PDA

View Full Version : Collectie uitdunnen: Te veel gitaren?



jze
29 maart 2011, 20:57
De laatste tijd vraag ik me wel eens af: heb ik niet te veel gitaren? :sssh:

Er zijn toch altijd 2, misschien 3 gitaren waar je het meeste op speelt. De rest, tja, af en toe worden ze weer eens uit hun koffer gehaald, nieuwe snaren erop enz. Een paar dagen weer leuk om te gebruiken, maar dan toch weer terug naar je favoriete instrumenten.

Dus, zou het niet goed zijn je collectie te beperken en alleen die paar gitaren te houden/kopen waar je echt iets mee hebt. Ik speel nu dus echt met die gedachte.. Alleen ben ik bang dat ik of spijt krijg, of dat ik na een tijd toch weer op hetzelfde aantal gitaren zit dat ik nu heb!

Hebben jullie al eens een dergelijke inkrimping van je collectie gedaan en hoed bevalt dat?

Mr. Dynamite
29 maart 2011, 21:05
Zelf kamp ik nog niet met dat probleem, maar ik snap heel goed dat er gewoon een paar zijn die je gebruikt en de andere gewoon leuk is, maar meer voor de heb.

Ik denk ook dat het voor iedereen anders is, sommige hebben echt een band met een gitaar(en) en dan krijg je spijt als je hem weg doet. Verder zou ik gewoon eens een gitaar waarvan je denkt dat je hem wel weg wil doen geruime tijd echt aan de kant te leggen, als je spijt krijgt dan weetje het. :)

AgileGhost
29 maart 2011, 21:20
Ik heb voor mezelf de max van 3 electrische gitaren, meer vind ik voor mezelf overdreven. Het hangt er vanaf of een gitaar meerwaarde heeft of er alleen maar voor de sier staat, dat is toch zonde!

buescher1964
29 maart 2011, 21:23
Is trouwens naar mijn idee ook echt wel een gitaristending: zo'n hele kudde gitaren in je bezit te hebben. Ik zie dat niet bij andere muzikanten (of ik moet het helemaal mis hebben). Zo heeft de gemiddelde saxofonist (ook de echt grote) doorgaans maar 1 of 2 saxen. Ik zelf heb dus ook maar 1 tenorsax (maar wel een heel lekkere), ik denk dat mijn gitarenverzameling ook niet veel groter zal worden.

Midwolda
29 maart 2011, 21:26
Ik zit er ook aan te denken om er maar eens wat te verkopen.
Precies wat je zegt, je haalt 'm uit de koffer, speelt er een paar dagen op,
hmm toch wel een lekker geluidje en het speelt helemaal niet verkeerd
maar dan pak je toch weer die ene die je altijd bij de hand hebt hangen of staan.

De vraag moet denk ik zijn: heb je het geld wat de verkoop opbrengt, nu nodig?
Zo nee, lekker in de koffer laten liggen en af en toe er van genieten.
Zo ja, dan verkopen, je hebt toch je favoriete gitaar nog?

Mitch
29 maart 2011, 21:27
Waar je jezelf prettig bij voelt. Als je het niet aan jezelf kan verantwoorden om er twaalf te hebben: verkoop er een paar. Als je het leuk vindt om ze t ehebben maar je speelt er niet zo veel op? Wat geeft het?
Verder gewoon niet zo twijfelen, da's zonde van de energie. :harmony:

Lexvandoef
29 maart 2011, 21:29
Inderdaad, ik speel zelf ook het meest op mijn fenders vanwege de band waar ik nu in zit. Maar als ik dan heel ff mijn Gibsons of Gretsch pak dan is dat toch echt wel erg leuk ook al gebruik ik ze nu ff wat minder.

Als je denkt dat je spijt zou krijgen zou ik het zelf niet doen.

SEAL
29 maart 2011, 21:36
nog nooit gedaan. de enige manier waarop ik dat zou willen doen is een gitaar kapotslaan.

jze
29 maart 2011, 21:37
Verder zou ik gewoon eens een gitaar waarvan je denkt dat je hem wel weg wil doen geruime tijd echt aan de kant te leggen, als je spijt krijgt dan weetje het. :)

Dit vind ik wel een goede tip!

Ach, stel ik verkoop er een paar, dan is het waarschijnlijk alleen maar aanleiding om met de opbrengst weer een andere gitaar te kopen (dan wel maar 1 natuurlijk). Meer van kwantiteit naar kwaliteit, eigenlijk ben ik daar wel voor.

