PDA

View Full Version : Ik kan maar geen keuze maken, wat een twijfel, HELP!!!



Tele-freak
29 maart 2011, 18:23
Goedendag mede gitaristen,

Ik heb jullie hulp nodig, eigenlijk vooral advies en meningen. Hier is wat er is:

Ik ben een gitarist die nu al bijna 3 jaar gitaar speelt, ik beheers de akkorrden, kan componeren etc. Dit doe ik nu al een tijdje op mijn trouwe Richwood akoestische jumbo, en mijn London City Comet, een Telecaster.
Nu ben ik wel klaar voor een 2e elektrische gitaar en dus ging ik op zoek, met in mijn achtehoofd gehouden, geen telecaster uiteraard.

Nu was mijn oog gevallen op 2 totaal verschillende gitaren:
De Epiphone les paul standar, 't liefst honeyburst plus top (369,-)
of een Fender mexican standard Strat, in t rood of zwart. (450,- met hoes van fender)

Mijn probleem, ik weet niet wat ik 't beste kan nemen, ik heb dus al een telecaster met single coils, en twijfel of weer een single coil gitaar wel zo handig is (ik ben een man van variatie) het geluid vindt ik van allebei lekker, het wat fellere van de strat is geweldig, maar het vette van de les paul ook:(

Ik heb op beide gespeeld, op de epiphone het langst, en ik kan puur op geluid niet beslissen, ze hebben allebei hun plus- en minpunten.
Vervolgens uit het oogpunt van mijn band:

Onze andere gitarist die koopt als eerste gitaar (na lang akoestisch spelen) een Fender american Telecaster standard. Kortom, wat zal het best zijn voor het band geluid. Wat we spelen: eigen nummers, uiteenlopend van lichte ballads tot zwaardere rock (geen metal, dat is te zwaar) en qqua bands: Nirvana, the red hot chili peppers, The Hives, Arctic monkeys, Radiohead etc. loopt ook nogal uiteen, alleen geen country en metal of zwaarder.

Tja, lang verhaal, maar wat moet ik doen? graag hulp. Als er meer details vereist zijn, stel gerust de vraag:)

jze
29 maart 2011, 21:51
Als je graag variatie hebt, kun je denk ik toch het beste voor een Les Paul achtige gaan. Of iets van fender, maar dan met een humbucker. Nog maar wat meer testen denk ik!

Jeroen_K
29 maart 2011, 23:44
Degene kiezen die je het lekkerst vind spelen.

Eko
30 maart 2011, 09:20
Ik heb , in het begin , nooit gitaren gekocht om het bandgeluid uit te breiden. Binnen de kortste keren had je onenigheid en lag de band op z`n reet. Wat moet je dan met een gitaar die je niet zelf had willen hebben? Ga op je gevoel af en koop datgene wat het dichtst bij je ligt qua geluid en bespeelbaarheid. Dan wordt die samenstelling van de band jullie geluid.

wireman
30 maart 2011, 09:45
Ik zou inderdaad kijken voor een strat achtige met in ieder geval een humbucker, een zogenoemde HSS.. Een Les Paul is wel een heel ander beestje en heeft ook een andere mensuur, maar je geeft zelf al aan.. Je ben een man van veranderingen. Het is wat al gezegd is.. probeer het.. Als de Les Paul je ligt, moet je dat gewoon doen. Ik vraag me alleen af of ik zelf een Epiphone zou kopen. Lees eens rond.. Als je besluit om voor een Les Paul model te gaan.. Er zijn ook 2e hands Gibson Les Paul Studio's te vinden voor rond de 500-600 euro. Ik zou dan zeggen.. spaar nog ffies door want daar zal je denk ik meer plezier van hebben.
Ik denk dat je met een HSS strat(achtige) (Humbucker-singlecoil-singlecoil) aardig uit de voeten kan. Ik weet alleen niet of je die gaat vinden voor rond de 450 euro..

Baker
30 maart 2011, 09:50
Ik snap het dilemma volledig :)

Maar ik zou toch voor de LP gaan. Je zegt zelf al dat je al een gitaar met single coils hebt. Door die LP erbij te nemen heb je ineens een heel uitgebreid tone palet!

Ook voor de band is dat handig. Als je een wat zwaarder geluid nodig hebt komt je LP mooi van pas. Maar als je bandmaat op zijn strat speelt en jij op je tele klinkt het ineens weer heel erg Fender.

Ik zou het wel weten.

sideburns
30 maart 2011, 10:25
Ga voor de LP, jullie hebben als band al genoeg Fender. Een Lp is dan een welkome variatie !

Rutger
30 maart 2011, 10:28
Bij twijfel koop je ze gewoon allebei! :cheerup:

Maar ik sluit me aan bij het concept van een strat met een humbucker in de brug. Ik maak uit je muziekstijl op dat het toch een strat gaat worden, en als je toch ook wat wil scheuren en beuken lijkt een humbucker in de brug me een welkome aanvulling. Ik denk dat je daar geen spijt van gaat krijgen.

