PDA

View Full Version : Nolleke stelt zich voor



Nolleke
29 maart 2011, 14:29
Hoi allemaal, ik ben nolleke. Ik speel van oudsher akoestisch gitaar nylon, en sinds vijf jaar ook staal. En sinds heden ook electrisch. Ik speel in drie bands: een folkband, een improvisatie project, en een rockband, die vrij hard gaat, dus vandaar dat ik halsoverkop ben begonnen met elektrisch, want dat heb ik echt nodig in die band.

Ik heb tijdens het speuren naar de juiste gitaar en amp al heel wat geleerd over gitaren en versterkers. Maar af en toe heb ik een technisch vraagje, die ik nog zou willen stellen hier. Ik zal proberen geen domme vragen te stellen en ik zal altijd eerst in oude discussies neuzen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Groetjes,

Nolleke

stratie
29 maart 2011, 14:35
Hallo Nolleke,

Welkom!

Kijk eens aan! flink bezig in de muziek dus, leuk! :)

Wat voor gear heb je allemaal?

Duhsjaak
29 maart 2011, 16:57
Hi
Domme vragen bestaan zeker. Maar na het antwoord ben je altijd wat wijzer geworden.

Dus ik ben gek op domme vragen en stel ze dan ook regelmatig zelf.

Welkom!!!
En laat maar komen, zou ik zeggen.
Vriendelijke groet, Gus

Nolleke
30 maart 2011, 00:31
Ik ben sinds vandaag compleet!

Ik heb weinig geld, dus heb besloten zelf wat oude rommel bij elkaar te verzamelen via marktplaats, en dat heb ik vandaag met behulp van oude discussies op dit forum in elkaar gezet.

- Oude buizenamp in goede staat: Dynacord Eminent II uit 1970 (2x EL 34) voor 150 euro
- Leeg oud speaker cabinet van Dynacord uit 1960 voor 20 euro
- Twee 12" FANE speakers uit 1976 van mijn zwager overgekocht.

Ik heb de speakers in serie geschakeld, parallel nog niet uitgetest, zal wel iets schelen kwa klank.

Dat bij elkaar is net af. Dus morgen effe goed uittesten, want de buren slapen al ;-)

http://www.radiomuseum.org/images/radio/dynacord/eminent_ii_t_279121.jpg

http://www.amps-n-bits.com/guitar-speakers/fane-guitar-speakers/Fane-guitar-speakers/Fane%20009/Fane-guitar-speaker-gsfs-009-1.jpg

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTcuK9aCJVMhkBzcQZXLUUMibqqzzZKk ig6z9jE8MU5M6mwRJhK

Helaas merk ik dat de buizen niet echt snel oversturen, omdat de eerste trap een transistor is... maarja, dan maar met pedalen gaan werken, of toch een andere buizen amp kopen ooit.

Ik zoek nog een analoog boost pedaal om de buizen toch op hun flikker te geven, of een goede drive/tube screamer.


gr, nolleke

Duhsjaak
30 maart 2011, 08:10
Hi Nolleke
Met twee maal EL34 kun je je geen buil vallen. Da's altijd OK qua klank.

Zelf gebruik ik helemaal geen versterkers en ga rechtstreeks mijn opname ding in met de kabel. Om dan toch een echt buizengeluid te krijgen maak ik al enige tijd gebruik van een ART (twee buizen) voorversterker en compressor.

De compresor gebruik ik realtief weinig, maar de preamp staat constant aan. Geeft je gitaar (of bas - eventueel zelfs zang inclusief 48v phantom voeding) precies de buizen sound. Van net dat kleine randje tot een plat en moddervet geluid.

Kijk eerst anders eens rond op dat gebied. Met een pedaal zit je namelijk gelijk vast aan één bepaald geluid of je moet de halve vloer volleggen. Dat wordt dan toch een beetje kostbare zaak.

Vriendelijke groet, Gus