PDA

View Full Version : Is de voeding van mijn line6 m9 te modden?



peter_heijnen
31 maart 2011, 15:52
Ik heb een lekker kleine line6 m9 waar ik af en toe nog best een pedaaltje of zo voor zou willen zetten. Echter ik wil niet met batterijen aan de gang en ook niet met een extra voeding, want dan kan ik net zo goed weer met een grotere plank bezig en dat wil ik nou net niet meer...

De voeding van de m9 geeft 2000ma 9v wisselstroom. Is het mogelijk om die voeding te modden zodat je er ook een extra lijntje 9v gelijkstroom, iets van 100ma, uit kan trekken?

Ik weet daarbij niet of die line6 voeding geschakeld is of dat ie een trafo heeft.

iWishmaster
31 maart 2011, 16:07
Het kan, maar niet zomaar. Dan zou je een doosje in elkaar moeten zetten om van die 9VAC 9VDC te maken. Handjevol componenten en een soldeerbout: geen rocketscience. Maar de vraag is of je dat wel wilt? Dat doosje is net zo groot als een extra adapter en waarschijnlijk bijna net zo duur. De bestaande voeding zit zo krap in elkaar dat daar echt geen componenten bij passen.

peter_heijnen
31 maart 2011, 16:27
Het extra doosje hoeft niet het probleem te zijn, een extra voeding daarentegen houdt wat mij betreft meteen de bijbehorende 'stekkerdoos/verdeler op de plank' in en dan wordt het wel te groot.

Ik ga je voorstel zeker overwegen, thx!

cluseau
31 maart 2011, 18:24
Ik weet daarbij niet of die line6 voeding geschakeld is of dat ie een trafo heeft.


Een AC voeding is niet geschakelt hoor, veel te omslachtig om daar dan weer een mooie 50Hz spanning van te maken. Als je de trafo kan openmaken kijk dan of er ruimte is voor een elko, de rest is zo klein dat het wel zal lukken. De 9V~ biedt ook net genoeg ruimte om het mogelijk te maken met een 78xx regelaar.

peter_heijnen
1 april 2011, 09:23
Ok, thx.

Ik kan de voeding niet openen zonder de behuizing te slopen. Rehousen vind ik trouwens geen doodzonde dus mogelijk dat ik daarvoor kies.

cluseau
1 april 2011, 09:31
Rehousen vind ik trouwens geen doodzonde dus mogelijk dat ik daarvoor kies.
Waarom neem je dan geen goedkope halogeen trafo, heb je net iets meer spannning en zijn vollop leverbaar voor weinig geld. Bovendien blijft je originele trafo intact.

iWishmaster
1 april 2011, 09:38
Als je toch aan de slag gaat is een nieuwe voeding bouwen die zowel 9V AC als DC heeft een hele goede optie.

guitarnijboer
1 april 2011, 09:42
Ik zou een beetje oppassen met het aansluiten van een pedaal op de bestaande voeding van de line 6. Het kan goed gaan, maar ook helemaal niet en dan rook je de voedingschakeling of andere onderdelen in je line6 kapot. Het pedaaltje zit ook weer op de input van de line 6 en je hebt kans dat je via de massa van de kabel sluiting maakt.

Als je een vervangende trafo overweegt zou ik eentje nemen met twee secundaire aansluitingen van 9V zo houd je beide voedingen veilig gescheiden.

cluseau
1 april 2011, 09:47
Het pedaaltje zit ook weer op de input van de line 6 en je hebt kans dat je via de massa van de kabel sluiting maakt.

Goed punt, had ik ff niet aan gedacht :(

iWishmaster
1 april 2011, 09:52
Oeh inderdaad, de massa van de gitaarkabel :chicken:.

peter_heijnen
1 april 2011, 20:10
Bedankt iedereen voor de feedback!

Zelf ben ik geen techneut, had de klus dus willen laten doen, maar met de 'kennis van nu' denk ik dat het idd beter is de line6 voeding maar beter niet te -laten- slopen.