Rembull1980
30 maart 2011, 11:09
Je hebt nu Fender Blacktop he.. even niet vergeten ;)

http://www.drumza.com/images/FenderBlacktopStratocaster.jpg

Tele-freak
30 maart 2011, 17:12
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie meningen en adviezen!!! Iinderdaad, de keuze zal ik zelf moeten maken uiteindelijk, maar makkelijk zal het niet zijn;) Wat ik hier ook merk is dat de meningen verdeeld zijn, maar de meeste zijn voor de les paul of voor een Strat HSS.
Die laatste is alleen niet echt een optie aangezien deze over mijn budget heen gaat, de stratocaster zit al op het randje.
Uiteraard zal ik later alles wel hebben wat ik wil, ik ben jong en zal waarschijnlijk verzot blijven op gitaren. Maar voor nu, zal ik een keuze moeten maken. Tja, waar ik nu naar leun:

Ik heb een hele middag kunnen spelen op een les paul model van een vriend, een Curzon, dat wel. Wat ik alleen een beetje jammer vond, na wat kloten met de controls, zowel van amp en gitaar, en ik vond het geluid iets te VET:( Telkens als ik wat speelde, wat mijn muziekstijl betreft klonkt het net niet lekker genoeg. Nu weet ik niet of op een Curzon spelen een al te beste indicatie is, op de epiphone heb ik jammer gebnoeg ook te kort gespeeld, dus die probeer ik ook nog. Maar op het moment klonk dat kleine beetje pielen op de Strat wat lekkerder dan een hele middag op de Curzon;)

Alvast bedankt, en ik hoor graag meer adviezen!

RoelSmoel
30 maart 2011, 17:34
Ik zou een telecaster kopen.
;)

Tele-freak
30 maart 2011, 17:50
Zeker weten;)....wacht eens even!!!!!! kheb r al 1:P eerst maar eens van alles wat voordat ik aan een nieuwe ronde begin.

deejee
30 maart 2011, 18:00
Als je Comet goed bevalt, zou ik eens een LC Dakota proberen.
Waarschijnlijk in Apeldoorn nog te koop voor de helft van de prijs.

Tele-freak
19 juli 2011, 19:46
Mensen mensen mensen!!! Bijna het eind van de maand, en dus bijna genoeg centjes voor 1 van deze gitaren:crazyhappy: Dus ik dacht, ik bump 'm heel even, want je raad 't al, haven't made up my mind.

M'n speelstijl is na 3 jaar gitaar spelen nog meer uit elkaar gaan liggen, ik geniet als k Who says of Neon van John Mayer speel, maar ik ga ook helemaal los als ik iets van the Queens of the Stone age speel, je snapt 'm wel, ik hou van zo'n beetje alles.......ook al doe ik met metal nog een beetje rustig aan;)
Nu snap ik dat het lastig is om aan zo'n iemand advies te geven, maar zouden jullie me toch wat willen ori๋nteren.
- Waar zal ik namelijk op de lange termijn namelijk meer aan hebben (ik heb op wat buizenversterkertjes gespeeld.........een beetje veel, en die Marshall MA50C blies me helemaal weg!)
- En waar zal ik volgens jullie meer plezier aan beleven, denk aan veelzijdigheid, ik probeer namelijk zo veel mogelijk te spelen.

Ik zal toch de knoop moeten doorhakken, en nu nijg ik toch naar de Les paul (ebony of honeyburst plus top), puur vanwege de prijs, ik vindt ze allebei lekker spelen.

Srry voor al 't leeswerk, maar alvast hartstikke bedankt!!!

p.s. Les Paul, een hoes of koffer?

bass blom
19 juli 2011, 20:14
les paul.. koffer
zijn nogal kop breek gevoelig.

RoelSmoel
19 juli 2011, 21:37
les paul.. koffer
zijn nogal kop breek gevoelig.

Zelfs in een koffer kunnen ze breken, dus dat zegt niets:chicken:

Gitaar4LifeDude
19 juli 2011, 21:40
Zelfs in een koffer kunnen ze breken, dus dat zegt niets:chicken:

goh captain obvious..
maar met een koffer breken ze natuurlijk wel een stuk minder snel h่.

johns
19 juli 2011, 21:42
Overpriced rommel dus eigenlijk. De Les Paul is eigenlijk een beetje een c-kadet, leuk voor de liefhebbers van oude rommel of voor erbij :)

rijsberman
19 juli 2011, 22:18
Overpriced rommel dus eigenlijk. De Les Paul is eigenlijk een beetje een c-kadet, leuk voor de liefhebbers van oude rommel of voor erbij :)

Ik zou eerder denken aan een bmw 3-serie...
http://www.autowereld.nl/images/auto/320/795/bmw-3-serie-316-1197795-1.jpg

johns
19 juli 2011, 22:28
Ah, zit wat in. Dan is de Strat meer een Kadett en de Tele een Kever. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dergelijke gitaren pas acceptabel vind met een paar serieuze pickups door een highgain versterker. Of (bijna) clean in het geval van Fenders.

Maar goed, ik heb toch wel vaak een afwijkende mening. Het standaard rock geluid tot eind jaren 70 vond en vind ik slaapverwekkend, het gladde van AOR bands laat m' n avondeten naar boven komen en grunge is ook al aan me voorbij gegaan.

Dus ik ben zeker niet representatief. Maar ontopic: iets uit de Ibanez Artist serie. 300nogwat euro meen ik. Leuk spul en kwalitatief beter dan Epi. Of een goedkopere LTD?

tidalwave_sideburns
20 juli 2011, 06:54
Misschien is een SG dan wel wat voor jou. Wat feller dan een Les Paul, niet zo ielig als een stratocaster. Je zou eventueel ook voor een Gretsch Electromatic Pro Jet kunnen gaan, http://www.thomann.de/nl/gretsch_g5235_pro_jet.htm , mooie gitaar binnen je budget.

HaroldA
20 juli 2011, 08:51
Misschien is een SG dan wel wat voor jou. Wat feller dan een Les Paul, niet zo ielig als een stratocaster.
Goede suggestie!

EuroCinema
20 juli 2011, 10:13
+1 voor die SG. Sowieso, als je lang twijfelt tussen a en b is het juiste antwoord vaak c :)