PDA

View Full Version : Engl Thunder combo (+ eventueel extra 1x12" cab) of Thunder



andoni
19 mei 2003, 11:31
Ik ben van plan om deze setup zowel voor thuis, als voor repetities met de band, als voor optredens te gebruiken. Ik zou graag dat aardbeving-gevoel van een half-stack hebben maar ook op normaal volume thuis kunnen spelen.
Is het mogelijk om met een 4x12" thuis te spelen (ik speel wel in een grote kamer, zoiets van 5 meter op 4) en indien niet, kan zo'n combootje met bijvoorbeeld een 12" extra speakertje eronder die dynamiek leveren die een goeie 4x12" levert?
Of zijn er nog oplossingen op dit probleem?

Toaster
19 mei 2003, 11:50
Ik zit met hetzelfde probleem maar ik heb zelf de volgende praktische bezwaren gevonden:

Een 4x12 sjouwen naar je auto en het rep. hok 1 x in de week is zwaar kl*te.

Dan moet je ook nog eens 2 x lopen want je moet je head meenemen.

Een combo is maar één keer lopen en past wel in je auto.
Daarentegen is het ook weer zo dat als je combo kapot gaat de speaker mee kan gaan. Bij losse onderdelen is het makkelijker om te wisselen indien er iets kapot gaat. (snap je het nog :wink: )
Met een combo en een losse kast ben je nog steeds flexibel en heb je voldoende volume bij een optreden.

Als je echter hard gaat heb je weer het probleem dat er bij een combo meer kan gaan meetrillen.....

Allemaal voors en tegens waar je aan moet denken. Heel persoonlijk waar jezelf het zwaarts aan trekt.

Ik denk nu zelf dat ik voor een losse top en losse 2x 12 ga. Deze zet ik op een standaard zodat het geluid recht in mijn oortjes komt.

Voor de repetities neem ik waarschijnlijk een 2 e handse kleine amp i.p.v. mijn valvestate.

O ja extra nadeel van een losse top enzo...: je moet het spulletje ook goed opbergen in flightcases. Met een combo heb ik dat gevoel minder.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Toaster op 2003-05-19 11:52 ]</font>

Metoshade
19 mei 2003, 11:59
Ik heb thuis een 4x12 en een 2x12 en een head. Thuis spelen op een 4x12 is wel mogelijk, maar het is inderdaad een mega gesleep. Ik speel tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar via mijn 2x12 en als je daar lekkere speakers in hebt zitten (vintage 30's ofzo) dan klinkt ie ook lekker vol en groot. Een 4x12 gaat op dezelfde settings van je versterker meestal wel harder dan een 2x12. En inderdaad, een combo is veel minder gesleep dan een head met onderkast, je krijgt er ook veel minder snel een zere rug van!! Oja, dat een combo gaat trillen bij hoog volume hoeft helemaal niet erg te zijn. Door de dynamische terugkoppeling kan je geluid ook nog lekkerder worden (als je lekker aan het bluesen bent wel iig :smile:)

andoni
19 mei 2003, 12:20
Het is dat ik vooral hardere rock speel, zo van hardcore en emocore tot trash metal...
de combo trilt met veel gain misschien nog wat meer..., maar dit kan dus niet veel kwaad eigenlijk?

Hieruit maak ik dus op dat ik misschien beter een Thunder combo neem met al of niet een extra cabje. En is het ook gezond (en mogelijk?) om eventueel later een 4x12 onder je combo te zetten (moet dan niet de speaker van je combo op een of andere manier uitgeschakeld worden?)?

In ieder geval bedankt voor de reactie!

(gvd ik wil echt wel een buizenbak en liefst een Engl)

Metoshade
19 mei 2003, 12:25
Je kunt voor de veelzijdigheid inderdaad het beste een combo nemen. In cafe's heb je meestal niet veel ruimte en dan heb je het liefst zo een combo bij je staan ipv een 4x12, die blaast dan toch wel onder je door. Je kunt er altijd later nog een 4x12 bij kopen en zolang er een 16ohm uitgang op je combo zit (zit er meestal wel op) kun je er ongestraft een 4x12 aanhangen. Of de eigen speaker dan wordt uitgeschakeld weet ik zo niet, dat verschilt nog wel eens. Staat wel in de gebruiksaanwijzing van de versterker en anders weet iemand het hier vast ook wel.

