PDA

View Full Version : Hoe stem jij je gitaar?



adrinalino
31 maart 2011, 15:45
Je gitaar stemmen kan op vele manieren.

b.v.

A-snaar met een stemvork en de rest met harmonischen
A-snaar met een stemvork en de rest met de 4e of 5e fret
Met een elektrische tuner de open snaren
Een G-barre akkoord goed laten klinken etc

Alle manieren hebben hun voor en nadelen. Hoe doe jij het?

Sawatdee,

Adrian.

Joreeen
31 maart 2011, 15:47
Gewoon met tuner, als ik hoor dat ze vals staat, wel ff met de 4e of 5de fret...

Thyrif
31 maart 2011, 15:47
Meestal gewoon met een electrisch stemapparaatje. Heb zowel eentje op mn pedalboard (polytune) als een clip-on dingetje van snark. Beide doen het hardstikke prima.

marter544
31 maart 2011, 15:47
Met een stempedaaltje.. Stemmen met harmonischen worden nog steeds niet gewaardeerd op het podium en in de oefenruimte :sssh:

Mr.Fingers
31 maart 2011, 15:49
Ik doe niet aan stemmen, de rest moet zich maar aanpassen aan mij!

lollol
31 maart 2011, 15:55
Gewoon met tuner, als ik hoor dat ze vals staat, wel ff met de 4e of 5de fret...

Dit.......

Triggy
31 maart 2011, 15:58
Met flagionetten....

stikel
31 maart 2011, 15:58
Met de hand.

Kim Wilson
31 maart 2011, 16:00
Met 4e/5e fret doe ik persoonlijk liever niet. Ik heb een vrij hoge actie. Met harmonischen is zuiverder. Maar in principe stem ik gewoon alles met tuner. Kans op valse snaren is dan het kleinst.

marter544
31 maart 2011, 16:15
4e en 5e fret vind ik ook iets om af te raden.. Of je intonatie moet op dat punt perfect zijn, en dat is per definitie onmogelijk op een gefret snaarinstrument.

beruk
31 maart 2011, 16:24
Elektrisch met stemapparaat. Acoustisch met 5e fret en de A van mijn metronoom. Voor de lol gebruik ik wel es dit gadget:
http://livemusiciancentral.com/wp-content/uploads/2008/09/planet-waves-sos-guitar-tuner-300x300.jpg

smullie
31 maart 2011, 16:52
electronisch stemkastje.
Ik heb er een paar. Ik vind het opknijpding het handigst, maar af en toe ook met mijn gewone stembakje dat met groene en rode bolletjes werkt (van Cort of zo), met een ander stemkastje dat met streepekes en groene en rode schermpjes (ken het merk niet van buiten, maar het is ook een metronoom) of met mijn korg AX3G omdat ik die als reverb gebruik en die er toch bijna altijd tussenhangt. Als je die AX3G bypast , dan is dat ook een stemaparaat.

Ik heb ook nog zo'n fluitje waarmee je de lage E zogenaamd kan stemmen, waarna de rest wel lukt met de 4de en 5de fretmethode. Maar dat heb ik nog niet echt gebruikt.

Echter, als ik nieuwe snaren leg, dan zal ik de lage E snaar met een kaske stemmen en de rest van de snaren eerst ff snel met de 4de en 5de fret-methode. Zeker als het een gitaar met tremelo is. Eens alles min of meer goed staat, dan zet ik de snaren goed met een stemkaske.

@Triggy: bedoel je flageoletten? Ik heb het ooit eens zien passeren, maar niet echt aandacht aan geschonken. Is dat hetzelfde als harmonisch? Ik denk trouwens ook dat ik ooit een gitaarverkoper op die manier een gitaar heb zien stemmen... Maar zeker ben ik dat niet, want ik weet niet hoe dat moet.:hide:
Als iemand goesting heeft om dat ff snel uit te leggen, dan mag dat, anders zoek ik het vanavond ff op met mijn beste vriend (http://www.google.be).:B

zoon van Piet
31 maart 2011, 17:02
Ik stem eerst met het stemapparaat en dan nog even op gehoor. En liefst bij iedere verandering van grondtoon even opnieuw.
Althans,zo doe ik dat bij akoestisch werk. Bij de band heeft dat allemaal niet zo'n zin, dat is toch hard en vals ;)

arnoldtims
31 maart 2011, 17:16
ik stem meestal op gehoor en 4/5 methode met flageoletten. ik stem ook wel met een stem kastje maar mijn gitaar is niet lekker geïntoneerd en moet ik altijd nog een beetje bij stemmen.
als ik trouwens een gitaar stem zonder muziek of stem apparaat erbij blijkt dat ik er niet veel naast zit

Triggy
31 maart 2011, 18:00
Inderaad flageoletten oftewel de boventonen die op bepaalde posities per snaar met elkaar harmoniseren.
Bv de 5e fret E snaar >< 7e fret A snaar en 5e fret A snaar >< 7e fret D snaar etc.
Even googlen levert op youtube wel iets op hoe je dat in de praktijk doet...
Is niet moeilijk en ik vind dat je vrij secuur ermee kunt stemmen. Maar natuurlijk gebruik ik ook wel eens een electronisch stemapparaatje

Arjan12
31 maart 2011, 18:05
Met flageoletten gaat inderdaad prima, maar dan moet je een snaar hebben die al goed staat. Die krijg ik op mijn gehoor niet perfect, daar heb ik een stemapparaat nodig. En tja, waarom dan niet meteen alles met het stemapparaat?

