.

Verder staat de versterker op dezelfde plek, niets verandert!

Bolder
7 april 2011, 15:53
Hmm, misschien moet je hem toch maar wegbrengen..