PDA

View Full Version : Ervaringen? H&K Statesman



hole
29 maart 2011, 13:11
Vrinden,

Op youtube ben ik een aantal filmpjes tegen gekomen van de H&K Statesman (EL84). Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die ervaring met deze amps hadden. (via de search vond ik wel wat verwijzingen, maar niet echt gebruikers-ervaringen).

Youtube is geen goede basis om een amp te beoordelen, maar dat wat ik hoorde klinkt helemaal niet gek. Voor een 2 kanaals amp zijn er best veel variaties in tone uit te halen, zo lijkt het.

Ik ben benieuwd!

guitarguru
29 maart 2011, 14:50
Ik heb ook alleen maar filmpjes gezien. Ook een van Geoff Whitehorn, fijne classic-rock gitarist (met o.a. Paul Rodgers), die een fabriekstour houdt en er later in een kroeg mee speelt. Heerlijke sounds inderdaad!!
Op de een of andere manier heb ik niks met het merk, en krijg je er 2e hands later geen ruk meer voor terug..

hole
29 maart 2011, 14:54
Ik heb ook alleen maar filmpjes gezien. Ook een van Geoff Whitehorn, fijne classic-rock gitarist (met o.a. Paul Rodgers), die een fabriekstour houdt en er later in een kroeg mee speelt. Heerlijke sounds inderdaad!!
Op de een of andere manier heb ik niks met het merk, en krijg je er 2e hands later geen ruk meer voor terug..

2de hands kopen dus ;)

guitarguru
29 maart 2011, 14:55
2de hands kopen dus ;)

Haha, ja inderdaad. Denk dat het een erg toffe en ondergewaardeerde amp is..

Pirate
29 maart 2011, 14:55
(...) en krijg je er 2e hands later geen ruk meer voor terug..

sorry, dat ik even inhaak, maar je koopt toch geen apparatuur voor iemand anders (de tweede koper?)

guitarguru
29 maart 2011, 14:58
sorry, dat ik even inhaak, maar je koopt toch geen apparatuur voor iemand anders (de tweede koper?)

Oh, maar dan ken je mijn aankoop- en verkoopgedrag nog niet.... :sssh:

Rutger
29 maart 2011, 15:25
Goede versterkers, heb de dual weleens aan de tand gevoeld. Clean en overdrive (verder gaat t niet) zijn prima en alle basis benodigdheden zijn aanwezig en het ziet er ook nog ns mooi uit. Ze worden zeker niet ondergewaardeerd (worden goed verkocht).
Maar probeer ze eerst maar ns uit, misschien vind jij het wel niks... of wel :)

E-J
29 maart 2011, 17:46
Dat filmpje van Geoff Whitehorn laat erg goed zien hoe de versterker klinkt. Heb hem ook gehad (verkocht omdat ik een oude Marshall halfstack verkocht en één grotere comboversterker wilde). Zeer fijne versterker, ziet er chique uit en door de bijna gesloten achterkant een mooi vol geluid. Goed thuis mee te spelen.

Guitarguru, ik vrees dat ik hetzelfde gedrag vertoon (qua versterkers)... :(

Thyrif
29 maart 2011, 18:03
Ik heb er ook een aantal keren op mogen spelen (in de winkel dan wel, maar toch). En het is toch echt zeker wel een bakje waar ik blij van kan worden! Lekker vol, niet te droog. (dont take that out of context guys)

Ga gewoon proberen! Helaas was ie bij mijn winkel wel 800 euro, en bij de musicstore slechts 500.

Fiendish
29 maart 2011, 20:32
Ik heb ook alleen maar filmpjes gezien. Ook een van Geoff Whitehorn, fijne classic-rock gitarist (met o.a. Paul Rodgers), die een fabriekstour houdt en er later in een kroeg mee speelt. Heerlijke sounds inderdaad!!
Op de een of andere manier heb ik niks met het merk, en krijg je er 2e hands later geen ruk meer voor terug..

Dat valt best mee, ik heb de mijne nieuw gekocht voor ergens rond de €750-€800 en weer verkocht voor €500.

