PDA

View Full Version : grondtoon afhankelijke equalizer



nak
29 maart 2011, 21:46
Weet iemand of er een selectieve equalizer bestaat afhankelijk van de toon die je speelt.
Ik zou bij de hoge gitaarnoten het hoog-mid gebied gedempt willen zien maar diezelfde hoog-mid moet er wel zijn als ik lage noten speel zodat deze niet dof worden maar meer definieerbaar.
Stel me zo voor dat een crossover filter de grondtoon detecteerd en aan de hand daarvan een EQ instelt.
Hopelijk is het duidelijk, al denk ik dat het een kapitaal kost als het al bestaat.

Dirk_Hendrik
29 maart 2011, 22:44
Eerste gedachte. Nee.

2e gedachte: Goed idee! en vreselijk lastig real time uit te voeren. Wat je vraagt is een aanpassing van de technologie die je in een autotune tegenkomt. Interessant concept om mee te stoeien.... bewaar ik voor mogenmiddag in de file ;)

nak
29 maart 2011, 23:09
Tja real time, dat wordt idd lastig.
Misschien info opdoeken hoe feedback killers werken.
Die sweepen het frequentiegebied ook af, toch?

FruscianteFan
29 maart 2011, 23:31
Interessante gedachte, dat zeker. Wel ben ik benieuwd naar hoe ervaren je bent en wat voor spullen je al hebt. Misschien ben je al ervaren en heb je goede spullen (wat wel blijkt omdat je weet wanneer je wat wilt horen), maar missschien moet je meer gebalanceerde spullen hebben?

Daarnaast denk ik voor dit soort dingen simpelweg aan je pickupswitch. Halselement voor hoge noten, brugelement voor lage noten.

Ik roep zomaar wat dingen...

Jedeel
30 maart 2011, 00:00
Daarnaast denk ik voor dit soort dingen simpelweg aan je pickupswitch. Halselement voor hoge noten, brugelement voor lage noten.

Ik roep zomaar wat dingen...

Klinkt idd simpel maar toch ook wel doeltreffend.
Ik denk alleen dat de TS in zijn solo´s van hoog naar laag en terug geen tijd
heeft om de switch te bedienen. (Vandaar denk ik zijn vraag/wens.)

edje kadetje
30 maart 2011, 09:00
de gt-8 heeft features die hier wel wat op lijken.

Je kunt bijvoorbeeld parameters laten aansturen door de dynamiek van het aanslaan. Bijvoorbeeld hard aangeslagen - wel delay, zacht aangeslagen - geen delay.
Aangezien hij ook een pitch shifter en harmonizer aan boord heeft, kan hij ook frequencies lezen.

Ik denk niet dat de Gt-8 het kan, maar de technologie is wel aan boord. Dus misschien zijn er andere (digitale) multi fx die het wel kunnen.

nak
30 maart 2011, 09:46
Zat weer wat te brainstormen en de polyphone stemapparaat(o.i.d) kwam in mijn gedachten.
Ooit eens een filmpje van de ontwerper gezien, was bezig met een spectrum analyzer, misschien zit er wat bruikbaars in.
Zal het ff weer opzoeken.

hebbes
EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=mGYedBMmmzY

Liquid_Metal
30 maart 2011, 10:09
Volgens mij vergeten we iets: het verschil tussen lage en hoge noten is de frequentie. Ze klinken dus al anders, dus volgens mij is dat gewoon aan te passen met 1 goeie sound/equalizer.

Comfortably Daniel
30 maart 2011, 10:30
Hmm...je zal iets dergelijks moeten doen als met een compressor met een EQ in de side-chain...denk ik...

Buzzel
30 maart 2011, 14:48
Volgens mij vergeten we iets: het verschil tussen lage en hoge noten is de frequentie. Ze klinken dus al anders, dus volgens mij is dat gewoon aan te passen met 1 goeie sound/equalizer.

Jij vergeet ook iets. Een lage E heeft boven tonen die ook erg hoog zijn. als je die met je gewone equalizer filter je dus de hoge boventonen weg. En heb je dus niet de complete klank van je open E snaar

Inderdaad lijkt me een soort van equalizer met het idee van de polytune, die gebruikt alleen de grondtoon om de snaar te herkennen. Als je equalizer kan erkennen dat je met je lage E speelt zou die vast zijn functie kunnen uitschakelen of naar een andere modus gaan.