Guitarik
31 maart 2011, 18:07
Meestal de A-snaar op een ander instrument (bas of wat dan ook) stemmen en de rest met flageoletten inderdaad. Is wel lastig als de rest ondertussen ook aan het stemmen is. :)

Triggy
31 maart 2011, 18:07
Met flageoletten gaat inderdaad prima, maar dan moet je een snaar hebben die al goed staat. Die krijg ik op mijn gehoor niet perfect, daar heb ik een stemapparaat nodig. En tja, waarom dan niet meteen alles met het stemapparaat?

In mij hoofd heb ik wel het signaal paraat hoe ongeveer 440 herz hoge E klinkt. Uiteraard zal dit niet geheel overeenkomen. Hier stem ik dan vervolgens de rest op als ie heel veel verlopen is.
Speel meestal toch alleen dus als het niet helemaal klopt merkt dat toch niemand.....:soinnocent:

Mr. Dynamite
31 maart 2011, 18:07
Met mijn stem mechanieken :D

En dan gewoon met de polytune, of anders met 4e und 5e fret :)

De V
31 maart 2011, 18:43
Meestal met mijn pedaaltje en als dat niet kan op gehoor.
Zowel met harmonics als de 4e 5e fret methode.

The Bertman
31 maart 2011, 18:54
Ik gebruik gewoon een tuner, zeker op het podium, maar ik ken een hele mooie methode, die ik graag op akoestische gitaar gebruik. Het is een hele lap tekst, dus ik zet het wel in een link. Schrik niet, het lijkt ingewikkeld, maar het werkt echt heel goed. LINK! (http://www.sleepwalkers.nl/Verkoop/Stemmen.htm)

barno
31 maart 2011, 19:01
Deze man legt een en ander haarfijn uit in een reeks van 3 video's.

Komt erop neer dat de populaire methodes hierboven vaak genoemd eigenlijk te mijden te zijn.

zeer de moeite als je het fijne ervan wil weten.



http://www.youtube.com/watch?v=Agd19ez8rWs

Mufftin
31 maart 2011, 19:25
Ik hoef maar 1 keer in de drie weken te stemmen, daarom is een basgitaar ideaal.

Liquid_Metal
31 maart 2011, 22:21
Ik stem eigenlijk altijd met stemapparaat omdat dat altijd in de buurt is en snel en accuraat is. Stemmen doe ik meestal als ik hoor dat de boel vals is (en dat hoor ik redelijk goed).

farstreetblues
31 maart 2011, 22:34
Ik stem nooit,.....sterker nog, ik hoef niet te stemmen,.........

ik koop altijd voorgestemde snaren. Erg handig, die hoef je er alleen maar op te zetten

:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::seriousf:

nickofzo
31 maart 2011, 22:41
korg pitchblack

HaroldA
31 maart 2011, 22:46
http://www.turbo-tuner.com/images/st2-proto4a.jpg

Fiendish
31 maart 2011, 22:54
Ik stem de gitaren die ik heb met een stemvork zolang de stemming die ik gebruik ergens een A heeft, anders gebruik ik een Peterson strobostomp.

Tankman
31 maart 2011, 23:05
Meestal met een Polytune pedal. Als ik te lui ben om hem uit mijn koffer te halen heb ik thuis ook nog een kleine oude Korg tunertje.

Philippe
31 maart 2011, 23:39
korg pitchblack

+1..............

FruscianteFan
1 april 2011, 00:13
Met een stempedaaltje.. Stemmen met harmonischen worden nog steeds niet gewaardeerd op het podium en in de oefenruimte :sssh:
Valt wel mee geloof ik.

Als ik ben aangesloten op een stemapparaat gebruik ik dat. Anders flageoletten t/m de B-snaar, en de B en E op 4e en 5e fret stemmen. Vervolgens met een paar akkoorden controleren.

Stemvorken doe ik niet aan. Als ik helemaal zelfstandig moet stemmen en ik wil de A op 440, dan speel ik even een nummer als Californication en dan hoor je vrij snel of je te laag staat (of te hoog).