En dan even on-topic : mits je de fabrieksbuizen (meestal cheapo sovtek, soms TAD) vervangt voor iets beters (Svetlana en Tung-sol deden het bij mij erg goed in de preamp, evenals JJ's, en qua powertubes kun je er van alles instoppen), heb je er een hele keurige amp aan voor (hard)rock en blues.
Mooie volle sound, en inderdaad heel goed bruikbaar voor thuis.

guitarguru
29 maart 2011, 20:40
Da's nou de tweede die ik 'goed bruikbaar voor thuis' hoor roepen. Is tie niet gigworthy of zo :???: Of OOK op lagere volumes te pruimen?

Fiendish
29 maart 2011, 20:51
Hij is heel gigworthy, maar ook heel bruikbaar voor thuis.

Baker
29 maart 2011, 21:06
als je even wacht, na het weekend kan ik je waarschijnlijk meer vertellen. Ik sta op het punt om er 1 te kopen namelijk. Zie mijn eerdere topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144779-Marshall-stack-eruit-nu-op-zoek-naar-een-kleine-buizencombo.-Maar-welke.......

crapton
29 maart 2011, 22:04
Ik heb er twee:
- Statesman Quad EL84 - 40 W combo + Peavey EV speaker clone
- Statesman EL34 head + 212 met V30's (mod'd)

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/100_6521.jpg

Beide zeer goed bruikbaar on-stage. Met name de crunch vind ik uitstekend voor classic rock en blues. Wat minder voor heavy metal denk ik.

Maar deze meneer Blug demo Statesman (http://www.youtube.com/watch?v=l2KJN1FFx3I) geeft een heel leuke demo naast die Engelse pipo. Dat accent alleen al is lachen, maar die gast kan wel echt goed spelen... Hoe vinden jullie dit klinken t.o.v. bv een Hook? En klik op YouTube maar eens door op wat opnames van Blug, leerzaam.


Combo
De combo heeft EL84's, geeft goed volume maar als de band flink aan de bak gaat dan is het krap aan voor solo's, tenzij je m vlak achter je zet en goed richt. Voor slag en clean gaat het prima. Gaat duidelijk wat eerder over zijn nek als de head. Geluid lijkt wat warmer, breder als de head.

Head
De head heeft EL34's en samen met de 212 Statesman box met V30's (niet origineel) is dit nog wat meer een rockbeest als de combo. Meer punch, meer drive, meer definitie. Voldoende headroom om flink over de band heen te blazen als het moet, komt ook door de V30's. Ik vond de Eminence Rockdriver Cream origineel goede speakers maar er zijn betere.

Ik gebruik de head + 212 om op te treden, in combinatie met een Boss GT8 en 4CM. Instellingen heb ik eigenlijk allemaal op 12 uur. Clean komt uit de Boss en niet uit de Statesman, mooie volle sound. De crunch en lead is duidelijk meer mid, volgens mij met opzet. Luister naar de demo voor een idee, beter dan woorden.

Bij Musicstore heeft men nog steeds erg goede aanbiedingen: Musicstore (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch;pgid=ZfT6AvGoXl5SR0MyhYcC2efP000 0N3kktvAi;sid=h7OApgdNhreKpkrfsMkKQgmOTQc6k835PYY= ). Zeker de head is een koopje, maar ook de combo is een supermatsprijs voor wat je ervoor krijgt.

Ik had overigens met de combo wat kwaliteitsproblemen, uiteindelijk opgelost. Met de head geen enkel probleem, worden beide trouwens geleverd met een mooie hoes en footswitch.

Mijn aanbeveling: neem de head, en kies een goede 212 of begin met de Fame 212 V30. Je kan later een andere kast kopen en de speakers wisselen.

Let wel: speakers GOED inspelen anders klinkt het k*t!!!


O ja, heb in beide amps de V1 en V2 buisjes vervangend door TungSol's. Ik vind dat de amp er transparanter door klinkt. Er zitten standaard TAD (geloof ik) in, ik vind die wat wollig klinken.

Baker
29 maart 2011, 23:02
Combo
De combo heeft EL84's, geeft goed volume maar als de band flink aan de bak gaat dan is het krap aan voor solo's, tenzij je m vlak achter je zet en goed richt. Voor slag en clean gaat het prima.