ED BOB
19 mei 2003, 13:04
Op 2003-05-19 11:31, schreef andoni:
Ik ben van plan om deze setup zowel voor thuis, als voor repetities met de band, als voor optredens te gebruiken. Ik zou graag dat aardbeving-gevoel van een half-stack hebben maar ook op normaal volume thuis kunnen spelen.
Is het mogelijk om met een 4x12" thuis te spelen (ik speel wel in een grote kamer, zoiets van 5 meter op 4) en indien niet, kan zo'n combootje met bijvoorbeeld een 12" extra speakertje eronder die dynamiek leveren die een goeie 4x12" levert?
Of zijn er nog oplossingen op dit probleem?


Als je budget hebt voor een Thunderhead + 4x12" kast. Zou ik overwegen om voor de Engl Souvereign (100 W) combo met Vintage speaker te gaan. Heb je voor hetzelfde geld een betere en meer veelzijdigere versterker (4 kanaals, 2 masters en 2 equalizings. Deze is nog redelijk compact (iets groter dan de Thunder) en heeft ook nog eens meer power.

Phyrexian
19 mei 2003, 13:17
De Souvereign is idd goed. Ik heb hem laatste vrijdag bespeeld en hij klinkt héééél vettig.

Als je meer dan genoeg geld hebt, heb ik nog een oplossing:

4x12 voor het repetitiekot.
1x12 of 2x12 voor thuis.
Enkel de head transporteren...

andoni
19 mei 2003, 13:47
Ja maar ik denk zo'n Sovereign: ik ga misschien als rockgitarist maar 10 % van zijn mogelijkheden gebruiken, en dan is dat zonde van al dat geld, dat ik dan evengoed in een 4x12" had kunnen steken, waar voor mij als old school metal en meer moderne metalcore gitarist meer voordelen aan verbonden zijn (qua sound).

En geld: dat is nu net het probleem als student met weerbarstige ouders :sad:
Daarom dacht ik een Thunder = buizengeluid voor weinig geld en als combo + kleine extension cab nog goed te transporteren ook.
Ik denk ook met mijn beperkt budget niet alles in eens te kopen. Dat is het voordeel van de Thunder combo: niet meteen klaar voor een grote gig zonder PA, maar ik kan dan toch al thuis van het geluid genieten dat mijn Line6 Spider zal wegblazen...

zZoRgO
19 mei 2003, 14:07
Ik zou gaan voor een Head en 2x12...
draagbaar, compact, als er iets aan scheelt kan je je boxen thuislaten, geschikt voor op je kamer, en als je later meer wilt, zet je er nog een 2x12 bij...
ik heb voorlopig enkel een 4x12 maar ik ga later zeker ook een 2x12 kopen voor repetities e.d.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zZoRgO op 2003-05-19 14:07 ]</font>

andoni
19 mei 2003, 14:31
En hoeveel mag een bbetje goede 2x12 kosten? Van 4x12 heb ik ongeveer wel een idee, maar wat is volgens jullie prijs/kwaliteit de beste 2x12 cab en hoeveel ksot zoeits ongeveer?

andoni
19 mei 2003, 14:31
En hoeveel mag een bbetje goede 2x12 kosten? Van 4x12 heb ik ongeveer wel een idee, maar wat is volgens jullie prijs/kwaliteit de beste 2x12 cab en hoeveel ksot zoeits ongeveer?

andoni
19 mei 2003, 14:31
En hoeveel mag een bbetje goede 2x12 kosten? Van 4x12 heb ik ongeveer wel een idee, maar wat is volgens jullie prijs/kwaliteit de beste 2x12 cab en hoeveel ksot zoeits ongeveer?

andoni
19 mei 2003, 14:31
gvd 3 keer :smile:

Phyrexian
19 mei 2003, 17:10
Op 2003-05-19 14:31, schreef andoni:
gvd 3 keer :smile:


als je 'edit post' kiest, kan je die dubbele posts deleten hoor... :smile:

waar woon je in mechelen? ik verhuis binnenkort naar daar :smile:

andoni
19 mei 2003, 18:13
@ Phyr...dinges

bedankt voor de tip :smile:

Ik woon in de Dageraadstraat (zal je ni veel zeggen) is een zijstraat van de Koningin-Astridlaan, dat is zo de grote baan die door Mechelen gaat en waarop de Brusselpoort staat. (ja ik weet het ik heb moeite om zo'n dingen uit te leggen), anyway gewoon vrij dicht bij het stadscentrum