SantaX
1 april 2011, 09:24
Thuis: gehoor en ondanks dat het altijd wel goed is, toch nog even dubbelchecken met de lage G op de E snaar en de losse G en hoge G.
Voor de A doe ik dat ook en de losse D check ik nog tegen de eerste D op de hoge E.

Als ik iets opneem: tuner in de pod software.
Podium: stemapparaatje op mute.

Makaai
1 april 2011, 10:22
Eerst de A-snaar met een stem-apparaat(-vork) en de rest flageoletten.

apekop
1 april 2011, 11:56
Deze man legt een en ander haarfijn uit in een reeks van 3 video's.

Komt erop neer dat de populaire methodes hierboven vaak genoemd eigenlijk te mijden te zijn.

zeer de moeite als je het fijne ervan wil weten.



http://www.youtube.com/watch?v=Agd19ez8rWs

Wat een saaie kost zeg, duurt een uur eer hij alles heeft uitgelegd! En dan is zijn conclusie dat je de gitaar niet als referentie moet gebruiken, maar gewoon een stem apparaat.
Ik vertrouw nog steeds liever op mijn gehoor dan op stem apparaten.

Mike999999999
1 april 2011, 12:20
Vaak met bandjes en met optredens natuurlijk gewoon een stemapparaat. Trouwens ook vaan als iemand heeft gestemd met een repetitie vanaf zijn a snaar de mijnse stemmen en dan met de 4/5 possitie. Het is natuurlijk onzin om de zeggen dat het niet werkt omdat je gitaar neit goed geintoneerd is, want wat heeft het uberhaut voor zin om je gitaar te stemmen als de intonatie niet klopt. Dan zou ik dat eerst even oplossen.

440hz is trouwens een A, gelijk met de A snaar. en niet een hoge e.

gr, Mike

Kim Wilson
1 april 2011, 12:23
Ik vertrouw nog steeds liever op mijn gehoor dan op stem apparaten.
Dan wordt het tijd voor een goed stemapparaat. Mijn apparaatje is zo goed, dat ik daarop kan vertrouwen. Makkelijk als je niet in de mogelijkheid bent om op je gehoor te stemmen. ;)

zoon van Piet
1 april 2011, 12:25
Zijn er nog steeds mensen die een stemvork gebruiken?
ik niet meer sinds 1979, toen ik in de vrieskou de basispartijen inspeelde en een paar dagen later in een verwarmde studio de overdubs wilde doen...

En nu ik toch herinneringen ophaal: destijds gebruikten we de kiestoon van de telefoon als referentie (A). Later ging dat niet meer, omdat die klote PTT de toon verlaagde..

Bombersteve
1 april 2011, 12:41
Ik gebruik gewoon de stemmer op m'n versterker. Werkt gemakkelijk :D

DaveItUp
1 april 2011, 12:44
Thuis op gehoor. Op 't podium met een polytune, waarvan ik de polymodus niet gebruik omdat die niet accuraat is. Althans hij is nooit goed gestemd als ik 't zo doe, dan maar op de normale manier dus.

apekop
1 april 2011, 14:04
Dan wordt het tijd voor een goed stemapparaat. Mijn apparaatje is zo goed, dat ik daarop kan vertrouwen. Makkelijk als je niet in de mogelijkheid bent om op je gehoor te stemmen. ;)

of voor een beter gehoor voor jou! :)

richwoodplayer
1 april 2011, 14:26
meestal voor het spelen ff met de tuner, daarna tijdens het spelen als ik hoor dat hij vals is, op het gehoor.

Kim Wilson
1 april 2011, 14:42
of voor een beter gehoor voor jou! :)
Nee, ik bedoel precies wat ik zeg. Mijn gehoor is prima, en mijn stemapparaat is ook goed. Zo goed, dat ik het op gehoor niet (veel) beter krijg. M.a.w., als je stemapparaat veel afwijkt, is dat ding gewoon niet goed.

apekop
1 april 2011, 15:18
Mijn stem apparaat is ook perfect. Ik bedoel te zeggen, je kan hem nog zo goed stemmen met een apparaatje, maar als het dan in de praktijk niet klinkt in een bepaalde toonsoort dan moet je toch op je gehoor vertrouwen.

Kingfisher
1 april 2011, 15:47
TC electronic Polytune app op de iphone :ok:

SantaX
1 april 2011, 16:43
Vaak met bandjes en met optredens natuurlijk gewoon een stemapparaat. Trouwens ook vaan als iemand heeft gestemd met een repetitie vanaf zijn a snaar de mijnse stemmen en dan met de 4/5 possitie. Het is natuurlijk onzin om de zeggen dat het niet werkt omdat je gitaar neit goed geintoneerd is, want wat heeft het uberhaut voor zin om je gitaar te stemmen als de intonatie niet klopt. Dan zou ik dat eerst even oplossen.