Kun je dat niet oplossen door te boosten dmv een EQ pedaaltje in de fx loop?

hole
30 maart 2011, 09:51
@Eroosch mooooooi setje. Ik ga echt nooit meer sjouwen met een head + kast, dus ik ga gewoon voor een 1x12 combo. ('t is bedoeld als backup)

Het filmpje van meneer Whitehorn kan ik niet vinden, heeft iemand een link?

Meneer Blug kan er wel wat van ja. Trouwens, zijn Vintage signature gitaar is ook best leuk, maar dat ter zijde.

guitarguru
30 maart 2011, 11:23
@Eroosch mooooooi setje. Ik ga echt nooit meer sjouwen met een head + kast, dus ik ga gewoon voor een 1x12 combo. ('t is bedoeld als backup)

Het filmpje van meneer Whitehorn kan ik niet vinden, heeft iemand een link?

Meneer Blug kan er wel wat van ja. Trouwens, zijn Vintage signature gitaar is ook best leuk, maar dat ter zijde.

Kan het helaas niet meer vinden .. Op de H&K site staat nog wel een oud nieuwsberichtje met link naar video, maar die werkt niet meer. Goede samenwerking wellicht gestaakt?

hole
30 maart 2011, 11:34
I

Maar deze meneer Blug demo Statesman (http://www.youtube.com/watch?v=l2KJN1FFx3I) geeft een heel leuke demo naast die Engelse pipo. Dat accent alleen al is lachen,

"Kan you hear ze knack"? hehe ik vond 'm leuk

crapton
30 maart 2011, 18:51
Kun je dat niet oplossen door te boosten dmv een EQ pedaaltje in de fx loop?

Neuh, op een gegeven moment heb je te weinig headroom meer over. Hij gaat best hard, maar tegen een stevig kloppende drummer, bassist en gitarist wordt t wel zwaar. Het is maar 40W en een 1 x 12" speaker...

Uiteraard afhankelijk van hoe hard de band speelt (jah hehe). Ik heb er ook live vaker mee opgetreden met een andere band en dat was probleemloos, was iets rustiger gespeeld.

De 50W EL34 head heeft naar mijn gevoel meer reserve.

crapton
30 maart 2011, 19:27
Kan het helaas niet meer vinden .. Op de H&K site staat nog wel een oud nieuwsberichtje met link naar video, maar die werkt niet meer. Goede samenwerking wellicht gestaakt?

Ik had m nog en heb m geupload:
Whitehorn Youtube Statesman (http://www.youtube.com/watch?v=YoMsj1avuA4).

Jovahe
30 maart 2011, 21:49
Ik heb zelf ook een H&K Statesman en dan de dual El 84 versie. Ik vind het een heerlijke amp. Ik speel vooral blues, pop en rock en daar is hij heel erg geschikt voor. Hij heeft een mooi clean kanaal en ook met de reverb ben ik tevreden. Op laag geluidsniveau komt er ook al heel aardig geluid uit. Op het drive kanaal met een klein tikje gain vind ik heb het lekkerste klinken, echt lekker bluesy. Metal ga je er niet echt mee kunnen spelen denk ik, classic rock enzo kan nog wel prima. Verder kan ik zeggen dat die ik langs heb zien komen heel aardig in de buurt komen van hoe hij in het echt klinkt.

Fiendish
30 maart 2011, 21:56
Ik heb zelf ook een H&K Statesman en dan de dual El 84 versie. Ik vind het een heerlijke amp. Ik speel vooral blues, pop en rock en daar is hij heel erg geschikt voor. Hij heeft een mooi clean kanaal en ook met de reverb ben ik tevreden. Op laag geluidsniveau komt er ook al heel aardig geluid uit. Op het drive kanaal met een klein tikje gain vind ik heb het lekkerste klinken, echt lekker bluesy. Metal ga je er niet echt mee kunnen spelen denk ik, classic rock enzo kan nog wel prima. Verder kan ik zeggen dat die ik langs heb zien komen heel aardig in de buurt komen van hoe hij in het echt klinkt.