Braindead
29 maart 2011, 21:45
Natuurlijk moet je uitkijken welke gitaren je uit je collectie gooit maar een keer de bezem erdoor halen heeft bij mij wel goed uitgepakt. Ik heb jaren terug meerdere gitaren van de hand gedaan waar ik toch nooit op speelde. Door die gitaren weg te doen kreeg ik ook meer overzicht van wat ik nu eigenlijk wel zoek in een gitaar. Ik heb het zo gedaan dat ik er op een bepaald moment 3 heb weggedaan en 1 voor teruggekocht. Dan geeft het ook niet zo'n leeg gevoel :)

barno
29 maart 2011, 21:50
Is trouwens naar mijn idee ook echt wel een gitaristending: zo'n hele kudde gitaren in je bezit te hebben. Ik zie dat niet bij andere muzikanten (of ik moet het helemaal mis hebben). Zo heeft de gemiddelde saxofonist (ook de echt grote) doorgaans maar 1 of 2 saxen. Ik zelf heb dus ook maar 1 tenorsax (maar wel een heel lekkere), ik denk dat mijn gitarenverzameling ook niet veel groter zal worden.

ik bekijk het anders, alle gitaren die ik heb zijn verschillend, ook gitaren voor andere stemmingen enz... onze saxofonist heeft ook veel verschillende saxen sp alt tn br , dwarsfluit, klarinet enz...

wietse
29 maart 2011, 21:51
je kan nooit teveel gtaren hebben, hooguit een te klein huis en met dat probleem zit ik ondertussen. :D

Mitch
29 maart 2011, 21:53
Wietse mag niet in dit topic posten, die is als kind in de ketel met toverdrank gevallen ;)

jze
29 maart 2011, 21:57
je kan nooit teveel gtaren hebben, hooguit een te klein huis en met dat probleem zit ik ondertussen. :D

Haha, beste tip tot nu toe. Ben benieuwd of ik dat van de verkoop van wat ibanezjes kan bekostigen (die villa met muziekkamer/gitaaropslagruimte). ;)

macwilliams
29 maart 2011, 22:17
Wietse mag niet in dit topic posten, die is als kind in de ketel met toverdrank gevallen ;)

:seriousf:




Ik heb twee op standaards staan en de rest hangt aan de muur. Steeds wissel ik die om zodat er elke keer anderen in de standaards staan. Ik vind het leuk om op deze manier te wisselen en dus heb ik geen gitaar te veel.

Eko
29 maart 2011, 22:51
Een gitarist heeft instrumenten net als een kunstschilder kleuren verf. Je gaat toch ook niet tegen zo`n schilder zeggen : Blauw is genoeg!
Ieder instrument is een bron van inspiratie. Dat kun je niet genoeg hebben. Eenmaal verkocht is kwijt.

nak
29 maart 2011, 23:04
Ik heb er maar één. Jaren geleden gekocht, toen al 'verleifd' erop en nu nog steeds.
Ik hoef geen andere erbij, ooit wel eens gehad maar voelt aan als 'overspel':crazyhappy:
Keer toch weer terug naar de allereerste.

Liquid_Metal
29 maart 2011, 23:08
Op dit moment heb ik drie gitaren die ik niet gebruik:
Ibanez die in de verkoop staat
Allereerste akoustische gitaar die niet weggaat vanwege de nostalgie
Akoustische gitaar die voor les werd gebruikt, mogelijk ook weggedaan wordt

Over een paar maanden schaf ik een Mayones aan en ik ben van plan de gitaren die ik nu heb (PRS in E, Musicman in C, Schecter met 7 snaren) te vervangen door drie modellen van Mayones (à la Petrucci). Die drie gitaren (E, C, 7) zal ik dan allemaal gebruiken, samen met 1 akoustische gitaar (LAG).
Ik ben dan ook niet zo'n verzamelaar :).

Triggy
29 maart 2011, 23:10
You can never have too many guitars!

Juist doordat ik heel veel verschillende stijlen speel is mijn collectie
behoorlijk divers. Geen problemen mee.
Daarnaast heeft iedere gitaar zijn eigen look, feel en geluid en daar hou
ik wel van.
Speel wel te weinig om van alles te genieten maar wat boeit het?
Zolang ik er geen last van heb of er boterhammen minder om ga eten zie ik
dat niet als een probleem....

hole
29 maart 2011, 23:22
@JZE Die Dargie heb je echt niet nodig. Zou ik verkopen.

PM mij maar ;)

jannest
30 maart 2011, 00:49
je zal maar piano spelen

Tupelo
30 maart 2011, 02:51
Voldoende verkocht, van sommige dingen spijt, van andere niet, 't is of je het geld nodig hebt of niet.
Als het gitaren zijn die je nauwelijks verrijken bij verkoop, dan zou ik het laten wanneer ik de doekoe niet nodig had.

