PDA

View Full Version : Heel raar Intoneren lukt niet



beunklats
31 maart 2011, 17:06
hee

Ik wil de net mijn gitaar intoneren (LP model), maar dat lukte niet.
Mijn toon op de 12e fret(dunne e snaar) is te laag, dus draai ik mijn zadeltje naar de hals toe. Nu heb ik hem net zover gedraaid totdat hij niet meer verder kan, en niks geen toonverschil.
Ik stem met stemapparaatje

Weten jullie hoe dit kan of wat ik eraan kan doen.

Gr Johan

iWishmaster
31 maart 2011, 17:11
Onlangs hetzelfde probleem gehad, vanalles geprobeerd tot frustratie toe: heb er een nieuwe snaar op gezet en het probleem was verholpen. Fabrieksfoutje van de snaar dus. Misschien voor jou niet de oplossing, maar voordat je de brug uit elkaar gaat halen ofzo misschien wel de moeite ...

Eko
31 maart 2011, 17:21
Intoneren doe je met nieuwe snaren. Dan eerst uitrekken tot ze op stemming blijven. Daarna pas intoneren. Als je wilt intoneren draai dan de zadels eerst naar de achterkant toe ( voor dat je de snaren er op hebt gelegd. Bij het intoneren hoef je dan alleen maar de hoek van de snaren flauwer te maken. Dat geeft minder kans op beschadigingen aan je zadels en dus ook minder breukrisico.
Het intoneren gaat met een losse snaar , de flageolet op de 12e en een gefrette snaar op de 12e. Dat fretten van de snaar is met een gitaar , voorzien van jumbo fretdraad , wat lastiger. Door de snaar diep in te drukken rek je hem erg op waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Niet als een gek fretten , die snaar dus.
Is je stemapparaat zuiver? Misschien een gekke vraag , maar de praktijk wijst uit dat een hoop stemapparaten niet zuiver zijn.

beunklats
31 maart 2011, 18:16
Heb er ff een nieuwe snaar op gezet, en het probleem is opgelost.
Bedank t voor de nuttige reacties.

Gr,
Johan