PDA

View Full Version : Elektronica : geen exacte wetenschap? / Probleem boss os-2.



Ronaldo
31 maart 2011, 14:38
Eergisteren een tweedehands boss effectpedaaltje gekocht. Een os-2 (combinatie overdrive - distortion).

Om zeker te zijn niet voor onaangename verrassingen komen te staan, nam ik mijn eigen gitaar, versterker en kabels mee. Alleen een voeding had ik niet dus die had ik gebruikt van de verkoper. Ter plaatse alles getest en het werkte prima.Ik heb het pedaaltje voor 30 euro mogen meenemen. Wat ik geen slechte deal vond gezien het ding er zo goed als nieuw uitzag en het nieuw toch 69 euro kost.

Ik dus de volgende dag naar de hipste muziekwinkel van Leuven en heb me daar op aanraden van de verkoper een budgetvriendelijke voeding van Stagg gekocht waar ik wel 7 of 8 pedaaltjes met een daisychain aan zou kunnen hangen. 1700 mA aan stroom levert-ie en kost 14 euro. Valt goed mee dacht ik.

Aangesloten en wat blijkt : als het ding niet “in werking” is, komt er geen geluid uit en als het wel "aan staat", komt er alleen een hoge fluittoon uit. Let wel : dit is dus met dezelfde gitaar, versterker en kabels maar met een andere voeding. Na enig gecheck kan ik dus alleen maar concluderen dat er dus iets mis is met de voeding. Of niet soms?

Ik dus vandaag met het pedaaltje en de voeding terug naar de winkel. De verkoper sluit het ding aan met de voeding die ik heb gekregen en het werkt perfect! Dus zegt-ie : “niks mis met die voeding”. en hij heeft blijkbaar nog gelijk ook.

Tja, nou weet ik het ook ni meer…

Iemand suggesties?

Hallie
31 maart 2011, 15:29
Jeetje, dat is wel k*t.

Je zou haast denken dat de Stagg voeding af en toe werkt. Zo (helaas) in de winkel dus wel. Of hij heeft er stiekem een batterij in gestopt.
Over het algemeen is Stagg en behringer wel rommel, en is het dus niet raar als het nieuw al slecht werkt.. heb je geluk, ben je goedkoop uit.

Kan me niet voorstellen dat het pedaal kapot is, aangezien boss gewoon echt wel als een tank gebouwd is.

Gitaar lijkt me sterk - uitgesloten.

Kabel zou kunnen..

Ronaldo
31 maart 2011, 15:46
Kabel zou kunnen..

Ik fronste wel even mijn wenkbrauwen toen ik zag dat het van Stagg was maar ik dacht als het niet goed is, breng ik hem gewoon terug.

Ivm de kabel : dat zei de verkoper ook. Hij zei dat ik misschien een speakerkabel had ipv een gitaarkabel. Dat gebeurde nogal eens dat die verwisseld werden. Het lijkt me sterk maar ik ga vanavond m'n kabel eens van dichtbij bekijken.

Maar eigenlijk kan dat toch niet want dan zou ik het bij het testen al moeten gehad hebben.

In ieder geval bedankt voor je medeleven...

Dirk_Hendrik
31 maart 2011, 16:07
Al douw je er 2 stukken installatiedraad met jackpluggen tussen, moet het nog steeds werken...

Ronaldo
31 maart 2011, 16:25
Al douw je er 2 stukken installatiedraad met jackpluggen tussen, moet het nog steeds werken...

Blijkbaar zouden speakerkabels gevoeliger zijn of meer "doorlaten" of zo...

Ik zeg ook maar wat die kerel tegen mij zei.

Volgens mij zit ik op één of ander gigantisch magnetisch veld of zo, ik heb altijd miserie met dat soort dingen:(

Mitch
31 maart 2011, 16:58
Er is wel een verschil tussen speaker- en instrumentkabel, maar dan werkt het nog steeds, dat is wat D_H wilde zeggen. Zit er niet stiekem nog een polariteits schakelaartje op of zo? Als de combinatie het daar doet moet -ie het thuis ook gewoon doen.

Ronaldo
31 maart 2011, 17:16
:noob:
Er is wel een verschil tussen speaker- en instrumentkabel, maar dan werkt het nog steeds, dat is wat D_H wilde zeggen. Zit er niet stiekem nog een polariteits schakelaartje op of zo? Als de combinatie het daar doet moet -ie het thuis ook gewoon doen.