Hotpepper01
30 maart 2011, 07:30
Ook ik heb twee favoriete gitaren waar ik (vrijwel) dagelijks op speel: een 1962 Gibson SG en een 2008 Gibson Les Paul. Maar daarnaast heb ik nog een 1990 Gibson SG staan die ik al een driekwart jaar niet meer heb bespeeld. Die staat er sinds die 1962' er maar zielig naast te staan. Ik speel soms met de gedachte om die van de hand te doen. Niet omdat ik het geld er van echt nodig heb. Helemaal niet. Maar omdat ik het zo zonde vind als ie alleen maar nutteloos staat te staan...... En daar is ie nu eenmaal niet voor gemaakt.

Hendriks
30 maart 2011, 08:39
Vaak tussen de 3-6 gitaren in huis ,maar in de band gebruik ik er maar 1 .

Eko
30 maart 2011, 09:16
Wietse,
Gewoon wachten tot de kinderen het huis uit gaan. De eerste is al weg en liet een complete zolder leeg achter. Kunnen een hele partij gitaren in.
Ik neem trouwens naar optredens 4-5 gitaren mee. Dan ligt het er nog aan wat voor optreden wat voor gitaren er mee gaan.

zoon van Piet
30 maart 2011, 10:11
Dit is wel een actueel thema in huize ZvP.. ik speelde gisteren no met de gedachte om een topic te openen, maar was bang niet serieus genomen/ voor gek versleten te worden ;)
Een aantal jaren terug had ik er veel te veel, nu heb ik er weer teveel. En dat is zonde voor die gitaren, instrumenten die langzaam wegkwijnen onder bedden, aan de muur, in het vergeten rommelkamertje. Ik neem het mezelf wel kwalijk als ik de Tokai Les Paul tevoorschijn haal en zie dat ie onder het stof zit, vooral omdat anderen er een moord voor plegen ( lees: een krantenwijk voor op na houden).
Een paar jaar terug heb ik aardig wat verkocht en van de opbrengst heb ik de rest verbeterd. Professionele afstelbeurten, reparaties, upgrades van pickups of hardware. kwaliteit boven kwantiteit, inderdaad. Want als je veel gitaren hebt, zitten er altijd verstofte of slecht functionerende tussen. ( althans bij mij, ik spendeer mijn tijd liever aan spelen dan aan poetsen en restaureren).
En datzelfde overvloedsdilemma had/heb ik trouwens ook aangaande mijn effectencollectie: teveel, veel teveel, stof, krakende pots en overal slingerende vintage meuk.

Ik haalde gisteren een zooi gitaren tevoorschijn, met het oog op eventuele verkoop. Dat soort licht-masochistische trekjes ga je vertonen met teveel gear.. Maar toen bleek dat dit niet zo simpel is, als instrumenten langere tijd bij je zijn. Zoveel gitaren hebben een toegevoegde emotionele waarde gekregen.. Die Tokai heb ik ooit cadeau gehad, die ga ik toch niet verkopen? En de Junior en J45 precies zo.. net als de strat en zo kan ik nog even doorgaan..
Uiteindelijk hou ik dan maar één gitaar over.. waarvan mn zoon zegt dat ik m niet weg mag doen...

P-Five
30 maart 2011, 10:22
Is trouwens naar mijn idee ook echt wel een gitaristen ding: zo'n hele kudde gitaren in je bezit te hebben. Ik zie dat niet bij andere muzikanten (of ik moet het helemaal mis hebben). Zo heeft de gemiddelde saxofonist (ook de echt grote) doorgaans maar 1 of 2 saxen. Ik zelf heb dus ook maar 1 tenorsax (maar wel een heel lekkere), ik denk dat mijn gitaren verzameling ook niet veel groter zal worden.

Nee hoor. Is niet alleen een gitaristen ding. Ik verzamel ook synthesizers en heb daar een hele berg van. En bij mijn mede synthesizer verzamelaars is de verzameling ook aanzienlijk. En diegene die dat niet heeft droomt ervan. Tevens heb ik allerlei randapparatuur als reverbs, delays, equalizers versterkers. Bovendien ook nog eens meer dan 50 gitaren ;-) en een digitaal drumstel.

Bijl
30 maart 2011, 10:56
Ik heb 4 electrische gitaren en dat vond ik ook wat veel. Totdat ik bij een coverband ging spelen:

7 snarig Drop A
Drop D
Standaard E
7 snarig in B

Nu heb ik er geen 4 nodig, maar 1 van mijn gitaren heeft jarenlang in de hoek gestaan en nu is het mijn favoriet...

Harry
30 maart 2011, 11:10
dat is het, weg is weg. Zo heb ik een oude Les Paul waar ik bijna niets mee doe, maar als ik hem verkoop kan ik nooit meer zoiets terugkopen. De Parker P38 is ook al tijden niet meer uit de koffer geweest, tot gisteravond bij een nieuw bandje waar ik voor gevraagd ben. Is een leuke gitaar voor de muziek die zij maken.
Verder een Squire Strat uit 1986, is een hele goede strat maar er zit nu een Sonic Ranger in waardoor deze erg hard gaat. En het ding brengt me te weinig op als ik hem verkoop.
Dan nog een DeArmond M75t, ook een fijne gitaar, maar de DeArmond Starfire Special II is nog steeds veel fijner. Maar ooit kado gekregen, en ik krijg er waarschijnlijk te weinig voor terug.
Tja, sommige staan in de weg en worden niet gebruikt, maar o0m bovenstaande redenen zijn ze er nog steeds.....

