PDA

View Full Version : specifieke zoektocht naar de perfecte gitaar



vankraay
31 maart 2011, 13:40
hallo allemaal,
ik speel sinds 3 maanden gitaar (akoestisch, nylon) maar ben nu toch op zoek naar iets beters dan LIDL kwaliteit!
heb verschillende winkels bezocht, verschillende instrumenten bespeeld en nog geen keuze kunnen maken, ik ben op zoek naar:
-een pikzwarte gitaar
-staalsnarig akoestisch
-cut-away
-moet vooral goed klinken zonder aangesloten te zijn op een versterker.3
-het liefst onder de 400 euro

zelf ben ik uitgekomen op een yamaha APX 500, tenminste voor het uiterlijk:sssh: het probleem hiermee is dat hij onversterkt een beetje mieterig klinkt dus mijn vraag is of iemand een gitaar heeft of iemand kent die iets heeft dat aan mijn eisen voldoet.

excuses voor dit onduidelijke verhaal en voor (misschien) een domme vraag maar met de zoekfunctie vind ik geen topic met deze specifieke wensen.

bij voorbaat dank

Mr.Bluesbreaker
31 maart 2011, 16:24
Mooie opmerking over dat "mieterig", daar kan ik wel iets in herkennen :)

De compass reeks binnen Yamaha doet het al een heel stuk beter onversterkt vind ik, zeker een 8 model uit de oude serie. Is tweedehands voor rond de 500 te vinden. Nieuw heb je nu de 500 en 700 serie, ook de moeite waard in dat segment. Wel instrumenten waar de focus wat meer op het versterkte deel ligt, maar in beide disciplines komen ze goed mee.

De GAD serie van Guild (type 40) vond ik nog wat beter, nieuw iets over je budget maar tweedehands wel voor 400-450 op te snorren. Akoestisch nog wat meer in balans dan de Compass 8 serie, heeft wel een pickup maar is een heel simpel systeem zonder pre amp ingehakt in de klankkast. Als je een GAD kunt vinden die redelijk goed is afgesteld heb je naar mijn mening een te gekke bang-for-the-buck gitaar.

Over de kleur: persoonlijk vind ik dit altijd een laatste argument, de keuze beperk je er enorm mee en je merkt zelfs bij verschillende exemplaren van hetzelfde type dat de een beter klinkt/speelt dan de ander. Ik zou dit als laatste meenemen in je beslissing.

Natuurlijk heb je nog veel meer keus in merken als Blueridge, Takamine, etc. (waar ik overigens ook wel positief over ben) maar in deze typen heb ik het meeste hands on ervaring.

LaurentB
31 maart 2011, 18:03
Ik hou ook van een goed-uitziend instrument, hoor. Maar ga nu eens een hele serie gitaren in winkels testen, en kijk eens hoe je nog veel sneller verliefd wordt op een geluid.

Test in jouw budget vooral ook Blueridge, Seaugull en Tanglewood. Oren aan je hoofd heb je, als je inderdaad vaststelde dat de Yamaha APX serie akoestisch niet zo geweldig klinkt (dat is omdat ze vooral bedoeld zijn om versterkt te kunnen gebruiken).

Probeer ook eens gitaren boven je budget. Het is weliswaar frustrerend, maar dan weet je wat je mist.

-Martijn-
1 april 2011, 21:57
Misschien dat dit wat voor je is?
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=547&products_id=4201

Scrollcock
2 april 2011, 03:20
Hmm, fender akoestische gitaren vind ik over het algemeen niet geweldig, ik meen dat een groot delen van de forum genoten dit kan beamen?:???:

probeer inderdaad blueridge, ik heb er zelf een. verder is er ook wel een eastman in jouw prijsklasse, eastman vind ik over het algemeen erg lekker klinken. schijnen ook handgemaakt te zijn (toch?)

mart

Harald
2 april 2011, 10:48
Gisteren toevallig nog op een Blueridge parlour gitaartje gespeeld waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Die was wel duidelijk duurder dan jouw budget, maar wat een sound voor zo'n klein kastje! Zeker een merk om te proberen. De akoestische flattops van Yamaha binnen je budget zijn ook vaak verbluffend goed. Heb wat leerlingen met Corts voorbij zien komen die ook altijd erg goed waren voor het geld.

