PDA

View Full Version : vastzetten tremolo



fastfolkert
30 maart 2011, 23:38
Als rechtgeaarde hard-tail humbuckerfanaat heb ik onlangs toch een nieuwe Strat-kloon gekocht. (LC Spitfire MK2 - uit die partij van Gert Dijkman - lekker gitaartje). Het gaat me uitsluitend om het typische single coil geluid en heb momenteel geen intenties om de tremolo te gebruiken. Die mag van mij dus vastgezet worden.

Momenteel zijn de drie trekveren ongeveer maximaal in de body gedraaid zodat de tremolo vast op de body getrokken wordt. De gitaar is prima geintoneerd en blijft ook bij benden gewoon goed op stemming.
- Maar is dat de juiste manier om zo'n "Fender tremolo" vast te zetten?
- En hoe "vast" moeten die zes schroeven op rij die bovenin de tremolo op de body eigenlijk zitten?
- Wat is het draaipunt van zo'n tremolo?

Op het www. is best wel veel te vinden maar soms tegenstrijdig en niet altijd duidelijk.

Alvast dank!

Mr.Fingers
30 maart 2011, 23:41
gewoon een passend blokje hout achter het tremoloblok (langs de achterkant van de gitaar inbrengen) klemmen, en de veren ontspannen (of er gewoon uithalen), tot het klemt, dan gaat dat nergens meer naartoe!

aaronstonebeat
30 maart 2011, 23:57
Volgens mij kan dat in principe prima. De brug heeft onderaan de voorkant een afschuining; zelfs als je de schroeven helemaal vastdraait, kan die nog steeds naar beneden. Het draaipunt ligt onder de kop aan de achterkant van de schroeven.

Wat Mr. Fingers beschrijft, kan ook; dan hoef je de schroeven niet helemaal vast te draaien en je kunt de tremolo wel nog omhoog trekken. Maar je moet één veer laten zitten voor de aardeverbinding van de brug en de snaren of een nieuwe aardeverbinding aanleggen.

Je kunt ook aan de 'andere kant' van het sustainblok (de voorkant) een blokje hout inbrengen en de veren aandraaien. Ook dan hoef je de schroeven niet helemaal aan te draaien en kun je de tremolo nog steeds naar beneden drukken (maar het hoeft natuurlijk niet).

fastfolkert
31 maart 2011, 00:11
Wat Mr. Fingers beschrijft, kan ook; dan hoef je de schroeven niet helemaal vast te draaien en je kunt de tremolo wel nog omhoog trekken. Maar je moet één veer laten zitten voor de aardeverbinding van de brug en de snaren of een nieuwe aardeverbinding aanleggen.

Valt dan je houtblokje er niet uit? Je tremoloblok draait dan toch "weg"?

Thx. iig. voor het meedenken.

aaronstonebeat
31 maart 2011, 00:18
Valt dan je houtblokje er niet uit? Je tremoloblok draait dan toch "weg"?

Thx. iig. voor het meedenken.

Dat zou inderdaad gebeuren als je het niet tegen de body lijmt; tegen de achterkant in het ene geval, tegen de voorkant in het andere.

pasqual
31 maart 2011, 00:48
lijkt me nogal omslachtig met een blokje hout. gewoon je veren zo strak mogelijk en eventueel een of twee veren erbij. dan blijft die tremelo gewoon plat op de body bij benden.

aaronstonebeat
31 maart 2011, 00:57
lijkt me nogal omslachtig met een blokje hout. gewoon je veren zo strak mogelijk en eventueel een of twee veren erbij. dan blijft die tremelo gewoon plat op de body bij benden.

Dat lijkt mij eigenlijk ook. Zo zit het op mijn strat; en de schroeven van de brug zijn helemaal aangedraaid. Toch kan ik nog steeds, mocht ik dat willen, de arm omlaag drukken; zonder dat er een niet vastgelijmd blokje uitvalt.

Bert Gitaar
31 maart 2011, 09:07
Ik weet niet of ik daar de enigste in ben maar tussen de body en de strak gedraaide tremelo veren stop ik altijd een opgevouwen lapje stof. (vaatdoekje of zo)
Dit om te verkomen dat de veren gaan resoneren.
Het geluid wordt daardoor minder rommelig heb ik het idee. Geen mee resonerende veren meer.

fastfolkert
31 maart 2011, 09:22
Iedereen dank voor de uitleg. Ik laat het voolopig zoals het nu is: met aangedraaide veren.

Nog 1 vraagje uit nieuwsgierigeid: Waarvoor dienen die 6 schroeven-op-rij waarmee de brug in de body zit geschroefd? Zitten die rechtstreeks in de body of in een soort van scharnier waardoor er een draaipunt ontstaat?
(excuses voor het noob gehalte - ik had nog nooit een tremolo before....)

Bert Gitaar
31 maart 2011, 09:27
Ze zitten rechtstreeks in de body gedraait.

De onderkant van de brug/tremelo plaat onder de 6 schroeven is schuin gemaakt anders kan de grondplaat nooit kantelen.
Kijk er maar langs de zijkant tegen aan.

fastfolkert
31 maart 2011, 09:59
Ze zitten rechtstreeks in de body gedraait.

Dat betekent dan ook dat de schroeven, bij tremologebruik, dus niet helemaal vast moeten zitten, want anders kan de brug niet kantelen?

F

Bert Gitaar
31 maart 2011, 10:23
Ik zelf draai de 6 schroeven eerst een beetje los, dan de 3 of 5 veren zo strak mogelijk en daarna de 6 schroeven goed hand vast tegen de plaat.
Als de brugplaat maar in ze geheel plaat op de body ligt.

Als je de schroeven helemaal vast draait, dan staat de plaat schuin voorover en werkt er niets meer.
En de kans dat 1 of meer van de 6 schroeven breekt is dan ook groot. Een hoop werk heb je dan om deze te verwijderen.

munkie
31 maart 2011, 12:03
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/RW%20RWE62LPB/100_0535.jpg

Helemaal "hardtail" maken kan natuurlijk ook :ok:

Als je hardware gaat vervangen: Wilkinson vintage tremolo. Heb ik op een samengestelde strat zitten, prima trem, veel sustain, blijft redelijk goed op stemming.