Orpheo
30 maart 2011, 12:04
Ik heb onderhand ook een collectie die te groot is voor mijn huis, en krijg regelmatig te horen 'DIT IS DE LAATSTE!!!!" (waarop ik dan zeg, het huis staat op mijn naam!!!!!). maar verkopen? nee. ik heb wel horloges die ik wil verkopen, omdat ik ze gewoon niet draag, maar daar ga ik ook spijt van krijgen. Ik draag het liefst een ander, maar ik vind ze gewoon zo mooi :P

maar de gitaren... ik heb ze laten maken hoe ik ze wil, dus ik ben er eigenlijk altijd tevreden over. tis ook de zoektocht naar ze nog beter maken. zoals nu. ik ben al n week bezig met een gitaar echt te gek maken. pots, nut, afstelbeurt, tuners... dat zit vanaf het begin af aan bij mij al goed, ik koop altijd CTS, switchcraft en gotoh. het is alleen welk element erin moet, en hoe ik de tone eruit kan krijgen welke ik wil. Sterker nog, soms duurt het twee jaar eer ik door heb welke tone een gitaar zou moeten leveren, en dan begint nog eens een 2 jaar durende zoektocht naar de juiste pickupset! ik heb maar een paar gitaren die vanaf het allereerste begin gewoon klaar waren. pickups erin solderen, en daarna nooit meer eruit.

Pepe
30 maart 2011, 13:16
Wel, het groeit af en toe dicht. Dat punt wijst zich vanzelf wanneer je gasten een deluxe als onderzetter gebruiken, pickupjes in de messenla liggen en de strats naast de pakken hangen.

Ik speel wel eens met de gedachte om een paar strats in te dikken tot eentje of 4 amps om te ruilen voor wat anders.
Maar hoe dat gaat. Je denkt, dan koop ik die Carr Rambler en dan gaan die silverfaces de deur uit. Je koopt alvast de Carr en dat is dat. De silverfaces klampen zich aan je been vast... nee, nee... boehoe...
Enfin.

Een tele, een goldtop en een deluxe, meer heb je niet nodig. Een Klon misschien. En een delay. En een...

zeppo
30 maart 2011, 13:40
je kan nooit teveel gtaren hebben, hooguit een te klein huis en met dat probleem zit ik ondertussen. :D

Hey Wietse, ik stel mijn huis ter beschikking om een filiaal te openen: kom maar een keertje langs met wat gitaren: ik heb nog wat ruimte (en mijn 22 gitaren willen vast wel eens gezelschap)

G.G.
30 maart 2011, 14:05
7 gitaren en 5 versterkers en een groot schuldgevoel omdat het een en ander staat te verstoffen. Denk weleens aan inkrimpen, maar de spijt die daarbij kan komen weerhoud me ervan om het een en ander weg te doen.

Heel stiekum zou ik het liefts toch maar 1 strat, 1 tele en 1 Lp-achtige willen hebben en een paar goeie pilletjes tegen gas-aanvallen.

ThaBluesBreaker
30 maart 2011, 14:22
Zolang je niet 6 strats hebt is het oke lijkt me. Als je 1 warme jazz bak hebt, 1 tele, 1 strat, 1 les paul. etc

Zolang ze allemaal veel verschillen zou ik ze niet weg doen zolang ze goed zijn.

jze
30 maart 2011, 14:37
@JZE Die Dargie heb je echt niet nodig. Zou ik verkopen.

PM mij maar ;)

Haha, laat dit nou net 1 van mijn 'go to' gitaren zijn ;)
Geen twijfel over, die blijft (famous last words..)

G.G.
30 maart 2011, 15:01
Zolang je niet 6 strats hebt is het oke lijkt me. Als je 1 warme jazz bak hebt, 1 tele, 1 strat, 1 les paul. etc

3 strats (2x elzen, 1x essen), 2 teles (waarvan eentje van mahonie, esdoorn top en humbuckers, ds bijna een LP, een PRS achtige met P90's en een accoustische steelstring.

jimihattricks
30 maart 2011, 15:04
teruggegaan van 7 naar 2, beste dat ik ooit heb gedaan!
ik klonk nl. toch praktisch hetzelfde op elke gitaar!
(hoewel ik wel spijt heb van die les paul die ik heb verkocht)

Orpheo
30 maart 2011, 15:35
Zolang je niet 6 strats hebt is het oke lijkt me. Als je 1 warme jazz bak hebt, 1 tele, 1 strat, 1 les paul. etc

Zolang ze allemaal veel verschillen zou ik ze niet weg doen zolang ze goed zijn.

ik heb 25 les pauls... maar ik heb maar een stuk of 3 die echt klinken als 'les paul', de anderen klinken uniek. denk ik. voor mij is de lijn tussen strat, tele, les paul en sg heel dun geworden. houtsoorten en pickups doen zoveel voor je geluid, zeker bij solidbodies. alleen die hollowbakken zijn heel lastig te vangen in een solidbody-concept.



tenzij je Gibson bent natuurlijk

Pepe
30 maart 2011, 16:00
25?
Een half jaartje geleden waren het er nog maar 15!

