PDA

View Full Version : Brommende Valvestate



Freakocaster
31 maart 2011, 17:15
Afgelopen dinsdag begon bij de repetitie mijn Marshall Valvestate 65 watt enorm te brommen. De andere bandleden zeiden dat mijn stroomkabel van de versterker een aardeprobleem (?) kan hebben. Nou ja, volgens mij zijn er al voldoende problemen op de aarde (ja, ik weet t, dat is voor een ander topic), dus heb ik een andere stroomkabel ingeplugd en, zo waar, het gebrom was weg. Nog geen kwartier later begon de versterker alweer een partij te brommen. Nu begin ik te brommen, want ik wil van dat geluid af. Ik heb ook de gitaarkabel rechtstreeks ingeplugd in de versterker ipv aan de effecten, maar ook dan blijft ie brommen. Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik doen om dit op te lossen?!

cluseau
31 maart 2011, 17:18
Afgelopen dinsdag begon bij de repetitie mijn Marshall Valvestate 65 watt enorm te brommen.

50Hz of 100Hz brom? Als je dit weet scheelt dat een hoop uitzoekwerk.

Frans.

nico verduin
31 maart 2011, 17:20
50Hz of 100Hz brom? Als je dit weet scheelt dat een hoop uitzoekwerk.

Frans.Zullen die kl..te voedings elco's wel zijn. Mocht bij de bouw geen soldeer kosten...... krijgen er vele last van...

cluseau
31 maart 2011, 17:29
Zullen die kl..te voedings elco's wel zijn.

In geval van 100Hz :rockon:

Freakocaster
31 maart 2011, 19:24
ok, ik zal meteen bekennen dat ik geen verstand heb van deze technische zaken daarom dat ik ook een beroep doe op mijn medegitarist. Het is een lage monotone brom. Ik denk daarom 50 Hz?

cluseau
31 maart 2011, 19:27
ok, ik zal meteen bekennen dat ik geen verstand heb van deze technische zaken

Dat is niet erg, ieder zijn ding. Het verschil is niet groot maar wel duidelijk hoorbaar. Als je de tip van je gitaarkabel aanraakt hoor je 50Hz. De 100Hz van de voeding is 2x zo hoog en gaat meer richting zoem.

Freakocaster
31 maart 2011, 19:35
Het is naar mijn idee geen zoem, maar echt een lage brom. Weet je ook hoe ik dit het beste kan oplossen? ligt het aan de gitaareffecten? Of aan de PA die in de repetitieruimte staan? Als de versterker thuis staat, heb ik er minder last van.
Misschien nog iets raars wat ik heb met de valvestate. Op mijn 'gitaarkamer' ontvangt ie blijkbaar allerlei signalen en lijkt het wel of ik een radiozender hoor :???:

cluseau
31 maart 2011, 19:39
Op mijn 'gitaarkamer' ontvangt ie blijkbaar allerlei signalen en lijkt het wel of ik een radiozender hoor :???:

Lijkt dan toch op een aarde probleem. Al een andere kabel geprobeert? doet de amp het ook als je alles er uit trekt behalve de speaker natuurlijk. Eventueel toch maar even een audiosample (15 sec is al genoeg) van het verschijnsel plaatsen of mailen.

Freakocaster
31 maart 2011, 19:49
Ik had ook een andere stroomkabel gebruikt gedurende de repetitie. Het leek opgelost, maar ongeveer 15 minuten later begon het geluid weer...
Ik eerst kijken of nog een andere stroomkabel dit kan oplossen. Zo niet, zal ik kijken of ik dinsdag een geluidssample kan maken en plaatsen.
En dat radiogeluid is dat een veel voorkomend verschijnsel?

cluseau
31 maart 2011, 19:52
En dat radiogeluid is dat een veel voorkomend verschijnsel?

Dit is hoogfrequent instraling en komt voor als de afscherming niet deugt, kan ook aan slechte aarding liggen. Past wel in het plaatje dus.

Freakocaster
31 maart 2011, 19:56
Wat moet ik me precies voorstellen bij de afscherming?

Kan ik eventuele geluidsfragmenten plaatsen op dit forum?

cluseau
31 maart 2011, 20:02
Wat moet ik me precies voorstellen bij de afscherming?

Kan ik eventuele geluidsfragmenten plaatsen op dit forum?

De draden waar je gitaarsignaal overheen gaan zijn zeer gevoelig voor heel kleine spanningen zoals die in de atmosfeer hangen. Ze fungeren ahw als antenne. Daarom is de signaalkabel uitgevoerd als binnenader met een mantel daaromheen gevlochten. Deze mantel is de afscherming en werkt net als het metalen chassis als een kooi van Faraday (google maar eens).

Geluidsfragment kun je ergens uploaden en dan hier de link plaatsen....te lastig? Mail het dan gewoon maar.

nico verduin
31 maart 2011, 20:07
Altijd weer heerlijk als je maar een gedeelte van de info krijgt en gaande weg de rest:seriousf::seriousf::seriousf:

Freakocaster
31 maart 2011, 20:15
Wow, ik ben weer wat wijzer geworden vandaag...

Ik zal dinsdag een geluidfragment proberen op te nemen en proberen hier te plaatsen. In ieder geval heel erg bedankt voor de informatie en ik laat weten of het geluidsfragment plaatsen lukt.