PDA

View Full Version : Bas direct in PA



TDZH
31 maart 2011, 12:08
Hallo allemaal,

ik heb binnenkort een optreden, maar nog geen goede versterker voor mijn basgitaar. Is het mogelijk om de bas direct op de PA aan te sluiten? Zonder dat ik een versterker nodig heb?
Ik heb namelijk niet zulke bakken geld op m'n rekening en als ik nu een versterker zou kopen zou dat dan ook niet een supermooi ding zijn.

Wat kunnen hier de nadelen van zijn? Zat zelf te denken dat m'n kabel dan misschien midden door het publiek heen moet ofzo, wat nou niet bepaald handig zou zijn.

Groetjes.

pimmetje
31 maart 2011, 12:13
Het hangt wel een beetje af van wat voor PA 't is (bas over een stagepass 300 gaat niet veel worden :D), maar 't hoort over 't algemeen wel te kunnen.
Gewoon ff vooraf bellen/mailen en vragen of ze een DI'tje voor je basgitaar hebben daar. Dan moet 't goedkomen.
Misschien ff investeren in een goedkope... http://www.feedback.nl/shop/categorie/live-sound/live-sound-randapparatuur/di%27s/100006454

Kabels van mixer naar podium zijn als 't goed is wel vooraf al netjes getrokken.
Zo'n DI is een kastje waar je dan inprikt op 't podium en dan gaat er uit dat kastje een snoer naar de PA. Net als dat er snoeren van de microfoons naar de PA gaan. Die staan over 't algemeen toch ook niet strak midden door 't publiek gespannen :D.

Bas wordt juist heel vaak door zo'n DI heen de PA in gegooid. Ook als er wél een basversterker is. Dan dient het kastje direct als een soort van splitter: één signaal naar PA, één signaal naar je amp.

Bert Gitaar
31 maart 2011, 12:17
Inderdaad niet zonder een DI je bas zo in een mengpaneel prikken.
Daar zijn ze over het algemeen niet zo blij mee.

b.v. deze low budget Bass DI Altijd handig om te hebben voor dit soort situaties. En je kan zelf nog wat bijsturen/regelen.

http://www.bax-shop.nl/bass-pedal/behringer-bdi21-v-tone-bass-modulation-voeteffect/product-details.html

Martijn-w
31 maart 2011, 12:40
P.A. bedrijven hebben altijd een hele sloot DI's mee, dus waarom zelf kopen? Nou ja, eventueel voor repetitie misschien.

pimmetje
31 maart 2011, 13:02
P.A. bedrijven hebben altijd een hele sloot DI's mee, dus waarom zelf kopen? Nou ja, eventueel voor repetitie misschien.PA bedrijven hebben idd genoeg van die zooi. Ook in kroegen met een vaste PA (anders dan een veredeld zangversterkertje) hebben ze vaak wel een DI'tje liggen.

Maar denk juist die kroegen met een zangversterkertje of een mixertje en een paar aardige speakertjes en één monitor als PA. Dan is een DI precies zo'n dingetje dat weinig kost, makkelijk meesleept en heel handig kan zijn.
Vooral als je nog geen goede versterker hebt...

showband
31 maart 2011, 13:03
kan dat? ja het kan, geen probleem. Een goedkope DI box kost 10 euro dus dat zou nog nuttig zijn.
Doe er wel even een set snoertjes bij XLR-XLR en Jack-Jack in de tas.

het probleem wat je waarschijnlijk tegenkomt is dat je jezelf niet of slecht hoort. Kort en simpel. En of het naar je zin klinkt is zeer te betwijfelen.

uitleg:
De PA moet jou dan je geluid op de monitors teruggeven.
-Niet elke PA heeft daarvoor genoeg monitors voor bij zich.
-En zelfs dan wordt vaak de mix gedeelt met anderen.
-Die anderen zitten misschien niet op een hoop bas in hun mix te wachten.
-Ook zijn de meeste monitors niet gebouwd op lage tonen maar juist op middeninformatie. Je zal je noten dus wel goed kunnen onderscheiden maar echte bas op het toneel krijgen is maar de vraag.
-naast een drumstel basgitaar uit een monitor horen vereist echt wel een potente monitor. Die zul je in het begin van je carriere zelden tegenkomen.
-bij standaard optredens wordt meestal de monitormix over dezelfde tafel gedaan als de zaalmix. Jouw toonregeling van je monitormix zal dus waarschijnlijk die van de zaal zijn. Dat is dus niet optimaal voor de aanwezige monitorbox. Daar verander je dus niets aan in zo een geval.

peter_heijnen
31 maart 2011, 16:21
Idd het monitoren van die bas zou veel eerder het probleem bij -kleinere- pa setjes/bedrijven zijn dan het inprikken/uitversterken van die bas.