Pas op he. De lijn tussen waanzinnig mooi en waanzinnig kranjorum is ook heel dun.

guitarkid
30 maart 2011, 16:03
Wietse mag niet in dit topic posten, die is als kind in de ketel met toverdrank gevallen ;)

:) :) :)

Gr. Coos

Maar zoals Barno al eerder opmerkte, je kunt twee "dezelfde" gitaren op verschillende manieren gebruiken. Ik heb twee Telecasters en de ene is op dit moment mijn belangrijkste gitaar en de andere staat altijd in G. Verder nog wel heel veel
andere gitaren, die allemaal hun eigen geluid of functie hebben: een Les Paul, Strats, 12-string electrisch, 12-string acoustisch, dobro, nylon string, 2 6-string acoustische gitaren etc. Wel veel, maar ik gebruik ze allemaal. De één meer dan de ander, maar het is ook zo leuk enik kan en wil het me permiteren. In het verleden moest ik een gitaar verkopen om een andere aan te schaffen en dat heeft er voor gezorgd dat ik het toch wel jammer vind dat ik sommigen niet meer heb. Mijn zoon zegt soms zeer sarcastisch als ik weer eens over een bepaalde gitaar zeg dat ik die ook heb gehad en dat ik die nooit weg had moeten doen: "Ja hoor, dat zeg je steeds". Dus heb ik gewoon een Firebird gekocht, omdat ik die mooi vind en wel zie wat ik er mee ga doen!!! ;)
M.a.w: kun je je het veroorloven een gitaar te houden en dan toch een andere er bij te kopen: doen!

ar250artist
30 maart 2011, 16:22
Och, inmiddels ben ik teruggegaan van 6 naar 2 en eigenlijk is het prima. Ik heb nu nog een strat plus en de ibanez artist, studiotone combootje en een paar pedalen. Thuis is er ook nog een cube30. Daar doe ik het nu mee en voor mij is het voldoende. De opruiming is ingezet door ruimtegebrek en je merkt toch dat je veelal op 1 gitaar speelt. Bij mij is dat de strat, van die sound hou ik het meest. De artist is een les paul achtige en af en toe is dat heerlijk of het past beter bij een bepaald type muziek. Die doe ik ook niet weg: het was de eerste en hij speelt het beste. Dus het kan wel lijkt me.

fred dons
30 maart 2011, 16:29
ik twijfel heel vaak en ik heb er deze maand al 5 weg gedaan (en er weer 3 gekocht, dus schiet niet echt op :D)

ik kan gewoon niet kiezen wat er weg moet, alle gitaren zijn in rotatie en onder handbereik maar natuurlijk zijn er ook gitaren bij waar ik (veel) minder op speel, alleen zijn die dan weer zo uniek dat ik er geen afstand van kan doen.

ik zit nu weer boven de 100 gitaren en je zou tcoh mogen verwachten dat daar gitaren tussen zitten die gemakkelijk weg kunnen, nou niet dus ;)

G.G.
30 maart 2011, 16:33
Alleen die witte strat met reversed headstock moet je echt nooit wegdoen. Die is echt helemaal te gek

Martijn-w
30 maart 2011, 16:34
Ik heb mezelf een max van 5 gitaren opgelegd.
2 gitaren daarvan krijg ik nooit verkocht, of hooguit voor een tientje. 2 hou ik sowieso (Guttlin en Takamine, wil sowieso 1 goede akoest). En 1tje kan ik dan wel verkopen, mijn Yamaha. Daar heb ik alleen nog weinig respons op gekregen.

