PDA

View Full Version : Filmpje van de Fender factory: doorbuigen van de hals.



SantaX
1 april 2011, 09:40
http://www.youtube.com/watch?v=KHdQLaoDOoU&feature=related

Dat is een rondleiding door de fender fabriek, wellicht al eens gepost.
Op 2 momenten zie je een stresstest op de hals. De laatste keer is dat op 2.40-2.54. Ik weet als liefhebber dat hout zeer bewerkelijk en buigzaam is, maar dit verbaasde me. Moet er ook niet aan denken dat iemand dat ooit met de hals van mijn strat heeft gedaan :dontgeti:

Heel veel nut heeft deze post verder niet, maar het is voor de mensen die het filmpje nog niet kennen vast grappig om eens te zien.

jutter
1 april 2011, 09:43
http://www.youtube.com/watch?v=KHdQLaoDOoU&feature=related

Dat is een rondleiding door de fender fabriek, wellicht al eens gepost.
Op 2 momenten zie je een stresstest op de hals. De laatste keer is dat op 2.40-2.54. Ik weet als liefhebber dat hout zeer bewerkelijk en buigzaam is, maar dit verbaasde me. Moet er ook niet aan denken dat iemand dat ooit met de hals van mijn strat heeft gedaan :dontgeti:

Heel veel nut heeft deze post verder niet, maar het is voor de mensen die het filmpje nog niet kennen vast grappig om eens te zien.

Die man heeft hopelijk zijn ontslag gekregen :seriousf:

SantaX
1 april 2011, 09:47
Whehehe je zou het echt bijna hopen he :seriousf:

jimihattricks
1 april 2011, 10:21
try doing that to a les paul...

SantaX
1 april 2011, 12:23
Ik moet eerlijk zeggen, ik had ook niet gedacht dat dit bij fender kon... dus wie weet. Zolang ze van de kop afblijven :seriousf:

YannickH
1 april 2011, 20:01
pijnlijk om te zien:dontgeti:

barno
1 april 2011, 20:14
ik vind er niks pijnlijk aan. heeft ook niks met enkel fender te maken, ze zullen dat bij andere fabrikanten ook wel doen.
Al denk ik dat mahonie halzen minder kunnen hebben dan maple.
niet vergeten, er zit ook een truss rod in zo'n hals

bat
1 april 2011, 22:13
Wat is er mis met die stresstest? Gewoon controleren of alles binnen de specificaties blijft, dit moet zo'n hals kunnen hebben blijkbaar. Moet juist een goed gevoel geven dat ze dat ook controleren.

Goeiemorgen
1 april 2011, 23:17
Het zijn wel bas halzen he? die kunne wel wat meer hebben, maar blijft apart om te zien

SantaX
2 april 2011, 06:25
Wat is er mis met die stresstest? Gewoon controleren of alles binnen de specificaties blijft, dit moet zo'n hals kunnen hebben blijkbaar. Moet juist een goed gevoel geven dat ze dat ook controleren.

Er is niets mis mee, alleen, ik zou het niemand adviseren om het met mijn gitaar te doen nu die van mij is :ok: One might get hurt :supercool:

Je moet dit trouwens ook geen 10 keer doen, want dit soort testen verzwakken wel de vezels. Wat dat betreft is een hals nu eenmaal geen composietboog. Van de andere kant het is natuurlijk wel zo dat je op deze manier slecht hout inderdaad zo de prullenbak in kan verwijzen in plaats van toch te verkopen.

Mr. Dynamite
2 april 2011, 10:05
Ik denk ook wel dat het scheelt dat die halzen nog jong zijn :dontgeti:
-correct me if I'm wrong-

Midwolda
2 april 2011, 10:10
Testen ze de halzen ook de andere kant op? ;)

zjanke
2 april 2011, 10:13
try doing that to a les paul...

Dan gebeurt er helemaal niks. Ik vermoed zelfs dat Gibson dit soort tests ook doet. De plek waar een headcrack bij een Les Paul normaal ontstaat wordt hier namelijk niet belast.

G.G.
2 april 2011, 10:45
Leuk fimpje. Esdoorn kan best een hoop hebben, als het op de juiste manier belast wordt.

barno
2 april 2011, 12:49
Ik denk ook wel dat het scheelt dat die halzen nog jong zijn :dontgeti:
-correct me if I'm wrong-

ik denk het niet. Al lijkt het me onwaarschijnlijk dat iemand het in zijn hoofd haalt deze stress test toe te passen op een blackguard tele ...

al ging SRV showgewijs ook wel es staan op zijn hals waardoor de toon enkele noten naar beneden ging..

livepulse
2 april 2011, 18:52
"Back in the old days" gaf Leo Fender himself als een van de usp's op dat de gitaren van dusdanige kwaliteit waren dat je op de hals kon staan zonder dat deze kapot gingen, dit was dus in de jaren '50 van de vorige eeuw! Zelf heb ik de proef ook wel eens gedaan en het kan zonder problemen, de hals gaf geen krimp en ik woog destijds zo'n 65kg... niet doen als je meer dan 90-100kg weegt lijkt me :)

Leuk filmpje trouwens, goed gevonden!

Puerco
2 april 2011, 23:35
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/StandingonFenderNeck.jpg

deejee
3 april 2011, 10:36
Je kunt het ook op het podium doen, heb je ook geen tremolo nodig.
Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=xImLoEC_F64
Vanaf 2:00 min.
Te gek, Omar and the Howlers.