Het is dus van belang om van te voren te weten of je überhaupt een eigen monitorgroep kan krijgen, dwz je eigen persoonlijke monitormix, dat hangt dan van de mixer af, en of er een monitor beschikbaar is. Als dat laatste dan niet het geval is, zou je kunnen overwegen een extra monitor bij te huren. Wel actief btw, anders heb je er in het slechtste geval nog niets aan.

Baker
1 april 2011, 11:58
Beetje off topic,

Maar je zou ook kunnen overwegen om via marktplaats een goedkope amp te kopen. Je zegt: "als ik nu een versterker zou kopen zou dat dan ook niet een supermooi ding zijn"

De vraag is: Moet dat perse? Ik ben al heel lang bassist bij een band, ik heb destijds voor een paar honderd euro tweedehands een peavey basversterker gekocht. En dat werkt nog steeds prima!

Als je later dan een "serieuze" basversterker wil kopen verkoop je hem toch gewoon weer?

Ik heb zelf zoiets (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/429783722-krachtige-peavey-260c-series-bas-versterker.html?return=eJw1jttugzAQRP8lEryBDcSkMkI RUX9kC26xfMGyl6RNlX%2FPWmmfzhmNNBqQjfzVkg9Jtr2Qh6Q gzuuwIgbJmNmC8rWDaDBYAEy1t8ztd61MpXylfcK4O%2BVReXZ VMaGKhlB9QMr9l0aAyObTUdQrOnv%2BtmNTLmnEreimpuguYSf hJJbSdGrfsrZZjyLXjjQTXlz0ixaJdx1I0%2BeS%2Fsfwb8xRM Xk6FvVM0dwoBgVX9UNpS3mkLUPYR17CrRCXruO8EO9kGaPoOe8 Pw%2BMJUxBWkA%3D%3D&df=1&fta=eNpVkLFuwjAURX8FeWC2QyDJszK0qlQhVV2oWBBCD2yohZ NYsQOhKP9e20mHTjnyu%2FY7uQgZPC3kQLpWH26oLeEWGFsA6X XJ5sKWrgHGTQeUawZZknOdQJYuuamAGwQuFHDt4EcZbs%2FChr Dz4cpA3VWyVSd%2BvYOReJMP3lgFydyYrqRzvO8WC0r3O7ovly tKV2FzCsTgRRKu%2FDsWvIYSUSljQBjSZUIx7VkhFyzFYwDKji fhQchVjkkATAuReUDEvMg9FOLsOUJ6lhj%2F0L%2FsGoPCHrSs L%2B47bKR%2BUACpsD8ECb9XRIsECN4JR2DwVBCkPcfe%2FGT9 NnmH84BLIB94lHriTdO0biwVyCuerrIWn1jJcJSk03y2la11sr 36z%2BxdOcT2z%2FLFuVYdOye%2FHiZeCkWQ0XTjr65rIXsyWi ZRYAVki7oL%2FpMyHVWmlofRJWai6f9gETTtZZIYhmEs4BZCFJ 7D8AvzrasZ&fta_ind=7&fs=1):

muziekschuur
1 april 2011, 12:10
Soms hoeft het niet duur te zijn.

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/professionele-versterkers/30w-solide-duo-zelfbouw-basversterker-78726374.html

40 euro. Zelfbouw, netjes met flightcase materiaal. Ga erheen, speel erop, is het wat, voila.

TDZH
1 april 2011, 13:16
Ik heb ongeveer zo'n 200 euro te besteden, maar dan ook geen cent meer om eerlijk te zijn.
En er zijn volgens mij zat mooie versterkers te vinden, maar ik vraag me zelf af of deze wel luid genoeg zijn om mezelf goed te horen op een podium. Want anders ben ik nog niks beter af dan met een DI via de PA.

Zag trouwens op Marktplaats een mooie minirig van Ashdown, 100 watt. Is het weer helemaal aan de andere kant van het land. Dat heb ik nou altijd... : (

muziekschuur
1 april 2011, 14:10
SWR 1x10 combo (line out is dan je DI) 199 euro
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/Bass-amps-cabinets/SWR-LA-10-Loudspeaker-30-Watt-/art-BAS0001154-000R

FAME combo (met 15 inch en DI) 179 euro
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/Bass-amps-cabinets/Fame-BS3-125-Bass-Combo-/art-BAS0002654-000

ThaBluesBreaker
1 april 2011, 16:48
Inderdaad niet zonder een DI je bas zo in een mengpaneel prikken.
Daar zijn ze over het algemeen niet zo blij mee.

b.v. deze low budget Bass DI Altijd handig om te hebben voor dit soort situaties. En je kan zelf nog wat bijsturen/regelen.

http://www.bax-shop.nl/bass-pedal/behringer-bdi21-v-tone-bass-modulation-voeteffect/product-details.html

Warum nicht?