Liquid_Metal
30 maart 2011, 15:00
Jij vergeet ook iets. Een lage E heeft boven tonen die ook erg hoog zijn. als je die met je gewone equalizer filter je dus de hoge boventonen weg. En heb je dus niet de complete klank van je open E snaar

Inderdaad lijkt me een soort van equalizer met het idee van de polytune, die gebruikt alleen de grondtoon om de snaar te herkennen. Als je equalizer kan erkennen dat je met je lage E speelt zou die vast zijn functie kunnen uitschakelen of naar een andere modus gaan.

Je hebt helemaal gelijk. Hetgeen waar ik aan denk is bijvoorbeeld een modderig laag in je solo's (Petrucci). Maar als ik dat zou veranderen worden mijn hoge tonen ook alleen maar beter..

LordOfLager
30 maart 2011, 15:05
Door middel van een high/low-pass filter (en eventuele subranges daarvan) een andere eq aansturen?

nak
30 maart 2011, 15:45
Dacht nog even hoe ik het wat duidelijker kan maken naar wat ik zoek en dacht toen aan een grafische equalizer met een stok geplakt op alle schuifen.
Maar de middelste schuifknop kan niet op en neer alleen maar draaien zodat het een wipwap wordt.
Als ik nu lage noten speel duw ik (met m’n derde hand:()de eerste schuif helemaal naar beneden waardoor aan de andere kant de laatste schuif helemaal omhoog komt.
Ik krijg dan de hogere harmonischen in mijn lage tonen en andersom geduwd lage harmonischen in de hoge tonen, theoretisch gedacht dan he, zal wel voor geen meter kloppen of klinken maar theoretisch dus.
Dus ik denk een voetpedaal eraan en even verder dacht ik, dan kan ik net zo goed een reverse wahwah nemen.
Maar een wahwah versterkt alleen een smal frequentie gebied en dat schuift dan heen en weer in het spectrum. Maar misschien een wahwah met een shelving wipwap principe, misschien dat dat nog wel analoog te construeren valt.
Anders wordt het wel een DSP verhaal en ofschoon ik jaren in de elektronica heb gewerkt is dat wat boven m’n pet.
Zou dan meer met software bezig zijn om de algoritmes te schrijven die de eq gaat aansturen.
Hai,hai wat weer een gedenk allemaal, misschien zet ik wel eens op het electronica forum.
Maar misschien klinkt het ook allemaal bagger, wie weet, ha,ha.
Maar ik mag graag wat brainstormen hierover en ben ook altijd wel bezig te experimenteren met geluid.

FruscianteFan
30 maart 2011, 15:49
Als je toch aan een expressiepedaal gaat: neem een wahwah of volumepedaal en experimenteer met de weerstanden enzo die erin zitten. Zo zou je een soort van tonepot kunnen maken van een expressiepedaal.

Liquid_Metal
30 maart 2011, 16:02
Pak dan inderdaad een expressiepedaal of een momentary switch.

EuroCinema
30 maart 2011, 16:40
Heb je het dan in wezen niet over een omgekeerde treble booster?

aad
30 maart 2011, 20:27
Filter met switched-capacitors gestuurd door frequentie(toonhoogte) analyse vanuit uP? Wel de grondtoon dan toch?

Mitch
30 maart 2011, 22:55
Mozes mina, als je dit soort dingen nodig hebt om goed te klinken zou ik toch eens naar een goeie gitaar en versterker uitkijken :eek:

MaBerY
30 maart 2011, 23:16
Dit grapje kan je uithalen met een vocoder.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vocoder

Het signaal wordt in diverse bandjes door een batterij EQ's opgedeeld.
Als je de niveaus gebruikt voor het aansturen van een filterbank kan je het laagcomponent gebruiken om het hoog open te gooien en andersom.

Met die oude Moog vocoders kon je een hoop grappen uithalen met patch kabels. Elektor heeft ook ooit een eigen vocoder gepubliceerd.

Tegenwoordig kan je ze ook als digitale VST plugin op je computer draaien als effect.