440hz is trouwens een A, gelijk met de A snaar. en niet een hoge e.

gr, Mike


Dat is dus niet waar, maar wel iets wat 9 van de 10 gitaristen denken. De A snaar is 110 hertz. De A op je hoge E... juist. Die is 440 hertz.
http://www.onlinetuningfork.com/

barno
1 april 2011, 17:58
Wat een saaie kost zeg, duurt een uur eer hij alles heeft uitgelegd! En dan is zijn conclusie dat je de gitaar niet als referentie moet gebruiken, maar gewoon een stem apparaat.
Ik vertrouw nog steeds liever op mijn gehoor dan op stem apparaten.

ik heb er nochtans veel van opgestoken. Niet alleen hoe ik wel/niet moet stemmen.

Op gehoor stemmen, allemaal goed en wel, en wat doe je in de studio? ik veronderstel dat jij dan ook alle andere instrumenten stemt. het voordeel van een stemapparaat is dat, als het al niet helemaal juist is, het steeds dezelfde afwijking zal geven, dat is bij het gehoor niet het geval. omgevingsgeluid, moeheid enz... heeft allemaal een invloed

FruscianteFan
1 april 2011, 19:42
ik heb er nochtans veel van opgestoken. Niet alleen hoe ik wel/niet moet stemmen.

Op gehoor stemmen, allemaal goed en wel, en wat doe je in de studio? ik veronderstel dat jij dan ook alle andere instrumenten stemt. het voordeel van een stemapparaat is dat, als het al niet helemaal juist is, het steeds dezelfde afwijking zal geven, dat is bij het gehoor niet het geval. omgevingsgeluid, moeheid enz... heeft allemaal een invloed
Ik heb de indruk dat verschrikkelijk veel opnames zonder stemapparaat zijn gemaakt. Allemaal van die dingen die niet eens in de buurt zitten van 440hz...

Xtrme
1 april 2011, 20:51
Thuis op gehoor. Op 't podium met een polytune, waarvan ik de polymodus niet gebruik omdat die niet accuraat is. Althans hij is nooit goed gestemd als ik 't zo doe, dan maar op de normale manier dus.

Same here.
Ik ben dus niet de enige die hier last van heeft.

Die polymodus klinkt leuk, maar bij mij klopt hij ook bijna nooit.
Met name op de hogere snaren (EAD) zit ik in polymode altijd te laag.
Ik heb het idee dat het te maken heeft met de (zwevende) tremelo's en de veren.

FruscianteFan
1 april 2011, 21:06
Ik zie inderdaad bij veel artiesten een polytune, maar ik zie niemand het ooit gebruiken.

Thyrif
1 april 2011, 21:53
Die polytunes zijn nuttig om even snel te kijken welke er uit stemming staan, maar ze zijn niet precies genoeg om echt te stemmen. Daar gebruik ik gewoon de single string mode voor.
Verder is dat ding gewoon heerlijk snel in single string mode!

Xtrme
1 april 2011, 22:11
Klopt helemaal, Thyrif.
Single string is de Polytune perfect, snel en heeft een mooi duidelijk display.

Ik betrap me er alleen wel op dat ik me in toenemende mate irriteer aan die polymode. Het is alsof je tegen beter weten in toch iedere keer weer hoopt dat hij aangeeft dat je perfect gestemd staat en dan toch weer teleurgesteld wordt. :)

DaveItUp
2 april 2011, 00:04
Ja hij is lekker snel, werkt in dat opzicht beter dan die Korg dt-10 die ik had. En achja heb die poly toch maar gekregen van een makker die bij een muziekzaak werkt dus :)

HaroldA
2 april 2011, 00:05
Ik hoor het al: ik moet gewoon enorm blij zijn met mijn 2 Turbo Tuners! :ok:

Venlonaer
2 april 2011, 02:00
Boss TU-3 die op m'n pedalboard zit :ok:

sandert1978
2 april 2011, 11:26
Ik gebruik al 20 jaar mijn Boss TU-12 tuner, die gaat echt nooit meer weg;)

Akoestisch gebruik ik soms de tuner uit de GuitarToolkit app van Agile Partners voor de iPhone. Niet zuiver genoeg, maar voldoende om de onderlinge snaren zuiver genoeg te krijgen wanneer ik alleen speel.

pauld
2 april 2011, 14:15
Deze man legt een en ander haarfijn uit in een reeks van 3 video's.

Komt erop neer dat de populaire methodes hierboven vaak genoemd eigenlijk te mijden te zijn.

zeer de moeite als je het fijne ervan wil weten.




Inderdaad heel leerzaam, ik vond met name deel drie het nuttigst met de praktische tips over de invloed van de nut en het belang van open string stemmen.

http://www.youtube.com/watch?v=ImcpRc_JTbM&feature=related

Ik stem (en intoneer op octaaf) met een Strobostomp in tempered mode.