PDA

View Full Version : Switchprobleem



beunklats
30 maart 2011, 19:18
Hallo

Ik heb een probleem met mijn LP.
Als ik de switch op de neck en de brug pickup heb staat(midden in dus), en ik heb de draaiknoppen van de brugpickup dicht en van de neck open dan komp er geen geluid uit.
Met allebij open komt er wel geluid uit.
En met de brugpickup open en de nech puckup dicht komt er wel gewoon geluid uit.
Weten jullie hoe ik dit kan oplossen.

Gr Johan

Plant
30 maart 2011, 20:32
Wat je beschrijft is normaal met de hedendaagse wiring. Als je met de schakelaar in de middenstand 1 van de volumeregelaars dichtdraait, komt er geen geluid meer uit je gitaar. Da's geen defekt.

Wil je dit niet moet je bij alleen de volumeregelaars per regelaar apart de signaaldraadjes verwisselen. Dus het signaaldraadje (hot) vanaf het element naar het middelste pootje van de potmeter verplaatsen en de draad vanaf de schakelaar naar het buitenste pootje van de potmeter verplaatsen. Grounds laten zitten dus.

guitarkid
30 maart 2011, 20:48
Toch is wat hij beschrijft anders dan bij mijn LP en de jouwe: daar doen de pu's in de middenstand niets als één van de twee volume-pots dicht is, maar bij hem is het alleen als het volume van de brug-pu dicht is en andersom niet.
Of iemand heeft alleen de wiring van één potmeter gemodificeerd op de manier die jij beschrijft.
Ik vind die manier volgens mij ook interessanter dan die ik nu heb, dus misschien moet ik dat ook maar doen bij beide pots!

Gr. Coos

aaronstonebeat
30 maart 2011, 20:53
Toch is wat hij beschrijft anders dan bij mijn LP en de jouwe: daar doen de pu's in de middenstand niets als één van de twee volume-pots dicht is, maar bij hem is het alleen als het volume van de brug-pu dicht is en andersom niet.
Of iemand heeft alleen de wiring van één potmeter gemodificeerd op de manier die jij beschrijft.
Ik vind die manier volgens mij ook interessanter dan die ik nu heb, dus misschien moet ik dat ook maar doen bij beide pots!

Gr. Coos

Dan is bij beunklats inderdaad één potmeter als mastervolume aangesloten (heet aan het buitenste pootje) en één als onafhankelijk volumeknop (heet aan het middelste pootje).

beunklats
30 maart 2011, 21:25
Ik heb deze gitaar nu een half jaar.
Of het is me nooit opgevallen dat er zo geen geluid uit komt als ik de brug dicht draai of het is kapot gegaan.
Ik speel ook nog niet zo heel lang gitaar dus ik heb er eigenlijk ook de balle verstand van van wat jullie me hier vertellen.
maja.

Als ik dit moet veranderen dan moet ik dus de pickup's uit de gitaar halen.

Het is ook niet heel hinderlijk, maar ik wou gewoon ff weten of het zo hoorde of niet.

bedankt voor deze reacties.

aaronstonebeat
30 maart 2011, 21:30
Het lijkt me uitgesloten dat de situatie is ontstaan doordat er iets is kapot gegaan.

Om het te veranderen hoef je alleen het dekseltje van de knoppenruimte te verwijderen en twee draadjes aan één van de potmeters omsolderen.