PDA

View Full Version : Ibanez Archtop: Pickups Vervangen?



Wilson
29 maart 2011, 15:01
Ik heb nu sinds enige tijd een Ibanez AK95 Artcore archtop (Spruce top, maple back and sides: http://www.ibanez.com/HollowBodyGuitars/model-AK95) maar ik ben sinds een tijdje ontevreden over het geluid. Het geluid is heel helder met veel treble en weinig mid, tegen het schelle aan. Tegelijkertijd is er wel veel bas aanwezig en klinkt het geheel een beetje blikkerig. Aangezien ik jazz (probeer) te spelen ben ik juist op zoek naar een rondere toon met meer mid, een doffere attack maar zonder al te veel verlies van hoge boventonen. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd: dikkere snaren, flatwound snaren, andere aanslagtechniek. Na het deels dichtdraaien van tone en volumeknop is er wel iets redelijks van te maken, maar top is het zeker niet. Recentelijk ben ik echter in een gitaarzaak eens vergelijkbare gitaren van bijvoorbeeld epiphone in dezelfde prijsklassen gaan vergelijken met zowel mijn Ibanez als andere daarop lijkende gitaren met andere setup en houtsoorten. Wat me opviel is dat bijvoorbeeld de epiphone joe pass, die qua bouw en gebruikte houtsoorten vergelijkbaar is met mijn eigen gitaar, veel meer die jazz toon heeft a la Wes Montgomery of Kenny Burrell die ik zoek. Mijn Ibanez is echter eerder een slap aftreksel van George Benson.

Mijn vraag is nu, in hoeverre ligt dit geluidsverschil aan de elementen die in de gitaar zitten? Het valt me op dat de elementen in de Ibanez niet echt als volwaardige humbuckers klinken en dichter in de buurt komen van een Gretsch element dan het geluid van een PAF. Denken jullie dat het vervangen van de pickup daarom een significant verschil kan maken? Of raden jullie aan toch maar voor een geheel nieuwe gitaar te gaan (bijvoorbeeld een 17" dikkere hollow body als de epiphone emperor regent)? Ik vraag me dit zeker af omdat ik vrij sceptisch ben over het verschil dat een pickup kan maken. Als ik bijvoorbeeld naar de verschillende samples luister op sites van pickup fabrikanten, hoor tussen verschillende typen humbuckers meestal maar een marginaal verschil, terwijl ik eigenlijk een grote verandering in toon nastreef. Wat zeggen jullie?

signsofzodiac
29 maart 2011, 15:19
Ik denk dat de pickups het grootste gedeelte van de sound uitmaken, meer nog dan gebruikte houtsoorten. Je kan de sound van je plank echt zo extreem veranderen met je elementen. Die mp3's van de fabrikanten zeggen me helemaal niets. Compleet overleden door de MP#-compressie, je weet niet wat er voor versterkers en dergelijke zijn gebruikt, etc.

Een dikke jazzbak moet, IMHO, gewoon een lekkere vintage PAF-achtige hebben. Bare Knuckle Stormy Monday's, Gibson Classic '57, zulke jongens. Humbuckers met een AlnicoII.

Wilson
29 maart 2011, 15:51
ik zit nu te kijken naar benedetto A6 humbucker. Deze heeft iets minder output dan een gewone PAF en lijkt me geschikter. Specificaties:

A-6
Magnet * Alnico V Bar

Cable * 4 Conductor shielded. Allows multiple wiring options.

DC resistance * 5.92 K Ohms per coil

Inductance *

Series - 5.76 H

Split - 2.59 H

Parallel - 1.44 H

Resonant Frequency *

Series - 5.40 KHz

Split - 8.45 KHz

Parallel - 9.03 KHz

Part Numbers *

11601-09-Gc (Gold)

11601-09-BNc (Black)

Retail Price - $156

munkie
29 maart 2011, 15:55
Als je echt alleen maar jazz speelt: 1 goede jazz humbucker bij de neck plaatsen , 1 goede volume potmeter en dan hop naar de uitgang. Attilla Zoller, Benedetto, SD Jazz misschien.
Snaren: Thomastik Infeld flatwounds, minimaal 011.

signsofzodiac
29 maart 2011, 15:55
Alnico V heeft, naar mijn idee, vaak iets meer een mid-dip dan een II. Maar Benedetto is uiteraard een grootheid op Jazzbak-gebied, denk dat dat ook een prima HB is :)

Orpheo
29 maart 2011, 16:04
Als je echt alleen maar jazz speelt: 1 goede jazz humbucker bij de neck plaatsen , 1 goede volume potmeter en dan hop naar de uitgang. Attilla Zoller, Benedetto, SD Jazz misschien.
Snaren: Thomastik Infeld flatwounds, minimaal 011.

de duncan jazz?? staat die hier nu werkelijk tussen? :seriousf: dat is een kopie van de gibson t-top. dat ding jankt 'ac/dc'. de hals-jazz is dan weer een compleet ander beest, maar die zie je niet zo heel regelmatig.

mijn idee: koop een duncan 59, koop een duncan custom 5, en maak er een hybrid van. beste pickups voor eigenlijk elke stijl. maar als je echt puur en alleen wilt jazzen, zou ik gaan voor een bill lawrence l90, met een bournes gold-pot, en zilveren teflondraad :) zo puur als maar kan.

of, als je geld hebt als water, de nieuwe zephyr van duncan. kost 500 euro per PICKUP. succes.