Je gebruikersnaam doet me vermoeden dat jij degene bent die mijn oude Statesman kocht :)

ik weet het zelfs bijna zeker, ik herken die framus waar je een foto van hebt gepost

Jovahe
30 maart 2011, 22:43
Je gebruikersnaam doet me vermoeden dat jij degene bent die mijn oude Statesman kocht :)

ik weet het zelfs bijna zeker, ik herken die framus waar je een foto van hebt gepost

Haha ja ik denk ik dat ik die gene was. Kan eigenlijk niet anders. Ik was nog van plan om mailtje te sturen om te zeggen hoe blij ik ben met de amp. Maar bij deze dus. Ik vind het echt een geweldig ding. Het is ook een lekker setje met mijn framus. :rockon:

707dude707
31 maart 2011, 10:25
http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/100_6521.jpg

Zwaar respect voor je rig :rockon:

crapton
31 maart 2011, 18:59
Hey bedankt. Zo bijzonder is het niet... werkt wel goed en betrouwbaar.

Dit is mijn andere amp:

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Statesman%20EL34/100_6603.jpg

hole
31 maart 2011, 19:44
Is die gedeelde EQ en Master op dat combo beetje te doen?

crapton
31 maart 2011, 22:00
Is die gedeelde EQ en Master op dat combo beetje te doen?

Voor mij wel...

Met de GT8 gebruik ik het clean kanaal toch niet maar de GT8 pre-amp, dus die kan ik instellen zoals ik wel.

Met de pedalen gaat het eigenlijk ook prima. Ik heb op de Tubescreamer er iets meer hoog ingedraaid net als op de versterker. Klinkt clean vol en warm, en crunch/overdrive niet wollig, maar ook niet scherp. Ik vind m wel goed gebalanceerd. Het is maar wat je smaak is...

Ik heb er een Peavey Scorpion Plus (http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=294-3118) ingezet, had ik nog liggen. Zou een goedkopere massaproductie kloon moeten zijn van de EV 12L speaker (??) (http://www.bassemporium.com/images_products/usedevm12l2.jpg), beide een gegoten alu chassis.

crapton
31 maart 2011, 22:08
Is die gedeelde EQ en Master op dat combo beetje te doen?

Voor mij wel...

Met de GT8 gebruik ik het clean kanaal toch niet maar de GT8 pre-amp, dus die kan ik instellen zoals ik wel.

Met de pedalen gaat het eigenlijk ook prima. Ik heb op de Tubescreamer er iets meer hoog ingedraaid net als op de versterker. Klinkt clean vol en warm, en crunch/overdrive niet wollig, maar ook niet scherp. Ik vind m wel goed gebalanceerd. Het is maar wat je smaak is...

Ik heb er een Peavey Scorpion Plus (http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=294-3118) ingezet, had ik nog liggen. Zou een goedkopere massaproductie kloon moeten zijn van de EV 12L speaker (??) (http://www.bassemporium.com/images_products/usedevm12l2.jpg), beide een gegoten alu chassis.

MjS
3 april 2011, 20:55
Heb een poosje de Statesman Dual EL84 gehad. Prachtige clean en crunch als 'ie net iets harder van slaapkamervolume staat. Met pedaaltje ervoor ook goede scheur. Weggedaan voor een Line 6 POD X3 (dom, dom, dom) vanwege bandoverwegingen, monitors, etc. Maar een aanrader dus.

hole
6 april 2011, 14:32
Kan iemand wellicht ook iets zeggen over de Edition Tube 25th (qua geluid in vergelijking met de Statesman en hoe goed deze pedaaltjes slikt). Tech-specs kan ik zo van de HK site vogelen, maar ook van de 25th weinig te youtuben.

Thyrif
8 april 2011, 18:56
Niet op de 25th, wel op de 20th gespeeld. Zeker een stuk ruiger! Heel ander geluid wel, maar zeker erg vet! Slikt pedaaltjes prima, reageert ook goed met je volumepot op je gitaar. Maar ik zou ze toch echt even naast elkaar zetten, er zit wel echt duidelijk een flinke bak meer gain op.