Plant
1 april 2011, 23:59
Het zal eerder zo zijn dat jij er niet blij van word. Voor de bas of mengtafel maakt het niets uit.
Een mengtafel staat doorgaans een eind verderop, dus je moet een hele lange kabel hebben. Met een passieve bas betekent dat veel 'tonesuck'. De lijn-ingangen van een mengtafel zijn geen instrument ingangen, dus niet hoogohmig. Ook dat heeft negatieve invloed op je tone.

Zelf heb ik bij een kroegoptreden mijn bas weleens (via een zelfgebouwde signaalbuffer om een Hi-Z ingang te hebben) zo de installatie ingestuurd. Maar ja, dat was met een verder akoestisch groepje zonder drums en de installatie stond pal langs mij.
Een monitor voor mijn voeten waarover ik zelf niet hoorbaar was, maar de bas gonsde verder toch door het hele kot dus indirekt hoorde ik het dan toch. Tja, geen aanbeveling.

TDZH
3 april 2011, 00:23
Nou, ik heb op marktplaats een mooie 200 watt versterker gevonden, een Eden Nemesis N28, en die ga ik morgen ophalen. Heb al vaker op de versies met minder wattage gespeeld en die vond ik super klinken. Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Nog tips verder voor mijn optreden binnenkort? Het gaat mijn eerste zijn namelijk! ; )
Ik bedoel dan over de manier waarop je je basversterker in moet stellen en zo. Ik zou daar graag wel redelijk te horen willen zijn, het liefste met een redelijk helder geluid.

Baker
3 april 2011, 02:39
Ah top man!

Op het podium gewoon een beetje kijken wat het lekkerst klinkt. Hoe het klinkt is echt van zoveel factoren afhankelijk:
Hoeveel ruimte is er, hoe hoog is het, hoeveel mensen zijn er, sta je op een houten podium, is er ruimte tussen de muur en je amp, is er ruimte tussen jou en je amp, sta je er niet te dicht bij, sta je er er niet te ver van af... etc etc etc.

Gewoon kijken wat het beste werkt. Probeer wel een beetje dicht bij de drummer te staan. Jij en de drummer zijn samen de "ritme sectie"....
Draai wat mid in je geluid, en probeer er voor te zorgen dat je jezelf goed hoort, zonder dat je loei en loei hard staat. Want dat gaat de rest van de band niet leuk vinden namelijk. Moet lukken. Succes in ieder geval!

showband
3 april 2011, 13:39
tip

Je kan met een klein combo en een klein podium je geluid "tunen" door de plaatsing te veranderen van je versterker.

contact met grote vlakken geeft meer sub opbrengst.
Als je versterker op een kruk of recht op de grond staat scheelt al veel laag. Niet alleen door contact met de vloer. Maar ook door de opstelling. (google "half space" je wint aan nuttige dB's)

Dit kun je uitbuiten door je versterker niet alleen op de grond maar ook tegen de achterwand te zetten. Je wint nog meer laag. En in een hoek (3 wanden dus) is vaak al te erg ten opzichte van de klankkleur. Maar soms een laatste hulp om maximaal dB's uit een kleine amp te persen. ;)

Als je in een kleine zaal / jongerenpodium een houten podium tegenkomt is het niet abnormaal dat het podium van wat dun hout is. En vooral niet stijf is opgebouwd. Door je amp op het toneel een meter te verplaatsen kun je soms precies op een juiste plaats ten opzichte van de steunbalken staan waardoor de houten vloer maximaal als een klankkast gaat werken. Dit kan enorm schelen in sublaag opbrengst.

Tijdens de soundcheck testen dus. Dit doe je met een assistent. Want zelf sta je te dichtbij om het te KUNNEN horen.

Zet een bandlid die je van te voren uitlegt wat je gaat doen, en vooral waar hij op moet letten, in de zaal en Speel eens wat lage riffs. Verplaats je amp en doe dezelfde riffs.

Let op! sommige amps zoals de SWR wasmachines hebben basreflexopeningen aan de achterkant. Die moet je dus NIET strak tegen de achterwant zetten. Dat zijn wel weer perfecte amps om in een stenen hoek te zetten. Dan kun je een onvoorstelbare hoeveelheid laag krijgen uit een kleine kast... De hele hoek werkt dan als een acoustische hoorn voor het reflexgat. MMMMMPPFFFFFFFFF! ;)

Han S
4 april 2011, 00:55
Warum nicht?