Kortom, ik blijf eigenlijk op deze 5 hangen.

barno
30 maart 2011, 16:36
ik twijfel heel vaak en ik heb er deze maand al 5 weg gedaan (en er weer 3 gekocht, dus schiet niet echt op :D)

ik kan gewoon niet kiezen wat er weg moet, alle gitaren zijn in rotatie en onder handbereik maar natuurlijk zijn er ook gitaren bij waar ik (veel) minder op speel, alleen zijn die dan weer zo uniek dat ik er geen afstand van kan doen.

ik zit nu weer boven de 100 gitaren en je zou tcoh mogen verwachten dat daar gitaren tussen zitten die gemakkelijk weg kunnen, nou niet dus ;)

100 is wel veel, denk ik :)

ik heb er tussen de 15 en 20, wisselt voortdurend dus ik zou het nu niet weten, maar eigenlijk vind ik dat te veel. Ik pieker me steeds suf welke ik mee moet nemen naar een gig. vroeger was het simpel: de strat en de ES. soms wel heimwee naar die dagen van schaarste :)

fred dons
30 maart 2011, 16:39
sterker nog het is te veel, maar ja wat weg te doen

het is me overigens opgevallen dat ik vaker op gitaren speel die wat mankeren en waar ik nog wat aan moet sleutelen om ze perfect te krijgen en zodra ze "af" zijn veel minder in rotatie

@ G.G. welke witte was dat ?

barno
30 maart 2011, 16:42
sterker nog het is te veel, maar ja wat weg te doen



wat ik wel es doe is gitaren kopen of verkopen van/aan muzikanten die ik goed ken. de afspraak is dan: als je ze nog es nodig hebt, kan het nog steeds. dat helpt om afscheid te nemen :)

Duhsjaak
30 maart 2011, 16:44
Is trouwens naar mijn idee ook echt wel een gitaristending: zo'n hele kudde gitaren in je bezit te hebben. Ik zie dat niet bij andere muzikanten (of ik moet het helemaal mis hebben). Zo heeft de gemiddelde saxofonist (ook de echt grote) doorgaans maar 1 of 2 saxen. Ik zelf heb dus ook maar 1 tenorsax (maar wel een heel lekkere), ik denk dat mijn gitarenverzameling ook niet veel groter zal worden.

Hi
Klopt wel een beetje. Als je weet hoeveel een concertvleugel kost, begrijp je gelijk waarom 15 van die dingen niet zo handig zijn. Nog daargelaten de praktsche kant van vleugels versus vloeroppervlak.

Heb je wel eens met een (mond) harmonica speler gepraat?

Dat maakt het voor mij leuk, de keuze uit een aantal gitaren. Een van de redenen om na 37.5 jaar zelfbouw gitaar te hebben gespeeld, toch op fabrieksdingen over te stappen.

Als er tegen GAS nou geen injectie bestaat, bestaat gedwongen opname of medicatie dan wel voor een gitarist die vrijwillig zijn spullen verkoopt?
Ik mag aannemen dat je doelbewust en weloverwogen aan je GAS hebt toegegeven toen je ze kocht, toch?

Ik nie begrijp, maar ik zit hier om te leren tenslotte.

Vriendelijke groet, Gus

fred dons
30 maart 2011, 16:53
wat ik wel es doe is gitaren kopen of verkopen van/aan muzikanten die ik goed ken. de afspraak is dan: als je ze nog es nodig hebt, kan het nog steeds. dat helpt om afscheid te nemen :)

doe ik al, een flink aantal van mijn gitaren staan al bij bevriende muzikanten en zowieso als kennissen of vrienden een bepaalde gitaar heel erg graag willen hebben (meer dan dat ik hem wil houden) dan ben ik nog wel eens genegen om hem weg te geven maar uiteindelijk wat ik nu heb zijn gitaren die ik bewust gekocht heb en geen impulsaankopen en dat maakt het moeilijk
er zijn maar een paar gitaren die ik weg gedaan heb waar ik spijt van heb maar dat was genoeg om heel voorzichtig te zijn met wat ik weg doe

Pepe
30 maart 2011, 17:03
Ik pieker me steeds suf welke ik mee moet nemen naar een gig. :)

Ja, daar neemt het onhandige vormen aan. 5 minuten voor de bus beneden toetert nog een gitaar verwisselen uit de koffers die al bij de deur staan.
To Gretsch or not to Gretsch.

Een andere gitaar heeft ook consequenties voor de pedalen. Gretsch en 330 is tremolo en reverb: het wordt een Marc Ribot avond.
Of... zijn we toch in een blues mood? Voel ik daar een strat? Televibes? Euh...

De bassist van ons snapt er niks van. Die heeft een oude jazzbass. Klaar.

macwilliams
30 maart 2011, 17:04
Hi

Als er tegen GAS nou geen injectie bestaat, bestaat gedwongen opname of medicatie dan wel voor een gitarist die vrijwillig zijn spullen verkoopt?
Ik mag aannemen dat je doelbewust en weloverwogen aan je GAS hebt toegegeven toen je ze kocht, toch?

Ik nie begrijp, maar ik zit hier om te leren tenslotte.

Vriendelijke groet, GusHet enige dat tegen gas helpt is euthanasie en daar moet ik nog even niets van weten. En een alles omvattend woord voor weloverwogen en doelbewust je keuzes verantwoorden is "smoesjes" en dat is goed genoeg.

jze
30 maart 2011, 17:38
De bassist van ons snapt er niks van. Die heeft een oude jazzbass. Klaar.

