PDA

View Full Version : Gibson The Paul 1980?



KurtFender
30 maart 2011, 18:17
Ik dacht: Misschien een leuk rockgitaartje, voor ongeveer (plusminus) 450 euro. Ik zie op eBay voor 450 euro een The Paul uit 1980, alleen weet iemand uit ervaring hoe die speelt en klinkt?

Ik vind die eikenhouten body wel mooi, het enige minpunt is dat de toggle naast de volume en toneknoppen zitten en niet op de standaardplek bij een LP.

Reacties :)?

Venlonaer
30 maart 2011, 18:19
Zeg, hoeveel gitaren sta jij eigenlijk op het punt om te kopen? Dit is al je zoveelste topic.....:???:

Gervaas
30 maart 2011, 18:37
Hoi KurtFender,

Als het een The Paul uit 1980 is, heeft hij een mahonie body. Als de originele elementen er nog inzitten (T tops) is het een goede deal.

In ieder geval, The Pauls zijn prima rockgitaren en zeer degelijk. Mits ze in een goede staat zijn natuurlijk, maar dat kan ik zo niet beoordelen.

Over de toggle: ik vind prettig dat hij naast de volume- en toneknoppen zit. Makkelijk te schakelen tijdens het spelen.

Orpheo
30 maart 2011, 18:55
Ik dacht: Misschien een leuk rockgitaartje, voor ongeveer (plusminus) 450 euro. Ik zie op eBay voor 450 euro een The Paul uit 1980, alleen weet iemand uit ervaring hoe die speelt en klinkt?

Ik vind die eikenhouten body wel mooi, het enige minpunt is dat de toggle naast de volume en toneknoppen zitten en niet op de standaardplek bij een LP.

Reacties :)?

het is geen eiken. gibson gebruikt nooit eiken. alleen brian may heeft eiken gebruikt. eiken is namelijk niet stabiel genoeg!verder: don't know, don't care.

KurtFender
30 maart 2011, 18:57
Zeg, hoeveel gitaren sta jij eigenlijk op het punt om te kopen? Dit is al je zoveelste topic.....:???:

Haha nee sinds m'n oude Gibson gesloopt was was ik op zoek naar een Epiphone maar over die kwaliteit is niet iedereen even te spreken, en Gibson heeft het geluid dat alleen Gibson produceren kan.

En, als ik 450-750 investeer is het de moeite waard om eventjes na te vragen wat de beste deal is :)?

LesPaul1612
30 maart 2011, 19:08
Ik weet niks over die The Paul maar epiphone is geen benadering van het gibson les paul geluid. Het lijkt er zelfs niet eens op. Als ik jou was zou ik dus eerst maar eens naar die the Paul kijken.

AgileGhost
30 maart 2011, 19:10
Ik weet niks over die The Paul maar epiphone is geen benadering van het gibson les paul geluid. Het lijkt er zelfs niet eens op. Als ik jou was zou ik dus eerst maar eens naar die the Paul kijken.

Dat hangt er van af, een goeie epi met wat betere humbuckers komt volgens mij voor 90% in de buurt.

Sinner1980
30 maart 2011, 19:19
Koop een edwards les paul;mooi spul en betaalbaar en een veeeeel beter alternatief als epiphone

guitarkid
30 maart 2011, 19:27
Ik weet niks over die The Paul maar epiphone is geen benadering van het gibson les paul geluid. Het lijkt er zelfs niet eens op. Als ik jou was zou ik dus eerst maar eens naar die the Paul kijken.

Nou F, da's wel een erg boude stelling... Ooit een Epi LP gehad die niet beviel, misschien? ;) Ik heb zelf een erg mooie Gibson Les Paul, maar ook genoeg Epi's in handen gehad die zeer serieus als een LP klonken.... :)
Volgens mij is the Paul niet van mahonie maar van walnut. De "Firebrand" was wel van mahonie.
Ik vind de "Paul" een lekker gitaartje en heb ze voor veel meer dan 450 euro van eigenaar zien wisselen.

macwilliams
30 maart 2011, 19:50
Nou F, da's wel een erg boude stelling... Ooit een Epi LP gehad die niet beviel, misschien? ;) Ik heb zelf een erg mooie Gibson Les Paul, maar ook genoeg Epi's in handen gehad die zeer serieus als een LP klonken.... :)
Volgens mij is the Paul niet van mahonie maar walnut. De "Firebrand" was wel van mahonie.
Ik vind de "Paul" een lekker gitaartje en heb ze voor veel meer dan 450 euro van eigenaar zien wisselen.