En wat die zwarte kleur betreft... 't is jouw geld en smaak, maar ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat dat het laatste moet zijn waar je naar kijkt. En voor 400 kan de tweedehands markt interressant zijn. Oren heb je blijkbaar, als je nog iemand kan meenemen die een beetje kijk heeft op de staat van een gitaar en die misschien net wat meer kan spelen zou dat wel eens interressant kunnen zijn. Een echte Amerikaanse OVation met deep bowl zou voor dat geld kunnen lukken, en die waren dan ooit aanzienlijk duurder. Ovations spelen erg prettig, en de deep bowl modellen klinken vaak prima. De modellen met dunne kast hebben eigenlijk hetzelfde probleem als de Yamaha APX, die zijn echt gebouwd voor op het podium. Bij zo'n OVation is iig de achterkant van de gitaar een soort van zwart ;)

vankraay
4 april 2011, 21:53
bedankt voor alle reacties, over twee weken ga ik op zoek, eerst vakantie vieren!

Zjef
12 april 2011, 21:16
Misschien ben ik nog net op tijd.

Neem eens een kijkje bij Lâg Guitars. Dit Franse merk maakt - naar mijn mening - hele degelijke budgetgitaren. In hun "100 serie" zitten enkele zwarte gitaren (te herkennen aan de vermelding BLK in hun naam). Hun richtprijs zit net boven de 400 euro.

boney
12 april 2011, 21:44
Hee
lees het net, heb zelf ooit een zwarte vantage gekocht met cutaway
was mijn eerste gitaar, heb m nog steeds, hij was volgens mij niet super
duur, was in guldentijdperk en hij doet het nog steeds heel goed, model nummer is vs35CEB, ik weet niet of ze nog gemaakt worden, maar volgens
mij precies wat je zoekt,

Strings
13 april 2011, 11:28
Als er een beetje rek in die 400 euro zit zou je een Art & Lutherie dreadnought cutaway kunnen overwegen. Ik heb hem laatst gezien voor iets van 480 euro.

mastermind
25 april 2011, 09:40
Vintage VEC500, zie link:

http://www.jhs.co.uk/vintageelectroacoustic.html

Ook een review zit erbij van Guitarist.

LAG schijnt rotzooi te zijn, jackpluggen schijnen vaak los te gaan e.d. Art & Lutherie, Canada, naar mijn mening altijd wel OK.

MeneerJoost
26 april 2011, 13:12
Takamine is ook een leuk merk waar je voor 400euro een prima gitaar kan vinden.

En zoals meerdere mensen al zeiden, een zwarte gitaar is gaaf maar uiteindelijk zou ik toch oordelen op de sound ;)

J.G.
27 april 2011, 23:17
Een Faith eclipse misschien, geweldige gitaren.
Ik heb zelf de venus van Faith.
Prijs is misschien wel iets te hoog, ik heb ze al wel gezien voor rond de 500

http://i2.photobucket.com/albums/y8/BBT/Diana%20les%20paul/FECJ_1.jpg

jerome
27 april 2011, 23:40
Takamine is ook een leuk merk waar je voor 400euro een prima gitaar kan vinden.

Zat ik ook al aan te denken.
Meestal goed gebouwd en vaak een prachtige volle klank!
Ik zou eerder voor een 2e hands Takamine gaan...

vankraay
29 april 2011, 14:00
heb een charvel jackson 625C op het oog,
ik vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft (vooral met het onversterkte geluid)
alvast bedankt! (en bedankt voor alle reacties!!)

vankraay
16 mei 2011, 13:12
hey is een eastman 120CE cutaway dreadnought geworden,
niets van wat ik zocht maar hij klinkt echt lekker!

bedankt voor de reacties

PaulRijkers
16 mei 2011, 13:41
Over de kleur: persoonlijk vind ik dit altijd een laatste argument, de keuze beperk je er enorm mee en je merkt zelfs bij verschillende exemplaren van hetzelfde type dat de een beter klinkt/speelt dan de ander. Ik zou dit als laatste meenemen in je beslissing.


Zeker waar!

Probeer gewoon wat gitaren uit in de winkel en ga af op je oren. Je zult merken dat een gitaar zonder dikke zwarte laklaag mooier klinkt dan een dichtgelakte.
Ik ben zelf meer dan tevreden over mijn Seagul S6+CW (dus met cutaway) zowel akoestisch met een microfoon ervoor (studio) als live ingeplugd.

EDIT: zie nu pas dat ik te laat ben met m'n commentaar. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Mike999999999
16 mei 2011, 14:07
Hij heeft zegmaar al een gitaar gekocht:P , maar geen zwarte, ofwel?

FOTOOOOS