PDA

View Full Version : trem van een deluxe



Pepe
1 april 2011, 03:07
De deluxe is van 71. Werkt verder prima behalve dat de intensiteit van de tremelo na een tijdje vermindert, op het laatst staat de boel op standje 10 voor een hoorbaar effect. Even niet gebruiken en met het footpedal in en uitschakelen reset hem weer.
Er moet wat vernieuwd worden?

nico verduin
1 april 2011, 07:22
Buisje al vervangen?

cluseau
1 april 2011, 09:56
Of de optocoupler, als het geen buisje is wordt het toch ff meten.

Pepe
1 april 2011, 10:20
Buisje vervangen is een kleine moeite natuurlijk, dat ga ik straks even doen. Meten laat ik over aan iemand anders. Zo handig als ik met gitaren ben...

nico verduin
1 april 2011, 11:53
Of de optocoupler, als het geen buisje is wordt het toch ff meten.opto coupler lijkt me niet. als hij de tremolo uitzet, dan begint ie na aanzetten weer ff te lopen. Kan ook een van die keramische 10nF caps zijn. Als die lekt, dan stopt de oscillator vanzelf.
Als het 't buisje niet is, ga ik voort een van die caps.

Pepe
1 april 2011, 18:21
Ik heb de buis van V1 in V5 gedraaid, voorlopig blijft het goed gaan....

Pepe
5 april 2011, 00:52
Iets anders, wat best in dit topic kan volgens mij,
Ik ben in mijn zoektocht naar een Dynacord Twen op een Echolette junior gestuit, gestoten. Basicly dezelfde amp. Origineel zijn beide amps uitgevoerd met 2x 6v6 maar in deze Echolette zitten 6n6c. Meneer Google verteld me dat dit (oude?) russische 6v6jes zijn maar een lage bias current hebben.
Kan de amp daar schade van ondervinden? Ik mag aannemen dat Echolette dat anders bedoeld heeft?

nico verduin
5 april 2011, 07:24
Iets anders, wat best in dit topic kan volgens mij,
Ik ben in mijn zoektocht naar een Dynacord Twen op een Echolette junior gestuit, gestoten. Basicly dezelfde amp. Origineel zijn beide amps uitgevoerd met 2x 6v6 maar in deze Echolette zitten 6n6c. Meneer Google verteld me dat dit (oude?) russische 6v6jes zijn maar een lage bias current hebben.
Kan de amp daar schade van ondervinden? Ik mag aannemen dat Echolette dat anders bedoeld heeft?

Je zou jezelf de volgende vragen kunnen stellen en dan zelf het antwoord geven:
a) Wat betekent het als ik een buis erin prik die minder stroom vraagt?
b) Kan de voeding een buis aan die minder stroom vraagt dan waarvoor hij is berekend?

Pepe
5 april 2011, 12:59
Wel, die vragen stel ik dus.
De antwoorden van mezelf, daar ben ik niet zeker van.
Mijn logica zou zeggen, een buis met een lagere stroom geeft minder vermogen. Is de amp daarop afgesteld dan is dat niet schadelijk. Is de amp daarop niet afgesteld, dan kan dat schade opleveren op langere termijn, afhankelijk van circuit en trafo.
Maar het is boerenlogica, gespeend van elke kennis aangaande electronica.

cluseau
5 april 2011, 19:15
Mijn logica zou zeggen, een buis met een lagere stroom geeft minder vermogen.

Die logica klopt niet helemaal. Het betreft hier de ruststroom bij een bepaalde negatieve voorspanning. De buis eigenschappen zoals vermogen zullen redelijk overeen komen alleen het instelpunt ligt op een ander niveau. Schade voor de amp zal wel loslopen hoewel niet uit te sluiten. Ik heb dat eerder ondervonden bij een amp waar door de klant op de gok buizen in waren gezet welke teveel stroom trokken. De buizen en de voeding waren daar niet blij mee.

GretschGuy
19 april 2011, 01:36
Iets anders, wat best in dit topic kan volgens mij,
Ik ben in mijn zoektocht naar een Dynacord Twen op een Echolette junior gestuit, gestoten. Basicly dezelfde amp. Origineel zijn beide amps uitgevoerd met 2x 6v6 maar in deze Echolette zitten 6n6c. Meneer Google verteld me dat dit (oude?) russische 6v6jes zijn maar een lage bias current hebben.
Kan de amp daar schade van ondervinden? Ik mag aannemen dat Echolette dat anders bedoeld heeft?


Om te beginnen: dit klopt niet. De Russische (eigenlijk nog Sovjet) 6P6S buizen hebben gemiddeld misschien 'n ander biaspunt. Maar 't overlapt de gangbare waarden van 6V6 buizen. Ook de overige specs zijn zo goed als identiek. Enige beperking: ze kunnen geen hoge spanningen aan. In 'n Deluxe Reverb leven ze niet lang. In 'n Tweed Deluxe (of Dynacord Twen) werken ze prima.

Verder: 'n power trafo 'duwt' niet z'n hele vermogen 't circuit in. Maar werkt volgens 't principe: u vraagt, ik draai. Vragen om minder stroom dan de trafo kan leveren: geen probleem. Vragen om meer stroom dan de trafo kan leveren: oververhitting, smeltende kern, uitslaande brand en aanverwante malheur.