Wat hij zegt.
Epiphone LP's klinken na een Elementen wissel zeker wel als een les Paul.
En de "the paul" is inderdaad van walnoot en die klinkt naar horen zeggen wat feller dan een mahonie les Paul.

Tupelo
30 maart 2011, 20:24
The Paul is inderdaad wat feller, geen dikke zware brommende gitaar ofzo.

Midwolda
30 maart 2011, 21:02
Heb hier een '78er The Paul hangen, walnut, ebben toets, T-tops, 100% origineel.
Het zal de combi van dat alles zijn, maar de The heeft een veel fellere attack
dan iedere andere Les Paul die ik ooit gehoord heb. Rock? Hell, yeah...
Over een goede buizenversterker weet je echt niet wat je hoort, super levendig geluid.
450 euro is niet duur, maar het ligt er natuurlijk aan of en zo ja wat er veranderd is.
Zit de originele Protector koffer erbij dan is het zelfs goedkoop. ;)

Oh, en de frets... laag en breed, speelt heerlijk, snel en zuiver.
Zou iedere gitaar zo moeten hebben, wat mij betreft.

KurtFender
30 maart 2011, 21:47
Koop een edwards les paul;mooi spul en betaalbaar en een veeeeel beter alternatief als epiphone

Dat wordt een dure grap neem ik aan?

KurtFender
30 maart 2011, 21:49
Heb hier een '78er The Paul hangen, walnut, ebben toets, T-tops, 100% origineel.
Het zal de combi van dat alles zijn, maar de The heeft een veel fellere attack
dan iedere andere Les Paul die ik ooit gehoord heb. Rock? Hell, yeah...
Over een goede buizenversterker weet je echt niet wat je hoort, super levendig geluid.
450 euro is niet duur, maar het ligt er natuurlijk aan of en zo ja wat er veranderd is.
Zit de originele Protector koffer erbij dan is het zelfs goedkoop. ;)

Oh, en de frets... laag en breed, speelt heerlijk, snel en zuiver.
Zou iedere gitaar zo moeten hebben, wat mij betreft.

Heel erg bedankt voor de reactie! Dat helpt echt! Mochten andere mensen het willen weten, de Gibson P90 tribute heb ik naar de muziekwinkelwinkel gebracht, die hem van me over zouden willen nemen voor een prijs rond de 400-450 (Die gaan hem gewoon opknappen). Toen voor 475 verkocht, en nu op zoek naar een nieuwe.

Mesjoggah
30 maart 2011, 22:24
Heel erg bedankt voor de reactie! Dat helpt echt! Mochten andere mensen het willen weten, de Gibson P90 tribute heb ik naar de muziekwinkelwinkel gebracht, die hem van me over zouden willen nemen voor een prijs rond de 400-450 (Die gaan hem gewoon opknappen). Toen voor 475 verkocht, en nu op zoek naar een nieuwe.

Ik krijg steeds weer deja-vu's naar RoelSmoel als ik je posts lees..

Braindead
30 maart 2011, 22:50
Maar hoe heeft Brian May het stabiel gekregen dan? Volgens mij heeft hij jarenlang alleen maar op zijn eigen gitaar gespeeld met eiken body. Ik meen me trouwens te herinneren dat het hout van May's gitaar uit een aanrechtblad/tafelblad ofzoiets kwam?


het is geen eiken. gibson gebruikt nooit eiken. alleen brian may heeft eiken gebruikt. eiken is namelijk niet stabiel genoeg!verder: don't know, don't care.