Doepfer maakt nog een analoge uitvoering waar je heel veel grappen mee kan uithalen
http://www.doepfer.de/a129e.htm

aaronstonebeat
30 maart 2011, 23:21
Mozes mina, als je dit soort dingen nodig hebt om goed te klinken zou ik toch eens naar een goeie gitaar en versterker uitkijken :eek:

Ik ben een beetje een vreemdeling in deze hoek van het forum maar door de functie 'nieuwe berichten' volg ik tegenwoordig discussies die me voorheen onbekend waren gebleven.

Ik ben het wel eens met Mitch, zonder overigens te weten wat je voor muziek speelt. Ik speel ouderwetse, liefst wat trage en gemeen slepende bluesrock en verschijn steevast ten tonele met een zelfgebouwde gitaar en een Roland Cube-60. Aanvankelijk zie ik dan steeds weer mensen met een bedenkelijke blik; en achteraf komen ze met 'wat klinkt die gitaar goed!'.

Wat mij betreft zou er nog wel verbetering mogelijk zijn, maar de zooi doet wat er moet gebeuren: 'delivering the goods'.
Ik ben in de loop van de tijd wel een soort minimalist geworden; tussen mijn gitaar en mijn versterker zit alleen maar een kabel. Voorheen heb ik ook heel wat pedaaltjes gebruikt, maar gaandeweg bleken ze voor mij eigenlijk alleen maar obstakels in mijn pad.

Als ik harder of zachter wil heb ik eventueel een volumeknop maar vooral de mogelijkheid om harder of zachter aan te slaan. Als ik een scherper geluid wil, sla ik aan in de buurt van de brug; als ik een ronder geluid wil, ga ik richting het midden van de snaar.

nak
30 maart 2011, 23:47
Mozes mina, als je dit soort dingen nodig hebt om goed te klinken zou ik toch eens naar een goeie gitaar en versterker uitkijken
Het gaat me niet zozeer om het goed klinken maar ook om creatief met geluid bezig te zijn.
Ik vind het fantastisch dat sommigen met het minimale beter uit de voeten kunnen dan met een rack vol apparatuur. Ik benijd ze soms wel.
Zelf ben ik een techneut en probeer ik ook te doorgronden waarom iets klinkt zoals het klinkt, terwijl een ander daar totaal geen boodschap aan heeft.
Wellicht komt daar de gave of vloek om de hoek kijken maar zo vat ik het gelukkig niet op.
Er is al veel aan de techniek veranderd en dat vind ik interessant ook al gaat mijn aandacht meer naar het oude analoge ipv het digitale met processoren e.d.
Ieder z'n eigen zeg ik dan maar. Inmiddels leeft het wel en zijn er al wat suggesties gedaan wat voor mij het onderzoeken waard is.
Ook daarin wordt ik al enthousiast zonder een noot te spelen.:seriousf:

dml
31 maart 2011, 06:31
Weet iemand of er een selectieve equalizer bestaat afhankelijk van de toon die je speelt.
Ik zou bij de hoge gitaarnoten het hoog-mid gebied gedempt willen zien maar diezelfde hoog-mid moet er wel zijn als ik lage noten speel zodat deze niet dof worden maar meer definieerbaar.
Stel me zo voor dat een crossover filter de grondtoon detecteerd en aan de hand daarvan een EQ instelt.
Hopelijk is het duidelijk, al denk ik dat het een kapitaal kost als het al bestaat.

Die bestaat wel: BSS 901 (II).
Is een dynamische equalizer die inderdaad frequentie selectief werkt. Wordt niet meer gemaakt, dus dat wordt goed zoeken.

Jimi Hendrix
31 maart 2011, 08:15
Die bestaat wel: BSS 901 (II).
Is een dynamische equalizer die inderdaad frequentie selectief werkt. Wordt niet meer gemaakt, dus dat wordt goed zoeken.

maar de-essers worden nog wel gemaakt.... zou ook kunnen werken.
moet je een beetje googlen om te kijken welke instelbaar zijn (S-klanken zijn denk ik te hoog voor wat je zoekt).

nak
31 maart 2011, 10:31
Ik heb zo mijn twijfels over de bss 901
Afhankelijk van de band waar je in zit kun je die compressen of expanden, maar alleen de frequenties in die band worden m.i. dus bewerkt.
Niet de frequenties in de andere banden, en dat zoek ik dus wel.
Dat bv dus de frequenties van band1 ook frequenties van band4 beinvloeden, en andersom.
Maar ik zal de specs nog eens flink doorspitten, misschien kijk ik wat over het hoofd.