Wijze man! Ik zou willen dat ik daar tevreden mee kon zijn..

guitarkid
30 maart 2011, 18:00
.....een alles omvattend woord voor weloverwogen en doelbewust je keuzes verantwoorden is "smoesjes" en dat is goed genoeg.

Precies!! In de afdeling "eigenlijk heb ik wel een Firebird nodig, want die is zo mooi en ik heb nog geen gitaar met drie mini-humbuckers"! ;)

G.G.
30 maart 2011, 18:27
@ G.G. welke witte was dat ?

Enige dat ik me kan herinneren is wit of gelig, mapleboard, rev. headstock, had je een paar jaar geleden aan de muur hangen (volgens mij in de periode dat die Atlas gebuwd werd)

fred dons
30 maart 2011, 18:38
oh die

het lukt me even niet om de foto in te kopieren maar hij staat hier op (en ja ik heb hem nog maar er zijn wat details veranderd, echter als ik hem zo op het plaatje zie vond ik hem toen leuker)

http://94.100.126.103/670200001-670250000/670249101-670249200/670249108_6_vlPJ.jpeg

Orpheo
30 maart 2011, 18:58
@pepe: ik zit effe na te rekenen. ik heb nu 2 gibsons, 3 crimsons, 14 warmoths (15 en 16 in aanbouw), 2 les pauls die nergens 'thuishoren'. 23 dus. bijna 25 ;) valt dus mee ;) (25 gitaren in totaal, met die onafgemaakte strat en tele in de collectie). ik denk dat de grens met 25 bereikt is. anders word het 30 denk ik. lekker ronde getallen, he fred? ;)

Saf
30 maart 2011, 18:58
Ik heb nu net een bijna halvering van mijn collectie achter de rug. Heb een 50 akoestische oude famos en venlonia gitaren verkocht. nog een stuk of 15 te gaan. Dan rest me alleen nog maar de basgitaar collectie. En daarvan heb ik nu bijna alle japanse bassen verkocht.

Even groot indammen. Plaatsmaken. 130 (ofzoiets) was te veel. Terug naar 60 stuks ofzo. En dan weer mezelf kennende weer full steam terug naar de 100 haha.

Elke keer als ik zo'n aantal verkoop zeg ik dat hu niet meer zoveel gitaren gaan worden. Elke keer dam ik het zoek gebied voor de collectie in. Maar elke keer weer blijft het aantal gestaag groeien.

Heb echt heel veel gehad. Van sommige dingen veel spijt andere dingen blij dat i kze nooit meer hoef te zien. Maar alles wat ik verkocht heb heeft het budget vrij gemaakt voor wat ik nu heb en daar ben ik bijzonder blij mee.

Het record in een keer was bijna 300 instrumenten. Dat was echt veel te veel. Ik probeer nu al jaren rond de 100 te blijven maar heb daar moeite mee.

Verzamelde ik eerst snaarinstrumenten toen kwam de eerste verzamelkriteria Basgitaren en nederlands fabrikaat en diverse snaarinstrumenten. Toen dat er tevee lwerden de andere instrumenten weg, Ook toen liep het weer uit de hand. Van nederlandsfabrikaat terug naar alleen famos en venlonia gitaren en basgitaren.
Nu gaan de famos/venlonia's ook de deur uit. De japanse bassen zijn ook al bijna allemaal weg.

De laatste verzamelkrieria is basgitaren van europees of oostblok fabrikaat, met een uitzondering voor enkele oude amerikanen. En een paar verdwaalde nieuwe bassen met een vintage feel.

Saf
30 maart 2011, 19:16
Ja, daar neemt het onhandige vormen aan. 5 minuten voor de bus beneden toetert nog een gitaar verwisselen uit de koffers die al bij de deur staan.
To Gretsch or not to Gretsch.

Een andere gitaar heeft ook consequenties voor de pedalen. Gretsch en 330 is tremolo en reverb: het wordt een Marc Ribot avond.
Of... zijn we toch in een blues mood? Voel ik daar een strat? Televibes? Euh...

De bassist van ons snapt er niks van. Die heeft een oude jazzbass. Klaar.

Hier is het andersom. De gitarist had een 6 string, een 12 string e nee nreserve 6 string. Dat was het. Ik was al ee ndag van te vore nbezig welke bas mee mocht naar een optreden. Oefensessies probeer ik altijd op ee nandere bas te doen. haha. Met het nieuwe project hebbe nwe een zanger die ik nog niet kende die begint nu te denken dat ik ze van mensen leen om hem te kloten. Hij heeft nog steeds geen een keer een bas 2x gezien :)

(begin nu bijna bij de niet meer zo comfartable bassen te komen dus dat word nog afzien voor me)

Pepe
30 maart 2011, 19:27
Maar Saf, grootgebruiker dat je d'r bent, je speelt ook nog? Even aannemend dat het verschil tussen spelers en verzamelaars is dat de eerste groep op zoek is naar de ultieme gitaar en de tweede naar de ultieme volgende... heb je dan geen favoriete gitaar waar je het liefst op speelt?