Pepe
29 maart 2011, 16:06
Die cijfertjes, dat zegt niet zoveel. Hoogstens dat het geen single coil is of metal humbuckie. Juist als je met pickups gaat finetune komt het op dat andere aan.
Maar ik snap het wel, Benedetto, dat moet wel jazz zijn en waarschijnlijk zal dat ook wel zo zijn.
Er bestaat alleen niet zoiets als een jazz pickup. Wat wel bestaat zijn humbuckers die warm en helder tegelijk zijn en dus geschikt voor old school jazz klanken.
itt tot SOZ Ik ben wel van mening dat de gitaar meer doet aan het geluid dan de elektronica. Alle beetjes helpen but you cant shine a turt.

Een paf achtig, daar komt het wel op neer denk ik. Als het low budget moet zijn, en waarom ook niet, zou mijn keus Ibanez Super70's of een Schaller golden 50's zijn.

Orpheo
29 maart 2011, 16:08
Die cijfertjes, dat zegt niet zoveel. Hoogstens dat het geen single coil is of metal humbuckie. Juist als je met pickups gaat finetune komt het op dat andere aan.
Maar ik snap het wel, Benedetto, dat moet wel jazz zijn en waarschijnlijk zal dat ook wel zo zijn.
Er bestaat alleen niet zoiets als een jazz pickup. Wat wel bestaat zijn humbuckers die warm en helder tegelijk zijn en dus geschikt voor old school jazz klanken.
itt tot SOZ Ik ben wel van mening dat de gitaar meer doet aan het geluid dan de elektronica. Alle beetjes helpen but you cant shine a turt.

Een paf achtig, daar komt het wel op neer denk ik. Als het low budget moet zijn, en waarom ook niet, zou mijn keus Ibanez Super70's of een Schaller golden 50's zijn.


volgens mij heb ik daar 2 van. die dingen zijn supertransparant, maar heel helder. m'n les paul klinkt met die dingen als een tele. heb jij een idee waar je die dingen nog kunt kopen? ik kan ze echt niet vinden....

kassie
29 maart 2011, 16:10
Voor Jazzy sounds vind ik een Alnico 2 heel erg geschikt, warm vol, clean en veel natuurlijke sustain, kan ook iets dichter op de snaren waardoor het ietwat vetter kan klinken, en ietsje minder output dan een Alnico 5 waardoor het instrument wat 'natuurlijker' klinkt.

Als de humbucker die je nu hebt te schel is, kun je ook proberen om er een potmeter erin te zetten met ongeveer de helft van de waarde die je er nu in hebt. Haalt presence ook uit de sound. En meer focus op de 'midrange', de bas wordt hierdoor wel wat sponziger.

signsofzodiac
29 maart 2011, 16:14
Als de humbucker die je nu hebt te schel is, kun je ook proberen om er een potmeter erin te zetten met ongeveer de helft van de waarde die je er nu in hebt. Haalt presence ook uit de sound. En meer focus op de 'midrange', de bas wordt hierdoor wel wat sponziger.

+1, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht

Pepe
29 maart 2011, 16:15
De Schallers zijn gewoon te koop (http://www.thomann.de/nl/schaller_golden_50_b_zebra.htm), de Super 70's is een kwestie van vissen op Ebay. Ik heb er ooit een half dozijn van gehad, je kon ze nog niet gratis weggeven. Maar nu er weer plaats is voor warm rond en helder in gitaarland hebben ze ineens weer bestaansrecht.

Eko
29 maart 2011, 19:39
Trouwens een kleine tip kan ook zijn : pak eens een ander plectrum. Een hele dikke met afgeronde kanten doet wonderen voor je geluid.

Wilson
30 maart 2011, 20:10
Ja ik gebruik altijd al flatwound 0.11 en dunlop jazz plectrums, en klinkt uiteraard een stuk beter dan roundwound 0.09 met een standaard plectrum, maar t helpt nog niet genoeg.

Overigens ben ik huiverig om een echte PAF erin te zetten omdat dat misschien weer naar de andere kant doorschiet met alleen maar doffe mid. Of zal dat wel meevallen? Ik bedoel: ik wil niet dat mn gitaar straks als een les paul met minder sustain gaat klinken. Vandaar ook de interesse in de benedetto pickup. Volgens de beschrijving heeft deze mid maar zonder de boventonen kwijt te raken.

signsofzodiac
30 maart 2011, 20:54
Een goeie PAF heeft nog steeds een mooi en helder hoog. Alnico II's lenen zich prima voor Jazz-doeleinden, al heel lang. Wat niet weg neemt dat die A6 waarschijnlijk een prima bucker is voor in een jazzbak :)

Wilson
13 april 2011, 23:17
ok de benedetto A6 is vandaag binnengekomen en heb hem net even ingebouwd. Was nog een hele klus, en heb er nog een derdegraads brandwond aan mn duim aan overgehouden toen ik soldeerbout aan de verkeerde kant beetpakte, ook nog eens precies op de plek waar ik mn plectrum vasthoud. Gelukkig zijn derdegraads brandwonden niet pijnlijk aangezien gewoon alle zenuwen weggebrand zijn, dus ik kan gewoon nog spelen.

De A6 klinkt overigens fantastisch! Hij is niet zo modderig als een PAF, meer gedefinieerd, heeft minder mid en wat meer hoog dat echter mooi is afgerond (dus niet schel). Met de toneknop een beetje dicht krijg je er zonder moeite een prachtige jazztone uit. Duidelijke basnoten, zachte en ronde hoge tonen en goed te onderscheiden individuele noten. Ik kan m zeker aanraden als je wat meer traditionele jazzgitaar speelt in een kleine bezetting.