Fireburst
30 maart 2011, 23:37
Ik dacht hout van een schoorsteenmantel of zoiets ?
Who cares, fantastische sound !

Eric van Esch
30 maart 2011, 23:57
Ik dacht hout van een schoorsteenmantel of zoiets ?
Who cares, fantastische sound !



http://nl.wikipedia.org/wiki/Brian_May

zeppo
31 maart 2011, 01:29
Ik vind die eikenhouten body wel mooi, het enige minpunt is dat de toggle naast de volume en toneknoppen zitten en niet op de standaardplek bij een LP.

Reacties :)?


Als het een The Paul uit 1980 is, heeft hij een mahonie body.


De originele The Paul was in zijn geheel gemaakt van Walnut, latere versies *o.a. de zog. Firebrand' en de The Paul Deluxe hadden doorgaans een mahonie body.
Goede gitaren, zeker de eerste serie, met, zoals al eerder opgemerkt, puike pickups.


het is geen eiken. gibson gebruikt nooit eiken. alleen brian may heeft eiken gebruikt. eiken is namelijk niet stabiel genoeg!verder: don't know, don't care.

Tjonge, wat een fijne bijdrage, Orpheo. En bedankt voor deze zinvolle aanvulling.
Het had nog enige betekenis gehad wanneer je had vermeld dat Brian May nul komma nul budget had, en gebruikte was hij voorhanden had. Zijn keuze voor eiken was in ieder geval geen bewuste.

Op zo'n manier kom ik ook wel aan de +17.000 posts, maar daar heb ik geen behoefte aan.

stratie
31 maart 2011, 08:32
Ik weet niks over die The Paul maar epiphone is geen benadering van het gibson les paul geluid. Het lijkt er zelfs niet eens op. Als ik jou was zou ik dus eerst maar eens naar die the Paul kijken.

Onzin...Het lijkt er wel op, maar is het (zeker) niet.

Orpheo
31 maart 2011, 08:54
De originele The Paul was in zijn geheel gemaakt van Walnut, latere versies *o.a. de zog. Firebrand' en de The Paul Deluxe hadden doorgaans een mahonie body.
Goede gitaren, zeker de eerste serie, met, zoals al eerder opgemerkt, puike pickups.



Tjonge, wat een fijne bijdrage, Orpheo. En bedankt voor deze zinvolle aanvulling.
Het had nog enige betekenis gehad wanneer je had vermeld dat Brian May nul komma nul budget had, en gebruikte was hij voorhanden had. Zijn keuze voor eiken was in ieder geval geen bewuste.

Op zo'n manier kom ik ook wel aan de +17.000 posts, maar daar heb ik geen behoefte aan.

en wat zou dat voor goeds gedaan hebben, zeggen dat dat en budgetaire reden had? ik geef alleen aan dat het geen eiken is, en ook niet kan zijn omdat het instabiel is. verder wil ik me niet mengen in de tone of prijs-discussie. redelijk legitiem, lijkt mij?

DaveItUp
31 maart 2011, 13:23
Jij hebt toch zelfs een the paul? Of gehad?

Orpheo
31 maart 2011, 13:34
Jij hebt toch zelfs een the paul? Of gehad?

gehad, 2 jaar geleden verkocht :) heb nu hetzelfde idee maar dan toffer. ook een ebben toets, walnut body, maar dan full thickness. net zo ranzig als een the paul, alleen dan mooier ;)

Arjan12
31 maart 2011, 14:53
Hoeveel kostten die dingen nieuw? Waren ze toen al wat goedkoper, of zijn ze tegenwoordig gewoon zo ongewild dat ze zo goedkoop zijn?

Pepe
31 maart 2011, 15:09
Ze waren eind zeventig rond de 1200, zelfde prijs als een strat. Beetje rare eend in de bijt, die walnoot. Als budget LP zit ie tussen een junior en een Studio in, de The SG maakte meer sense als budget SG.

De combinatie van non top en Dirty Fingers was een far cry van het LP geluid, een beetje Epi lp clone moet dichter in de buurt komen.