BillyChaos
30 maart 2011, 19:29
Ik gebruik al mijn gitaren :dontgeti:

Honde strat - Jazz
Gibson V - main gitaar doom band - gekoppeld aan roland GR1 voor wat nummers.
SK billy-vean - die word mijn main "gewone gitaar"
Capi - Main gitaar andere band
Braekman LP- Thuis nummers in drop tuning
Melody maker - Thuis nummers in standaard
Akoestische - Voor akoestische ideeën
Cort bass - Staat standaard voor mijn eigen project
Yamaha 5 snaar bass - Drop B

speedmusic
30 maart 2011, 19:52
Voor mij hetzelfde ik dam ook regelmatig in, maar er komt ook regelmatig weer wat bij. Binnenkort een Les Paul Gold top "60 tribute, omdat deze p90's heeft gaan twee andere gitaren de deur uit. De Bo~el heeft ook p90 en 1 gitaar met dit type element vind ik genoeg ook de Gretsch goldtop gaat weg omdat de LP ook een goldtop is.

Heb afgelopen weekend zelfs besloten om mijn hoofd set.up kwa versterker te verkopen. Met name omdat ik hem niet meer nodig heb en prima uit de voeten kan met gewoon een losse top.

Arjan12
30 maart 2011, 21:07
Het enige dat tegen gas helpt is euthanasie en daar moet ik nog even niets van weten. En een alles omvattend woord voor weloverwogen en doelbewust je keuzes verantwoorden is "smoesjes" en dat is goed genoeg.

Ik heb al bijna een jaar niks gekocht, terwijl ik de jaren er voor belachelijk veel kocht. Misschien helpt het wegblijven van Gitaarnet wel het beste ;).

Als ik m'n Les Paul Pro verkocht krijg houd ik nog één elektrische gitaar over (m'n Tele), een western en een oud spaans gitaartje. Daar kan ik prima mee uit de voeten, hoewel ik vast spijt ga krijgen van de verkoop van m'n LP.

Arjan12
30 maart 2011, 21:12
- edit, ging iets mis -

Jiboom
30 maart 2011, 23:35
Ik heb al bijna een jaar niks gekocht, terwijl ik de jaren er voor belachelijk veel kocht. Misschien helpt het wegblijven van Gitaarnet wel het beste ;).

Geldt voor mij ook. Sinds mijn verhuizing bijna een jaar geleden heb ik niets meer gekocht. Bij mij komt het wel een beetje doordat ik ze niet meer allemaal aan de muur heb hangen. Eerlijk gezegd staan de koffers (stuk of 14 ofzo en nog wat gigbags) nu ook zelfs in de weg. Ik speel er op twee en ik mis eigenlijk niet heel veel (hoewel ik daar vanzelf anders over ga denken als ik die andere in mijn handen heb).

En ik hang tegenwoordig minder op gitaarforums rond. Dat scheelt zeker. Voorheen checkte ik dagelijks de 2e hands pagina's van bepaalde sites/forums. Dan zie je toch wel erg vaak mooie spullen voorbij komen, die je niet perse nodig hebt...

Saf
30 maart 2011, 23:58
Maar Saf, grootgebruiker dat je d'r bent, je speelt ook nog? Even aannemend dat het verschil tussen spelers en verzamelaars is dat de eerste groep op zoek is naar de ultieme gitaar en de tweede naar de ultieme volgende... heb je dan geen favoriete gitaar waar je het liefst op speelt?


Daarom ben ik me gaan richten op basgitaren be nbassist. Het grootste gedeelte van de bassen word bespeelt daarvan ee ngroot gedeelte wat regelmatig dus mee naar oefensessies mag. VOor optredens is niet alles goed genoeg.

Verder is er ook een gedeelte collectie. Russische bassen die nagenoeg niet te bespelen zijn en ander bizar spul.

En hoeveel bassen ik ook heb en heb gehad. Mijn trouwe fender musicmaster bas blijft favoriet en dat is hem inmiddels ook wel aan te zien. Ben vergroeit met die gitaar.

EuroCinema
31 maart 2011, 21:10
Ik ben nu ook aan het uitdunnen, (zie sig :sssh:). De Washburn kocht ik toen ik nog veel cleanere jazz speelde dan nu, de Epi was een tussendoortje waar ik veel lol van heb gehad maar dat ondanks afstellen en upgrades toch nooit zo goed werd als m'n (veel duurdere) Heritage. Dus ja, dan blijven zulke gitaren toch in het rek staan en dat vind ik gewoon zonde.