Darum nicht, maar het behoeft enige uitleg: een mengpaneel heeft microfooningangen en line ingangen. De microfooningangen zijn gebalanceerd en berekend op laagohmige microfoons die ongeveer tussen de 200 en 600 ohm zullen zitten.

Een basgitaar heeft een hoogohmig element, vele tienduizenden ohms en ongebalanceerd. Sluit je die aan op een line input dan hoor je hoegenaamd niks want die is berekend op tenminste 150 mv tot ruim 2 volt, dus sluit je hem aan op een microfooningang. Maar dat is een XLR ingang en daar past geen jackplug in.

Dan zou je een verloop XLR/Jack kunnen gebruiken en dat werkt wel, maar betekent een zeer storinggevoelige misaanpassing en een kutgeluid.

Dus je gebruikt een DI en die maakt van een hoogohmig gitaar of bassignaal een laagohmig microfoonsignaal en ook nog gebalanceerd.

Vraag me niet hoe dat in godsnaam mogelijk is, maar voor een paar tientjes schijnt zoiets te kunnen.

skanky
4 april 2011, 11:05
Vraag me niet hoe dat in godsnaam mogelijk is, maar voor een paar tientjes schijnt zoiets te kunnen.

Zo gek is dat toch niet? Je koopt gigantische hoeveelheden Chinese trafo's en andere net-niet-componenten en laat ze daar in elkaar zetten. Dan heb je hele goedkope DI's die doen wat ze moeten doen maar daarmee is dan ook alles gezegd.

TDZH
17 april 2011, 14:15
Nou, ik heb gisteravond mijn optreden gehad met m'n band, Free Sample, in het enorme metropolis genaamt Tinte! Versterkers stonden uiteindelijk al klaar, maar ben toch blij met m'n amp!
Het optreden zelf ging geweldig! Het was een wedstrijd met 5 deelnemers, waarvan de drie bands die het meeste punten kregen drie betaalde optredens zouden winnen, plus dat de band die het meeste punten kreeg ook nog een plaats zou winnen op een festival.
Nu kwamen uiteindelijk maar 2 bands opdagen, waardoor er al een prijs vast stond. Wij hartstikke blij natuurlijk, omdat we nooit zouden denken om anders een kans te maken, aangezien het toch pas m'n eerste optreden was, en pas het tweede voor de rest van de band.
Toch spelen natuurlijk, helemaal blij, en het ging super. De andere band, eentje met bakken ervaring, zei achteraf ons zo tof te vinden dat ze ons een plaats in hun voorprogramma wilden geven, plus, als zij eerste werden, wilden ze de hun plaats op het festival met ons delen! Fucking tof van die gasten!
Alsof we nog niet gelukkig genoeg waren, vertelde de zanger van die andere band, The Shagging Ponies, ons ook nog dat zij niet aanwezig konden zijn op dit festival, en dat wij dus de hele set mochten spelen!
Nu hebben we dus vijf optredens die al vast staan en hele bergen positieve feedback! Meer kan ik niet wensen, na m'n allereerste keer op de planken! Een kickstart!

Plant
17 april 2011, 15:40
Gefeliciteerd! :cheerup:

Maar... een wedstrijd tussen 5 bands waarvan er maar 2 komen opdagen :???:

TDZH
17 april 2011, 17:01
Ja, te doen aan zieke drummers etc...

MaxVMH
18 april 2011, 11:23
Geluk (al die extra optredens die jullie maar al te graag kunnen en willen invullen) bij een ongeluk (heel die avond die mislukte).

Veel plezier! Inderdaad een kickstart. Probeer zeker uit elk optreden iets te halen: een ander optreden, contacten, ...

MaxVMH
18 april 2011, 11:27
Een basgitaar heeft een hoogohmig element, vele tienduizenden ohms en ongebalanceerd. Sluit je die aan op een line input dan hoor je hoegenaamd niks want die is berekend op tenminste 150 mv tot ruim 2 volt, dus sluit je hem aan op een microfooningang.Ik moet je tegenspreken ... Je hoort ZEKER iets als je een basgitaar aansluit op een lijningang, anders is je basgitaar of je lijningang kapot (of de kabel, of de basgitaar staat stil, ...).

Maar hetgeen je hoort zal niet altijd deftig zijn ... Ik zou het verwoorden als minder definitie en minder basweergave (toch wel een beetje belangrijk voor basgitaar). Bijna compleet nutteloos om dat signaal op te nemen of door een PA te jagen.

skanky
19 april 2011, 12:45
Hier een artikel over welke DI voor een bas te gebruiken:

http://www.radialeng.com/pdfs/Selecting-a-DI-box-for-bass.pdf

pasop, het bevat interessante informatie.... ;-)