Orpheo
31 maart 2011, 15:27
een the paul met p94's klinkt daarentegen net zo ranzig als een tele (doch bij lange na niet zo twangy!).

Pepe
31 maart 2011, 15:46
Ik zou een walnoot Paul wel eens willen horen met TVjones power trons. Dat moet toch een enorm rauw helder geluid opleveren, zou je zeggen. Cabronita maar meer push vanuit de heup.

LesPaul1612
31 maart 2011, 16:17
Nou F, da's wel een erg boude stelling... Ooit een Epi LP gehad die niet beviel, misschien? ;) Ik heb zelf een erg mooie Gibson Les Paul, maar ook genoeg Epi's in handen gehad die zeer serieus als een LP klonken.... :)
Volgens mij is the Paul niet van mahonie maar van walnut. De "Firebrand" was wel van mahonie.
Ik vind de "Paul" een lekker gitaartje en heb ze voor veel meer dan 450 euro van eigenaar zien wisselen.

epi's zijn zeker geen slechte gitaren. Met een pickup wissel moet er toch echt wel een heel goed geluid uit komen, maar ik vind epiphone eigenlijk een beetje commercieel. Een Epiphone Les Paul is een prima rockgitaar, maar vrijwel iedere solidbody met een humbucker is dat. Niks tegen Epiphone, mits goede elementen zijn het echt goede rockbakken, maar met een doorsnee humbuckerbak kom je net zo ver (zo niet verder) bij het les paul geluid als met een epiphone...

Ik moet wel zeggen dat mijn these wel erg controversieel klonk, maar op het internet is de grens tussen sarcasme en kritiek natuurlijk heel klein:)

Pepe
31 maart 2011, 16:22
Epi een beetje commercieel? Ja, ze willen er een beetje geld voor hebben, de honden!

Swaag
18 maart 2012, 18:36
Waar is de tijd gebleven dat er bij gitaarfabrikanten alleen maar vrijwilligers werkten die weigerden salaris te ontvangen omdat ze van mening waren dat ze niet hoefden te eten, huur/hypotheek te betalen etc...

blademan
18 maart 2012, 18:55
misschien moet je eens een Fret King Eclat 2 bekijken, erg lekkere rockgitaartjes en voor weinig te koop

nickofzo
18 maart 2012, 22:54
zou die nog op zoek zijn dan?

macwilliams
19 maart 2012, 06:17
Naar zichzelf ja.

guitarkid
20 maart 2012, 11:32
Naar zichzelf ja.
En dat om kwart over zes in de ochtend....;)

macwilliams
20 maart 2012, 15:50
En dat om kwart over zes in de ochtend....;)

Heb je daar nou anderhalve dag over moeten nadenken? :p

Heb trouwens altijd nog een beetje gas gehouden voor een the paul. Maar dan wel een walnut versie.

guitarkid
20 maart 2012, 16:01
Heb je daar nou anderhalve dag over moeten nadenken? :p

Heb trouwens altijd nog een beetje gas gehouden voor een the paul. Maar dan wel een walnut versie.

Nee hoor, ik zag het pas aan het eind van de ochtend! Matineus mannetje ben jij! En dan ook nog Debbie vanmorgen vroeg uitzwaaien op haar motor... Hoe doet ie het allemaal? :)

macwilliams
21 maart 2012, 06:48
Nee hoor, ik zag het pas aan het eind van de ochtend! Matineus mannetje ben jij! En dan ook nog Debbie vanmorgen vroeg uitzwaaien op haar motor... Hoe doet ie het allemaal? :)

Ghehehe,
Its a kind of magie!
:D

Midwolda
21 maart 2012, 07:01
Heb je daar nou anderhalve dag over moeten nadenken? :p

Heb trouwens altijd nog een beetje gas gehouden voor een the paul. Maar dan wel een walnut versie.

Neem ik voor je mee als we de BBs gaan ABen. ;)

macwilliams
21 maart 2012, 08:19
Neem ik voor je mee als we de BBs gaan ABen. ;)

Ben benieuwd hoe die zich staande houd tussen de BB's