Geen schakelaartje. Maar weet je wat ik net bedenk dat ik niet heb gecheckt? Of ik de input wel in de input en de output in de output heb gestoken! G...d...mme, goed mogelijk dat ik in mijn enthousiasme gewoon de kabels verkeerd had ingestoken.

Ik zal straks eens checken en ik hou jullie op de hoogte.

Dirk_Hendrik
31 maart 2011, 17:18
Dat bedoelde ik inderdaad.
Kun je het ding even in je eigen thuissetup testen met een batterij en je ervaringen posten? Op het moment dat hij het dan wel doet kun je je setup uitsluiten als oorzaak.

En lui die gelul verzinnen over gevoeligheid van kabels als smoes voor het niet werken van een voeding moeten ontslagen worden. Facinerend gevalletje onkunde. Verbazingwekkend dat er zoveel mensen dolgraag in een muziekzaak willen werken en de muziekzaakeigenaars er altijd weer de stomste uit secleteren.... (no flame intended voor de sporadisch postende muziekzaakmederwerker die wel dagelijs de family braincell meekrijgt.)

Thiez
31 maart 2011, 17:20
Misschien hebben jullie bedorven stroom of werkt de adapter niet op groene stroom?

Zonder gekheid, controleer even alles nog een keer goed. Ik heb welleens in de studio gestaan dat mijn wah niet meer werkte. Ik snapte er niks van. Alles wat aangesloten etc. maar toen bleek dat in en uit gang waren omgewisselt.... foutje moet kunnen toch ;)

ThaBluesBreaker
31 maart 2011, 19:06
Stagg, daar zit je probleem :ok:

Ronaldo
31 maart 2011, 19:33
Stagg, daar zit je probleem :ok:

Nou nee. Mijn botte hersens zijn het geweest. Gewoon stomweg de in- en outputkabel verwisseld. Lach me maar eens allemaal hartelijk uit. Ik verdien het.

Fijn pedaaltje wel. Werkt prima voor wat ik maar klassieke rock zal noemen. Eigenlijk wil ik ook best een fuzzpedaal. :cooler:

Hij werkt ook prima met mijn Cube 60. Was ik een beetje bang voor want je hoort wel eens dat dat niet goed samen gaat, pedalen en modelling amps. Maar het blijkt dus geen probleem te zijn. Werkt wel het beste op het cleane kanaal, dat wel.

Allemaal bedankt voor de input!

Ik ga nog een beetje aan knopjes zitten draaien voor de komende twee uren of zo. :)

Buzzel
31 maart 2011, 19:47
Okey komt ie:

Hahahaha :seriousf:

En nu serieus. Heb ik ook wel is gehad :soinnocent: mooi dat het is opgelost :)

Mitch
31 maart 2011, 20:02
Oh, dat heeft geen uitgebreid lachsalvo nodig hoor. Dat is vrijwel zeker iedereen overkomen. Net als de wah die per ongeluk aanstaat en maar zoeken waar dat dunne geluidje vandaan komt, de speakerkabel die wordt vergeten tussen versterker en speakerkast, de volume- of toonpot die helemaal dicht staat en over het hoofd wordt gezien en zo zijn er nog wel een paar.

Ronaldo
31 maart 2011, 21:04
Oh, dat heeft geen uitgebreid lachsalvo nodig hoor. Dat is vrijwel zeker iedereen overkomen. Net als de wah die per ongeluk aanstaat en maar zoeken waar dat dunne geluidje vandaan komt, de speakerkabel die wordt vergeten tussen versterker en speakerkast, de volume- of toonpot die helemaal dicht staat en over het hoofd wordt gezien en zo zijn er nog wel een paar.

Vergissen is menselijk.

Ik ben ondertussen helemaal wég van m'n nieuwe speelgoed :crazyhappy:

Heb al een AC/DC klank gehad maar dat was een beetje te verwachten. Maar als ik met mijn gitaarvolume op 10 op mijn neck pu speel met de drive en tone bijna volledig open en de color knop volledig op distortion krijg ik een soort brute kyuss/stoner klank. Heerlijk voor lage powerchords!

Bestaat er een soort "post je pedaalinstellingen thread"? Zou ik nog wel wat van kunnen leren. Maar ja da's moeilijk zeker omdat we allemaal andere gitaren en amps hebben.

Mitch
31 maart 2011, 21:12
Ik geloof dat ooit iemand wel een dergelijk topic is begonnen ja, maar da's inderdaad redelijk zinloos. Sowieso leer je in dit soort gevallen écht het meeste door zelf te experimenteren. Het gaat er vooral om dat je je eigen spullen leert kennen :)